Microsoft lanserar Office för Apple Ipad

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Gillar inte heller jag abonnemangslösningar men samtidigt finns det bla antivirus/säkerhetsprogramvaror som kostar mer per användare och år och ser man det på det sättet så känns det inte så dyrt.

Jag håller med och är faktiskt väldigt nöjd med mitt 365 abbonemang, kostade dock "bara" 790kr tror jag pga nån rabatt. Använder MS Office av vana, så nu kan alla hacka på mig för det, och har testat många fria alternativ fr.o.m. gamla Staroffice (numera OpenOffice) och framåt. Det känns som att det ofta är något som jävlas med antingen formatering (i textdokument) eller formler (i kalkylblad). Köpte licensen för ett tag sedan och drog in på mina 2 datorer, på tjejens dator och nu lär det åka in på våra ipads också.

När jag köpte prenumerationen utgick jag ifrån följande kalkyl:

Vi har, minst, 3 datorer vi vill ha office på. Ett nytt MS Office kommer ungefär vartannat till vart tredje år. En enskild licens ligger runt tusenlappen. Office till en dator kostar alltså 330-500kr om det ska vara helt uppdaterat. Eftersom vi har, minst, tre datorer vi vill ha office på så går vi plus på att köra på licens. Att vi får med några skypeminuter varje månad och extra utrymme i molnet är också trevligt och används av oss.

Är väl medveten om att många nog inte sitter i samma situation och kanske bara har en burk, isåfall förstår jag att man kanske vill ha en fast kostnad istället. Kanske bryr sig många inte heller om att ha den senaste versionen och isåfall är det nog inte heller så värt att köpa prenumerationstjänsten.

Så ja för vissa är det här en väldigt bra lösning Kan se framför mig att det ska vara ganska bekvämt för familjer också att kunna köpa en licens, som hanteras via nätet, och funkar på alla datorer i hushållet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Gillar inte heller jag abonnemangslösningar men samtidigt finns det bla antivirus/säkerhetsprogramvaror som kostar mer per användare och år och ser man det på det sättet så känns det inte så dyrt.

Andelen privatpersoner som betalar för Antivirus är inte jättestor, så det känns inte som en relevant jämförelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Andelen privatpersoner som betalar för Antivirus är inte jättestor, så det känns inte som en relevant jämförelse.

Andelen privatpersoner som betalar för office programvaror är nog inte heller skyhög, gissningsvis är graden av "lån" utav arbetsgivarens licenser rätt stor här.
Tror också att toleransnivån hos många är rätt hög vad gäller ren piratkopiering inom detta segmentet.

Skall ärligt säga att jag aldrig köpt en Officelicens förutom den som följde med gratis till Windows plattan.
Kör dock Openoffice på datorerna hemma vilket fungerar okey när man väl lärt sig det.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

Ja man får önska Microsoft lycka till bland IOS-folk.
För på Android går det trögt för Office. Det har funnits MS Office för Android sedan före nyår och hittills har mellan 1och 5 miljoner nedladdningar.

Det kan jämföras med KingOffice och Office Pro för Android som båda ligger mellan 10 och 50 miljoner nedladdningar.
Till och med det Asiatiska OliveOffice är större än Microsoft på Android Kontorsprogram för Android.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Skriva långa texter på en touchskärm... usch.

Tycker synd om skolbarnen som blir tilldelade en iPad ("Lärplatta") istället för en ordentlig laptop.

Med ett Logitech Ultrathin Keyboard Cover till iPaden blir det som en laptop fast mycket mycket bättre.

Surfplatta + trådlöst tangentbord > laptop.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Företag är något helt annat...

Skickades från m.sweclockers.com

Inte helt annat, då många idag har ett 365konto via jobbet, mig själv inkluderad. Kör nu Office på jobbet, laptopen, hemdatorn och ipaden. Privat kostnad, 0:-.
Sen kan det väl finnas strikta företag som inte tillåter privat användning dock...

Vidare så är det säkerligen få fall där andra alternativ inte fungerar, men det största problemet är just kompatibilitet/kunskap. MS-Office är ju mer eller mindre standard, och det finns (iaf i min erfarenhet) en "självklar" förväntan att folk ska kunna öppna och använda den typen av dokument.
Sen kan man ju argumentera för alternativ till döds, men som sagt i min erfarenhet är det lättare att bara hosta upp pengar för Office än att försöka få folk att lära och använda nått annat.

Jag har varit med om arbetsplatser där folk kört både Linux och macos där det blev byte till Windows just på grund av att dom använde officepaketet såpass mycket att filformatsproblem tillslut blev ohållbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Inte helt annat, då många idag har ett 365konto via jobbet, mig själv inkluderad. Kör nu Office på jobbet, laptopen, hemdatorn och ipaden. Privat kostnad, 0:-.
Sen kan det väl finnas strikta företag som inte tillåter privat användning dock...

Vidare så är det säkerligen få fall där andra alternativ inte fungerar, men det största problemet är just kompatibilitet/kunskap. MS-Office är ju mer eller mindre standard, och det finns (iaf i min erfarenhet) en "självklar" förväntan att folk ska kunna öppna och använda den typen av dokument.
Sen kan man ju argumentera för alternativ till döds, men som sagt i min erfarenhet är det lättare att bara hosta upp pengar för Office än att försöka få folk att lära och använda nått annat.

Jag har varit med om arbetsplatser där folk kört både Linux och macos där det blev byte till Windows just på grund av att dom använde officepaketet såpass mycket att filformatsproblem tillslut blev ohållbart.

Jo, det var exakt det jag sade... För ett företag är det la inga problem att lägga ut 900 spänn om året för precis dom fördelar du beskriver... Privatpersoner? Not so much...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jo, det var exakt det jag sade... För ett företag är det la inga problem att lägga ut 900 spänn om året för precis dom fördelar du beskriver... Privatpersoner? Not so much...

Skickades från m.sweclockers.com

Ah okay. Uttryckte mig nog klumpigt. Vad jag ville få fram är att det nog är en hel del privatpersoner i min situation som uppskattar att apparna är "gratis" via Office 365, gentemot att dom istället hade varit fristående med då kostat vad vet jag, 50 spänn styck.

Svår avvägning, myntet har två sidor. Men absolut, som privatperson hade jag aldrig hostat upp 8-900 spänn om året nej

Så håller med, överlag är det frustrerande hur allt har börjat bli kopplat till löpande betalning.
Försökte t ex själv hitta en bra backuplösning i ett visst scenario, men samtliga bra mjukvaror jag hittade byggde på en konstant månadskostnad mot molnlagring när allt jag ville ha var nått som kunde spruta iväg backuppen till en lokal filserver

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ah okay. Uttryckte mig nog klumpigt. Vad jag ville få fram är att det nog är en hel del privatpersoner i min situation som uppskattar att apparna är "gratis" via Office 365, gentemot att dom istället hade varit fristående med då kostat vad vet jag, 50 spänn styck.

Svår avvägning, myntet har två sidor. Men absolut, som privatperson hade jag aldrig hostat upp 8-900 spänn om året nej

Så håller med, överlag är det frustrerande hur allt har börjat bli kopplat till löpande betalning.
Försökte t ex själv hitta en bra backuplösning i ett visst scenario, men samtliga bra mjukvaror jag hittade byggde på en konstant månadskostnad mot molnlagring när allt jag ville ha var nått som kunde spruta iväg backuppen till en lokal filserver

Ska man vara krass så hade nog MS tjänat på ha en begränsad version som som är gratis (typ öppna men inte redigera filer, alt nerlusad med reklam) och en premiumversion för 50 kr... Själv har jag inte köpt en ms-produkt sedan win98, men jag lägger lätt 100-200 spänn i månaden på appar....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Betalar folk för antivirus?

Visst gör dom det om de vill ha ett vettigt antivirus.