Ny på win 8.1. Dumfrågor.

Permalänk
Medlem

Ny på win 8.1. Dumfrågor.

Ber om ursäkt. Finns säkert svar, sökte men fann ej. Jag är kass.

Har ett antal frågor men den första är.

Hur gör jag för att få datorn att boota direkt till skrivbordet?

Andra.

Hur gör jag till exempel för att lägga cmd som genväg på skrivbordet?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

1. http://www.cnet.com/videos/boot-directly-to-the-desktop-in-wi...

2. Det ska vara att bara söka efter cmd, och högerklicka på den , sen skapa genväg

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Ber om ursäkt. Finns säkert svar, sökte men fann ej. Jag är kass.

Har ett antal frågor men den första är.

Hur gör jag för att få datorn att boota direkt till skrivbordet?

Andra.

Hur gör jag till exempel för att lägga cmd som genväg på skrivbordet?

Först, skaffa denna: http://www.iobit.com/iobitstartmenu8.php

gratis windows meny enl klassiska läget

för det andra, gå till skrivbordet. Högerklicka på aktivitetsfältet. Under fliken "navigering" hitter du det du söker efter

för det tredje, en cmd genväg blir mycket enklare å skapa när du har den klassiska menyn, så fortsätt enl tips ett.

Permalänk
Medlem

Äh, bonzaitraed hann före
7tutorials verkar vara en rätt bra site också: http://www.7tutorials.com/7-ways-launch-command-prompt-window...

Permalänk
Medlem

1. Högerklicka på taskbar när du är i skrivbordsläge, gå till Navigationsfliken, välj alternativet att gå till Skrivbord vid uppstart.
2. Du kan nå cmd direkt genom att högerklicka på startknappen, där finns alternativet att starta som användare eller admin.
2b. Öppna utfortskaren gå till: C:\Windows\System32, högerklicka cmd.exe och välj skapa genväg.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Supertack för svar!!

Sitter nu och försöker flytta över spel från gamla Bettan till nya Bettan.

Jiiiiizuz vilket hjärnsläpp jag har! "Taskbar"? Skäms att fråga en självklar sak men min hjärna har uppenbart dött nu! :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Supertack för svar!!

Sitter nu och försöker flytta över spel från gamla Bettan till nya Bettan.

Jiiiiizuz vilket hjärnsläpp jag har! "Taskbar"? Skäms att fråga en självklar sak men min hjärna har uppenbart dött nu! :/

http://postimg.org/image/6ldnqul1p/full/

Jag är för snäll, borde ha sagt googla.. snälla, prova använda google nästagång XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

http://postimg.org/image/6ldnqul1p/full/

Jag är för snäll, borde ha sagt googla.. snälla, prova använda google nästagång XD

Nu har jag googlat lite.. Men är det verkligen så att jag inte kan logga ut från Skype om jag en gång har loggat in, och anslutit mitt MS-konto till Skype?

Det verkar helt sjuk..

Edit:Googlade inte till räckligt. men det verkar inte ens som att det går att avinstallera skiten för modern UI, och installera det som ett vanligt program heller.. Vad i heelvete.. Så nu måste jag göra en ny lokal användare för att för att ha möjligheten att logga ut från min användare. Piss skype.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte du skall pilla in startmenyn från Win7 via tredjepartsprogram (om du nu inte absolut vill ha en) utan istället skapa din egen i ModernUI.

Skrivet av Carlj:

Nu har jag googlat lite.. Men är det verkligen så att jag inte kan logga ut från Skype om jag en gång har loggat in, och anslutit mitt MS-konto till Skype?

Det verkar helt sjuk..

Jag avinstallerade Skype Win8.1 helt enkelt för att den suger fatalt mycket. Desktopversionen är bättre på alla plan plus att du slipper popups hela tiden från ModernUI versionen (som man antagligen inte kan logga ut ifrån, nej). Iofs kanske det går att tvångsavsluta den i Aktivitetshanteraren? Men det måste man göra varje gång man sätter på datorn.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag tycker inte du skall pilla in startmenyn från Win7 via tredjepartsprogram (om du nu inte absolut vill ha en) utan istället skapa din egen i ModernUI.

Jag avinstallerade Skype Win8.1 helt enkelt för att den suger fatalt mycket. Desktopversionen är bättre på alla plan plus att du slipper popups hela tiden från ModernUI versionen (som man antagligen inte kan logga ut ifrån, nej). Iofs kanske det går att tvångsavsluta den i Aktivitetshanteraren? Men det måste man göra varje gång man sätter på datorn.

Nu sitter jag inte vid min dator, så jag har inte testat. Men det första jag hittade om att avinstallera modernUI var att det skulle vara krånglit. Var hittar jag desktopversionen?

I såfall ska det göras direkt.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ber om ursäkt. Finns säkert svar, sökte men fann ej. Jag är kass.

Har ett antal frågor men den första är.

Hur gör jag för att få datorn att boota direkt till skrivbordet?

Andra.

Hur gör jag till exempel för att lägga cmd som genväg på skrivbordet?

Kolla mitt inlägg här får du lite tipps

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Nu sitter jag inte vid min dator, så jag har inte testat. Men det första jag hittade om att avinstallera modernUI var att det skulle vara krånglit. Var hittar jag desktopversionen?

I såfall ska det göras direkt.

Jag tog bort win 8 skypen direkt jag med. Så jävla kass.

Den vanliga är bara att ladda hem som vanligt på www.skype.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonzaitraed:

Jag tog bort win 8 skypen direkt jag med. Så jävla kass.

Den vanliga är bara att ladda hem som vanligt på www.skype.com

Ok, det dök inte upp där sist jag var där och rota runt. Kan bero på att jag skype var installerat i modernUI. Tack för alla svar!

Nu ska jag sluta dra tråden offt

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

När du startar datorn så är det ju bara att trycka desktop, klart.. behöver aldrig mer vara inne i den menyn xD sen söka är ju bara att hålla muspekaren längst upp i kanten och "search"

Ser inte poängen med alla dessa program

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Inaktiv

Pissenkelt att avinstallera Skype från ModernUI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Nu sitter jag inte vid min dator, så jag har inte testat. Men det första jag hittade om att avinstallera modernUI var att det skulle vara krånglit. Var hittar jag desktopversionen?

I såfall ska det göras direkt.

Jag högerklickade bara på appen i ModernUI (klicka på nedåtpilen om du inte har den på startskärmen) och valde "Avinstallera". Hur lätt som helst

Desktopversionen finns på http://www.skype.com/sv/download-skype/skype-for-computer/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Hann inte testa. Fick gröna rutor överallt och sen blev allt svart. Sprillans ny dator.

Ska ner till Alina med burken snart. Har en tråd i grafik/Geforce om detta.

Ska testa när allt fungerar. Hann få upp genväg till cmd iallafall. Tack för den.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk