Vilken stat ska man rerolla för max dps på vapnet?

Permalänk
Medlem

Vilken stat ska man rerolla för max dps på vapnet?

Har nyligen fått en Thunderfury, tycker dock att bas-dpsen är lite väl låg så undrar därför vad jag bör rerolla för max dps?

Den har 8% damage men hur påverkar det basskadan om jag använder en emerald i socketen? Vet att det gör stor skillnad med ruby. Så ska man rerolla Lightning damage 1016-1218 (kan rolla 1190-1490 eller nåt sånt) eller är det 8% dmg som ska väck o ersättas med ias?

Försökte räkna lite på det och förutsatt att de 8% dmg räknas in i vapnets dps förlorar jag 50dps på att byta ut det mot 6% ias. Kan ju dock ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rulla om light dmg. %dmg och ias ska räknas i dps så vitt jag vet iaf

Permalänk
Medlem

Jo jag misstänker att det är som du säger. Frågan är om det spelsr nån roll om den rollar typ black/fire eller arcane dmg istället för Lightning... för bonusen menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Jo jag misstänker att det är som du säger. Frågan är om det spelsr nån roll om den rollar typ black/fire eller arcane dmg istället för Lightning... för bonusen menar jag.

Kan den roll black damage öht? I så fall är väl det att föredra om du har +%elemental damage på gear (finns det i RoS?).
+8%damage är inräknat i vapnets Base damage, hur högt kan den rolla som mest?
Lättast är nog om du hittar någon bra kalkylator på nätet där du kan mata i värdena och leka runt lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Kan den roll black damage öht? I så fall är väl det att föredra om du har +%elemental damage på gear (finns det i RoS?).
+8%damage är inräknat i vapnets Base damage, hur högt kan den rolla som mest?
Lättast är nog om du hittar någon bra kalkylator på nätet där du kan mata i värdena och leka runt lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det, provade på ett gult vapen och när man rerollade den från början "svarta skadan" rollade den alla möjliga sorters elemental dmg samt black dmg. Såg en kille som streamade vars Thudnerfury rollat 2200dps men han hade 7% ias (dock ingen %dmg). Vill iaf få upp den så högt så jag går om min gamla wand, fick -3%dmg med Thunderfuryn men polaren säger att det e värt det för blixtarna som den skickar ut crittar för 2-3m stycket tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Tror det, provade på ett gult vapen och när man rerollade den från början "svarta skadan" rollade den alla möjliga sorters elemental dmg samt black dmg. Såg en kille som streamade vars Thudnerfury rollat 2200dps men han hade 7% ias (dock ingen %dmg). Vill iaf få upp den så högt så jag går om min gamla wand, fick -3%dmg med Thunderfuryn men polaren säger att det e värt det för blixtarna som den skickar ut crittar för 2-3m stycket tydligen.

damage rangen på den du hittade var riktigt låg. tror du tjänar på att rulla upp den då 8% damage är likvärdigt med 6% ias.

Permalänk
Medlem

om du trycker på ? i höger kanten så ser du vad du kan rerolla till på just den egenskapen som du vill göra det på.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorph:

damage rangen på den du hittade var riktigt låg. tror du tjänar på att rulla upp den då 8% damage är likvärdigt med 6% ias.

Ja fan, vart lite blandade känslor när man fick den. WorstThunderfury_EU typ...

Skrivet av vinylens:

om du trycker på ? i höger kanten så ser du vad du kan rerolla till på just den egenskapen som du vill göra det på.

Jo jag är medveten om att man kan göra det, ville bara höra andras åsikter om man skulle rolla 8%dmg eller damage rangen för högst dps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Ja fan, vart lite blandade känslor när man fick den. WorstThunderfury_EU typ...

Jo jag är medveten om att man kan göra det, ville bara höra andras åsikter om man skulle rolla 8%dmg eller damage rangen för högst dps.

Men kolla där om black damage finns med, för jag är inte säker på att det går rolla black på thunderfury.
Sen är det nog sant det din polare säger, sheet damage är inte allt, speciellt när det finns så awesome passives på vissa legs.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

du kan nog garanterat hitta en högre dps genom att rerolla damage rangen på den eftersom 8% dmg och 6% attackspeed inte gör någon skillnad mot varandra.

edit: du kan höja average damagen med dryga 150 på en bra roll och det är nästan 200 dps till på vapnet.

Permalänk
Medlem

Looool! +400dps på första rollen

Permalänk
Skrivet av DOGE:

Är väll bara att gratulera till en helt plötsligt sjukt bra thunderfury istället!

Slösade precis bort mina 14 legendary salvage materials på att försöka få 2 socks istället för +armor i min wizards nya set legs.. 14 försök senare hade jag i alla fall 1 socket i dom

ps, jag vill också hitta en Thunderfury!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

sjukt bra sitter själv och försöker crafta hallowed vapen till min DH för att passera 1 mille profil dps ligger på 960k nu med gult vapen.

Permalänk
Medlem

Kan som sagt rolla 30mer min dmg o 100mer max dmg så kan ju försöka mig på 2400dps men det är inte prio ett direkt..

Skrivet av lanbonden:

Är väll bara att gratulera till en helt plötsligt sjukt bra thunderfury istället!

Slösade precis bort mina 14 legendary salvage materials på att försöka få 2 socks istället för +armor i min wizards nya set legs.. 14 försök senare hade jag i alla fall 1 socket i dom

ps, jag vill också hitta en Thunderfury!

Hehe jo det var en kovändning som heter duga! Det e helt sjukt vad olika det kan vara med enchanting. ibland får man rätt dirr o ibland får det inte på 20 försök.

Ja, samma med polaren. Han har spelat WoW så han vill gärna ha svärdet o snackat om det sen 2.0 - det roliga e att jag fick en för level 60 för 2v sedan och nu denna

Skrivet av Xorph:

sjukt bra sitter själv och försöker crafta hallowed vapen till min DH för att passera 1 mille profil dps ligger på 960k nu med gult vapen.

Åfan, najs! Got link? Själv ligger jag på 726k på profilen men måste fortf rolla ias på mina vantar o cold dmg på bracers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Kan som sagt rolla 30mer min dmg o 100mer max dmg så kan ju försöka mig på 2400dps men det är inte prio ett direkt..

Hehe jo det var en kovändning som heter duga! Det e helt sjukt vad olika det kan vara med enchanting. ibland får man rätt dirr o ibland får det inte på 20 försök.

Ja, samma med polaren. Han har spelat WoW så han vill gärna ha svärdet o snackat om det sen 2.0 - det roliga e att jag fick en för level 60 för 2v sedan och nu denna

Åfan, najs! Got link? Själv ligger jag på 726k på profilen men måste fortf rolla ias på mina vantar o cold dmg på bracers...

nää har ingen länk på jobbet allt är blockat, kolla xorph#2665 på diabloprogress

Permalänk
Medlem

Ett vapen som jag tycker är bättre för wiz med arcane orb build / electrocute är http://eu.battle.net/d3/en/item/shard-of-hate
det tycks ha 100% proc rate på electrocute iaf, kanske lite lägre proc dmg än TF, men mycket högre proc rate,. så i det avseendet tror jag det är bättre,. sen att den sätter en cold dmg dot på varje frost orb man slängre e inte illa pinkat heller.

Llite oft men tänkte det kunde vara värt att nämna

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk

Gick in i denna tråden. För jag hade samma fråga så gjorde som TS. Base dmg ökade med 300 på vapnet och 35k mer i dmg. :S

Permalänk
Medlem

Bara ett litet tips till er som rerollar.. +x% damage på vapnet är rätt kasst. Det ökar enbart damage på grund DPS, dvs 1179-1440 är INTE inräknat i denna skada, utan enbart det som vapnet har i grund. I ovanstående exempel så är det alltså:
Min skada:
1482 - 1179 = 303
Max skada:
2015-1440 = 575
dvs
10% ökning på 303-575 = 30.3-57.5 damage ökning totalt på vapnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grants:

Bara ett litet tips till er som rerollar.. +x% damage på vapnet är rätt kasst. Det ökar enbart damage på grund DPS, dvs 1179-1440 är INTE inräknat i denna skada, utan enbart det som vapnet har i grund. I ovanstående exempel så är det alltså:
Min skada:
1482 - 1179 = 303
Max skada:
2015-1440 = 575
dvs
10% ökning på 303-575 = 30.3-57.5 damage ökning totalt på vapnet.

om inte fallet är som i exemplet ovan det fungerar precis som du säger för vapen som har en elemental damage men den så kallade "black damagen" alltså physical räknas %damage på en vapen roll för hela spannet.

Har du ett vapen med elemental damage och socket så kan det i vissa fall vara värt att rolla attackspeed istället för %damage om du jagar profile DPS.

själv har jag lagt ner det nu efter att ha varit top 3 som munk och top 5 som DH sedan RoS releasen och kör nu DH med bra mycket bättre effektiv dps.

Permalänk
Skrivet av Xorph:

om inte fallet är som i exemplet ovan det fungerar precis som du säger för vapen som har en elemental damage men den så kallade "black damagen" alltså physical räknas %damage på en vapen roll för hela spannet.

Har du ett vapen med elemental damage och socket så kan det i vissa fall vara värt att rolla attackspeed istället för %damage om du jagar profile DPS.

själv har jag lagt ner det nu efter att ha varit top 3 som munk och top 5 som DH sedan RoS releasen och kör nu DH med bra mycket bättre effektiv dps.

Plockade de inte bort detta med black dmg nu i RoS så rätt säker på att exemplet ovan inte stämmer för hade det gjort det hade inte +%dmg och attackspeed get ungefär samma dps på vapnet vilket det gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Plockade de inte bort detta med black dmg nu i RoS så rätt säker på att exemplet ovan inte stämmer för hade det gjort det hade inte +%dmg och attackspeed get ungefär samma dps på vapnet vilket det gör.

jag sitter med en 1hands båge på min DH med 2623 dps med 6% attackspeed testade att rerolla damage och fick 8% damage men landade på 2599 vapnet i fråga är ett poison damage vapen och antar att samma föhållande skulle uppstå med 10% damage och 7% attackspeed vilet är vapnets max rollar.

satt och rerollade den dryga 30 gånger igår för att få 7 IAS men lyckades aldrig därav blir jag fundersamt till att det skulle vara borta då min egen uppfattning är att det fortfarande existerade.

Permalänk
Skrivet av Xorph:

jag sitter med en 1hands båge på min DH med 2623 dps med 6% attackspeed testade att rerolla damage och fick 8% damage men landade på 2599 vapnet i fråga är ett poison damage vapen och antar att samma föhållande skulle uppstå med 10% damage och 7% attackspeed vilet är vapnets max rollar.

satt och rerollade den dryga 30 gånger igår för att få 7 IAS men lyckades aldrig därav blir jag fundersamt till att det skulle vara borta då min egen uppfattning är att det fortfarande existerade.

Fick äntligen min thunderfury idag efter ~150? legendarys eller så och jag tänker inte vara sämre än att erkänna att jag hade fel, % dmg är värdelöst på en thunderfury med lightning dmg i alla fall!

Hmm, ser ut som att jag verkligen dragit det korta strået när det gäller dmg på proccen, även om den är helt sjuk som den är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Fick äntligen min thunderfury idag efter ~150? legendarys eller så och jag tänker inte vara sämre än att erkänna att jag hade fel, % dmg är värdelöst på en thunderfury med lightning dmg i alla fall!

http://i.solidfiles.net/bf197370ce.jpg

Hmm, ser ut som att jag verkligen dragit det korta strået när det gäller dmg på proccen, även om den är helt sjuk som den är!

Nice du! Hehe undrar vad min hade varit med ias ist för %wep dmg... rollade den en gång till o kom upp till 2395.x dps vilket gav en boost med 40 dps på vapnet och 16k dps på profilen.

Permalänk
Medlem

Tips, håll in ctrl när du tittar på vapnet så ser du max/min roll efter statsen, max på 1hands är ca : 1000-1490 vilket var det solklara valet i ditt fall att rolla om ofc

Grattis!

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

http://www.reddit.com/r/Diablo/comments/224jvd/blue_confirmed...

http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/12329613352 <-- Finns en blue post där som säger att dom ska fixa %dmg på vapen.

Kommer 10%dmg vara bättre än 7% Attackspeed på en Thunderfury för en Wizard när dom fixat detta?

Permalänk

Kan ni hjälpa en obildad och förklara vad man gör när man "rollar" "rerollar" och "enchantar" saker? Jag har spelat ett bra tag, men aldrig craftat något eller för den delen har kläm på hur det går till. Verkar som det finns mycket att vinna på att sätta sig in i detta då jag tycker jag enbart får skitgear droppat till min Crusader.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe (AMDGuru):

Kan ni hjälpa en obildad och förklara vad man gör när man "rollar" "rerollar" och "enchantar" saker? Jag har spelat ett bra tag, men aldrig craftat något eller för den delen har kläm på hur det går till. Verkar som det finns mycket att vinna på att sätta sig in i detta då jag tycker jag enbart får skitgear droppat till min Crusader.

Man kan säga att du kan välja att ändra ett attribut på ett item och ändra, säg att du fick ett vapen med bara 400 vitality, och du kanske vill chansa och få säg 600 vitalty då kan du välja det attribut du är missnöjd med och chansa att du får en roll med högre, får du inte så kan du göra det igen så länge du har vad som krävs för att göra det rätt ingredienser dock kan du inte välja ett annat attribut när du väl valt ett visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Man kan säga att du kan välja att ändra ett attribut på ett item och ändra, säg att du fick ett vapen med bara 400 vitality, och du kanske vill chansa och få säg 600 vitalty då kan du välja det attribut du är missnöjd med och chansa att du får en roll med högre, får du inte så kan du göra det igen så länge du har vad som krävs för att göra det rätt ingredienser dock kan du inte välja ett annat attribut när du väl valt ett visst.

Kan även nämna att varje roll ger tre val, det ursprungliga värdet samt två till olika.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Fick äntligen min thunderfury idag efter ~150? legendarys eller så och jag tänker inte vara sämre än att erkänna att jag hade fel, % dmg är värdelöst på en thunderfury med lightning dmg i alla fall!

http://i.solidfiles.net/bf197370ce.jpg

Hmm, ser ut som att jag verkligen dragit det korta strået när det gäller dmg på proccen, även om den är helt sjuk som den är!

Du kanske har hittat detta nu men %dmg är buggat atm, fungerar bara på blackweapons.

http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/12329613352

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Här kommer samma fråga igen då, började lira barb o undrar vad som ger mest dps på vapnet 8%dmg eller 6ias?

Känns som jag bör göra mig av med ias men frågar här.