TSMC förbereder 16 nanometer med 3D-transistorer för högpresterande kretsar

Permalänk
Melding Plague

TSMC förbereder 16 nanometer med 3D-transistorer för högpresterande kretsar

Taiwanesiska TSMC förbereder tre olika varianter av kommande tekniken 16 nanometer, där de två nykomlingarna av allt att döma riktas mot högpresterande lösningar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

20 nm med Finfet är 20 nm med Finfet, inte "16 nm".
Marknadsföring har ett dåligt rykte av en anledning.

Och TSMC bevisade just varför.

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte tro på någonting idag...

Permalänk
Medlem

Så kan någon förklara varför det är en 16nm krets om transistorerna inte ligger tätare?

Edit: Kommer dessa kretsar ändå ligga nära effektiviteten av Intels 14nm?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Ledningsbanor och transistorer kan mycket väl vara mindre, bara det att transistortätheten inte ökats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Ledningsbanor och transistorer kan mycket väl vara mindre, bara det att transistortätheten inte ökats.

Men om inte transistortätheten ökar så får man ju inte fler transistorer....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Men om inte transistortätheten ökar så får man ju inte fler transistorer....

Nu kan jag inte speciellt mycket om detta, men de kan ju lägga transistorerna över en större yta?
Dock blir det ju färre processorer per wafer... :\
Hmm...

Jag vet inte, men det var en tanke jag fick iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Men om inte transistortätheten ökar så får man ju inte fler transistorer....

Nä, det är inget krav.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alibaba123:

Men om inte transistortätheten ökar så får man ju inte fler transistorer....

Nej men man får bättre transistorer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Alltid något bakom horisontens horisont som gör att man konstant vill vänta liiite till innan nästa uppgradering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Men om inte transistortätheten ökar så får man ju inte fler transistorer....

Nej, men effektförbrukning är proportionerlig mot transistorstorleken.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jämför med AMD när dom gick ifrån 32nm till 28nm på sin A-serie med nya Kaveri. Transistortätheten ökade betydligt mer än vad bara krympningen i sig gjorde.
Dom ändrade även på vissa andra saker för att få upp transistortätheten.
http://www.sweclockers.com/recension/18514-amd-a10-7850k-och-...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av muppens:

Nej, men effektförbrukning är proportionerlig mot transistorstorleken.

Tror inte sambandet är så enkelt. Finns (minst) två egenskaper kring transistorers strömförbrukning

  1. mindre transistorer behöver inte lika hög potentialskillnad mellan "nolla" och "etta", så de är billigare att ändra tillstånd på

  2. mindre transistorer läcker mer ström vilket ökar den statiska strömförbrukningen

Fram till runt 65nm var 2. mer eller mindre ett icke-problem så krympning innebar minskad strömförbrukning. Men 2. blir ett allt större problem ju mindre noder man nu kommer till vilket är en stor anledning till att man måste ta till saker som FinFET (som än mer komplicerar processen). Det verkar att det enda man garanterat får av mindre noder nu är möjlighet att stoppa in fler transistorer på en viss kretsyta, inte alls säkert att det blir vare sig billigare eller strömsnålare.

28nm kommer under väldigt lång tid framöver vara den billigaste noden då det är den sista noden när man kunde använda en enkel mask vid tillverkningen, under det går det inte att ta fram en enskild mask med tillräckligt hög upplösning så man måste göra det i flera steg (två steg på 20nm) något som både komplicerar och förlänger tiden för att tillverka kretsar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Yoshman;14511202]Tror inte sambandet är så enkelt. Finns (minst) två egenskaper kring transistorers strömförbrukning

  1. mindre transistorer behöver inte lika hög potentialskillnad mellan "nolla" och "etta", så de är billigare att ändra tillstånd på

  2. mindre transistorer läcker mer ström vilket ökar den statiska strömförbrukningen

Fram till runt 65nm var 2. mer eller mindre ett icke-problem så krympning innebar minskad strömförbrukning. Men 2. blir ett allt större problem ju mindre noder man nu kommer till vilket är en stor anledning till att man måste ta till saker som FinFET (som än mer komplicerar processen). Det verkar att det enda man garanterat får av mindre noder nu är möjlighet att stoppa in fler transistorer på en viss kretsyta, inte alls säkert att det blir vare sig billigare eller strömsnålare.

28nm kommer under väldigt lång tid framöver vara den billigaste noden då det är den sista noden när man kunde använda en enkel mask vid tillverkningen, under det går det inte att ta fram en enskild mask med tillräckligt hög upplösning så man måste göra det i flera steg (två steg på 20nm) något som både komplicerar och förlänger tiden för att tillverka kretsar.[/QUOTE]

Vad är en mask för något?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Vad är en mask för något?

Mönstret du lägger på wafern som du sedan belyser med UV-ljus. Då utsätts waferns för ljus på vissa ställen men inte på andra vilket skapar ett mönster med ledningsbanor i kislet. Extremt förenklat. Googla "photolithography".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Men om inte transistortätheten ökar så får man ju inte fler transistorer....

Däremot får du bättre transistorer. Dessa "3D-transistorer" som läcker mindre ström och därmed blir mer energieffektiva. Vi såg ju vilket lyft Intel gjorde i energieffektivitet när dem introducerade samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Nu kan jag inte speciellt mycket om detta, men de kan ju lägga transistorerna över en större yta?
Dock blir det ju färre processorer per wafer... :\
Hmm...

Jag vet inte, men det var en tanke jag fick iaf.

Av någon anledning får jag mig alltid ett gott skratt, när jag ser din avatar.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Av någon anledning får jag mig alltid ett gott skratt, när jag ser din avatar.:D

Hehe, då funkar den!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron