Installerat om windows 7 - inga drivrutiner

Permalänk
Avstängd

Installerat om windows 7 - inga drivrutiner

Hej,

Har formaterat om datorn idag och sparade alla drivrutiner med nåt program och mappen heter DriversBackup. Men jag kan inte installera filerna det står typ att denna ini fil inte kan installeras med den metoden, även provat i enhetshanteraren. Problemet är att den skiva som innehåller alla drivers från komplett har jag tappat bort. Så jag har inget internet eller nånting på datorn nu. Jag vet heller inte vad de olika delarna heter såsom nätverkskort osv. Hur kan jag lösa detta? Går det? Har en bäbar som jag sitter på nu som har internet. Har ett usb minne men inga skivor..

Tack på förhand. Jag borde förstås ha kollat upp vad allt hette innan så jag kunde ladda ner drivers och lägga över... -_-

Permalänk
Medlem

Ladda ner och installera cpu-z, där kan du se vad du har för grejer i datorn sedan är det bara att googla. Eller så laddar du ner och installerar "Driver Finder" eller liknande program.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maul99:

Hej,

Har formaterat om datorn idag och sparade alla drivrutiner med nåt program och mappen heter DriversBackup. Men jag kan inte installera filerna det står typ att denna ini fil inte kan installeras med den metoden, även provat i enhetshanteraren. Problemet är att den skiva som innehåller alla drivers från komplett har jag tappat bort. Så jag har inget internet eller nånting på datorn nu. Jag vet heller inte vad de olika delarna heter såsom nätverkskort osv. Hur kan jag lösa detta? Går det? Har en bäbar som jag sitter på nu som har internet. Har ett usb minne men inga skivor..

Tack på förhand. Jag borde förstås ha kollat upp vad allt hette innan så jag kunde ladda ner drivers och lägga över... -_-

"Formaterar om datorn"...?! Vad har den för form nu, rund?

Skämt å sido. Ladda ner drivrutin för nätverkskortet till en USB-sticka som sitter i en dator som har internet och installera den sedan på din dator. Sedan kan du, i många fall, ladda ner en programvara som automatisk tar ned de drivrutiner du behöver.

Finns det många alternativ och du är osäker så kan du alltid berätta vilket fabrikat och modell det är på din dator. Är det den Dell släng med Service tag så kanske någon tar sig tid att hjälpa dig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Du ska inte köra de gamla drivrutinerna i.a.f. det kan t.o.m. vara så att det inte går p.g.a. Windowsuppdateringar e.t.c. Det är inga problem att kolla upp vad du har för moderkort, grafikkort och ladda ner från tillverkarens hemsida eller liknande. Du vet väl vad du köpt? Det finns väl på kvittot. Nog för att det går att lista ut i.a.f. Här antar jag att det är datorer Komplett byggt ihop i Sandefjord, i annat fall räcker det med ett modellnummer för att vi ska kunna peka dig rätt.

Permalänk
Medlem

Har du förresten testat att fråga i Kompletts tråd här på swec. De kanske kan skicka dig en ny skiva?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Avstängd

YES DET FIXA SIG cpu-z så fick jag reda på moderkortets namn, sen vart det lite rörigt visste inte om jag skulle välja REV 1.0 eller 1.3. Valde 1.0, fixade lan-drivers och installerade samtliga här: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3912#dl
Nu funkar grafikkort och allt. Men jag vill endå dubbelkolla så att jag inte har missat några drivers. En sak till jag märkte, som jag undrat över tidigare. Innan jag körde något som heter Windows Index Experience så va det som att fönstrena "hackade" när man minimerade de. Men när jag kört det där så är det som vanligt igen. Följde en guide här på sweclockers.

Kan ni ge exempel på ett bra program som automatiskt kollar så att jag har alla senaste drivrutiner?

Edit: En annan sak jag märkte är att min HDD som tidigare stod som D nu heter E och cdläsaren heter D, men jag följde denna guide till punkt och pricka och drog ur hårddisken innan osv http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1204978-hur-instal... Kanske inte är någon skillnad eller? Verkar rulla på fint nu iaf

Permalänk
Medlem

Kör Windows update och var nöjd i princip. Det du kan behöva fixa är väl AHCI. Om det inte redan lirar.

Moderkortets drivrutiner är det du behöver främst, det finns säkert nyare realtek-drivare, men det betyder inte att de är tänkta att installeras på ditt moderkort/system. Finns ingen mjukvara som kan gissa rätt och ge dig rätt drivrutiner, drivrutinerna släpps ofta bara via tillverkarna, inte komponenttillverkarna. Det viktiga är att ha en version som fått bort de tidigaste problem och fungerar med Windowsversionen och uppdateringarna du kör. Windows Update kan ibland uppdatera sådana drivrutiner. Intels chipset-drivrutiner, grafikdrivrutiner kan du ladda ner från Intel och tillverkaren (Nvidia eller AMD). Intel har nyare drivrutiner än sidan du länkade, men kör du Windows 7 så spelar inte det någon roll, där rullar det och kommer inte ske några större ändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maul99:

Edit: En annan sak jag märkte är att min HDD som tidigare stod som D nu heter E och cdläsaren heter D, men jag följde denna guide till punkt och pricka och drog ur hårddisken innan osv http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1204978-hur-instal... Kanske inte är någon skillnad eller? Verkar rulla på fint nu iaf

Enhetsbeteckning kan du ändra i diskhantering (kör, diskmgmt.msc).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Som inlägg #7.
Är det problem med någon drivare eller att du bara vill ha de absolut senaste kan du tanka hem och köra "Slimdriver" https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php
Gratis och plockar de senaste drivrutinerna till din hårdvara. Detta innebär INTE att de alltid är de drivrutiner som fungerar bäst!

Don´t fix it if it´s not broken!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB