Permalänk

Sonos något att ha?

Hej funderar på att köpa Sonos play 5. Ska man köpa connect amp eller endast connect och en lös receiver? Vet någon om Sonos bar är något att ha till tv'n?

Mvh Robert

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Medlem
Skrivet av rob197676:

Hej funderar på att köpa Sonos play 5. Ska man köpa connect amp eller endast connect och en lös receiver? Vet någon om Sonos bar är något att ha till tv'n?

Mvh Robert

Connect Amp är ju en mottagare, med inbyggd förstärkare.
Ändamålet: Folk som har en bra stereoanläggning, men vill kunna streama till den.

Play5: Perfekt i köket eller i vardagsrummet.

Play1: Badrummet. Köket. Garaget. Tål fukt(inte en kalldusch).

PlayBar: Ger mer ljud i TV:n. De flesta TV-apparaterna har klena högtalare. Nästan tekniskt omöjligt att få något som är 3 cm brett att rymma ett par bra högtalare. Har själv PlayBar och är nöjd. Har du en grinig sambo, tryck på "Nu-minns-jag-inte-vad-knappfan-heter" så försvinner basljudet.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Tack för svar! Sugen på baren till tv'n samt en sub.

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Medlem
Skrivet av rob197676:

Tack för svar! Sugen på baren till tv'n samt en sub.

Prova utan SUB först Så slipper du slänga ut 6k till!

Jag behövde ingen. Vill vara snäll mot grannarna

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Play 5 är riktigt bra. Blev väldigt imponerad av ljudet när jag fick hem den.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Prova utan SUB först Så slipper du slänga ut 6k till!

Jag behövde ingen. Vill vara snäll mot grannarna

Tror jag satsar på subben ändå. Vi flyttar till hus så grannar är inte problemet, kan bli tjejen

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Play 5 är riktigt bra. Blev väldigt imponerad av ljudet när jag fick hem den.

Kul att höra. En kompis hade lyssnat på den och sa att den va bra enligt hans tycke.

En sidetrack, men tror ni denna kan va något att ha till systemet? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1894129

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Medlem
Skrivet av rob197676:

Tror jag satsar på subben ändå. Vi flyttar till hus så grannar är inte problemet, kan bli tjejen

Kul att höra. En kompis hade lyssnat på den och sa att den va bra enligt hans tycke.

En sidetrack, men tror ni denna kan va något att ha till systemet? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1894129

Då är det ju bara att tuta och köra

Så länge allt har HDMI så går det.

Du kör ju en toslink från TV:n till PlayBaren, därefter så spelar den upp allt som TV:n levererar. Så kör Pioneer:n till TV:n så borde det fungera. Någon mer insatt kan nog svara. Hör annars med Hifikllubben ifall du har vägarna förbi.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Då är det ju bara att tuta och köra

Så länge allt har HDMI så går det.

Du kör ju en toslink från TV:n till PlayBaren, därefter så spelar den upp allt som TV:n levererar. Så kör Pioneer:n till TV:n så borde det fungera. Någon mer insatt kan nog svara. Hör annars med Hifikllubben ifall du har vägarna förbi.

For nog bli så Vi har ju Hifiklubben här i stan så det löser sig. Tack för svar!

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Medlem
Skrivet av rob197676:

For nog bli så Vi har ju Hifiklubben här i stan så det löser sig. Tack för svar!

Lugnt

du får posta vad du tycker och/eller om du behöver hjälp med något

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Om du ska flytta till hus och ska lägga över 10k på en anläggning känns väll ändå en soundbar som bortkastade pengar?

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Själv har man kollat på Play 1 är den något att ha?

Tycker 3,5k är mycket för en högtalare

Permalänk
Medlem

Skaffade precis en Sonos Connect och Play:1 - Connect utan "AMP" räcker om man vill koppla ihop med befintlig reciever, bara en optisk kabel mellan dem.

Play:1 i köket och kommer bli en högtalare i badrum och sovrum sen också, sjukt smidigt är det och bra ljud från de små högtalarna.

Permalänk
Medlem

Tänk på att Play 5 inte går att koppla som bakhögtalare till en Playbar.
Annars tycker jag att de Play 5 som vi har är utmärkta. Mitt enda problem med dem är att de drar lite mycke ström när de idlar och att mobilappen är ful och ologisk, men det kommer snarten ny mobilapp och den verkar lovande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite hastigt och undrar hur man med hjälp av Sonos Play-enheter kan spela upp ljud från sin dator? Kan man skaffa en Sonos Connect, koppla till sitt dators ljudkort till den och sedan spela datorljudet till en Sonos Play-enhet?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag lånar tråden lite hastigt och undrar hur man med hjälp av Sonos Play-enheter kan spela upp ljud från sin dator? Kan man skaffa en Sonos Connect, koppla till sitt dators ljudkort till den och sedan spela datorljudet till en Sonos Play-enhet?

Du har en linjeingång på Connect, Connect:AMP samt på Play:5, sålänge du har en ljudkabel mellan ditt ljudkort och någon av de enheter jag nämnde tidigare kan du skicka ljudet till en annan zon (t.ex. Play:1 i ett kök). Jobbar med Sonos dagligen så fråga på om du har nån mer fundering!

Permalänk

Kapar denna tråd lite jag också.

Måste man ha Sonos Connect till sitt befintliga "ljudsystem"?
Den är ju så jäkla dyr och det går ju att lösa för spotify connect med vilken wifidosa som helst med ethernet uttag kopplad till sin förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vobbe:

Du har en linjeingång på Connect, Connect:AMP samt på Play:5, sålänge du har en ljudkabel mellan ditt ljudkort och någon av de enheter jag nämnde tidigare kan du skicka ljudet till en annan zon (t.ex. Play:1 i ett kök). Jobbar med Sonos dagligen så fråga på om du har nån mer fundering!

Såg nu att Sonos Connect kostade betydligt mer än vad jag kunde tänka mig att betala. Synd. Det är väl den enda lösningen för att få allt ens datorljud genom en Sonos Play-enhet?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Om du ska flytta till hus och ska lägga över 10k på en anläggning känns väll ändå en soundbar som bortkastade pengar?

Ja, fast nja. Du vet sånna där...damer! De brukar inte gilla stora obäken som syns
Inte heller kablage...usch!

Sedan är de väl snarare till för att göra TV-ljudet mer rikare. Istället för att låta som om de satt i en skolåda.

Skrivet av MedionR:

Hejsan!

Själv har man kollat på Play 1 är den något att ha?

Tycker 3,5k är mycket för en högtalare

3.5 k?

De kostar väl åtminstone 1.7k styck. prova med en, är du nöjd så testa en till för stereo. Jag har en och jag tycker de låter väldigt bra.

Skrivet av Azodan:

Tänk på att Play 5 inte går att koppla som bakhögtalare till en Playbar.
Annars tycker jag att de Play 5 som vi har är utmärkta. Mitt enda problem med dem är att de drar lite mycke ström när de idlar och att mobilappen är ful och ologisk, men det kommer snarten ny mobilapp och den verkar lovande.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Play5 är en "allt-i-allo"-låda.

Några spekulationer när appen kommer? vilken plattform?

Skrivet av Wifi:

Jag lånar tråden lite hastigt och undrar hur man med hjälp av Sonos Play-enheter kan spela upp ljud från sin dator? Kan man skaffa en Sonos Connect, koppla till sitt dators ljudkort till den och sedan spela datorljudet till en Sonos Play-enhet?

Ja. När jag kör Netflix via datorn, så kör jag bara in en 3.5mm bak på 5an från datorn. Blippar lite i appen och sedan tutar på.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Några spekulationer när appen kommer? vilken plattform?

Vet inte jag kör betan nu på Android, den går att ladda ner från Sonos hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ja, fast nja. Du vet sånna där...damer! De brukar inte gilla stora obäken som syns
Inte heller kablage...usch!

Sedan är de väl snarare till för att göra TV-ljudet mer rikare. Istället för att låta som om de satt i en skolåda.

3.5 k?

De kostar väl åtminstone 1.7k styck. prova med en, är du nöjd så testa en till för stereo. Jag har en och jag tycker de låter väldigt bra.

Nu menade jag Play 5 va för dyr för mig därför jag undrade om någon hade testat Play 1 ?
Och hur connectar man till dem om man bara har en Telefon eller en Ipad? är det bluetooth eller bara 3,5mm kabel i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MedionR:

Nu menade jag Play 5 va för dyr för mig därför jag undrade om någon hade testat Play 1 ?
Och hur connectar man till dem om man bara har en Telefon eller en Ipad? är det bluetooth eller bara 3,5mm kabel i den?

Ja, jag har en Play1. Du kör via WiFi Tyvärr så har inte Play1 något 3.5mm-ingång utan det är storebröderna som har.

I appen så lägger du in Spotify/internetradio eller vad du nu vill ha. Därifrån väljer du och spelar upp.

http://www.sonos.com/shop/products/play1

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

rob197676

Skrivet av Vobbe:

Du har en linjeingång på Connect, Connect:AMP samt på Play:5, sålänge du har en ljudkabel mellan ditt ljudkort och någon av de enheter jag nämnde tidigare kan du skicka ljudet till en annan zon (t.ex. Play:1 i ett kök). Jobbar med Sonos dagligen så fråga på om du har nån mer fundering!

Deras egen kontroller tycker jag verkar sjyst. Snygg design iaf är den bra?

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Medlem
Skrivet av rob197676:

rob197676

Deras egen kontroller tycker jag verkar sjyst. Snygg design iaf är den bra?

Jag tycker BETAN är bra (efter senaste uppdateringen) mycket snyggare, och smidig. Lite nytt tänk. men jag gillar den.
Vet inte när den släpps skarpt dock.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rob197676:

Hej funderar på att köpa Sonos play 5. Ska man köpa connect amp eller endast connect och en lös receiver? Vet någon om Sonos bar är något att ha till tv'n?

Mvh Robert

Hej Robert,
Play5 är rmycket trevliga.

Ang connect amp eller connect beror lite på vad du vill koppla in. Jag valde en connect och sen aktiva högtalare.

Soundbaren är bra ljud för vanlig tv och lite musik sådär, om jag har förstått det rätt så har den inte DTS stöd. Kan vara värt att ha i åtanke.

Ska du köpa ett hemmabio system så kanske det är värt att kolla på en connect och sen ett nice 5.1 system, istället för soundbaren+sub.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Skrivet av Neeb:

Jag tycker BETAN är bra (efter senaste uppdateringen) mycket snyggare, och smidig. Lite nytt tänk. men jag gillar den.
Vet inte när den släpps skarpt dock.

Jag menar deras egen hårdvara. Den med musikappar i typ Spotify

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Skrivet av Neeb:

Hej Robert,
Play5 är rmycket trevliga.

Ang connect amp eller connect beror lite på vad du vill koppla in. Jag valde en connect och sen aktiva högtalare.

Soundbaren är bra ljud för vanlig tv och lite musik sådär, om jag har förstått det rätt så har den inte DTS stöd. Kan vara värt att ha i åtanke.

Ska du köpa ett hemmabio system så kanske det är värt att kolla på en connect och sen ett nice 5.1 system, istället för soundbaren+sub.

Om jag ska vara ärlig Neeb så vet jag inte riktigt vad DTS innebär teoretiskt för mina öron. Jag är inte så ljudkräsen (okunnig inom området). Har i ärlighetens namn även kollat på Audio Pro Blue Diamond serien men har insett att jag inte vill ha för många högtalare i vardagsrummet.

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk

Tack alla förresten att ni tar er tid att svara. Uppskattas.
Mvh Robert

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Medlem
Skrivet av rob197676:

Jag menar deras egen hårdvara. Den med musikappar i typ Spotify

Du syftar förmodligen på Sonos Control. Den finns tyvärr inte att få tag på i butik längre.

Du får höra med beg-marknaden ifall du vill ha en. Väldigt trevlig apparat. Skönt ifall man inte alltid har mobilen på sig

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ja, fast nja. Du vet sånna där...damer! De brukar inte gilla stora obäken som syns
Inte heller kablage...usch!

Sedan är de väl snarare till för att göra TV-ljudet mer rikare. Istället för att låta som om de satt i en skolåda.

Förstår dig, har gått i tankarna med soundbar själv faktiskt. Fast detta är eftersom jag flyttat från radhus till en liten lägenhet så vill vara lite snäll mot grannarna!

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Du syftar förmodligen på Sonos Control. Den finns tyvärr inte att få tag på i butik längre.

Du får höra med beg-marknaden ifall du vill ha en. Väldigt trevlig apparat. Skönt ifall man inte alltid har mobilen på sig

Ja, det är väl kanske onödiga pengar ändå när mobilappen finns

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L