Begagnad CPU köp, lite råd angående situation.

Permalänk
Medlem

Begagnad CPU köp, lite råd angående situation.

Hej Swecs !

Long story short, någon som kan svara på följande: Om en cpu anländer skadad, vilka rättigheter och skyldigheter har jag som konsument och vad gäller för privatsäljaren ?

I mer detalj:

Hittat en AMD Athlon X2 2 Ghz Cpu som jag tänkt använda i ett HTPC bygge, så kontaktade mannen via angivna Blocket numret, han talade lite halvdålig svenska med brytning och sedan hjälpte inte heller att han verkar inte kunna tekniska termer alls utan försöker även sälja på mig sockets och enkelkärniga processorer som inte ens passar det jag söker. Som grädde på moset kommer förstås " Jag lovar kompis, ja det löser sig, jaja det blir bra, mycket bra pris ja , osv... "

Tänkte att för en hundring så är det inte hela världen om scam, så föreslår honom en snabb affär för 100 kr inkl frakt, och att han kan få hälften nu och hälften när processorn anlänt, hans svarar lite halvluddigt men får fram iallafall att det blir bra. Så jag avvaktar under dagen för att höra när han skickat CPUn.

Får ett samtal senare under kvällen där han ringt upp mig, med helt annat nummer än tidigare, så ringer upp honom och under samtalet får reda på att han inte skickat för jag har inte skickat pengarna. Nu tänkte jag att antingen fattade han inte pga språket eller så var han som allmänt missförstod det vi kom överens om.

Nu vill han ha pengarna i förskott OCH att jag betalar även frakten. Sa till honom direkt att det var inte det vi kom överens om och antingen accepterar han mitt bud eller så köper jag annanstans. Han verkar acceptera så länge jag betalar i förskott, jag gör det och nu avvaktar svar från honom.

Det känns väldigt oseriöst att man försöker sälja något man inte behärskar, inte förstår knappt språket i sig, nästan bortförklarar sig och undviker svara på frågor, och att sen försöka ändra på affären, så jag hoppas verkligen att det inte är en scammer eller att han försöker sälja mig en dålig CPU för att sedan hota med polis.

Jag frågade vad han skulle paketera CPUn i, och frågar även vad vi gör om den kommer fram skadad samt om jag kan få bilder på CPUn innan han skickar, inte heller där får jag ett direkt tillfredsställande svar, till den grad att jag lär filma när jag öppnar paketet så han inte sen påstår att jag förstört CPUn om den är skadad. Då jag vet att pins är känsliga så föreslog jag till honom att stå för halva kostnaden av Rekommenderat Brev, men åter verkar han fatta 10 % av det jag säger mer ofta än sällan.

Vet inte heller hur mycket jag skulle få i kompensation av Posten med Rekommederat Brev och skulle inget hända har jag betalat 50 % av processorvärdet bara i frakten, därav tar risken med vanligt brev då han påstår att det går och att han paketerar det väl.

Så om det är skadat, ni som handlat här på Swecs och även Blocket, hur har ni agerat i liknande situationer och hur bör man agera ?

Tackar för alla hjälpsamma svar !

Permalänk
Medlem

Vet inte vilka rättigheter och skyldigheter man har

Men mitt råd är att lägga ner det, slösa inte massa tid med det där när det är så oseriöst

Jag skulle bara tacka för mig och aldrig hört av mig igen

Det dyker upp fler erbjudanden

Visa signatur

CPU: AMD FX 8350 MB: Asus M5A97 R2.0 GPU: Radeon 7870 2GB RAM: 8GB(2x4) Crucial BallistixSport DDR3@1600Mhz
PSU: XFX 550W OS: Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Ja tänkte delvis göra det då det " bara " är 100 kr men båda för pengarna och principen, skulle alla lägga ner i sådant fall inte minst för sådan summa så lär han inte vara den enda som kanske lär uttnyttja det, därav frågar vad jag kan lagligt sätta emot honom om det kommer skadat, kanske rejält bristfällig förpackning, att han inte velat visa bilder gör ju det ännu mer misstänksamt, för allt jag vet kan han ha varit på tippen, tagit X antal defekta CPU och sedan sålt dem till folk som inte orkar anmäla honom, vilket inte är ok oavsett om det drabbar mig eller andra.

Ja ja håller ett getöga på erbjudanden men kan inte vänta hur länge som helst därav ville göra snabb affär XD

Skrivet av Psyke_:

Vet inte vilka rättigheter och skyldigheter man har

Men mitt råd är att lägga ner det, slösa inte massa tid med det där när det är så oseriöst

Jag skulle bara tacka för mig och aldrig hört av mig igen

Det dyker upp fler erbjudanden

Permalänk
Medlem

Vet inte om det här stämmer
Men har alltid hört att köp på blocket/annonser som privatperson så gäller inga garantier

Men jag läste ett fall där en person sålde en telefon och när köparen hämtade ut sitt paket så var det tomt
Han anmälde säljaren och fick honom dömd

Du kan ju ta en titt på tradera där brukar dom sälja många äldre processorer

Visa signatur

CPU: AMD FX 8350 MB: Asus M5A97 R2.0 GPU: Radeon 7870 2GB RAM: 8GB(2x4) Crucial BallistixSport DDR3@1600Mhz
PSU: XFX 550W OS: Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psyke_:

Vet inte om det här stämmer
Men har alltid hört att köp på blocket/annonser som privatperson så gäller inga garantier

Men jag läste ett fall där en person sålde en telefon och när köparen hämtade ut sitt paket så var det tomt
Han anmälde säljaren och fick honom dömd

Du kan ju ta en titt på tradera där brukar dom sälja många äldre processorer

Nå er ikke jeg innsatt i det rettsfall du nevner, men både politiet og rettsvesenet har visse økonomiske grenser for hvilke fall de vil ta opp. For eksempel prøver ikke ARN tvister der er under visse grenser avhengig av varegruppe: 1000 kr for elektroniske produkter:

Citat:

Tids- och värdegräns

6-månadersregeln
En anmälan måste göras inom sex månader från det att företaget helt eller delvis sagt nej till konsumentens krav. Om företaget inte svarar räknas det som att företaget har sagt nej.

Värdegränser
Vi prövar inte tvister där kravet ligger under ett visst belopp (värdegräns).

500 kr: ärenden som hör till sko-, textil- eller allmänna avdelningarna
1 000 kr: ärenden som hör till elektronik-, motor-, rese-, möbel- eller tvättavdelningarna
2 000 kr: ärenden som hör till bank-, bostads-, båt- fastighetsmäklar- eller försäkringsavdelningarna

Principiellt intresse eller andra särskilda skäl
Om en tvist är av principiellt intresse eller om det finns andra särskilda skäl kan vi besluta att pröva tvisten även om beloppet som krävs ligger under värdegränserna.

Kilde

Garantier er en spesiell form av avtale fra den som utsteder garanti (se "frivillig från säljaren"; loven er ikke tvingende her uten det er avtaleretten der gjelder) til kjøperen (kunde). Det vil si det er avtale form mellom to parter der den ene siden utlover at produktet eller tjenesten skal holde et viss nivå ofte innen for rammen av en viss tid (altså det er funksjonen ved selve varen der er i sentrum og ikke kjøpesummen eller noe annet).

Les mer på KV!

Mellom privatpersoner er det fullt mulig å inngå samme avtaler, men det er i praksis vanskeligere for en selgere å kunne gjennomføre i praksis (bortsett fra å betale tilbake pengene) og det vil også kreve at begge parter ikke vil stille urimelige krav slik det ender i en tvist. I lovene finnes det også unntak fra profesjonelle aktører (f.eks. etablerte bedrifter; en privat person der regelmessig selger noe vil bli betraktet som profesjonell selgere i disse termer) der gjør slike avtale vil vanskelige å overholde.

Generelt gjelder det derfor mellom privatpersoner at de må undersøke produktet og bli enige om at funksjonen stemmer med det pris begge er villige til å betale. Distanseavtale er noe relativ nytt i forhold til den måte lovgivninger er blitt utformet når det gjelder handel mellom privatpersoner.

Dette er hva jeg skrapet sammen etter å lese på Konsumentverket, ARN og diverse andre sider på nettet om hva som gjelder på området. Rent juridisk er handel mellom privatperson et spørsmål om tillit og det eksisterer i dag relativ høye tak (grenser for når en sak vil bli aktuell for respektive myndighet til å undersøke) innen det bli snakk om noen tiltak mot den anklagede part.

_________
Til TS: Ved det her laget burde du kjenne til at summen er forsvinnende liten for at det i hele tatt vil bli aktuelt med noen myndighet i billedet.

Det virke også som du savner fullstendig sans for at selgeren kanskje ikke heller stoler på din oppriktighet for å gjøre handel med deg; han/hun vil jo kanskje stå der uten en prosessor og utover dette betalt for frakten, dersom du ikke ville sende penger. Fra avsender kan jo også virke som du ville anklage vedkommende for å selge en defekt produkt for å slippe betale for produktet - så dette gjelder begge veier å skape tillit og klarhet i mellom hva dere begge forventer av hverandre både både det gjelder selve forsendelsen og penger.