Hårddisktillverkare förespråkar modeller på fem millimeter

Permalänk
Melding Plague

Hårddisktillverkare förespråkar modeller på fem millimeter

Efter svalt intresse under förra året laddar hårddisktillverkarna om och förespråkar åter hårddiskar på ynka fem millimeter, vilka ska vara lämpade för hybrider och surfplattor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nyhet:

Efter svalt intresse laddar hårddisktillverkarna om och förespråkar åter hårddiskar på ynka fem millimeter, vilka ska vara lämpade för hybrider och surfplattor.

Läs artikeln

Känns som det blir större och större andel av allt materiell som endast går till att kapsla in skivorna istället för att ge lagringsutrymme. Vill man ha en HDD så ska den ju ha lite utrymme, annars kan man köra på EMC minne eller annan form av flash....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
99:e percentilen

Hårddisk i surfplattor? Nej tack. Avgå. Det är illa nog att de fortfarande dominerar i laptops.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Skulle vilja skruva isär en sådan där.

Permalänk
Entusiast

Tack, en till standard. Precis vad vi behöver.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

HDDs?
Finns bara ett svar!

Game over!

Permalänk
Medlem

Det här var ett bättre aprilskämt! Tummen upp swec!

HDDs i tablets... oh you!...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar ju att allt blir mindre men känns som om det kommer bli kapacitetsproblem och då är det ju kört.
Det vore annat om de fick in 4TB på en skiva i HDDn. Då hade det varit klart intressant med än mindre (fysiskt) diskar.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

HDDs?
Finns bara ett svar!

Game over!

Knappast.
Visst håller jag med om att hårddiskar i surfplattor låter som ett skämt, och hårddiskar i laptops bör avskaffas illa kvickt, men att säga att det är game over för hårddiskar är bara löjligt och trångsynt.
Tror du alla serverhallar ska gå bort från hårddiskar inom de närmsta åren får du nog tänka om.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ja det är väl bara bra om de kan bli tunnare. Behöver man tjockare så får man väl sätta på någon ram som fyller ut utrymmet. Eller kanske köra en "dubbelmacka" i raid 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tack, en till standard. Precis vad vi behöver.

Ja, läskigt när utvecklingen går frammåt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Nja ge oss bättre prestanda istället

Permalänk
Medlem

Hårddiskar kommer vi alltid ha nytta av, framförallt som lagringsmedia då personliga molnlösningar i hemmet blir vanligare t.ex. Men inte i surfplattor tack. I en laptop med en HDD plats, in med en SSD absolut. SSD's är överlägsna i dessa IMO och deras priser går fortsatt ner för varje år. 500GB SSD i en laptop är absolut något man har råd med i många fall.

Jag är personligen inte mycket för SSHD's för den delen. Den jag har som rullar i laptopen i signaturen gör ingen märkbar skillnad i hur rapp datorn känns. Absolut hellre en SSD.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Hårddisk i surfplattor? Nej tack. Avgå. Det är illa nog att de fortfarande dominerar i laptops.

Okej så du har aldrig sett en ipod classic då?

160GB lagring när motsvarande flashlagringsenheter hade kapacitet på typ 8GB eller dylikt.

Det finns definitivt ett användningsområde för dessa diskar även idag och jag personligen skulle kunna tänka mig en hybridvariant i en x86 windows surfplattan där jag har låt säga 64GB för program och appar och sedan en 500GB disk för filmer och musik som enbart snurrar igång de gånger jag lyssnar på musik eller ser på film.

I faller med ipoden laddar den in ex 5 låtar åt gånger och spinner sedan ner hårddisken så att den enbart behöver vara igång låt säga 10 sekunder åt gånger för att sedan ligga i vila i 20 minuter eller så. Det drar inte direkt mycket ström utslaget på den långa tiden men det ger än enorm kapacitet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hennnkee:

Ja, läskigt när utvecklingen går frammåt

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är skillnad på att slänga ur sig ännu fler parallella standarder och att föra utvecklingen framåt. Hur stort är behovet av en lite tunnare HDD? 1,8" finns redan i 5 mm fast de är dyrare än SSD. Sedan har både Hitachi och Seagate redan 2,5" i 5 mm fast de är rätt dyra. Du får räkna med nästan dubbla priset mot andra 2,5" HDD. Hårddiskar behöver verkligen inte bli dyrare om de vill ha en plats i kompakta enheter. mSATA och M.2 är väldigt mycket lättare att få plats med än även en något tunnare HDD. Så de försöker pressa ut en befintlig nischprodukt för att se om de kan göra den lite mindre nischad. OEM verkade inte vara intresserade av den här produkten för ett år sedan så jag har svårt att se att de helt plötsligt skulle ändra sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av guos89:

Okej så du har aldrig sett en ipod classic då?

160GB lagring när motsvarande flashlagringsenheter hade kapacitet på typ 8GB eller dylikt.

Det var några år sedan och flashminnena har gått framåt sedan dess.

Citat:

Det finns definitivt ett användningsområde för dessa diskar även idag och jag personligen skulle kunna tänka mig en hybridvariant i en x86 windows surfplattan där jag har låt säga 64GB för program och appar och sedan en 500GB disk för filmer och musik som enbart snurrar igång de gånger jag lyssnar på musik eller ser på film.

I faller med ipoden laddar den in ex 5 låtar åt gånger och spinner sedan ner hårddisken så att den enbart behöver vara igång låt säga 10 sekunder åt gånger för att sedan ligga i vila i 20 minuter eller så. Det drar inte direkt mycket ström utslaget på den långa tiden men det ger än enorm kapacitet.

Finns andra fördelar med SSD än lägre energiförbrukning. De går inte sönder av slag, de surrar inte irriterande och de är förstås oändligt mycket snabbare.

Jag tycker att hårddisken är ett föråldrat lagringsmedium. De flesta kommer snart skratta åt den precis som vi skrattar åt VHS och diabilder idag. Hårddiskarna behövs fortfarande när man behöver mycket och/eller billigt utrymme, men jag har dem hellre stående på skrivbordet/i garderoben än i en surfplatta som jag kastar omkring varje dag. Jag tycker att man hellre borde satsa på att få ner priserna på SSD till samma nivå som HDD än att utveckla tunnare HDD:er.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Knappast.
Visst håller jag med om att hårddiskar i surfplattor låter som ett skämt, och hårddiskar i laptops bör avskaffas illa kvickt, men att säga att det är game over för hårddiskar är bara löjligt och trångsynt.
Tror du alla serverhallar ska gå bort från hårddiskar inom de närmsta åren får du nog tänka om.

Tror inte, helt övertygad om att så är fallet.

Permalänk
Medlem

Tunnare än det där och skruvhålen i sidorna får väldigt svårt att hålla i en skruv.... Fast man skruvar ju inte ofta i en bärbar iallafall.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Knappast.
Visst håller jag med om att hårddiskar i surfplattor låter som ett skämt, och hårddiskar i laptops bör avskaffas illa kvickt, men att säga att det är game over för hårddiskar är bara löjligt och trångsynt.
Tror du alla serverhallar ska gå bort från hårddiskar inom de närmsta åren får du nog tänka om.

Skrivet av hasseb64:

Tror inte, helt övertygad om att så är fallet.

Man får iofs både tro och vara övertyg om vad man vill men jag håller med morxy här. I de flesta serverhallar är det tre värden som betyder något inom lagring, överföringskapacitet, accesstid och pris/GB. Så länge merparten av datat i en serverhall inte är tokviktiga databaser kommer pris/GB fortfarande att vara intressant och då tar det nog ganska många år till innan vanlig HDD fasats ut.

Men i en bärbar så kommer man ju ganska långt med en 250 GB SSD som idag inte kostar mer än en tusenlapp så man skall nog vara notorisk filmknyckare för att vilja trycka in en HDD.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

konstigt att dom inte satsar mer på 1,8" hårddiskar isåfall, tar ju mindre plats!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Personligen har jag svårt att inse poängen med hårddisk i hybrider/plattor. En hel drös nackdelar, och den enda "fördelen" är billigare masslagring. Men om man masslagrar på en hybrid/platta så gör man fel, anser jag. Masslagring hör hemma på en server.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Personligen har jag svårt att inse poängen med hårddisk i hybrider/plattor. En hel drös nackdelar, och den enda "fördelen" är billigare masslagring. Men om man masslagrar på en hybrid/platta så gör man fel, anser jag. Masslagring hör hemma på en server.

Förmodligen i enheter med begränsat utrymme, tänk små laptops etc.

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ

Permalänk
Medlem

Bzzz...bzzz...bzzz..
A:Det ringer
B: Nä, det är bara hårddisken som varvar upp..
#framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrMadMax:

konstigt att dom inte satsar mer på 1,8" hårddiskar isåfall, tar ju mindre plats!

Ja fast ändå inte. Allt måste fortfarande ha en skärm, och på den fronten krymper det inte. Platsproblemen är ju i tjocklek.
Dessutom förlorar man rätt mycket lagringsyta om man går ner till 1,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Bzzz...bzzz...bzzz..
A:Det ringer
B: Nä, det är bara hårddisken som varvar upp..
#framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

exakt såhär är det när min gamla 250gb disk jag har mina sekundär OS på varvar upp... man blir ju tvungen o spela musik annars blir man knäpp

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Avstängd

Men vill inte ha en HDD!
Tar hellre SSD!

HDD är förlegat. Långsamt, högljutt, och mekaniskt.
Jag vill inte ha några mekaniska delar och spinnande skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är skillnad på att slänga ur sig ännu fler parallella standarder och att föra utvecklingen framåt. Hur stort är behovet av en lite tunnare HDD? 1,8" finns redan i 5 mm fast de är dyrare än SSD. Sedan har både Hitachi och Seagate redan 2,5" i 5 mm fast de är rätt dyra. Du får räkna med nästan dubbla priset mot andra 2,5" HDD. Hårddiskar behöver verkligen inte bli dyrare om de vill ha en plats i kompakta enheter. mSATA och M.2 är väldigt mycket lättare att få plats med än även en något tunnare HDD. Så de försöker pressa ut en befintlig nischprodukt för att se om de kan göra den lite mindre nischad. OEM verkade inte vara intresserade av den här produkten för ett år sedan så jag har svårt att se att de helt plötsligt skulle ändra sig.

Ser det mer som att vi går emot tunnare och tunnare laptops etc.
Så varför inte, det är ju lättare att sätta i en för tunn HDD än en för tjock i exempelvis en laptop.

Och skulle det bli mer enheter i 5mm skulle antagligen priset smita ner.

Men ja, mSATA osv är bättre lösningar för tunna laptops

Permalänk
Medlem

Bara jag som kommer ihåg IBM's "microdrive" ?

Fast vette 17 om mekaniska diskar har nåt att hämta jämfört med SSD när det kommer till storlek/lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem

Sen när översätter ni engelska källor? Uppskattas inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför ser standarden fortfarande ut som hårddiskar. Borde de inte gå över till RAM-modul-utseendet och monteringen nu. Det går ju fan knappt att gänga i 5 mm disk

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***