Adata lanserar Premier Pro SP920 SSD

Permalänk
Melding Plague

Adata lanserar Premier Pro SP920 SSD

Senast ut att lansera SSD-enheter med pressade priser är Adata, som förutom ny hårdvara vill sticka ut med mjukvaran Toolbox och en licens för Acronis True Image HD.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mer SSD åt folket!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Bra att konkurrensen ökar på högpresterande ssd enheter. Sugen på 512 GB enhet när priserna kommer till en vettig nivå.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

När kommer 512 o 1 TB vara nere på vettiga nivåer? Köper 128gb för vad jag köpte 60gb för 2 år sedan. Enligt den beräkningen tar det ju 8 år innan jag kan köpa 1TB för samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
99:e percentilen

Om Acronis True Image är tänkt att användas för att klona sin gamla disk ... nej tack. Anta att denna enhet med sitt låga pris riktar sig till medelsvensson. Mer värt då att börja om med en helt ren Windows-installation när man ändå sätter i SSD istället för att spara sin sex år gamla Vista-installation med drösvis med bloatware.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

"Premier pro" med en skrivhastighet på 180MB/s.. Jo jag tackar... Luktar P12 lång väg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

När kommer 512 o 1 TB vara nere på vettiga nivåer? Köper 128gb för vad jag köpte 60gb för 2 år sedan. Enligt den beräkningen tar det ju 8 år innan jag kan köpa 1TB för samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det kommer att ta betydligt snabbare än så. Utvecklingshastigheten tror jag kommer att gå snabbare och snabbare tills den vanligtvis avstannar när tekniken begränsar utvecklingen. Jag TROR begränsningen för SSDs ligger långt efter 1 TB. Ge det 3 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Premier pro" med en skrivhastighet på 180MB/s.. Jo jag tackar... Luktar P12 lång väg.

Eller hur. För en femtiolapp mer kan du få en Samsung 840 Evo med mer än dubbla skrivhastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Eller hur. För en femtiolapp mer kan du få en Samsung 840 Evo med mer än dubbla skrivhastigheten.

Jag fattar inte hur de lyckas.. 180MB är liksom nere på Sandforce-nivå när det gäller skrivning av komprimerad data. Jag tycker inte det är acceptabelt idag att skrivhastigheten är såpass dålig. Till och med gamla 830 från Samsung (har väl en 3 år på nacken nu?) klarar av ~350MB skrivhastighet utan problem, och på de flesta moderna enheter skiljer det inte mer än kanske 40-50MB/s i läs/skrivhastighet. Vad är det för skitminnen/skitkontroller de kör med egentligen??

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Synd att det inte specificeras vilken kontroller det sitter i.

Edit: Jag missade det trots att jag läste (skummade ) igenom artikeln. Tack för svar!

Permalänk
Avstängd

Trevligt att dom inte använder SandForce som alla andra. Inte för att jag ogillar SandForce, men bara för lite diversitet och konkurrens.

Deras licens för Acronis True Image HD kan dom behålla, det åker rakt ner i papperskorgen!
Nej tack. Jag har GParted, Smartmontools och GNOME Disks, thank you very much.

Bra att dom har en med kapacitet upp till 1 TB. Hoppas fler tillverkare kommer med större SSD framöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Synd att det inte specificeras vilken kontroller det sitter i.

Skickades från m.sweclockers.com

Marvell 88SS9189.
Det står i artikeln.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Synd att det inte specificeras vilken kontroller det sitter i.

Skickades från m.sweclockers.com

Här kan man läsa

http://anandtech.com/show/7908/adata-sp920-128gb-256gb-512gb-...

Permalänk
Medlem

Gillar starkt ADATA Premier Pro SSD
Har aldrig krånglat för min del och hastigheten är bra.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Taft:

Gillar starkt ADATA Premier Pro SSD

+1 !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Spännande hur länge de får använda namnet för Adobe

http://www.adobe.com/se/products/premiere.html

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag fattar inte hur de lyckas.. 180MB är liksom nere på Sandforce-nivå när det gäller skrivning av komprimerad data. Jag tycker inte det är acceptabelt idag att skrivhastigheten är såpass dålig. Till och med gamla 830 från Samsung (har väl en 3 år på nacken nu?) klarar av ~350MB skrivhastighet utan problem, och på de flesta moderna enheter skiljer det inte mer än kanske 40-50MB/s i läs/skrivhastighet. Vad är det för skitminnen/skitkontroller de kör med egentligen??

Ja dom lägre kapaciteterna är inte intressant med den prestandan. Men 512 & 1 Tb ligger på en okej prestanda.

" 512 GB och 1 TB, som båda kliver upp till 560/500 MB/s i sekventiella läs- och skrivhastigheter med slumpmässiga dito på 98K/88K. "

Lägger dom sig i lägre prisklass en Samsung Evo diskarna och är stabila så kan dom bli intressanta, för dom första rekommenderade priserna brukar oftast sjunka ganska fort med konkurransen mellan butikerna och andra aktörer med liknande diskar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Ja dom lägre kapaciteterna är inte intressant med den prestandan. Men 512 & 1 Tb ligger på en okej prestanda.

" 512 GB och 1 TB, som båda kliver upp till 560/500 MB/s i sekventiella läs- och skrivhastigheter med slumpmässiga dito på 98K/88K. "

Lägger dom sig i lägre prisklass en Samsung Evo diskarna och är stabila så kan dom bli intressanta, för dom första rekommenderade priserna brukar oftast sjunka ganska fort med konkurransen mellan butikerna och andra aktörer med liknande diskar.

Ja, då är vi uppe i mer "normala" nivåer. Och om priset är rätt så visst, då kan det bli helt OK. Helt klart positivt med ytterligare en SSD i terrabyte-klassen, för där behövs konkurrens och prispress.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

Spännande hur länge de får använda namnet för Adobe

http://www.adobe.com/se/products/premiere.html

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte min A-data Premier Pro sp900 för typ 2 år sen så det kanske vorde lite sent för dem att klaga nu....

(Är förövrigt sjukt nöjd med den!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Eller hur. För en femtiolapp mer kan du få en Samsung 840 Evo med mer än dubbla skrivhastigheten.

När du efter några sekunder fyllt den lilla turbowritebufferten så skriver EVO 120GB endast ca 130 MB/s, vilket är ganska mycket mindre än 180 MB/s. EVO 250 GB skriver ca 260 GB/s, i det närmaste perfekt skalning med antalet minneskanaler som används jämför med 120 GB modellen.
Prestandan hämtad från Anandteck

Skrivet av Ozzed:

Jag fattar inte hur de lyckas.. 180MB är liksom nere på Sandforce-nivå när det gäller skrivning av komprimerad data. Jag tycker inte det är acceptabelt idag att skrivhastigheten är såpass dålig. Till och med gamla 830 från Samsung (har väl en 3 år på nacken nu?) klarar av ~350MB skrivhastighet utan problem, och på de flesta moderna enheter skiljer det inte mer än kanske 40-50MB/s i läs/skrivhastighet. Vad är det för skitminnen/skitkontroller de kör med egentligen??

Förstår man tillverkningsstekniken inser man lätt varför små SSD är så långsamma idag. Minnena är betydligt större idag så bara ett fåtal minneskanaler används i de små modellerna. Vanligtvis är det först vid 512 GB som alla minneskanaler utnyttjas och full hastighet uppnås.

För några år sedan fyllde man alla minneskanaler men kom ändå inte upp i mer än 128 GB.
För en rättvis jämförelse (lika många kanaler fyllda så att kontroller och minneskretsars prestanda blir direkt jämförbara) ska man jämföra gamla 32 GB mot nya 128 GB eller gamla 128 GB mot nya 512 GB.
Gammal 128 GB mot ny 128 GB berättar egentligen ingenting annat än att få minneskanaler ger dålig prestanda.

Samsung har med sin turbowrite kommit på ett sätt att dölja effekterna av få minneskanaler i de mindre modellerna. Förmodligen patenterat tekniken vilket förklarar varför vi inte sett samma teknik hos andra tillverkare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara