Permalänk

Överklocka Core i7 930 2,8GHz

Har en dator (no shit sherlock) med moderkortet GA-X58A-UD3R och Intel Core i7 930 @ 2,8GHz samt 12GB 1333Mhz XMS3-ram.

Har nyss installerat en Corsair H100 för att kunna överklocka men har ingen aning om hur man gör. I bios heter det ju intelligent tweaker.

Kan någon ge tips på hur man effektivt klockar den riggen. Bör ju gå att köra i 3,5Ghz iaf?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I samma forumdel som du har gjort denna tråden i hittar du den klistrade tråden; http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... . Har du tagit dig en titt där och har lite koll på de grundläggande begreppen?

Tror även sweclockers hade en liten guide när i7 920 var hyffsat ny.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Du kan ju göra som jag gjorde satt och googlade min cpu i7 860 och sen satt jag och läste sida efter sida om hur man överklockade och vad som man skulle ändra etc och då hade jag aldrig överklockat innan och funkar hur bra som helst

Permalänk
Entusiast

Ladda ner CPU-Z och länka en Validate.

Generellt sätt så klockar gamla 9xx serien bra, dock beroende på Stepping/Revision, moderkort, kylning och en del andra faktorer. Är du helt bakom flötet gällande överklockning så är det en bra början att läsa på lite. Sweclockers har en egen guide på just detta, denna hittar du här.

Grundmjukvaror som jag personligen använder mig av när jag testar nya inställningar är:
CPU-Z - Information om systemet, bland annat spänningen & CPUn's klockfrekvens. Det som också är relevant är hur ram-minnena är konfigurerade.
HWMonitor - Detta används för att ha en översikt på temperaturerna i systemet, men främst för CPUn. Du kan också se spänningen på ett stort antal komponenter i denna mjukvara.
Prime95 - Stresstesta systemets stabilitet. Vilken mjukvara man använder för detta beror helt på användaren, men personligen så kör jag på detta på grund av flexibilitet och pålitlighet, har aldrig svikit mig. Annars finns exempelvis OCCT.

Lycka till.

Kom ihåg, det roligaste med överklockning är resultatet såvida man inte gör helt fel, därför det är bra att läsa på innan.

PS. Du som använder dig av en Corsair Hx kylare, se till att du har fläktar som kyler modertkortets komponenter också, bland annat moderkortets VRM.

Några användbara BSOD koder:
0X00000050 << Incorrect Memory Timing/Freq or Uncore Multi
0X00000124 << Incorrect QPI/Vtt Voltage (To Much/Not Enough)
0X00000101 << Not enough Vcore Voltage
0X00000109 << Not enough or too Much memory voltage

(Har för mig det är dessa som gäller)

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Tack för att ni engagerar er, jag tog hjälp av en kille som klockat sin AMD nyss och kände till lite om Gigabytes mobos, sen kikade han på nåt youtube-klipp och vi lyckades klocka den till 3,4GHz stabilt, vid 3,6GHz så BSOD:ade den...

Temperaturen på full load låg på ~58 grader med överklockningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Tack för att ni engagerar er, jag tog hjälp av en kille som klockat sin AMD nyss och kände till lite om Gigabytes mobos, sen kikade han på nåt youtube-klipp och vi lyckades klocka den till 3,4GHz stabilt, vid 3,6GHz så BSOD:ade den...

Temperaturen på full load låg på ~58 grader med överklockningen.

Vad för load? Använd IntelBurnTest och Prime95, förslagsvis.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Vad för load? Använd IntelBurnTest och Prime95, förslagsvis.

Passmarks Burn In Test Professional. Även Prime95 men ville även kolla minne och grafik och då passar BIT bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Passmarks Burn In Test Professional. Även Prime95 men ville även kolla minne och grafik och då passar BIT bra.

Gillar IBT och LinX här när det gäller stresstest, om du inte gjort det så stäng av alla energispar funktioner i bios, lämna dock speedstep på så att den klockar ner sig vid idle, kanske heter något annat på gigabytes moderkort. läst just specifikt att C1 kan ställa till bekymmer men inte helt hundra då jag har haft den på innan utan att jag märkte något.