Nytt moderkort prestanda 90% sämre hjälp

Permalänk

Nytt moderkort prestanda 90% sämre hjälp

Hade ett Z87 moderkort från asus som gick sönder här nyligen.. Så hittade ett billigt B75M-PLUS jag köpte också från ASUS, tänkte att jag behöver inget moderkort man kan klocka med då jag ändå inte gjort det innan..

Spelar CS:GO och innan jag bytte moderkort så hade jag 200+ fps emot 300 nu så ligger jag på under 100 ostabilt mellan 100-25?

Har en I5 2500k 3.3ghz
Nvidia Geforce 550ti
16gb ram

Har även annat OS 32 bit istället för 64 bit..

Permalänk
Medlem

32bit os stöder bara 3,6gb i minne. så dina 16gb är överflödiga. ska du kunna utnyttja 16gb minne är du tvingad att köra 64bit windows.

Permalänk
Skrivet av kristofferjak:

Hade ett Z87 moderkort från asus som gick sönder här nyligen.. Så hittade ett billigt B75M-PLUS jag köpte också från ASUS, tänkte att jag behöver inget moderkort man kan klocka med då jag ändå inte gjort det innan..

Spelar CS:GO och innan jag bytte moderkort så hade jag 200+ fps emot 300 nu så ligger jag på under 100 ostabilt mellan 100-25?

Har en I5 2500k 3.3ghz
Nvidia Geforce 550ti
16gb ram

Har även annat OS 32 bit istället för 64 bit..

Varför bytte du från 64 bit? ditt system är ju strypt atm pga du endast kan läsa 4gigs ram, desutom är moderkrotet som du sa, billigt.. kan vara kass skit (KAN vara) har du provat å uppdatera bios? installerat om drivrutiner till graffekort etc?

Installerade du OM windows när du bytte moderkrot?

Permalänk

Har inte provat att uppdatera bios än.. Men har haft 100% cpu usage.. http://www.inet.se/produkt/1902515/asus-b75m-plus-matx

Vart kan man hitta "uppdateringar till bios"?

Permalänk
Medlem

http://www.asus.com/Motherboards/B75MPLUS/HelpDesk_CPU/ antingen så är jag blind eller så stöds inte din cpu.

Visa signatur

CPU: AMD 1900X | Mobo: Asus Rog Zenith Extreme | RAM: G.Skill Trident Z RGB 4x8GB | GPU: Asus strix 3090 | Customloop| SSD: Samsung 960 Pro 512gb | PSU: EVGA Supernova G2 1000W | Chassi: Evga DG-87 | Asus Tuf VG27AQ + 1x Benq GL2460|

Permalänk

Det var ju ett ganska stort nederlag..

Permalänk

Antar att det bara är att köpa ett nytt mobo då .. Om man bara haft pengarna :] eller läst på innan

Permalänk
Skrivet av kristofferjak:

Det var ju ett ganska stort nederlag..

DU fick lära dig samma sätt som mig, tyvärr när man köper billiga moderkort så får man skit.. är förvånad att det ens fungerar

Permalänk

Kostar ju ändå 700kr på inet..

Permalänk
Skrivet av kristofferjak:

Kostar ju ändå 700kr på inet..

DU skulle också kollat cpu listan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristofferjak:

Hade ett Z87 moderkort från asus som gick sönder här nyligen.. Så hittade ett billigt B75M-PLUS jag köpte också från ASUS, tänkte att jag behöver inget moderkort man kan klocka med då jag ändå inte gjort det innan..

Spelar CS:GO och innan jag bytte moderkort så hade jag 200+ fps emot 300 nu så ligger jag på under 100 ostabilt mellan 100-25?

Har en I5 2500k 3.3ghz
Nvidia Geforce 550ti
16gb ram

Har även annat OS 32 bit istället för 64 bit..

Det första som slog mig när jag läste trådtiteln: Har du satt ditt grafikkort i en PCI-E x1 slot månne?

Permalänk

Hustrun skulle det påverka att min CPU usage ligger på 100%`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristofferjak:

Hustrun skulle det påverka att min CPU usage ligger på 100%`?

Läste inte ordentligt, my bad.

Permalänk
Medlem

Om man kikar på moderkortets spec;

"Intel® Socket 1155 for 3rd/2nd Generation Core™ i7/Core™ i5/Core™ i3 Processors
Supports Intel® 22 nm CPU
Supports Intel® 32 nm CPU"

så borde en i5 2500k funka, märkligt att den inte finns med under cpu list...

Har du ominstalleraat windows och installerat alla drivrutiner till moderkortet?
Och varför 32-bitars??

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Din prolle stödjs utan tvekan av kortet.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk

Vad hade du för CPU innan? För en 2500K fungerar inte med Z87 och S1150 iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Om man kikar på moderkortets spec;

"Intel® Socket 1155 for 3rd/2nd Generation Core™ i7/Core™ i5/Core™ i3 Processors
Supports Intel® 22 nm CPU
Supports Intel® 32 nm CPU"

så borde en i5 2500k funka, märkligt att den inte finns med under cpu list...

Har du ominstalleraat windows och installerat alla drivrutiner till moderkortet?
Och varför 32-bitars??

mjo precis, 2500 bör fungera iom att 2600 står med i listan.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vad hade du för CPU innan? För en 2500K fungerar inte med Z87 och S1150 iaf.

Rätt ute där, TS kanske menade z77?

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristofferjak:

Kostar ju ändå 700kr på inet..

Men för typ det priset så kan du ju få ett z77 kort http://www.dustinhome.se/product/5010744820/asrock-z77-pro4-a...

Men det är flera saker som är konstiga här. För det första så borde faktiskt inte ditt nya moderkort påverka prestandad alls i spel faktiskt om du körde oklockat innan, så det borde vara något annat som strula även om du nu faktiskt borde köpt ett z77 moderkort. Är det oklockat så gör moderkortet nästan inget för prestandan, det man betalar för är funktioner. För det andra hur kunde du köra ett socket1150 (z87) moderkort med en 2500k? För det tredje varför har du installerat ett 32bit OS när du sitter på 16GB ram!?

Det du kan göra om du inte har gjort det är: Updatera bios, installera grafikkorts drivrutiner från nvidia.com, installera drivrutiner från asus hemsida (viktiga är Intel Chipset Driver, Management Engine Interface, ljud och LAN drivers) och köra windows update. Prova även tanka cpu-z och realtemp och kolla clock och temp när du spelar så att du ser att allt ser ok ut. Har du monterat cpu-kylaren dåligt så kan CPUn klocka ner sig och sänka din prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem

Det moderkortet verkar enbart stödja icke K CPU:er. Vad står det i enhetshanteraren att det är för CPU?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det står att jag har Intel Core i5-2500k 3.3ghz .. Vet inte vad jag ska uppdatera för bios då min processor inte fanns med där? Installerade om till 64 bit OS också.. Det är helt sjukt det är helt omöjligt att spela spel ^^

Permalänk

Körde ett z77*

Ser nu att på CPU-Z att min Core speed hoppar mellan 1500mhz och 3400mhz ? Det är väll inte normalt?

Verkar vara så på alla kärnor också..

Permalänk
Skrivet av kristofferjak:

Körde ett z77*

Ser nu att på CPU-Z att min Core speed hoppar mellan 1500mhz och 3400mhz ? Det är väll inte normalt?

Verkar vara så på alla kärnor också..

Det är speedstep, den klockar ner sig när det inte behövs för att spara ström/värme.

Helt normalt.

Permalänk

Kolla så inte windows parkerar några av dina cpu-kärnor. http://forum.cakewalk.com/Windows-7-amp-Core-Parking-a-better...

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Då de viktigaste funktionerna (bl.a minneskontrollern) numera huserar i CPU'n så har moderkort numera i princip ingen betydelse för prestandan.
Så din dåliga prestanda beror på nånting annat.
Gå igenom med diverse benchmarks och se var det fallerar.

Permalänk
Medlem

Den här tråden får mig att tänka på det gamla fina TV-programmet "Snillen spekulerar". Installera ett 64-bit OS och alla drivrutiner så kommer du få samma prestanda som innan om du inte kopplat ihop prylarna fel.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Bytt kylpasta sedan du monterade av cpu kylaren ?
Kan ha dålig kontakt med processorn och då gå för varmt med grafikkortets värme stigande uppåt mot cpu kylaren och taket när du spelar...

vad för temperaturer når du på processorn om du belastar med prime 95 ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av ozric:

Den här tråden får mig att tänka på det gamla fina TV-programmet "Snillen spekulerar". Installera ett 64-bit OS och alla drivrutiner så kommer du få samma prestanda som innan om du inte kopplat ihop prylarna fel.

Har gjort allt det.

Skrivet av mini-z1994:

Bytt kylpasta sedan du monterade av cpu kylaren ?
Kan ha dålig kontakt med processorn och då gå för varmt med grafikkortets värme stigande uppåt mot cpu kylaren och taket när du spelar...

vad för temperaturer når du på processorn om du belastar med prime 95 ?

Tror detta stämmer 15% load och 97 - 98 grader

Permalänk

Ligger på samma temp vid 80 - 100% load

Har ingen kylpasta hemma så beställde en och hoppas på att de får kontakt då cpu'n inte verkar få kylning överhuvudtaget

Permalänk

Pro tip: Använd inte datorn öht. innan du monterat kylaren rätt.