Benq BL2710PT – flimmerfri arbetsskärm

Permalänk
Hedersmedlem

Varför i hela friden skulle denna artikel vara ett aprilskämt?
För att skärmen marknadsförs som flimmerfri, som typ alla BenQ-skärmar numera? Massvis av marknadens skärmar (gissningsvis långt över 50%) har PWM-drivna backlights som flimrar, framför allt med låga brightness-värden. Detta är ingen nyhet för många, speciellt inte de som är känsliga (t ex människor med migrän).

http://www.benq.com/microsite/eye-care-monitors/ff.html
http://www.tftcentral.co.uk/articles/flicker_free_database.ht...
http://www.tftcentral.co.uk/articles/pulse_width_modulation.h...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tellus82:

Sitter idag med en u2711 och börjar väl tröttna en aning på det något överdrivna reflexfiltret, likaså blir IPS jäkligt irriterande i större skärmar som man sitter nära, IPS glow blir inte & leka med i mörka scener vid höga vinklar. Hur är denna paneltyp? skapar den samma typ av ljusgenomsläpp vid ökande vinklar?

Ja, på ett ungefär blir det samma typ av "glow" även om jag personligen har lite svårt att förstå varför det skulle vara ett så stort problem. Kliver man 45 grader åt sidan med en IPS, PVA eller AHVA tappar man kanske 30 procent av kontrastförhållandet pga av ljusare svärta, medan färger och gamma i stort sett är intakta. 45 grader åt sidan på en TN-panel eller VA-panel och man stirrar in en blå- eller gulgrå svärta, har tappat mer än 70 procent av kontrastförhållandet, gamman är felaktig till helt galen ("bronzing"-effekter och liknande) och färgerna är knappt med på kartan längre.

Tittar man på en LCD-panel med en 45 gradig vinkel eller mer, så har man som jag ser det tillämpat tekniken på fel sätt. Vid den vinkeln har man också kommit så pass fel att många reflexfilter påverkar ljuset.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thorsama:

Har en liten OT fråga.

Det gäller färgtemperaturen, jag har hört och läst att blåljus i bakgrundsbelysta skärmar stör insomningsförmågan. Som jag förstod det så blev skärmens ljus mer rödaktigt om man sänkte färgtemperaturen och mer blåaktig om man höjde temperaturen. Är det alltså detta "blåljus" vad nu det egentligen innebär, som är problemet vid insomning eller är det en helt annan grej?

Jag har inte fördjupat mig i den biologiska effekterna av olika typer av ljus, men men: D65-standarden baseras på dagsljus mitt på dagen vid mulet väder i Norra Europa (Frankrike för att vara exakt) och är skärmens ljus tempererad runt 6500 Kelvin eller mer (det är ofta blåare än så) påminner det alltså om dagsljus. I kombination med att skärmen dessutom kanske lyser starkt skulle det mycket väl kunna störa insomningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, på ett ungefär blir det samma typ av "glow" även om jag personligen har lite svårt att förstå varför det skulle vara ett så stort problem. Kliver man 45 grader åt sidan med en IPS, PVA eller AHVA tappar man kanske 30 procent av kontrastförhållandet pga av ljusare svärta, medan färger och gamma i stort sett är intakta. 45 grader åt sidan på en TN-panel eller VA-panel och man stirrar in en blå- eller gulgrå svärta, har tappat mer än 70 procent av kontrastförhållandet, gamman är felaktig till helt galen ("bronzing"-effekter och liknande) och färgerna är knappt med på kartan längre.

Tittar man på en LCD-panel med en 45 gradig vinkel eller mer, så har man som jag ser det tillämpat tekniken på fel sätt. Vid den vinkeln har man också kommit så pass fel att många reflexfilter påverkar ljuset.

Tack för ett utförligt svar, jag menade helt enkelt att när man sitter nära en 27 eller större så får man per automatik väldigt kraftig vinkel ut mot kanterna av bilden, på IPS behövs inte direkt hög vinkel innan man ser den ljusare svärtan, på min u2711 börjar den ljusna redan vid 20 grader, färgerna är ok såklart men ljusheten i svärtan blir direkt irriterande. I 9 fall av 10 är inte detta ett problem men i dom mörka scenerna i spel/film så är det faktiskt väldigt märkbart. Lösningen är såklart enkel, flytta huvudet längre från skärmen, dock förlorar man i mitt tycke upplevelse med för långa avstånd. Nu bör jag kanske nämna att jag är petig

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Toppenbra recension! Thomas, dina kunniga och välskrivna artiklar är verkligen ett positivt inslag här på SweC

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har ändrat texten om pulsbreddmoduleringen så att beskrivningen förhoppningsvis är mindre förvirrande nu!

Permalänk
Medlem

Det är alltså bara skärmar med LED-bakgrundsbelysning som (kanske) flimrar? Eller kan lysrörsbelysta ha samma problem?

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Bildexpert 📺

Lysrörsbelysta bildskärmar använder också PWM, men där problem ofta mindre, dels pga av att du har en viss efterglöd som mildrar effekten, dels att lysrören i högre utsträcknings tycks kunna regleras genom ändrad spänning. Det kan därför vara en kombination av både och för att reglera ljuset.

Däremot verkar lysrörsbaserade skärmar i högre utsträckning få problem med pipljud och liknande när ljusstyrkan sänks. Åtminstone om jag ska utgå från mina egna upplevelser. Fast numer är lysrören allt mer ovanliga i konsumentskärmar. Det börjar bli svårt att välja bort lysdioder.

Permalänk
Medlem

Är detta en lämplig 27"-skärm för film, surf och kontorsprogram (ej spel)? Jag har förgäves försökt hitta en lämplig 2560x1440-skärm för detta, men alla verkar ha stora nackdelar. (backlight bleeding etc) "Flimmerfri" låter ju i alla fall bra. Är kraven på en bra filmskärm desamma som på en spelskärm?

Mina andra alternativ är:
Dell U2713HM
AOC q2770Pqu
Philips 272P4QPJKEB
Philips 272C4QPJKAB
Asus PB278Q
Samsung S27A850D

Ska användas i ett normalt/mörkt rum utan problem med reflexter.

Fler uppgifter om mitt bryderi finns i
#14508800

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ralleballe:

Pwm är väl konstant frekvens men man varierar förhållandet mellan hög och låg. Dvs det kommer alltid vara ex. 180 tänd/släckcykler pet sekund, men den kan vara släckt 60% och tänd 40%.

Frekvensen är konstant, men man varierar inte förhållandet mellan "hög och låg" i meningen amplitud, utan även denna är konstant (du menar kanske detta, men förtydligar likväl). Man varierar i stället just pulsbredden (pulse-width modulation, där "bredd" syftar på ett tidsspektrum) som skickas vid varje klockcykel. Om pulstiden är lika lång som periodtiden så får man en duty cycle (möjligen "arbetscykel" på svenska, men har nog bara hört "duty cycle" användas även här) på 100 %.

Animation från Wikipediaartikeln för arbetscykel som länkades ovan som visar hur pulsen ser ut under PWM för olika arbetscykler:

Amplituden är alltså konstant, liksom frekvensen, men vi varierar bredden. Det finns också pulse-frequency modulation där man behåller pulsbredd och -amplitud men i stället dynamiskt varierar frekvensen för att uppnå olika arbetscykler.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Skulle artikel skrivaren själv köpa denna skärm?

Permalänk
Medlem

Hur är denna skärm för spel som CS :)?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless