Permalänk
Medlem

måste jag byta ut kylarpastan?

Vet inte ifall jag har lagt denna tråden rätt men aja. Så jag ska installera en ny cpu-fläkt nu. När jag gör det måste jag byta ut kylningspastan som redan är på cpu:n eller kan jag ha kavar den gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bramble:

Vet inte ifall jag har lagt denna tråden rätt men aja. Så jag ska installera en ny cpu-fläkt nu. När jag gör det måste jag byta ut kylningspastan som redan är på cpu:n eller kan jag ha kavar den gamla?

Måste bytas... Annars kommer du inte få några bra temperaturer..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bramble:

Vet inte ifall jag har lagt denna tråden rätt men aja. Så jag ska installera en ny cpu-fläkt nu. När jag gör det måste jag byta ut kylningspastan som redan är på cpu:n eller kan jag ha kavar den gamla?

Så fort man lyfter på CPU-kylaren är pastan förbrukad.

förbrukad menar jag ofc, inte förverkad
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballow:

Måste bytas... Annars kommer du inte få några bra temperaturer..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av LemonIllusion:

Så fort man lyfter på CPU-kylaren är pastan förbrukad.

Är det bara att torka bort det gamla med papper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bramble:

Är det bara att torka bort det gamla med papper?

En rulle toapapper och en skvätt Kemiskt ren aceton så blir det rent å fint

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av bramble:

Är det bara att torka bort det gamla med papper?

Nej! Luddfria bomullspads och isopropyl som finns på apoteket.

Permalänk
Medlem

Tops och kemiskt ren aceton fungerar utmärkt också om du inte pallar ta dig till apoteket. Kaffefilter+aceton är bra att börja med för att ta bort det värsta. Första draget utan något medel fungerar bra även det. Men avsluta med aceton+tops alt kaffefilter så blir det superbra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bramble:

Är det bara att torka bort det gamla med papper?

Isopropanol och mikrofiberduk/kaffefilter rekommenderas.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

använd ALDRIG aceton, kontakt mellan metall och ren aceton bör inte vara några problem men det är rätt flyktigt och det är inte bra ifall det kommer i kontakt med plast eller dylikt på moderkortet.

Permalänk
Medlem

kylpastan måste bytas. rengör med luddfritt papper (tygpapper) och tröd.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av nakednakedguy:

använd ALDRIG aceton, kontakt mellan metall och ren aceton bör inte vara några problem men det är rätt flyktigt och det är inte bra ifall det kommer i kontakt med plast eller dylikt på moderkortet.

Vi får ju hoppas att ts inte tänkte hålla till över moderkortet, själv brukar jag plocka ur cpun och hålla till i badrummet där tops och aceton finns.
Dessutom så får man ju hemska fläckar/blekningar om man skulle spilla en droppe på golvet eller ett bord

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Mer värt att köpa isopropyl på apoteket för 60kr eller en hel liter på kjell o co för 129kr och låta CPUn sitta kvar så man inte riskerar att tappa den.. Man kan dessutom spilla hur mycket som helst utan att det gör något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Mer värt att köpa isopropyl på apoteket för 60kr eller en hel liter på kjell o co för 129kr och låta CPUn sitta kvar så man inte riskerar att tappa den.. Man kan dessutom spilla hur mycket som helst utan att det gör något.

hur klumpig är du egentligen?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Att råda folk på ett forum att använda aceton är rent idiotiskt eller elakt. Ingen vet om den där personen har tummen mitt i, kanske står med flaskan ovan moderkortet och råkar spilla lite eller kanske spiller lite någon annan stans. Aceton hör nog enbart hemma i handväskan på damernas att ta bort nagellack.

Själv så använder jag Aceton för tillverkning av lim, plast smälter som glass i solen...Perfekt att limma ihop plast som gått sönder bara man gör limmet av samma typ som det man skall limma.

Ta bort kletet med toapapper utan något alls... Sen när allt klet är väck så tar man några droppar rödsprit/isopropylalkohol/ ren sprit från systembolaget eller hemkört går lika bra eller i värsta fall försiktigt och omsorgsfullt med vatten. Det enda att tänka på är att det måste vara snustorrt för vätska på elektronik som är i gång går sönder.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av nakednakedguy:

Mer värt att köpa isopropyl på apoteket för 60kr eller en hel liter på kjell o co för 129kr och låta CPUn sitta kvar så man inte riskerar att tappa den.. Man kan dessutom spilla hur mycket som helst utan att det gör något.

Det är möjligt men man bör nog hållatill välventilerat och minst kolla flampunkten och tänka efter något innan herr tumme tänder sin cigg mitt i all rengöring ;).

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av morxy49:

hur klumpig är du egentligen?

Jag antar att många precis som mig hanterar en processor varsamt vilket innebär att man inte håller i den särskilt hårt vilket även innebär att risken för att tappa den ökar. Har själv aldrig tappat en.
Å andra sidan så bör en CPU hålla ifall man tappar den men man kan ha otur.

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Att råda folk på ett forum att använda aceton är rent idiotiskt eller elakt. Ingen vet om den där personen har tummen mitt i, kanske står med flaskan ovan moderkortet och råkar spilla lite eller kanske spiller lite någon annan stans. Aceton hör nog enbart hemma i handväskan på damernas att ta bort nagellack.

Själv så använder jag Aceton för tillverkning av lim, plast smälter som glass i solen...Perfekt att limma ihop plast som gått sönder bara man gör limmet av samma typ som det man skall limma.

Ta bort kletet med toapapper utan något alls... Sen när allt klet är väck så tar man några droppar rödsprit/isopropylalkohol/ ren sprit från systembolaget eller hemkört går lika bra eller i värsta fall försiktigt och omsorgsfullt med vatten. Det enda att tänka på är att det måste vara snustorrt för vätska på elektronik som är i gång går sönder.

Torkad kylpasta sitter ganska bra, hur lyckas du få bort såpass mycket utan någon form av lösningsmedel? Förövrigt bör det undvikas att använda rödsprit eller "hemkört" då du vill ha en så ren vätska som möjligt att rengöra med inte något med diverse andra kemikalier och ämnen i sig.

Permalänk
Medlem

Bara toapapper utan något kemiskt funkar också. Det är inte optimalt, men det är inte heller dåligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Microfiberduk +

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Bara toapapper utan något kemiskt funkar också. Det är inte optimalt, men det är inte heller dåligt.

blir det många graders skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bramble:

blir det många graders skillnad?

Det kan det inte bli, det ser ut som att allt försvinner från processorn men det är säkert massa små partiklar kvar vilket inte kan spela någon speciell roll. MAX 2 grader skulle jag tippa på.

Permalänk
Skrivet av Persienner:

Torkad kylpasta sitter ganska bra, hur lyckas du få bort såpass mycket utan någon form av lösningsmedel? Förövrigt bör det undvikas att använda rödsprit eller "hemkört" då du vill ha en så ren vätska som möjligt att rengöra med inte något med diverse andra kemikalier och ämnen i sig.

Det är en helt annan sak med ett kretskort. men nu var det på en processor. På den där metallplattan är det inte så noga... kör på med vad i sjutton som helst men med lite känsla. Jag tog bort het intorkad pasta från ett grafikkort med en tygbit för många år sedan... Det var inte heller några problem...

Har en sån burk jag med... Kanon till det mesta... torkar direkt.

Skrivet av bramble:

blir det många graders skillnad?

Nej...Putsa så det blir rent, byt papper några gånger...

Skrivet av friskybob:

Det kan det inte bli, det ser ut som att allt försvinner från processorn men det är säkert massa små partiklar kvar vilket inte kan spela någon speciell roll. MAX 2 grader skulle jag tippa på.

Äsch inte då...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Asså jag tycker att det beror på hur intresserad man är... vet man med sig att man håller på med detta och diverse annat då och då så investera i elektronikspray och isopropylalkohol lite topps med mera. Men nån som gör det här en gång , det är väl helt onödigt att lägga 60 spänn på en hel burk av något som aldrig blir använt igen...

Nån raketforsking är det inte typ som att gnugga bort en fläck på golvet.. Klart. >Det är inget mer med det.

Visa signatur

Kraschfield