Permalänk

Rengöring av processor

Hej! Har en fråga angående rengöring av min i7a. Ska jag ta bort kletet liksom bredvid processorn?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 3820 4,4Ghz | Grafikkort: Gigabyte Gtx 760 | Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 | Moderkort: ASrock Extreme4 2011 | Ramminnen: G.Skill Ripjaws 16gb | Nätaggregat: Be Quiet Pure Power L8 730w | Kylare: Corsair H80i | Lagring: 2TB WD Blue | SSD: Kingston 120gb |

Permalänk
Medlem

All kylpasta ska du ta bort, görs lättast med isopropyl!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenOstkex:

Hej! Har en fråga angående rengöring av min i7a. Ska jag ta bort kletet liksom bredvid processorn?

Försök få bort allt.
Det är väl egentligen bara lite mer riskfyllt med kletet utanför kanterna av CPUn om kletet är elektriskt ledande.
MX-2 och 4 (några av de vanligaste kleten) är inte ledande. Arctic Silver är däremot ledande.

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

Försök få bort allt.
Det är väl egentligen bara lite mer riskfyllt med kletet utanför kanterna av CPUn om kletet är elektriskt ledande.
MX-2 och 4 (några av de vanligaste kleten) är inte ledande. Arctic Silver är däremot ledande.

Vet inte vad det är på atm men ska lägga på arctic silver 5 som ny pasta när jag rengjort dock
Edit: Gjorde lite research och att AS5 är elektrisk ledande är en myt

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 3820 4,4Ghz | Grafikkort: Gigabyte Gtx 760 | Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 | Moderkort: ASrock Extreme4 2011 | Ramminnen: G.Skill Ripjaws 16gb | Nätaggregat: Be Quiet Pure Power L8 730w | Kylare: Corsair H80i | Lagring: 2TB WD Blue | SSD: Kingston 120gb |

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med en tops doppad i lite sprit (Isopropyl som nämnts tidigare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenOstkex:

Vet inte vad det är på atm men ska lägga på arctic silver 5 som ny pasta när jag rengjort dock

Så länge du följer Arctics råd så ska det inte vara några problem. Personligen skulle jag aldrig använda det.

Citat:

Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)

Tom's testar klet.

Permalänk

Det finns två ombestridda frågor, meningen med livet och hur man ska ta bort kylpasta.

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

Så länge du följer Arctics råd så ska det inte vara några problem. Personligen skulle jag aldrig använda det.

Tom's testar klet.

Aw känner att AS5 inte kanske var mitt livs bästa köp men tror på att det funkar :>

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 3820 4,4Ghz | Grafikkort: Gigabyte Gtx 760 | Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 | Moderkort: ASrock Extreme4 2011 | Ramminnen: G.Skill Ripjaws 16gb | Nätaggregat: Be Quiet Pure Power L8 730w | Kylare: Corsair H80i | Lagring: 2TB WD Blue | SSD: Kingston 120gb |

Permalänk

Använd kaffe filter och T-Röd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Använd kaffe filter och T-Röd.

Kaffefilter???

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Det finns två ombestridda frågor, meningen med livet och hur man ska ta bort kylpasta.

Tre om man räknar med hur man applicerar kylpastan också.

Personligen tar jag bara bort kylpastan med fuktigt papper.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Gripen bensin(dvs kemiskt ren besnin) fungerar ypperligt, tops är bra men det går åt ett gäng.
Om du mot förmodan får kylpasta på baksidan(den med stift/kontaktytor på) så se bara till att få bort allt, verkligen allt. Så skall det vara lugnt det med, men var försiktig kontaktytorna är känsliga.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Kaffefilter???

Ja, man tar ett kaffe filter och blöter ned det i lite T-Röd och sen kör man hårt.