Hjälp med aktiveringen av w8! :/

Permalänk
Medlem

Hjälp med aktiveringen av w8! :/

Hej alla glada!

Vet vad folk tycker om w8an men tycker smaken är som baken! Har w8 som jag köpte till (uppgraderade från w7) min laptop för ett bra tag sedan. Det är ju självklart aktiverat och sådära. Men nu skulle jag vela tabort w8an på laptopen och ha det i min stationära dator istället.

Nu när jag ska aktivera det så står de ju då att jag måste ange en annan nyckel för denna används ju redan eller köpa en ny.

Till min fråga: Kan jag avaktivera w8an i min laptop då det inte används i den längre? Kör dualboot med w7 samt w8 och min sambo tyckte bara att w8 var krångligt så tänkte flytta de till min dator.

Tacksam för seriösa svar! :/

Edit: Hjälper de att bara avinstallera det från laptopen kanske??

Permalänk
Vila i frid

Det seriösa svaret är att du är ej tillåten enligt Microsofts licenregler att köra en enda licens av W8 på två datorer. Microsoft har registrerat att din licens använda på två datorer. Det enda som hjälper (om vi håller oss till forumreglerna) är att avinstallera den från från den bärbara och sen göra som det står på den andra datorn - dvs telefonaktivera den.

Permalänk
Rekordmedlem

Licensen är nog dessutom låst till det specifika moderkortet om det är nått som följt med en laptop så den går inte att aktivera på annat moderkort ändå även om man avinstallerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har hört att Microsoft kan vara bejälpliga i sådana här situationer. Avinstallera W8 på laptopen och ring sedan MS och förklara.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplixxoR:

Hej alla glada!

Vet vad folk tycker om w8an men tycker smaken är som baken! Har w8 som jag köpte till (uppgraderade från w7) min laptop för ett bra tag sedan. Det är ju självklart aktiverat och sådära. Men nu skulle jag vela tabort w8an på laptopen och ha det i min stationära dator istället.

Nu när jag ska aktivera det så står de ju då att jag måste ange en annan nyckel för denna används ju redan eller köpa en ny.

Till min fråga: Kan jag avaktivera w8an i min laptop då det inte används i den längre? Kör dualboot med w7 samt w8 och min sambo tyckte bara att w8 var krångligt så tänkte flytta de till min dator.

Tacksam för seriösa svar! :/

Edit: Hjälper de att bara avinstallera det från laptopen kanske??

Vad är det för sorts licens av Windows 8 du köpte, en retail (full) licens, en uppgraderings- eller OEM-licens?
Är licensen för Window 8 eller 8.1?

En OEM-licens av Windows 8.1 är knuten till det moderkort där den installerades först.
En uppgraderingslicens är endast giltig när den ersätter en installation av en tidigare Windows-version, men kan flyttas mellan datorer som redan har en giltig Windows-licens.
En retail-licens får flyttas fritt mellan datorer så länge som den bara finns på en dator.

Det normala sättet att avinstallera en Windows-licens är att formatera partitionen och det går inget meddelande till Microsoft därför att man formaterar en partition där det finns en Windows-version.

När man flyttar en licens mellan datorer på ett giltigt sätt kan man behöva telefonaktivera eller kontakta Microsofts kundtjänst.