Överklocka min i7 4820k för spelande. Värt de? (nybörjare)

Permalänk
Medlem

Överklocka min i7 4820k för spelande. Värt de? (nybörjare)

God dagens!

Har nyligen köpt en dator från Inet med en 4820k CPU
Har letat och letat runt nätet men inte direkt hittat någon enkel instruktion hur man går tillväga för att överklocka denna.
Vet att på min förra, 2600k så gick man bara in i bios vid uppstart och aktivera turboläget om jag minns rätt. Var några år sen nu.

Är de samma med denna 4820k modell, ni som är lite mer kunniga?
Den har ju ett eget turbo läge på 3.9ghz, så man kan ju fundera om de ens är värt att överklocka den manuellt?
Tänkte på hur mycket man vinner på att säg överklocka den till ca 4.4-4.5ghz i spel (mycket mmo och open world spel där som jag förstått de CPU:n är viktig)
Kanske ska nämna att jag har vattenkylning så tempen borde inte vara ett problem
Är skillnaden liten kanske de är lika att man låter bli

Någon som har erfarenhet av denna CPU vad gäller spelande?:)
Tack för er tid. Ha de gott

/Krille

Permalänk
Medlem

Det finns gott om guider här på forumet.

Hur långt den går får du bara se om du testar.

Återkom med eventuella frågor efter att du läst en guide.

Permalänk
Avstängd

Beror på spelmotor och om det är SP/MP spel.

Permalänk
Medlem

Ska kika runt på forumet efter guider. Tack:)

Skrivet av Mars SSX:

Beror på spelmotor och om det är SP/MP spel.

Mest multiplayer spel. MMO spel. Fast även open world spel. SOm kommande Watch Dogs osv.
Läst runt lite mera och de verkar som de man vinner är inte direkt något fruktansvärt mycket.

Permalänk

fördelen med denna om du jämför med t.ex. 4770k i samma prisklass är att du har mycket högre potential att nå högre överklockning med 4820k.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selona83:

God dagens!

Har nyligen köpt en dator från Inet med en 4820k CPU
Har letat och letat runt nätet men inte direkt hittat någon enkel instruktion hur man går tillväga för att överklocka denna.

Hur och om du kan överklocka den hänger i ditt fall på ditt moderkort, inte på processorn.

Skrivet av dennisdvdr:

fördelen med denna om du jämför med t.ex. 4770k i samma prisklass är att du har mycket högre potential att nå högre överklockning med 4820k.

Vilket i sin tur leder till den egentliga nackdelen: sämre IPC vilket gentemot 4770k ger sämre prestanda per MHz.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år