Permalänk
Medlem

Äldre CPU-kylare till nyare socklar?

Har en bunt överblivna sockel 775 CPU-kylare (Intel original) som bara ligger och slöar.
Tittar man på modernare kylare så skall dessa nya passa till den äldre 775.

MEN....

Passar äldre 775-kylare till nyare socklar?
Det handlar väl om måtten för fastsättningen i mobot är densamma?

Permalänk
Medlem

Nej det passar inte. Alla 115X passar med varandra men det fattas någon mm för att få 775 kylare att passa.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Nej det passar inte. Alla 115X passar med varandra men det fattas någon mm för att få 775 kylare att passa.

Har tittat runt på nya kylare å de passar till 115x OCH 775 - nåt skumt här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Har tittat runt på nya kylare å de passar till 115x OCH 775 - nåt skumt här?

Som denna menar du? http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
Man använder olika monteringsanordningar beroende på socket. En till 775 och en annan till 115X. Men Stockkylaren är enbart anpassade för den socketen som den processorn den hängde med passar i.
obs. Oftast så är det dock samma monteringsanordning till 775 och 115X men med olika hål.

EDIT: Jag antar du pratar om stockkylaren i ditt första inlägg?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

Har tittat runt på nya kylare å de passar till 115x OCH 775 - nåt skumt här?

Kollar du på bilden här så ser du att det kommer med flera olika fästanordningar samt att de går att justera för att passa olika socketar.

Sedan kan du ju gärna förklara för mig varför man ens vill använda en gammal stock-kylare? De slänger jag direkt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ja, de är stockkylare, nya oanvända, fungerar perfa om de passar nyare socklar.
Antar man inte kan köpa till lösa nyare monteringsfästen?

Permalänk
Medlem

Stockkylare är inte bra. De ligger på gränsen för den CPU de skeppades med. De skall bara hålla en CPU under den kritiska gränsen. Nyare CPUs har högre TPD många ggr och kylaren kan således inte transportera bort den värme som alstras.

En kylare som kyler bättre än stock och är tystare kostar idag bara runt 200kr. Så varför man vill använda stock begriper jag mig inte på. De borde sluta med stockkylaren och låta kunden köpa detta separat. Vilket de flesta gör ändå.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Nyare CPUs har högre TPD många ggr och kylaren kan således inte transportera bort den värme som alstras.
.

Det stämmer många gånger inte. Kolla på exempelvis intel p4 som drog uppemot 130 watt eller så.

Jämför med dagens hasswell processorer som har tdp 84 watt. STOR skillnad.

Sedan kan man kolla på exempelvis intels 4 generationens processorer i exempelvis celeron serien som har en verklig maximal förbrukning på långt under halva det, uppskattningsvis 30 watt eller så.

Att då sätta en p4 kylare som klarar av att kyla en processor med tdp på 130 watt på en processor som enbart drar 30 watt skulle i praktiken fungera ypperligt. Mycket bättre än att använda medföljande kylare till den nya stockkylaren som är mycket tunnare och saknar kopparkärna.

Det som sätter stopp för att detta dock inte går är just att de in passar riktigt, annars hade det vart en bra ide för den som ändå har en p4 stockkylare liggande om som inte vill slänga ut 200:- extra på att kyla en processor för 500:-

Permalänk
Skrivet av guos89:

Det stämmer många gånger inte. Kolla på exempelvis intel p4 som drog uppemot 130 watt eller så.

Jämför med dagens hasswell processorer som har tdp 84 watt. STOR skillnad.

Sedan kan man kolla på exempelvis intels 4 generationens processorer i exempelvis celeron serien som har en verklig maximal förbrukning på långt under halva det, uppskattningsvis 30 watt eller så.

Att då sätta en p4 kylare som klarar av att kyla en processor med tdp på 130 watt på en processor som enbart drar 30 watt skulle i praktiken fungera ypperligt. Mycket bättre än att använda medföljande kylare till den nya stockkylaren som är mycket tunnare och saknar kopparkärna.

Det som sätter stopp för att detta dock inte går är just att de in passar riktigt, annars hade det vart en bra ide för den som ändå har en p4 stockkylare liggande om som inte vill slänga ut 200:- extra på att kyla en processor för 500:-

Vad en CPU har för TDP-värde och hur mycket "ström" den drar är två helt olika saker..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Vad en CPU har för TDP-värde och hur mycket "ström" den drar är två helt olika saker..

Stämmer till viss del, men TDP ger ändå en fingervisning om hur mycket den drar. En P4 på 130W drar troligtvis runt 4 gånger så mkt ström som en med 30W TDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Vad en CPU har för TDP-värde och hur mycket "ström" den drar är två helt olika saker..

Helt olika är det knappast. Det ger en bra fingervisning även om det naturligtvis inte stämmer helt exakt. Tror knappast att en p4 med tdp på 140 watt maxar ut på ex 45 watt för isf hade den klassats som en tdp på runt 45 watt. Likaså drar inte ex en laptop processor med tdp på 25 watt 200watt eller så.

Slutsats tdp räcker tillräckligt för att mitt påstående ska stämma.

Permalänk
Medlem

Kör stockkylare sedan flera år på oklockade/underklockade filservrar/NAS/HTPC - utan värmeproblem.
På resterande överklockad CPUer kör jag effektivare eftermarknadskylare (>500:-).
Kör inga strömslukande P3-P4 längre. Så, ni behöver inte oroa er...

Åter till ämnet. Är slutsatsen korrekt att 775-stockkylare INTE kan återanvändas till någon av de efterföljande socklarna, ens med måttliga modifikationer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

Kör stockkylare sedan flera år på oklockade/underklockade filservrar/NAS/HTPC - utan värmeproblem.
På resterande överklockad CPUer kör jag effektivare eftermarknadskylare (>500:-).
Kör inga strömslukande P3-P4 längre. Så, ni behöver inte oroa er...

Åter till ämnet. Är slutsatsen korrekt att 775-stockkylare INTE kan återanvändas till någon av de efterföljande socklarna, ens med måttliga modifikationer?

Nej, de går inte att använda till andra än 775, tyvärr.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk