Permalänk
Medlem

Ljudvolym vid vattenkylning vs luft

Hej,

Jag är lite nyfiken på vattenkylning men har ingen lust att investera tusenlappar om det slutar med en obehaglig ljudvolym.

Jag tänker mig en D5 på läge 2-3 inpackad i ljuddämpat material, reservoar är separat i loopen, ett 360 block med 6 st Corsair Air Series i Push n' pull som styrs av en fläktkontroller. Det som ska kylas är cpu + 1 grafikkort, övriga chassifläktar är 2 in och 1 ut på 800 rpm.

Alternativet är en rejäl tornkylare från noctua och en bättre grafikkortskylare, som nya arctic cooling kylaren på 25 dB.

Om jag ställer in dem på ungefär samma prestanda, vilken konfig tror ni kommer ge ifrån sig minst ljud?

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Vill du ha låg ljudvolym skulle jag nog ha skippat push n pull konfigen, det låter ganska rejält mycket mer av det. Vilken som blir tystast kan jag inte svara på dock. Lägger du till lite mer radiatoryta och kör på typ 800rpm fläktar blir det iaf i princip ohörbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Vill du ha låg ljudvolym skulle jag nog ha skippat push n pull konfigen, det låter ganska rejält mycket mer av det. Vilken som blir tystast kan jag inte svara på dock. Lägger du till lite mer radiatoryta och kör på typ 800rpm fläktar blir det iaf i princip ohörbart.

Tack för svaret! 2x360 radiator och 6 st fläktar i 800 rpm kanske skulle vara tystare än tornkylare + grafikkortkylare, det känns som det men vet alldeles för lite om ämnet känner jag.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Tornkylare och fläktar från Noctua och/eller BeQuiet blir riktigt tyst och borde vara bra mycket billigare alternativ, samtidigt som man slipper evetuell krångel som kommer med vätskekylning..tycker jag..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Tornkylare och fläktar från Noctua och/eller BeQuiet blir riktigt tyst och borde vara bra mycket billigare alternativ, samtidigt som man slipper evetuell krångel som kommer med vätskekylning..tycker jag..

Billigare, definitivt! Och tyst blir det med. Men, hur tyst är frågan. Alla är olika, jag kastade nyss ut min NH-D14 + 7970 accelero xtreme till förmån för vattenkylning för att det låter för mycket i min mening. Många skulle tycka att det är nästan ljudlöst, men helt ljudlöst är det då inte. I min mening. Inte helt nöjd med vattenlösningen än heller iofs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Hej,

Jag är lite nyfiken på vattenkylning men har ingen lust att investera tusenlappar om det slutar med en obehaglig ljudvolym.

Jag tänker mig en D5 på läge 2-3 inpackad i ljuddämpat material, reservoar är separat i loopen, ett 360 block med 6 st Corsair Air Series i Push n' pull som styrs av en fläktkontroller. Det som ska kylas är cpu + 1 grafikkort, övriga chassifläktar är 2 in och 1 ut på 800 rpm.

Alternativet är en rejäl tornkylare från noctua och en bättre grafikkortskylare, som nya arctic cooling kylaren på 25 dB.

Om jag ställer in dem på ungefär samma prestanda, vilken konfig tror ni kommer ge ifrån sig minst ljud?

Det finns ju ingen som helst anledning att ha alla 6 fläktarna på radiatorn + 3 chassi fläktar igång samtidigt.. Har du en smart fläktkontroller eller om du styr fläktarna med mjukvara så sköter det sig självt beroende på temperatur du själv ställer in.

Jag t.ex. som bara är ute efter att få en så tyst dator som möjligt har en Alphacool 480mm radioator med 4 Noctua PWM fläktar kopplade till min Schythe Kaze Server kontroller.

Så länge som min CPU ligger under 40 grader har jag inte en fläkt igång, går den över 40 så startar 2 fläktar och över 50 så startar dom andra två. Det är ytterst sällan alla 4 går längre än ett par minuter åt gången vid spelande, när jag surfar eller kollar på film är det bara pumpen som låter. Första körs då i 800RPM och dom andra i 1000RPM, väljer jag att ha dom igång manuellt så går dom att köras som lägst i 570RPM. Mina chassi fläktar är inte ens inkopplade eftersom att dom inte behövs.

Är du ute efter att få en tyst dator så är det inte bara att spendera en massa pengar och hoppas på det bästa utan det är hur du väljer att konfigurera allt som ger resultat.

Push/Pull är överkurs om du har en tjock radiator och fläktar som genererar bra statiskt tryck.
Om du är ute efter låg ljudvolym så ser du till att konfigurera så att dom bara går när dom behövs, det är först då du kan säga om det var en väl värd investering eller inte.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Tack för svaret! 2x360 radiator och 6 st fläktar i 800 rpm kanske skulle vara tystare än tornkylare + grafikkortkylare, det känns som det men vet alldeles för lite om ämnet känner jag.

jag kör just nu på endast en överklockad 4770k och två 280mm radiatorer. totalt 6 st 140mm corsair Af silent LED fläktar på 5v (ligger runt 500-700 rpm, inte säker) måste säga att riggen är HELT knäpptyst.. förutom pumpen.. (snålade och köpte en DCP4.0) men med bara fläktarna på så hör man knappt datorn äns när man sätter örat mot chassit.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av Vaun:

Hej,

Jag är lite nyfiken på vattenkylning men har ingen lust att investera tusenlappar om det slutar med en obehaglig ljudvolym.

Jag tänker mig en D5 på läge 2-3 inpackad i ljuddämpat material, reservoar är separat i loopen, ett 360 block med 6 st Corsair Air Series i Push n' pull som styrs av en fläktkontroller. Det som ska kylas är cpu + 1 grafikkort, övriga chassifläktar är 2 in och 1 ut på 800 rpm.

Alternativet är en rejäl tornkylare från noctua och en bättre grafikkortskylare, som nya arctic cooling kylaren på 25 dB.

Om jag ställer in dem på ungefär samma prestanda, vilken konfig tror ni kommer ge ifrån sig minst ljud?

Nu står det inte vad du har för komponenter att kyla så svårt att veta om en 360 rad räcker för att få det tyst men det kan vara lite på gränsen.
Push and pull ska du inte röra med tång om du vill ha det tyst då är det bättre med mer radiatoryta.

För att svara på dina frågor, så en korrekt byggd egen loop är ALLTID tystare än en tornkylare om man vill ha ett prestanda system, dock kostar det avsevärt mer men det är lite beroendeframkallande med vatten

Med min förra vattenkylning körde jag en 360 och en 240 rad (30mm tunna dock) till en 2600k i 4.3GHz och ett 6950. Med fläktarna i 500 RPM blev CPUn runt 65 grader. Detta var nästan helt tyst men det gick att få det ännu bättre med passiva radiatorer

Permalänk
Medlem

Att köra vattenkylning endast för att få en tystare dator är som upplagt för besvikelse. Pumpen är inte en knäpptyst historia och det gäller även en D5 oavsett vad man har för ljuddämpande mattor/pumptoppar. Däremot inte sagt att vattenkylning inte har potential att vara tystare än luftkylning, under belastning till exempel så har luftkylning inte ens chans att hänga med om man har ett strömhungrigt system. Utan belastning så låter vattenkylning ofta mesta mer på grund av pumpen.

Det finns givetvis ett par sätt att få ner ljudnivån på pumpen och jag har själv lyckats få det knäpptyst (i mina öron) en gång. I ett Bitfenix Shinobi XL så hade jag placerat pumpen i golvet ovanför en utstansning/galler för en fläkt. Med en liten gummimatta mellan pumpen och metallen så hördes det knappt alls. På denna position kunde vibrationer inte föra sig vidare speciellt bra i chassit. I ett Fractal Design ARC Mini R2 så gick det inte lika bra. I detta chassi fanns det ingen möjlighet att placera pumpen på en fläktplats och med en gummimatta mellan pumpen och metallen så var det rejält mycket oljud. Däremot så gav det mycket bra resultat att byta ut gummimattan mot en en bit skumplast. Man får helt enkelt leka med olika varianter av ljuddämpning beroende på vad man har för chassi och pump.

Personligen så skulle jag inte rekommendera vattenkylning för endast lägre ljudnivå. Däremot så är det ett riktigt spännande projekt där man får stora möjligheter till kreativitet och lärdom... och frustration om man nu mot förmodan tycker om sådant. Temperaturerna blir också ganska låga med rätt radiatoryta och det kan i nästan vara nödvändigt om man ska köra SLI/Crossfire i ett mATX-chassi.

Permalänk
Medlem

Passiv luftkylare är det billigaste och enklaste. Annars kommer det att kosta skjortan, hur du än gör.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

En noctua kylare med lågt varvtal på noctua/be quiet fläktar, sen en tyst grafikkortskylning, har själv en artic cooling till grafikkortet och den är tyst.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Att köra vattenkylning endast för att få en tystare dator är som upplagt för besvikelse. Pumpen är inte en knäpptyst historia och det gäller även en D5 oavsett vad man har för ljuddämpande mattor/pumptoppar. Däremot inte sagt att vattenkylning inte har potential att vara tystare än luftkylning, under belastning till exempel så har luftkylning inte ens chans att hänga med om man har ett strömhungrigt system. Utan belastning så låter vattenkylning ofta mesta mer på grund av pumpen.

Det finns givetvis ett par sätt att få ner ljudnivån på pumpen och jag har själv lyckats få det knäpptyst (i mina öron) en gång. I ett Bitfenix Shinobi XL så hade jag placerat pumpen i golvet ovanför en utstansning/galler för en fläkt. Med en liten gummimatta mellan pumpen och metallen så hördes det knappt alls. På denna position kunde vibrationer inte föra sig vidare speciellt bra i chassit. I ett Fractal Design ARC Mini R2 så gick det inte lika bra. I detta chassi fanns det ingen möjlighet att placera pumpen på en fläktplats och med en gummimatta mellan pumpen och metallen så var det rejält mycket oljud. Däremot så gav det mycket bra resultat att byta ut gummimattan mot en en bit skumplast. Man får helt enkelt leka med olika varianter av ljuddämpning beroende på vad man har för chassi och pump.

Personligen så skulle jag inte rekommendera vattenkylning för endast lägre ljudnivå. Däremot så är det ett riktigt spännande projekt där man får stora möjligheter till kreativitet och lärdom... och frustration om man nu mot förmodan tycker om sådant. Temperaturerna blir också ganska låga med rätt radiatoryta och det kan i nästan vara nödvändigt om man ska köra SLI/Crossfire i ett mATX-chassi.

Att pilla i datorn är en hobby så att det kostar pengar har jag inget emot, bra mycket billigare än om hobbyn var att bygga en egen hot rod eller liknande, det tar lite längre tid att nå milstolparna man sätter upp bara :). Jag kommer införskaffa mig en Fractal Design Node 804 när det blir dags, plats för en 240 och en 280 radiator på 130mm tjocklek (med fläktar). Går att trycka in nån 120 radiator utöver det men det kommer nog inte hända. Satt och räknade och startkitet jag kommer skaffa kommer landa på ungefär 3500 vilket är helt okej, det är 1 radiator och endast cpu block. Grafikkortet kommer jag lägga till i loopen när det blir uppgraderat.

Tack för alla svar allihopa! Potentialen hos vattenkylning är helt enkelt för spännande för att inte satsa.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯