Varför öppnas redan öppnade filer mångdubbelt så snabbt?

Permalänk
Medlem

Varför öppnas redan öppnade filer mångdubbelt så snabbt?

Om jag startar ett program, typ videoredigeringsprogram, och läser in en fil som hämtar upp massa videoklipp, ljudfiler, bilder, textinfo osv, så kan det ta 10-12 sekunder för programmet att läsa in all data. Mycket info att läsa in och hårddisken kan bara leverera så mycket.

Men, om jag fått upp filen, och stänger ner programmet igen, och öppnar det igen, och läser in samma fil på nytt (samma data) så går inläsningen på mindre än halva tiden jämfört med första gången (efter windows-start) jag läste in det.

Har jag en gång startat programmet och läst in allt en gång, så spelar det ingen roll om jag gör annat på datorn, i timmar. Kan öppna andra stora projekt-filer med som läser in lika mycket annan info, som slukar 95% av mitt RAM t.o.m. Inläsningen av en redan öppnad fil går ändå på mindre än halva tiden jämfört med om datorn är fräsch från omstart t.ex.

Såhär har det alltid varit på alla Windows-versioner och PC-datorer jag haft. Vet ej om det visar sig på mac/linux, men jag är säker på att andra känner igen sig i det här.

Vad beror det här på?

/T

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Avstängd

Det är en funktion som kallas Superfetch i Windows- världen, som introducerades först i och med Vista.

Superfetch
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista_I/O_technologies#S...

Tillsammans med en fungerande indexeringstjänst av lösa filer, som också kom samtidigt som Vista, så har du resultatet. Vill man underlätta mer för sin stackars dator så brukar det rekommenderas att man köper en SSD som har otroligt snabb söktid.

Windows Search
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Search

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TomKe:

Om jag startar ett program, typ videoredigeringsprogram, och läser in en fil som hämtar upp massa videoklipp, ljudfiler, bilder, textinfo osv, så kan det ta 10-12 sekunder för programmet att läsa in all data. Mycket info att läsa in och hårddisken kan bara leverera så mycket.

Men, om jag fått upp filen, och stänger ner programmet igen, och öppnar det igen, och läser in samma fil på nytt (samma data) så går inläsningen på mindre än halva tiden jämfört med första gången (efter windows-start) jag läste in det.

Har jag en gång startat programmet och läst in allt en gång, så spelar det ingen roll om jag gör annat på datorn, i timmar. Kan öppna andra stora projekt-filer med som läser in lika mycket annan info, som slukar 95% av mitt RAM t.o.m. Inläsningen av en redan öppnad fil går ändå på mindre än halva tiden jämfört med om datorn är fräsch från omstart t.ex.

Såhär har det alltid varit på alla Windows-versioner och PC-datorer jag haft. Vet ej om det visar sig på mac/linux, men jag är säker på att andra känner igen sig i det här.

Vad beror det här på?

/T

Nån form av cache, nånstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Om jag startar ett program, typ videoredigeringsprogram, och läser in en fil som hämtar upp massa videoklipp, ljudfiler, bilder, textinfo osv, så kan det ta 10-12 sekunder för programmet att läsa in all data. Mycket info att läsa in och hårddisken kan bara leverera så mycket.

Men, om jag fått upp filen, och stänger ner programmet igen, och öppnar det igen, och läser in samma fil på nytt (samma data) så går inläsningen på mindre än halva tiden jämfört med första gången (efter windows-start) jag läste in det.

Har jag en gång startat programmet och läst in allt en gång, så spelar det ingen roll om jag gör annat på datorn, i timmar. Kan öppna andra stora projekt-filer med som läser in lika mycket annan info, som slukar 95% av mitt RAM t.o.m. Inläsningen av en redan öppnad fil går ändå på mindre än halva tiden jämfört med om datorn är fräsch från omstart t.ex.

Såhär har det alltid varit på alla Windows-versioner och PC-datorer jag haft. Vet ej om det visar sig på mac/linux, men jag är säker på att andra känner igen sig i det här.

Vad beror det här på?

/T

Tror att det är SuperFetch.

http://www.osnews.com/story/21471/SuperFetch_How_it_Works_Myt...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Så har det varit från och med XP när finessen prefetch gjorde sitt intåg, vilket gör att filer/program som du har öppnat inte försvinner från minnet på en gång efter att du har stängt programmet eller filen.

Prefetch har utvecklats, och i Windows Vista, 7 och 8 finns även superfetch, som laddar vanligt använda program i minnet redan från start av OS

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Skillnaden mellan XP och Vista är dock markant när det kommer till minneshanteringen. Där XP hela tiden försökte vara så effektivit och resurssnålt för att lämna ram till program som behövde det bättre vid körning så försöker Vista lära sig användarens beteende och ladda in de program användaren använde ofta.

Vista fick därför mycket kritik för att hårddisken verkade arbeta mycket och ofta under de första veckorna av en installation och man förstod inte varför. Sedan var Superfetch inte så väl utvecklat på den tiden och funktionen krävde egentligen mer ram än de 1-2gb som var standard.

Permalänk
Medlem

Aha. Intressant.

Förklarar även en del varför hårddiskarna sätter igång och jobbar så förbannat ibland när datorn stått idle i 30 min eller så. Läste just att Superfetch även tar hänsyn till när på dygnet man använder oftast vissa filer/program, så även om man inte sitter vid datorn kl 9 så förbereder Superfetch sig ändå för att hantera de program/filer man oftast visat sig använda kl 9 på morgon. Och att ju mer RAM man vanligtvis använder desto större blir vinningen med detta.

Verkar dock inte finnas så många sätt att 'ställa in' superfetch efter egna planer.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Aha. Intressant.

Förklarar även en del varför hårddiskarna sätter igång och jobbar så förbannat ibland när datorn stått idle i 30 min eller så. Läste just att Superfetch även tar hänsyn till när på dygnet man använder oftast vissa filer/program, så även om man inte sitter vid datorn kl 9 så förbereder Superfetch sig ändå för att hantera de program/filer man oftast visat sig använda kl 9 på morgon. Och att ju mer RAM man vanligtvis använder desto större blir vinningen med detta.

Verkar dock inte finnas så många sätt att 'ställa in' superfetch efter egna planer.

huh. intressant.
trodde inte windows var så "smart".

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Jodå, men om sanningen ska fram så är både Linux och OS X bättre på det där - eller var i jämförelse med Vista back in the days i alla fall.