Qualcomm avtäcker Snapdragon 810 och 808 med 64-bitars ARM-processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag blir väldigt ledsen när marknadsföringsavdelningen får mycket makt över teknikutvecklingen. Det är deras fel att vi fick ett meningslöst megapixelrace i kameror som vi fortfarande inte hämtat oss från och nu verkar de bli galna över flest kärnor för det låter bra. För inte kan väl de som designar grejerna tycka att det är en bra idé att kasta in så många kärnor i en telefon.

Det var ju inte så många månader sedan som de (även marknadsavdelningen) pushade hårt för "Better cores, not more cores": http://www.youtube.com/watch?v=qdauwqhmsas

Men allt handlar ju om pengar, 64bit och flera kärnor är nåt som ser bra ut på pappret. Som sagt tror inte att det var den här utvecklingen som Qualcomm hade förväntat sig för ett år sedan. De blev ju mer eller mindre tvingade till detta. Lär blivit en massa omprioriteringar hos dem sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arius:

En mobil med 810 kretsen som har 4+ GB ram och en docka som ger möjlighet att koppla in extern skärm, tangentbord, mus och lagring så har iaf inte jag behov av en PC längre.

Jag hoppas att du vet hur mycket långsammare en sån där är än en desktop CPU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

A7 är ett väldigt bra exempel på "diminishing returns" när man går på bredden. Man har i de fall som visar A7 från sin starka sida ca 80% bättre IPC än Silvermont, i många andra fall är det betydligt mindre skillnad.

Men A7 är 3x gånger "bredare", den har 6x gånger djupare ROB (Reorder Buffer), mer än dubbelt så mycket cache (3x så mycket L1D$), 3x så många ALU, 2x så många minnespipelines.

AnandTech artikeln nämner att det är helt uppenbart att A7 drar rejält med ström när den väl jobbar, att det ändå blir bra batteritid beror på att man kan "race-to-idle" samt att videoavkodning och många andra saker utförs inte av CPU-kärnan utan i dedikerad HW.

A7 är ändå helt rätt design för pekplattor/mobiler: fokus på enkeltrådprestanda i stället för den vansinniga jakten på 4-8 whimpy cores som man verkar vara på väg mot på andra håll.

Hur tror du Apples A7a kommer att stå sig mot qualcomms 810?

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Datavetare
Skrivet av IcedEarth:

Hur tror du Apples A7a kommer att stå sig mot qualcomms 810?

Utan tvivel kommer A7 ha en bättre CPU-del för mobiler/pekplattor. Cortex A57 är till väldigt stor del en Cortex A15 med 64-bitars stöd, rent microarkitekturmässigt är de väldigt lika. Samma sak gäller Cortex A53 som är väldigt lik Cortex A7 i sin microarkitektur. De snabbaste Cortex A57 systemen kommer vara snabbare än A7 i iPad tack vare att A57 är designad för att kunna klockas en bra bit över 2GHz, men då pratar vi microservers med TDP på >20W. Har faktiskt ingen aning hur högt man rimligen kan klocka en A57 för att kunna köra den i pekplatta/telefon, men det kommer vara lägre än dagens A15 då A57 ska dra runt 20% mer vid samma klockfrekvens. nVidia Shield fick ha fläkt på sin quad A15 vid 1.9GHz...

Som jag skrev ovan, A7 är en design som är väldigt dyr så den passar bara företag som Apple där man säljer ett helt koncept där kostnaden för en enskild komponent inte är lika kritisk, trist bara att Qualcomm helt tappat bollen på 64-bit. Krait har tillsammans med Apples Swift/Cyclone varit de klart bästa mobil CPUerna, klart bättre än ARMs Cortex serie. Krait har ju fördelen att den är väldigt billig att integrera i allt möjligt + att den har väldigt bra perf/W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jaha, haft en Note 3 i 4 dagar och den känns redan gammal när man läser sånt här...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LPG:

Tycker man borde se till att försöka göra bättre optimering för sin mjukvara först och inte bara slänga in bättre hårdvara. Klart man kan ha det senaste, men det saknas telefoner som är menade att inte vara ''bäst'' eller snabbast. Apples telefoner har sämre hårdvara men då iOS är bra optimerat så märks det sällan.

Håller med totalt!
Använde en Nokia Lumia 800 de senaste 2 veckorna som reserv för min HTC One X+ vars processor är enkärnig 1.4GHz Qualcomm Scorpion med 512MB RAM men likt förbannat så flöt operativsystemet (WP 7.8) på rätt bra måste jag säga, nästan i klass med min HTC One X+.

Sen så är ju Windows Phone som det är...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Jag hoppas att du vet hur mycket långsammare en sån där är än en desktop CPU

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, det enda jag använder datorn till är att läsa vilket man klarar av med mer eller mindre vad som helst som säljs idag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Du har missat KitKat eller?

O du har missat lollipop eller?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB