Nvidia lovar Mantle-liknande prestanda i Geforce Drivers 337.50 Beta

Permalänk
Medlem

Jag fick iaf mkt märkar skillnad i titanfall.. dock är det inte cpu krävande men

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Entusiast

http://www.anandtech.com/show/7926/nvidia-releases-33750-beta...

Anandtechs analys verkar fullt rimlig. Nvidia har blivit lite oroliga för Mantle och har fokuserat sina optimeringar på de specifika titlarna för att försöka sno tillbaks lite uppmärksamhet. Finns inga direkta indikationer på att de gjort något revolutionerande alls och de vill inte uttala sig om vilka förändringar de gjort. Så det ser ut som en vanlig uppdatering fast med lite extra hype. Nvidia älskar ju sin hype.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Därför att man spelar inte alla sina kort direkt och riskerar att falla pladask om konkurrensen överträffar en, klart nVidia håller på detta så dem kan kontra om AMD släpper "bomben".

Så du tror på allvar att Nvidia inte hade släppt detta tidigare om de hade kunnat? Tänk om deras kort i samma prisklass som AMD-korten hade presterat 50% bättre? Du tror inte de hade sålt fler kort då? Idioti...

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Jovisst, BF4 flyter på något bättre på denna drivare..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://images.anandtech.com/graphs/graph7926/62483.png

http://www.anandtech.com/show/7926/nvidia-releases-33750-beta...

Anandtechs analys verkar fullt rimlig. Nvidia har blivit lite oroliga för Mantle och har fokuserat sina optimeringar på de specifika titlarna för att försöka sno tillbaks lite uppmärksamhet. Finns inga direkta indikationer på att de gjort något revolutionerande alls och de vill inte uttala sig om vilka förändringar de gjort. Så det ser ut som en vanlig uppdatering fast med lite extra hype. Nvidia älskar ju sin hype.

Att bara få hög FPS är inte allt. Exempelvis kan det flyta på samma FPS fast "mjukare"/mindre stutter.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Så du tror på allvar att Nvidia inte hade släppt detta tidigare om de hade kunnat? Tänk om deras kort i samma prisklass som AMD-korten hade presterat 50% bättre? Du tror inte de hade sålt fler kort då? Idioti...

Folk älskar konspirationsteorier.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mineralvatten:

Folk älskar konspirationsteorier.

Alla som, innan Snowden blåste i sin visselpipa, sa att vi blev massövervakade var ju foliehattar hela bunten. Sen vips visade det sig att dem hade rätt.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Att bara få hög FPS är inte allt. Exempelvis kan det flyta på samma FPS fast "mjukare"/mindre stutter.

Inte för att vara den som är den. Men ska vi kika på omsättning så tror jag NVIDIA inte är ett dugg rädda för Mantle och de räcker att skriva att de gjort lite hokkus pokkus så faller övervägande majoritet.

Nvidia rentutsagt krossar AMD i alla lägen. Förutom att AMD har en fanbase som strongt hävdar att AMD är bättre för att de är några hundra kr billigare ( jag är neutral har haft båda korten i allla år jag köpt dator)

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av chadreed:

Inte för att vara den som är den. Men ska vi kika på omsättning så tror jag NVIDIA inte är ett dugg rädda för Mantle och de räcker att skriva att de gjort lite hokkus pokkus så faller övervägande majoritet.

Nvidia rentutsagt krossar AMD i alla lägen. Förutom att AMD har en fanbase som strongt hävdar att AMD är bättre för att de är några hundra kr billigare ( jag är neutral har haft båda korten i allla år jag köpt dator)

Nvidia är nog inte alltför rädda för Mantle men de måste göra något för att sno tillbaks uppmärksamheten. AMD har fått massa PR i och med Mantle och då måste Nvidia släppa en egen nyhet relaterad till prestanda så att alla sidor skriver om dem en stund. Det är så marknaden fungerar. Så fort ena laget gör något måste andra laget också släppa en nyhet om något liknande för att inte konkurrenten ska få för mycket uppmärksamhet. Det är ett ständigt PR-krig och den här drivrutinen verkar vara ett direkt svar mot Mantle.

Det sista stycket går inte alls ihop. Du kan inte på fullaste allvar säga att Nvidia krossar AMD i alla lägen och samtidigt påstå att du är neutral. Det är omöjligt. Jämför till exempel GTX 780 och R7 290. De är likvärdiga när det kommer till prestanda men skiljer 500-800 kr i pris. Tittar vi i toppen så får man säga att 780 Ti är ett bättre val än 290X om man inte har väldigt tajt budget. Ett 290X med vettig kylare går å 5000 kr och 780 Ti hittar man för 5500 kr men då är det också en tydlig prestandaskillnad mellan de båda till Nvidias fördel. Priset på 290X ligger lite för högt, speciellt i USA. I de lägre segmenten är AMD starka och har varit länge. Titta på Anandtechs lilla genomgång här: http://www.anandtech.com/show/7888/best-video-cards-march-201...
Notera för övrigt att anledningen till att 780 vann över 290 är det höga priset på 290 i USA. Det var helt galet ett tag vilket eventuellt berodde på att många köpte mycket kort för att gräva kryptovalutor. Verkar som om AMD haft lite problem med produktionsvolymerna också då de tillverkar processorerna till PS4 och Xbone i samma fabriker som sina grafikkort.

Så om du tror att Nvidia alltid är ett bättre val så tror du fel. Det beror på budget och vad du ska spela och om du ska göra något mer än spela.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det sista stycket går inte alls ihop. Du kan inte på fullaste allvar säga att Nvidia krossar AMD i alla lägen och samtidigt påstå att du är neutral.

Jag är ganska säker (inte 100%, men nästan) på att du missförstog chadreeds inlägg. Han diskuterade omsättning, i vilket fall han har korrekt att Nvidia krossar AMD (så länge vi ser på deras överlappande marknader). Prestanda per krona är en helt annan grej. Det var i alla fall vad jag fick ut av inlägget.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aemony:

Jag är ganska säker (inte 100%, men nästan) på att du missförstog chadreeds inlägg. Han diskuterade omsättning, i vilket fall han har korrekt att Nvidia krossar AMD (så länge vi ser på deras överlappande marknader). Prestanda per krona är en helt annan grej. Det var i alla fall vad jag fick ut av inlägget.

Fast den analysen stöds inte riktigt av resten av det stycket då han skriver om fanboys och att korten är lite billigare. Det passar inte riktigt in i en övergripande marknadsanalys.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyzed:

Var läste du att jag skrev att de säljer drivrutiner? De behöver ju bara vara bättre än deras konkurenter, eller tror du att de vill vara snälla?! Det är därför som de gör grafikkort och drivrutiner? Du verkar inte fatta hur kapitalism fungerar. Här kan du läsa mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Capitalism

Du verkar ju inte direkt förstå att bra kundsupport och en vänlig hand då och då kan användas i kapitalistiska ändamål.

Bra kundrelation = Mer sålda produkter.

Dålig kundrelation = Dåligt med sålda produkter.

Om vi ställer frågan.. Vad vinner Nvidia på att hålla inne med prestanda till deras toppkort? Nvidia har ju aldrig haft denna policy utan har alltid satsat "Stort och kraftfullt.. kosta vad det kosta vill (för slutkunden dvs)".

Skrivet av Emil Å:

Har testat runt en del, och utan att gå in på detaljer kan jag konstatera att det är som vanligt - räkna inte med att nå upp till procentsatserna i ändringsloggen. Det handlar sannolikt om ytterst specifika scenarion på väl utvalda delar av de aktuella spelen, med andra ord precis som det brukar vara.

Generellt tycker jag dock det är större skillnader än en "vanlig" uppdatering, det är fler spel som påverkas än vad jag brukar se. Ska dock säga att det inte enbart handlar om ökningar, utan jag såg även något lägre prestanda i vissa titlar.

Som förväntat (från min sida) alltså. Dessa former av "procentsatser" ska alltid tas med en nypa salt eftersom det alltid förekommer i "Bästa möjliga scenario" även om det handlar om en millisekund under en peak. Spelar ingen roll om företaget heter Nvidia, Corsair eller AMD.

Skrivet av Emil Å:

Ojojoj.. Den första meningen där kan bli läge att äta upp inom kort.

Teaser -.-

Fram med det goda förtusan Emil... För regler är ju till för att brytas

Blev nu sugen på att veta i vilken kakburk du har handen i.

Skrivet av Superlight:

Att bara få hög FPS är inte allt. Exempelvis kan det flyta på samma FPS fast "mjukare"/mindre stutter.

Visst är det en fördel i det men det är inte vad Nvidia påstod utan "60% mer prestanda" betyder inte stabilare FPS utan HÖGRE FPS.

Skrivet av chadreed:

Inte för att vara den som är den. Men ska vi kika på omsättning så tror jag NVIDIA inte är ett dugg rädda för Mantle och de räcker att skriva att de gjort lite hokkus pokkus så faller övervägande majoritet.

Nvidia rentutsagt krossar AMD i alla lägen. Förutom att AMD har en fanbase som strongt hävdar att AMD är bättre för att de är några hundra kr billigare ( jag är neutral har haft båda korten i allla år jag köpt dator)

Hahaha... Snacka om att kasta sten i glashus. Om Nvidia krossar AMD varför säljer då AMD en hel del kort? Nvidia krossar inte AMD någonstans.

Skrivet av Aemony:

Jag är ganska säker (inte 100%, men nästan) på att du missförstog chadreeds inlägg. Han diskuterade omsättning, i vilket fall han har korrekt att Nvidia krossar AMD (så länge vi ser på deras överlappande marknader). Prestanda per krona är en helt annan grej. Det var i alla fall vad jag fick ut av inlägget.

Det överstämmer dock inte med hans sista tre rader. Där gör han det klart att han menar prestanda och inte ekonomi.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Provade att filma lite med Shadowplay och nya drivarna igår när jag testade en bana i Navalstrike!
Inga problem med denna drivarn än så länge, installerades som den skulle!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaloW:

Elder Scrolls Online då Absolut 0 SLI stöd och får en del lagg ibland. Hade hoppats på drivisar från Nvidia som fixar det med tanke på att det släpptes på riktigt häromdan.

Du kan fixa till lite SLI själv i ESO, provade det igår och kunde komma upp i 98% på korten.

I settings finns det minframetime (osäker på vad det hette nu) som är satt på 0.010000 om du flyttar ettan bakåt så det istället står 0.001 så kan du ha max 1000 FPS istället för hundra. Ändra även gpusmoothingframes från 10 till 0, eller om det rycker och har sig 3 som är default för Nvidia. Dra av vsync och kolla vad du får för fps.

Edit: Kör med AFR2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Du kan fixa till lite SLI själv i ESO, provade det igår och kunde komma upp i 98% på korten.

I settings finns det minframetime (osäker på vad det hette nu) som är satt på 0.010000 om du flyttar ettan bakåt så det istället står 0.001 så kan du ha max 1000 FPS istället för hundra. Ändra även gpusmoothingframes från 10 till 0, eller om det rycker och har sig 3 som är default för Nvidia. Dra av vsync och kolla vad du får för gps.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta gjorde ingen skillnad för mig. Kort 1 på typ 98%, kort 2 på 10%. Tack ändå.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Hmm verkar som någon sitter på väldigt intressant information!! Gaaah, NDA förstår jag?

Han tänkte nog mest på AMD's kort, dvs 295x2

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Det set väldigt torrt ut på grafikkorts marknaden i allmänt just nu så lär inte komma några fler "nyheter" på ett tag framöver från någon tillverkare.
Visst kommer några 6Gb versioner av 780/Ti men dem är irrelevanta då det i grund och botten är samma hårdvara.

Ett större test för att kolla hur respektive tillverkares kort/drivrutiner presterar idag kanske vore något?
BF4 kanske är moget nu för er att implementera i eran test svit kanske?

Tror BF4 behöver lite tid till faktiskt.

Spelet har börjat frysa igen efter DERAS uppdatering (kan spela 2 timmar oavbrutet men ändå).

Sen att dom lyckas förstöra något som funkat tidigare i samband med en ny uppdatering finner jag väldigt intressant. Jag syftar på att du inte kan se vem som dödade dig om du inte kollar loggen till höger dvs. Nu funkar det visserligen varannan gång med senaste uppdateringen.

Något jag också tycker är intressant är att spelet kraschar när kortet är överklockat även om du inte ens är i närheten av din powerlimit och detta är unikt för BF4 finns inte ett enda problem med dom 12 titlar jag spelar annars med min OC.

Så dom har nog en bit kvar om dom någonsin kommer få det stabilt. Funkar faktiskt bättre på min andra rigg med Win 7 konstigt nog så det beror väl på system / hardware config också.

Permalänk

För alla som behöver hjälp med att installera drivrutiner

Hej!
Tänkte hjälpa till med hur man installerar nya drivrutiner så att folk slipper drivrutiner relaterade problem, skulle tro att det är därför de flesta får problem med nya drivrutiner. Jag jag hade själv det innan jag gjorde så här:

1. Googla efter Driver Sweeper, ladda ner och installera den.

2. Ladda ner Drivrutinerna från Nvidias hemsida.

3. SE TILL ATT WINDOWS INTE BÖRJAR INSTALERA EGNA DRIVRUTINER OM MAN TAGIT BORT NÅGRA DRIVRUTINER SJÄLV! Det är olika från Windows Vista till 7 / 8 så googla om ni är osäker på hur man stänger av den funktionen i Windows.

4. Avinstallera drivrutinerna från kontrollpanelen, eller om ni har Your Uninstaller eller liknande. BÖRJA först med ljud, 3D eller andra Nvidia relaterade drivrutiner som har med grafikkortet att göra. Sedan kommer pc'n att kräva en omstart. Efter det avinstallera själva grafik drivrutinerna.
Starta om din dator

5. Starta Driver Sweeper och bocka för allt som har med Nvidia att göra FÖRUTOM nvidia chipset! Tryck på search eller vad det står, och när den är färdig tryck på clean och starta om pc'n när den är klar.

6. Kör punkt 5 ännu en gång och försäkra er att det inte finns något kvar efter man har tryckt på search. Om det skulle visa sig att listan innehåller lika många filer som första gången så är det så att ni har inte lyckats stänga av så att Windows inte installera själv några drivrutiner. Jag vet av egen erfarenhet att det kan vara riktigt jobbigt att lyckas med det i Windows 7, men det går! Googla bara.

7. När allt det är klart, så är det bara att installera drivrutinerna och se till att inte installera någonting som ni kanske inte använder som t ex 3D funktionerna.

Jag vet at det är mycket jobb men detta har fungerat för mig varie gång utan några problem och har resulterat i en mycket bättre prestanda och stabilare system.
Lycka till!

När det gäller prestandan höjningen så verkar det som att det ger riktigt mycket ändå: DirectX 12 Preview + GTX 690 337.50 vs 335.23 Ben…: http://youtu.be/rBiZjvgZ-o4
Härligt att se, men som många andra säger: Tack AMD!

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 | OCZ Fatal1ty 1000W | Asus Rampage IV Formula | Intel Core i7 3930k oc. 4,2 GHz | Corsair H80i | Asus GeForce GTX 690 | Corsair 16Gb (4x4GB) CL9 2133Mhz Vengeance | Samsung 850 EVO 500GB | 2 st. 3TB Seagate Barracuda 7200rpm (RAID 1) | Asus Blu-Ray brännare | Mus: Razer Mamba 2012 ed. | Tangentbord: Corsair K70 Cherry MX Red | Stol: Playseat Evolution black | Ratt: Logitech G27 | Win. 10 64bit | Skärm: Samsung S27A950D 3D 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du verkar ju inte direkt förstå att bra kundsupport och en vänlig hand då och då kan användas i kapitalistiska ändamål.

Bra kundrelation = Mer sålda produkter.

Dålig kundrelation = Dåligt med sålda produkter.

Så du menar att det är bara slumpen som avgjorde att de släpper sina drivrutiner med "Mantle-liknande prestanda" precis efter att Mantle har släppts. Samt att Microsoft tillkännager att DX12 ska få lågnivålager. För det kan ju inte vara så att de blev rädda att största konkurenten AMD skulle ta marknadsandelar med Mantle?! Tror du verkligen att de tänkte en dag: "Yes, nu har vi hittat bättre prestanda hos våra kort. Nu släpper vi den så att de som har NVIDIA kort slipper köpa nya kort för att få bättre prestanda. Fan va snälla vi är! (Och vi har ju inga baktankar om att vi vill stoppa AMD från att ta marknadsandelar. Nej, detta gör vi för att vara snälla. ÅHHH, vi är så snälla för vi heter NVIDIA.) =)"

Skrivet av Tumnus:

Om vi ställer frågan.. Vad vinner Nvidia på att hålla inne med prestanda till deras toppkort? Nvidia har ju aldrig haft denna policy utan har alltid satsat "Stort och kraftfullt.. kosta vad det kosta vill (för slutkunden dvs)".

Vad de vinner på att hålla inne med prestanda är att de har ett övertag gentemot AMD. Man måste inte vara bättre än bäst för att kunderna ska köpa deras kort. Det räcker med att vara bäst och stanna där. En sak till, var hittar du NVIDIA's policy som säger "Stort och kraftfullt.. kosta vad det kosta vill (för slutkunden dvs)". Har letat på deras hemsida och kan inte hitta det i deras policy. Kan du länka?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cyzed:

Så du menar att det är bara slumpen som avgjorde att de släpper sina drivrutiner med "Mantle-liknande prestanda" precis efter att Mantle har släppts. Samt att Microsoft tillkännager att DX12 ska få lågnivålager. För det kan ju inte vara så att de blev rädda att största konkurenten AMD skulle ta marknadsandelar med Mantle?! Tror du verkligen att de tänkte en dag: "Yes, nu har vi hittat bättre prestanda hos våra kort. Nu släpper vi den så att de som har NVIDIA kort slipper köpa nya kort för att få bättre prestanda. Fan va snälla vi är! (Och vi har ju inga baktankar om att vi vill stoppa AMD från att ta marknadsandelar. Nej, detta gör vi för att vara snälla. ÅHHH, vi är så snälla för vi heter NVIDIA.) =)"

Vad de vinner på att hålla inne med prestanda är att de har ett övertag gentemot AMD. Man måste inte vara bättre än bäst för att kunderna ska köpa deras kort. Det räcker med att vara bäst och stanna där. En sak till, var hittar du NVIDIA's policy som säger "Stort och kraftfullt.. kosta vad det kosta vill (för slutkunden dvs)". Har letat på deras hemsida och kan inte hitta det i deras policy. Kan du länka?

Men det är ju inte "Mantle-liknande prestanda", det har tester redan visat, allt det handlar om är den vanliga optimeringen som brukar finnas där när en ny utgåva släpps.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men det är ju inte "Mantle-liknande prestanda", det har tester redan visat, allt det handlar om är den vanliga optimeringen som brukar finnas där när en ny utgåva släpps.

Ja, och? Det var inte det jag diskuterade med Tumnus. Utan varför NVIDIA släpper sina drivrutiner som enligt deras utsago ger "Mantle-liknande prestanda". Ur den kapitalistiska synvinkeln så måste de släppa en kontring på AMD's Mantle bara för att inte tappa marknadsandelar till AMD.

Sen hur mycket prestanda det vekligen ger är en helt annan sak. Det viktigaste är att inte sitta idle medan AMD kan skörda stora framgångar med Mantle. AMD gjorde ju samma sak mot NVIDIA's g-sync, de arbetade ju fram Freesync för att kontra det.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cyzed:

Ja, och? Det var inte det jag diskuterade med Tumnus. Utan varför NVIDIA släpper sina drivrutiner som enligt deras utsago ger "Mantle-liknande prestanda". Ur den kapitalistiska synvinkeln så måste de släppa en kontring på AMD's Mantle bara för att inte tappa marknadsandelar till AMD.

Sen hur mycket prestanda det vekligen ger är en helt annan sak. Det viktigaste är att inte sitta idle medan AMD kan skörda stora framgångar med Mantle. AMD gjorde ju samma sak mot NVIDIA's g-sync, de arbetade ju fram Freesync för att kontra det.

Du skrev ju.

Citat:

Så du menar att det är bara slumpen som avgjorde att de släpper sina drivrutiner med "Mantle-liknande prestanda" precis efter att Mantle har släppts.

Vilket jag tolkar som att du menar att de nya rutinerna har Mantle liknande prestanda, men nog om detta.

Att Nvidia säger detta är säkert ett svar på Mantle, det håller jag med om.
DX12 demot är också ett svar det håller jag med om.

Vad jag inte håller med om är att någon smyghåller på extra prestanda, AMD och Nvidia försöker slita strupen av varandra hela tiden, de håller inte inne med vad de har.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nvidia är nog inte alltför rädda för Mantle men de måste göra något för att sno tillbaks uppmärksamheten. AMD har fått massa PR i och med Mantle och då måste Nvidia släppa en egen nyhet relaterad till prestanda så att alla sidor skriver om dem en stund. Det är så marknaden fungerar. Så fort ena laget gör något måste andra laget också släppa en nyhet om något liknande för att inte konkurrenten ska få för mycket uppmärksamhet. Det är ett ständigt PR-krig och den här drivrutinen verkar vara ett direkt svar mot Mantle.

Det sista stycket går inte alls ihop. Du kan inte på fullaste allvar säga att Nvidia krossar AMD i alla lägen och samtidigt påstå att du är neutral. Det är omöjligt. Jämför till exempel GTX 780 och R7 290. De är likvärdiga när det kommer till prestanda men skiljer 500-800 kr i pris. Tittar vi i toppen så får man säga att 780 Ti är ett bättre val än 290X om man inte har väldigt tajt budget. Ett 290X med vettig kylare går å 5000 kr och 780 Ti hittar man för 5500 kr men då är det också en tydlig prestandaskillnad mellan de båda till Nvidias fördel. Priset på 290X ligger lite för högt, speciellt i USA. I de lägre segmenten är AMD starka och har varit länge. Titta på Anandtechs lilla genomgång här: http://www.anandtech.com/show/7888/best-video-cards-march-201...
Notera för övrigt att anledningen till att 780 vann över 290 är det höga priset på 290 i USA. Det var helt galet ett tag vilket eventuellt berodde på att många köpte mycket kort för att gräva kryptovalutor. Verkar som om AMD haft lite problem med produktionsvolymerna också då de tillverkar processorerna till PS4 och Xbone i samma fabriker som sina grafikkort.

Så om du tror att Nvidia alltid är ett bättre val så tror du fel. Det beror på budget och vad du ska spela och om du ska göra något mer än spela.

Sant, men det med att en R9 290* är jämn med ett GTX 780 är ren bullshit. De flesta benchmarks där ute är benchade med reference GTX 780. Ett GTX 780 går att pusha upp till 1189 mhz boost clock utan problem med minnena på/nära 7000 mhz utan att behöva höja volten. Där krossar krossar den ett titan och kommer rätt nära en stock GTX 780 ti prestanda vis. Medans R9 290 knappast kan klockas så bra alls. Hade ett R9 290 och bytte ut den direkt eftersom jag föredrog att betala en extra sex hundring för att få ett Asus gtx 780 som presterade märkbart bättre i spel. (jag har benchat båda) och PLUS en MSI GTX Titan i stock jämfört med mitt GTX 780 OC i BF4, Bioshock infinite Unigine valley, o Metro last light. den överklockade 780'n presterade bättre än R9 290 i alla spel, även MSI GTX titan i stock med dess turbo boost till 876 mhz. Dont Underestimate the power of the GTX 780. Ajo visst R9 290 är ett grymmt kort för dess pris, men för lite mer så kan du få rätt mycket mer. Men det är upp till dig som person vad du strävar efter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xanwarrior:

Sant, men det med att en R9 290* är jämn med ett GTX 780 är ren bullshit. De flesta benchmarks där ute är benchade med reference GTX 780. Ett GTX 780 går att pusha upp till 1189 mhz boost clock utan problem med minnena på/nära 7000 mhz utan att behöva höja volten. Där krossar krossar den ett titan och kommer rätt nära en stock GTX 780 ti prestanda vis. Medans R9 290 knappast kan klockas så bra alls. Hade ett R9 290 och bytte ut den direkt eftersom jag föredrog att betala en extra sex hundring för att få ett Asus gtx 780 som presterade märkbart bättre i spel. (jag har benchat båda) och PLUS en MSI GTX Titan i stock jämfört med mitt GTX 780 OC i BF4, Bioshock infinite Unigine valley, o Metro last light. den överklockade 780'n presterade bättre än R9 290 i alla spel, även MSI GTX titan i stock med dess turbo boost till 876 mhz. Dont Underestimate the power of the GTX 780. Ajo visst R9 290 är ett grymmt kort för dess pris, men för lite mer så kan du få rätt mycket mer. Men det är upp till dig som person vad du strävar efter.

Ja och med en tredjepartskylare kan du pressa upp även Hawaii en bit till så ska du jämföra överklockade kort så får du allt köra på samma förutsättningar för båda korten. Prestanda i syntetiska benchmarks är helt ointressant för det säger väldigt lite om faktisk prestanda. Att du slår ett 290 i Metro låter konstigt med tanke på att ett 290 drar jämt med Titan där.

Det blir alltid väldigt komplicerat att blanda in överklockning då det är så få som faktiskt orkar ge sig på att klocka och prestandan man får ut varierar kraftigt beroende på hur tur man har med binning.

Till skillnad från dig säger jag inte att 780 är ett dåligt kort. Det är bara lite svårt att motivera prisskillnaden för en generell användare om det inte finns specifika anledningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyger8Style:

Hej!
Tänkte hjälpa till med hur man installerar nya drivrutiner så att folk slipper drivrutiner relaterade problem, skulle tro att det är därför de flesta får problem med nya drivrutiner. Jag jag hade själv det innan jag gjorde så här:

1. Googla efter Driver Sweeper, ladda ner och installera den.

2. Ladda ner Drivrutinerna från Nvidias hemsida.

3. SE TILL ATT WINDOWS INTE BÖRJAR INSTALERA EGNA DRIVRUTINER OM MAN TAGIT BORT NÅGRA DRIVRUTINER SJÄLV! Det är olika från Windows Vista till 7 / 8 så googla om ni är osäker på hur man stänger av den funktionen i Windows.

4. Avinstallera drivrutinerna från kontrollpanelen, eller om ni har Your Uninstaller eller liknande. BÖRJA först med ljud, 3D eller andra Nvidia relaterade drivrutiner som har med grafikkortet att göra. Sedan kommer pc'n att kräva en omstart. Efter det avinstallera själva grafik drivrutinerna.
Starta om din dator

5. Starta Driver Sweeper och bocka för allt som har med Nvidia att göra FÖRUTOM nvidia chipset! Tryck på search eller vad det står, och när den är färdig tryck på clean och starta om pc'n när den är klar.

6. Kör punkt 5 ännu en gång och försäkra er att det inte finns något kvar efter man har tryckt på search. Om det skulle visa sig att listan innehåller lika många filer som första gången så är det så att ni har inte lyckats stänga av så att Windows inte installera själv några drivrutiner. Jag vet av egen erfarenhet att det kan vara riktigt jobbigt att lyckas med det i Windows 7, men det går! Googla bara.

7. När allt det är klart, så är det bara att installera drivrutinerna och se till att inte installera någonting som ni kanske inte använder som t ex 3D funktionerna.

Jag vet at det är mycket jobb men detta har fungerat för mig varie gång utan några problem och har resulterat i en mycket bättre prestanda och stabilare system.
Lycka till!

När det gäller prestandan höjningen så verkar det som att det ger riktigt mycket ändå: DirectX 12 Preview + GTX 690 337.50 vs 335.23 Ben…: http://youtu.be/rBiZjvgZ-o4
Härligt att se, men som många andra säger: Tack AMD!

Fin guide för folk som har problem men själv har jag aldrig haft problem och jag bockar bara i "clean install" varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du skrev ju.

Skrivet av cyzed:

Så du menar att det är bara slumpen som avgjorde att de släpper sina drivrutiner med "Mantle-liknande prestanda" precis efter att Mantle har släppts.

Okej, då fattar jag. Var nog lite otydlig i den meningen att jag inte syftade på prestanda utan citerade själva uttalandet från NVIDIA.

Skrivet av Ratatosk:

Vad jag inte håller med om är att någon smyghåller på extra prestanda, AMD och Nvidia försöker slita strupen av varandra hela tiden, de håller inte inne med vad de har.

Men varför skulle de inte hålla inne med något? Vad bygger du det på? Förklara gärna!

Jag menar att den som har det bäst presterande kortet för tillfället inte släpper ett nytt kort innan den andra har kommit ifatt. Kolla bara på kepler, NVIDIA släppte inte fullständiga GK110 innan AMD släppte deras R9-290X kort(24 oktober 2013). Sen gick det väldigt fort för NVIDIA att släppa 780ti med den fullständiga kepler GK110 med 2880 cuda kärnor(7 november 2013). Den hade de suttit på sedan i juli samma år när de släppte Quadro K6000.

Finns ingen anledning att konkurera mot sina egna kort. Men det är hur jag uppfattar deras försäljningstaktik sen kan du få upplysa mig om du har någon annan information.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaloW:

Detta gjorde ingen skillnad för mig. Kort 1 på typ 98%, kort 2 på 10%. Tack ändå.

Du körde dom med AFR 1 eller 2?
2 är det som funkar bäst för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cyzed:

Okej, då fattar jag. Var nog lite otydlig i den meningen att jag inte syftade på prestanda utan citerade själva uttalandet från NVIDIA.

Men varför skulle de inte hålla inne med något? Vad bygger du det på? Förklara gärna!

Jag menar att den som har det bäst presterande kortet för tillfället inte släpper ett nytt kort innan den andra har kommit ifatt. Kolla bara på kepler, NVIDIA släppte inte fullständiga GK110 innan AMD släppte deras R9-290X kort(24 oktober 2013). Sen gick det väldigt fort för NVIDIA att släppa 780ti med den fullständiga kepler GK110 med 2880 cuda kärnor(7 november 2013). Den hade de suttit på sedan i juli samma år när de släppte Quadro K6000.

Finns ingen anledning att konkurera mot sina egna kort. Men det är hur jag uppfattar deras försäljningstaktik sen kan du få upplysa mig om du har någon annan information.

Nej jag sitter inte inne med någon insiderinformation.
Allt vi som inte har någon sådan kan göra, är att försöka gissa, vi gissar helt enkelt olika där.
Hade Nvidia suttit inne med bättre rutiner, hade de ju inte behövt släppa GTX780 Ti som svar på R9 290x, det hade räckt med en ny drivrutin.

edit Menade så klart GTX780Ti

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej jag sitter inte inne med någon insiderinformation.
Allt vi som inte har någon sådan kan göra, är att försöka gissa, vi gissar helt enkelt olika där.
Hade Nvidia suttit inne med bättre rutiner, hade de ju inte behövt släppa GTX680 Ti som svar på R9 290x, det hade räckt med en ny drivrutin.

Fanns säkerligen folk där ute som gick från ett 780 till ett 780ti bara för att

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Relik 📜

För de som inte noterat, alla Nvidia-kort i recensionen för Radeon R9 295X2 är körda med den nya drivrutinen. Det blev en jäkla massa omtestande och en hel radda sena nätter för att hinna med då Nvidia misslyckades med att ge media i EU rätt info (USA fick nya mjukvaran flera dagar tidigare), men nu slipper vi göra om allt igen.

Generellt är det som jag skrev innan rätt små förändringar, någon procent om ens det. Vissa fall sticker dock ut, men det krävs mer eller mindre Geforce GTX 780 Ti i SLI med låg upplösning för det verkligen ska märkas.

Geforce 335.23 Geforce 337.50 Thief 82/57 112/74 Far Cry 3 73/57 88/71 Battlefield 4 137/113 143/116

Thief och Far Cry 3 i 1 920 x 1 080 pixlar är de två spel som fick mest extraprestanda i testsviten. Battlefield 4 representerar mer normalfallet med några få procent, och för 2 560 x 1 440 är skillnaderna generellt mycket små oavsett titel. Sensmoralen är den samma som alltid - lita inte på tillverkarnas egna prestandasiffror, de är garanterat speciellt utvalda för att visa bästa möjliga scenario.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S