Permalänk
Medlem

Formatera win 8

En jobbarkompis dator funkar inte så han bad mig formatera den, har aldrig gjort det förr.
Han har ingen recovery cd eller usb. Kommer inte in i operativsystemet heller.
Och går jag in i "avancerad start" och försöker göra fabriksåterställning så säger datorn att den vill ha en fil från usb/cd.
Hur kan jag formatera utan?
Tacksam för svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ta ut disken och stoppa in i en annan dator.

Jag förstår inte. Hur tänkte du där?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Om din jobbarkompis menar installera om windows så går det ju göra genom menyn i windows, formatera och installera om är inte samma sak.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cooling23:

Jag förstår inte. Hur tänkte du där?

Förstår inte hur du tänker. Som denne ovan skrev är formatera och ominstallera inte(!) samma sak.
Du villa formatera, enkelt. gör som jag skrev. Vill du ominstallera/återställa så blir det jobbigare.

Men pröva tillverkarens egna återställningsfunktion om du inte gjort det redan.

Permalänk
Medlem

Som ovan sa. Att formatera och installera om Windows är inte samma sak.
Om du vill bara installera om Windows så går det att göra i menyn. Men om du vill formatera så behöver du en CD eller USB med OS.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Förstår inte hur du tänker. Som denne ovan skrev är formatera och ominstallera inte(!) samma sak.
Du villa formatera, enkelt. gör som jag skrev. Vill du ominstallera/återställa så blir det jobbigare.

Men pröva tillverkarens egna återställningsfunktion om du inte gjort det redan.

Arbetskompisen vill väl ändå ha en fungerande dator med OS tillbaka... kan man anta?

---------------

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/clean-install

Permalänk
Medlem

den killen har nog en oem dator då finns det nog en dold partition för den typer av formateringar. förr hade tex hp F11 för att komma in dit.

du får det felet om det är oem dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stolpe88:

En jobbarkompis dator funkar inte så han bad mig formatera den, har aldrig gjort det förr.
Han har ingen recovery cd eller usb. Kommer inte in i operativsystemet heller.
Och går jag in i "avancerad start" och försöker göra fabriksåterställning så säger datorn att den vill ha en fil från usb/cd.
Hur kan jag formatera utan?
Tacksam för svar!

1. Ta reda på vilken version av windows 8 han har.
2. Ladda ner en windows 8 iso fil som är samma version som han har. Det finns lagliga länkar.
3. Bränn en skiva eller skapa en bootbar usbsticka med windows usb tool.
4. Försök göra en fabriksåterställning igen.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SoilBleed:

Arbetskompisen vill väl ändå ha en fungerande dator med OS tillbaka... kan man anta?

---------------

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/clean-install

Skriver man formatera så gör man
Jovisst kan man anta det, isf är det en återställningsdvd eller ren windowsskiva/usb som behövs.