Windows 8.1 Pro suddigt och vilka filer behövs för att få 8.1 Update 1?

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 Pro suddigt och vilka filer behövs för att få 8.1 Update 1?

Nån som vet vilka filer som behövs för att kunna få Windows 8.1 Update 1 från Windows Update? Sökte och fick fram att KB2919442 måste vara installerad, nån som vet om detta stämmer? Ska göra en ren installation av 8.1 Pro idag och skulle vilja ha så lite strul som möjligt.

Sedan till ett märkligt problem jag haft med 8.1 Pro, just nu så har jag Win 7 installerad pga detta.. Jag fick ont i ögonen, huvudvärk..
När jag hade Win 8.1 Pro installerad så märkte jag att all text och internet var alldeles suddigt, jag vet att det kan ha med dpi skalning att göra men fick aldrig ordning på detta. Jag gav upp och installerade Win 7 och allt var som bortblåst, vill gärna anv 8.1 men undrar om nån av er varit med om detta och i så fall löste ni detta?

Sökte och hittade denna tråd:
http://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/831e...

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

Fel upplösning eller DPIskalning är nog de vanligaste anledningarna till att bilden blir oskarp.

Sök på "bildskärm" se till att storleks slidern är längst till vänster (på mindre).
Gå sedan till "Ändra upplösning" och se till att du kör det högsta din skärm klarar av. (1920x1080 eller dylikt).

Annars har du en Zoom funktion i Internet Explorer som även grötar till texten.
Lätt att man råkar scrolla på mushjulet medans CTRL är nedtryckt för att ändra Zoom-nivån.
CTRL + 0 är snabbkommandot för att nollställa detta till 100% zoom.

Som sista tips skulle jag se om skärmen har någon Auto Adjust funktion under menyerna.
Jag har sett på ett fåtal datorer att vissa bildskärmar lägger bilden på fel ställe och att den då blir lite förvrängd.

Permalänk
Medlem

Högerklicka på skrivbordet, välj skärmupplösning och sen make text and other items larger or smaller. Sen drar du ner zoomen till 100%. Den är default på typ 125% eller nått.

Kan vara så att det inte heter exakt sådär i menyerna, jag skriver från minnet just nu.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Fel upplösning eller DPIskalning är nog de vanligaste anledningarna till att bilden blir oskarp.

Sök på "bildskärm" se till att storleks slidern är längst till vänster (på mindre).
Gå sedan till "Ändra upplösning" och se till att du kör det högsta din skärm klarar av. (1920x1080 eller dylikt).

Annars har du en Zoom funktion i Internet Explorer som även grötar till texten.
Lätt att man råkar scrolla på mushjulet medans CTRL är nedtryckt för att ändra Zoom-nivån.
CTRL + 0 är snabbkommandot för att nollställa detta till 100% zoom.

Som sista tips skulle jag se om skärmen har någon Auto Adjust funktion under menyerna.
Jag har sett på ett fåtal datorer att vissa bildskärmar lägger bilden på fel ställe och att den då blir lite förvrängd.

Skrivet av Pontraz:

Högerklicka på skrivbordet, välj skärmupplösning och sen make text and other items larger or smaller. Sen drar du ner zoomen till 100%. Den är default på typ 125% eller nått.

Kan vara så att det inte heter exakt sådär i menyerna, jag skriver från minnet just nu.

Tja och Tack!

Jag har redan provat detta utan resultat. Tom provat olika grafikkort/skärmar och drivrutiner.. Aldrig varit med om detta..
Skumt...

Permalänk
Medlem

Har du rätt drivrutiner?
Vad är det för skärm/grafikkort/kabel-kombination du använder dig av?

Permalänk
Medlem

Välj 100 % här kommer det bli bättre

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Testat ställa in cleartype efter guiden?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Japp jag har provat allt det som alla skrivit men det funkade ej för mig. Som jag skrev från början har jag Win 7 nu MEN ska installera Win 8.1 Pro idag.

Är det nån som har skaffat Win 8.1 Update 1 via Windows Update idag? Hur går det till? Jag kommer ha en ren installation och undrar om det finns 1 fil där eller måste man dra ned typ alla för att få Update 1?

Tack för eran hjälp "so far"

Permalänk
Medlem

Har nu installerat Win 8.1 Pro x64, när jag är inne här tex så är texten oskarp och när man scrollar på sidor i IE så är det som eftersläp.
Jäkla skillnad mot Win 7 som är "crisp" gentemot 8.1, ska kolla om det blir bättre med den nya Update 1.. När den nu kommer.

Permalänk
Skrivet av xSWEDEx:

Har nu installerat Win 8.1 Pro x64, när jag är inne här tex så är texten oskarp och när man scrollar på sidor i IE så är det som eftersläp.
Jäkla skillnad mot Win 7 som är "crisp" gentemot 8.1, ska kolla om det blir bättre med den nya Update 1.. När den nu kommer.

Har du AMD-kort kan det hända att den har satt på skalning. (har gjort för mig när jag installerat om datorn). Har för mig att den inställningen ligger under "bildskärmar"

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSWEDEx:

Har nu installerat Win 8.1 Pro x64, när jag är inne här tex så är texten oskarp och när man scrollar på sidor i IE så är det som eftersläp.
Jäkla skillnad mot Win 7 som är "crisp" gentemot 8.1, ska kolla om det blir bättre med den nya Update 1.. När den nu kommer.

Prova en annan webbläsare än IE och se om det hjälper. I Windows 8 så använder modern-appar samt desktopversionen av Internet Explorer en annan typ av textrendering mot tidigare. På vanliga skärmar för stationära datorer som exempelvis 24 tum med 1080p så kan denna textrendering göra att text ser suddig ut. Gäller dock som sagt bara Internet Explorer och modern-appar. Alla andra program har clear type precis som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Har du AMD-kort kan det hända att den har satt på skalning. (har gjort för mig när jag installerat om datorn). Har för mig att den inställningen ligger under "bildskärmar"

Skrivet av Flostyle:

Prova en annan webbläsare än IE och se om det hjälper. I Windows 8 så använder modern-appar samt desktopversionen av Internet Explorer en annan typ av textrendering mot tidigare. På vanliga skärmar för stationära datorer som exempelvis 24 tum med 1080p så kan denna textrendering göra att text ser suddig ut. Gäller dock som sagt bara Internet Explorer och modern-appar. Alla andra program har clear type precis som tidigare.

@ rallyreavan91, Jag kör med ett Nvidia GTX 780 (Asus DCII OC med senaste betan), vet dock ej om det kan vara samma med Nvidias skalning, aldrig varit med om detta fenomen sen jag startade använda dator, förutom strålning från gamla skärmar på 90 talet hehe.

@ Flostyle, Absolut, har provat men det hjälper ej. Satans jobbigt för jag känner efter en liten stund att det börjar tränga i skallen. Ska kolla vidare... Helst sjukt i alla fall. Köra med cola bottnar snart

Permalänk
Skrivet av xSWEDEx:

@ rallyreavan91, Jag kör med ett Nvidia GTX 780 (Asus DCII OC med senaste betan), vet dock ej om det kan vara samma med Nvidias skalning, aldrig varit med om detta fenomen sen jag startade använda dator, förutom strålning från gamla skärmar på 90 talet hehe.

@ Flostyle, Absolut, har provat men det hjälper ej. Satans jobbigt för jag känner efter en liten stund att det börjar tränga i skallen. Ska kolla vidare... Helst sjukt i alla fall. Köra med cola bottnar snart

Kan ju vara värt attiaf kolla i nvidias kontrollpanel>Ställ in skrivbordets storlek och position>skalning och testa om alternativen ger någon skillnad.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3