datorn vill inte starta efter strömsparläge

Permalänk

datorn vill inte starta efter strömsparläge

när jag sätter datorn i strömsparläge och vill väcka den senare, då visar skärmen energisparläge, alltså datorn låter men inget visas på skärmen. jag har gjort så att strömbrytaren till datorn ska sätta datorn i strömsparläge, så när jag trycker igen på knappen så händer inget. dvs datorn fryser när man vill väcka den. om man håller in strömbrytaren några sek så stängs datorn och vill jag starta den igen så tjuter datorn med pipljud och fortsatt ingen bild på skärmen. jag måste alltså dra ur strömkabeln ur datorn och starta igen som vanligt. strömbryteren lyser gult när datorn fryser och enligt manualen kan det finnas ett problem med moderkortet eller strömförsörjning. om det nu är problem med moderkortet eller strömförsörjningen, varför funkar datorn som vanligt när man drar ut strömkabeln och sätter in den igen?

ngn som känner till detta fenomen?

windows 7 64
en dell dator från ungefär 09

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar oftast bero på att nån driver inte fungerar korrekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar oftast bero på att nån driver inte fungerar korrekt.

hmm, ok. finns det några möjligheter att checka av systemet på ngt sätt? diagnos eller ngt?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju kolla på det här.
http://support.microsoft.com/kb/976877

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

tack ändå, men det är inte det problemet jag har.

Permalänk
Skrivet av relevantia:

hmm, ok. finns det några möjligheter att checka av systemet på ngt sätt? diagnos eller ngt?

Hej Relevantia

Du kan prøve at køre en PSA, for at teste maskinen for eventuelle hardware problemer. Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart (når du ser Dell logo'et), og herefter vælger du "Diagnostics".

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Skrivet av DellCare:

Hej Relevantia

Du kan prøve at køre en PSA, for at teste maskinen for eventuelle hardware problemer. Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart (når du ser Dell logo'et), og herefter vælger du "Diagnostics".

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

hej. jag körde en diagnostik och den hittade inga fel så som jag tolkar det.

Permalänk
Skrivet av relevantia:

hej. jag körde en diagnostik och den hittade inga fel så som jag tolkar det.
http://s14.postimg.org/lri8em82p/20140409_114302.jpg

Prøv at opdater BIOS, Chipset & Grafik driveren. Det kan muligvis hjælpe. Du finder de seneste her: http://dell.to/1iwUSJR. Indtast blot servicetag, og siden finder automatisk de relevante drivers til din maskine.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Skrivet av DellCare:

Prøv at opdater BIOS, Chipset & Grafik driveren. Det kan muligvis hjælpe. Du finder de seneste her: http://dell.to/1iwUSJR. Indtast blot servicetag, og siden finder automatisk de relevante drivers til din maskine.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

den hittar inga nya uppdateringar?

ska testa att uppdatera grafikkortet.

Permalänk

Selvom den siger at der ikke er nogen opdateringer, anbefaler vi altid at du dobbelt checker manuelt, for at sikre, at du har de seneste opdateringer, da det ikke er altid "auto update" giver korrekt info. Visse drivers bør nemlig kun opdateres hvis der er et behov for det, såsom hvis man oplever problemer.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.