På jakt efter strömsnål propp för mITX

Permalänk
Medlem

På jakt efter strömsnål propp för mITX

Hejsan!

Sitter och designar min nya programmeringsburk, och det blir en liten mITX den här gången. Valet av processor är viktigt, dels för att jag inte vill att burken ska dra speciellt mycket ström, men även så ska den vara väldigt sval då utrymmet kommer vara relativt trångt. Jag har kollat på Intel Celeron G1820, då kraften är tillräcklig, men 54W TDP kan vara ett problem. Optimalt skulle vara 35W TDP.

Finns det några riktigt snåla proppar på marknaden som presterar minst lika bra som G1820 eller G3220?

Permalänk
Medlem

TDP är ju inte samma sak som faktisk strömförbrukning.
Framförallt inte med Intels mindre modeller där dom oftast drar till rejält mycket med är vad CPU'n faktiskt förbrukar.

Jag skulle satsat på en haswell i3'a, och då en fullversion (inte S eller T).
Dom drar försvinnande lite vid idle (under 10 watt).
Och är snåla även om man plågar dom.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i3-4340-433...
Runt 40watt för hela systemet vid idle, och under 90 watt vid max last.

Ett annat alternativ om du verkligen vill vara snål med effekten är ju en i5 NUC.
Den har en 17w TDP mobil i5'a och är duktigt snabb även jämfört med vanliga desktop datorer.

Permalänk
Medlem

Fullt medveten om skillnaden på TDP och strömförbrukning Men eftersom jag ska bygga i en Streacom FC8 så vill jag ha låg TDP så att det inte blir så löjligt varmt

En i3 är lite väl dyrt, en G1820 kostar mellan 300 och 500, och en G3220 ligger på 550, medans en i3 ligger på typ 12-1300? En i3 är tokmycket mer än jag nånsin kommer behöva dessutom

Permalänk
Medlem

sitter på en G645T Pentium på jobb. Den är strömsnål samt sitter på ett Mitx och presterar som en död häst.

Blir frustrerad varje dag. Sitter inte mycket med VS utan mest webbläsare och ärendehanteringssystem. Klarar knappt det.
Jag rekommenderar iallafall en I3 om du ska programmera.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bagfalls:

Fullt medveten om skillnaden på TDP och strömförbrukning Men eftersom jag ska bygga i en Streacom FC8 så vill jag ha låg TDP så att det inte blir så löjligt varmt

En i3 är lite väl dyrt, en G1820 kostar mellan 300 och 500, och en G3220 ligger på 550, medans en i3 ligger på typ 12-1300? En i3 är tokmycket mer än jag nånsin kommer behöva dessutom

En i3 kostar mellan 900-1200kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag kör en i3 3220T i en Streacom FC9, funkar utmärkt.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Sitter för tillfället på en Q6600, i originalklock, och har för tillfället aldrig några prestandaproblem pga processorn. Användningen går sällan över 40%.

Måste verkligen inte ha en i3. Valet står för tillfället mellan en G3220T och en G1820. Lutar starkt mot G3220T.

Resten av burken kommer innehålla saker som dubbla 1000mib/s NIC's, 256/512 gb ssd, nvidia gt 610 och så mycket ram jag kan få in, antagligen 16 gb.

Då Pentium G3220T presterar 51% bättre på singelcore prylar och lika bra i flertrådade applikationer så kommer jag antagligen inte ha några problem med den. Att byta upp till en i3 betyder 101% starkare singelcore och 47% starkare parallell exekvering, men också mer än dubbla priset och nära dubbla TDP'n.

Så som jag ser det så är det onödigt med mer datorkraft än man kommer använda. Om jag nånsin sitter i den situationen att den nya processorn kommer gå på 100% och sega ner hela systemet så kan jag byta upp, men eftersom att jag aldrig har lyckats köra en Q6600 i bottnen så tvivlar jag på att det kommer hända. Den stora skillnaden kommer antagligen ligga i SSD och minnesmängd/minneshastighet.

Tack för allas input, jag förstår varför folk envisas med att man ska ha massa onödig kraft, men siffrorna ljuger inte i mina ögon. Lägger då hellre den extra pengen på ett vettigt moderkort...