Kommer inte ut med Firefox men kommer ut med Explorer

Permalänk
Medlem

Kommer inte ut med Firefox men kommer ut med Explorer

Det här är nog ett av de sjukaste fel jag haft med datorer att göra och jag får upp detta felmeddelande

Check the address for typing errors such as ww.example.com instead of www.example.com
If you are unable to load any pages, check your computer's network connection.
If your computer or network is protected by a firewall or proxy, make sure that Firefox is permitted to access the Web.

Det har jag gjort

1. När jag startar upp FF får jag upp fel meddelandet varje gång

2. Jag avinstallerar och ominstallerar igen

3. Startar om FF och då kommer jag ut på webben

4. Startar jag om datorn och startar upp FF då får jag samma felmeddelande

5. Börja om från punkt 2

Hur är detta ens möjligt? Varför fungerar IE?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du nån proxy eller firewall som stör ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du nån proxy eller firewall som stör ?

Den är avstängd ja samma resultat och tvingas jag starta om datorn nu kommer jag sedan inte komma ut och tvingas avinstallera ominstallera och kommer ut igen

Jag hade inte detta för 12 timmar sen?

Permalänk
Rekordmedlem

Det skulle kanske kunna vara nått fel på din profil, har du provat skapa en ny eller helt radera den gamla ? Använder du sync kan den nyinstallerade FF kanske läsa tillbaka nån olämplig inställning från den gamla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Den är avstängd ja samma resultat och tvingas jag starta om datorn nu kommer jag sedan inte komma ut och tvingas avinstallera ominstallera och kommer ut igen

Jag hade inte detta för 12 timmar sen?

Har du du någon tredjeparts-brandvägg?
Antivirusprogram med brandvägg?
Provat att inaktivera AV och brandvägg?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det skulle kanske kunna vara nått fel på din profil, har du provat skapa en ny eller helt radera den gamla ? Använder du sync kan den nyinstallerade FF kanske läsa tillbaka nån olämplig inställning från den gamla.

Det enda jag gör med ominstallation är att ändra var programmet ska installeras med alternativ inställning, fungerat i flera år

Använda profil och sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Har du du någon tredjeparts-brandvägg?
Antivirusprogram med brandvägg?
Provat att inaktivera AV och brandvägg?

Både windows 7 brandvägg och comodo är avstängda samma resultat men inte varit problem 12 timmar sedan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Det enda jag gör med ominstallation är att ändra var programmet ska installeras med alternativ inställning, fungerat i flera år

Använda profil och sync?

Profiler är för att kunna skilja "inställningar" från varandra, du har en som heter default om du inte gjort egna utöver den, sync är funktionen för synkronisering mellan olika FF och ger även en form av backup av webbläsaren.
Men eftersom du frågar så verkar du inte känna till elelr använda det ?
men du kan ju prova att göra en reset eller skapa en ny profil.
https://support.mozilla.org/en-US/kb/reset-firefox-easily-fix...
https://support.mozilla.org/en-US/kb/profile-manager-create-a...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Profiler är för att kunna skilja "inställningar" från varandra, du har en som heter default om du inte gjort egna utöver den, sync är funktionen för synkronisering mellan olika FF och ger även en form av backup av webbläsaren.
Men eftersom du frågar så verkar du inte känna till elelr använda det ?
men du kan ju prova att göra en reset eller skapa en ny profil.
https://support.mozilla.org/en-US/kb/reset-firefox-easily-fix...
https://support.mozilla.org/en-US/kb/profile-manager-create-a...

Inget av det där funkade så det verkar helskumt

Stängde av datorn igår kväll startar upp den idag kommer inte ut

Måste alltså ominstallera FF och installera på nytt, så länge datorn inte stängs av funkar den då

Helt otroligt sånt fel kan dyka upp 2014

Mer skumt Explorer fungerar men inte FF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Inget av det där funkade så det verkar helskumt

Stängde av datorn igår kväll startar upp den idag kommer inte ut

Måste alltså ominstallera FF och installera på nytt, så länge datorn inte stängs av funkar den då

Helt otroligt sånt fel kan dyka upp 2014

Mer skumt Explorer fungerar men inte FF

Vad händer om du väljer FF som standardläsare?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Var det inte i Windows 8 som man bara kunde använda en webbläsare?

Eh va? Hur kom du på något sådant? O_o

Har Opera, Explorer och Chrome på min.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Den är avstängd ja samma resultat och tvingas jag starta om datorn nu kommer jag sedan inte komma ut och tvingas avinstallera ominstallera och kommer ut igen

Jag hade inte detta för 12 timmar sen?

Skrivet av Ozeroun:

Inget av det där funkade så det verkar helskumt

Stängde av datorn igår kväll startar upp den idag kommer inte ut

Måste alltså ominstallera FF och installera på nytt, så länge datorn inte stängs av funkar den då

Helt otroligt sånt fel kan dyka upp 2014

Mer skumt Explorer fungerar men inte FF

Då verkar ju inte felet ligga i firefox i varje fall, skapa ett annat inloggningskonto på datorn och prova ifall det fungerar. Skulle det funka så är det antagligen något som är fel i din vanliga kontoprofil. Vanligtvis brukar sådant bero på malware som du rensar ut med exempelvis malwarebytes från felsäkert läge och gärna ifrån det andra inloggningskontot.

Sen kan det faktiskt vara så att när du inaktiverar dina brandväggar så är det inte säkert att alla processer är avstängda och att brandväggen fortfarande blockerar. På följande sida beskrivs hur man kan ladda hem ett program som ser om brandväggen körs eller är avaktiverad.
https://support.mozilla.org/sv/kb/configure-firewalls-so-fire...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Då verkar ju inte felet ligga i firefox i varje fall, skapa ett annat inloggningskonto på datorn och prova ifall det fungerar. Skulle det funka så är det antagligen något som är fel i din vanliga kontoprofil. Vanligtvis brukar sådant bero på malware som du rensar ut med exempelvis malwarebytes från felsäkert läge och gärna ifrån det andra inloggningskontot.

Sen kan det faktiskt vara så att när du inaktiverar dina brandväggar så är det inte säkert att alla processer är avstängda och att brandväggen fortfarande blockerar. På följande sida beskrivs hur man kan ladda hem ett program som ser om brandväggen körs eller är avaktiverad.
https://support.mozilla.org/sv/kb/configure-firewalls-so-fire...

Brandväggen har ju inte blockat förut så varför skulle den göra det nu?

Jag kör dual boot med windows xp, går jag in på xp fungerar FF

Går jag tillbaks till 7 så funkar inte FF

Tidigare kunde jag gå in på FF i 7 via windows XP program mapp det går inte nu heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

Eh va? Hur kom du på något sådant? O_o

Har Opera, Explorer och Chrome på min.

Jag menade åt gången eller var det apparna som bara gicka tt ha en webblärare åt gången, minns inte. Jag använder inte Windows 8 själv. Jag tog bort texten då jag såg att han hade Windows 7

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Brandväggen har ju inte blockat förut så varför skulle den göra det nu?

Ja det kanske du kan förklara bättre som sitter vid datorn ifråga. Något blockerar uppenbarligen kommunikation, och du vill ha hjälp med en lösning antar jag? Därav gav jag ytterligare 2 förslag att titta på!

Citat:

Jag kör dual boot med windows xp, går jag in på xp fungerar FF

Går jag tillbaks till 7 så funkar inte FF

Det tror jag säkert, dina 2 OS är ju oberoende av varandra. Funkar något dåligt i Win 7 kan du inte felsöka i XP!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du uppdaterat nått ? Prova i så fall att göra en systemåterställning till en tid före det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Verkar funka nu

1. Avinstallera markera ta bort alla inställningar

2. Installerade till den plats FF rekommenderar

Något måste ha hänt när jag stängde av datorn för 2 dagar sedan

Märkligt