AMD Freesync antas av VESA

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dr904:

Jag ser en himla massa AMD-fanboys här som inte kan läsa. Free-sync finns redan! Det kallas v-sync + triple-buffer. För det är precis vad free-sync är. Om ni faktiskt läser lite så kommer ni se det ni också!

Det freesync INTE kommer fixa är latency. Snarare tvärtom, latency kommer att öka speciellt speciellt eftersom free-sync använder triple-buffer, och även stuttering kommer att uppstå när fps sjunker under skärmens refresh rate.

Nej både free-sync och G-sync arbetar med att manipulera VBLANK men på lite olika sätt. AMD använder en redan existerande standard i Displayport som först designades för att spara ström i laptopar. Nvidia byggde ett mer komplicerat system med en egen krets som styr tiden i skärmen istället.

Trippelbuffer ger inte mer fördröjning än dubbelbuffer om det är rätt implementerat och även G-sync är beägrnsad av hastigheten av skärmpanelen. Här är lite intressant läsning:

http://www.anandtech.com/show/7582/nvidia-gsync-review
http://www.anandtech.com/show/7641/amd-demonstrates-freesync-...
http://www.anandtech.com/show/2794

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Discokungen

Du tror inte det var meningen?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Får se om DX12 lever upp till hypen. I belive it when i see om jag säger så.

Absolut. Exakt samma sak gäller FreeSync.

Mvh,
Martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Mycket positivt! Nu hoppas jag bara att mina tre HP ZR24w håller sig i liv tills denna teknik hittar ut i handeln.

Skrivet av HurMycket:

Frågan är om Nvidia kan tänka sig att implementera något som kommer från AMD.

Kan Intel göra det så borde även Nvidia också kunna göra det. Helt upp till Nvidia och deras ägare om de vill fortsätta vara relevanta även i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ryktades om detta redan när Freesync först lanserades så det var rätt väntat, men trevligt att det gick så pass fort och att vi får en öppen standard som ger funktionaliteten.

Beroende på hur snabba man är på att ratificera standarden så finns det chans att vi ser Freesync lösningar ute på marknaden på bred front innan vi ens ser G-Sync från andra leverantörer än Asus.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Hjälpsam

De flesta av de skärmtillverkare som inte fått vara med i G-Sync klubben, sitter nog i startgroparna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Var är Orici? Jag öppnade nyhetstråden och förväntade mig Orici.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Var är Orici? Jag öppnade nyhetstråden och förväntade mig Orici.

"Dåligt, Nvidia är mycket bättre på allt."
Så nu finns andemeningen åtminstone representerad i tråden:)

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Absolut. Exakt samma sak gäller FreeSync.

Mvh,
Martin

Har inte sett någon hype I HUVUDTAGET med FreeSync. AMD har knappt tagit upp det sedan avtäckning (som redan då var lite i skymundan pga. Mantle) medan Microsoft försökt hypa DX12 så mycket som möjligt.

Skrivet av Ytbehandlad:

Var är Orici? Jag öppnade nyhetstråden och förväntade mig Orici.

Finns väl inget att klanka ner på AMD här så hon är borta med vinden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

AMD's alternativ är ju betydligt bättre som kan implementeras med likvärdigt resultat i befintliga grejer. N-Sync är och blir en flopp genom att låsa standarden och göra den så dyr med krav på dedikerad hårdvara dessutom.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

AMD's alternativ är ju betydligt bättre som kan implementeras med likvärdigt resultat i befintliga grejer. N-Sync är och blir en flopp genom att låsa standarden och göra den så dyr med krav på dedikerad hårdvara dessutom.

AMD's alternativ kräver triplebuffering. Triplebuffering i sig är underbart, och har alltid löst dom flesta problemen med screen tearing / stuttering, och har funnits i många år men tyvärr i väldigt få titlar. Varför spelutvecklare inte väljer att implementera det vet jag inte, kan tänka mig att det beror på att det kostar en hel del GPU-minne att köra med det. I vilket fall som helst är det nog AMD's alternativ som kommer floppa då det knappt finns något på marknaden idag som har stöd för det, och där finns inga indikationer på att fler titlar i framtiden kommer stöda det, tvärt om avtar antal spel med triplebuffering skulle jag säga. Nvidia's G-Sync funkar dock oberoende på allt som finns på marknaden.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har inte sett någon hype I HUVUDTAGET med FreeSync. AMD har knappt tagit upp det sedan avtäckning (som redan då var lite i skymundan pga. Mantle) medan Microsoft försökt hypa DX12 så mycket som möjligt.

A sense of hype, like beauty, is in the eye of the beholder.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Variabel uppdateringsfrekvens blir inte exklusivt Nvidia G-Sync. En ny rapport avslöjar att standardiseringsorganet VESA antar licensfria AMD Freesync som del av Displayport 1.2a.

Läs artikeln

En av standardena är ägandeskyddad, den andra gratis.

Hmmm, jag undrar vilken av dem som kommer att slå igenom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

A sense of hype, like beauty, is in the eye of the beholder.

mvh,
martin

Har svårt att se att Hype I HUVUDTAGET har ens förekommit. Enligt din logik verkar hype bero på att någon avtäcker något och då går det inte att INTE hypa något. Tycker att du drar allt för snäva definitioner av ordet hype.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Jag ser en himla massa AMD-fanboys här som inte kan läsa. Free-sync finns redan! Det kallas v-sync + triple-buffer. För det är precis vad free-sync är. Om ni faktiskt läser lite så kommer ni se det ni också!

Det freesync INTE kommer fixa är latency. Snarare tvärtom, latency kommer att öka speciellt speciellt eftersom free-sync använder triple-buffer, och även stuttering kommer att uppstå när fps sjunker under skärmens refresh rate.

Det är framförallt det sista steget som skiljer freesync mot det andra du pratar om.
Läs gärna artikeln innan du kommenterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej både free-sync och G-sync arbetar med att manipulera VBLANK men på lite olika sätt. AMD använder en redan existerande standard i Displayport som först designades för att spara ström i laptopar. Nvidia byggde ett mer komplicerat system med en egen krets som styr tiden i skärmen istället.

Trippelbuffer ger inte mer fördröjning än dubbelbuffer om det är rätt implementerat och även G-sync är beägrnsad av hastigheten av skärmpanelen. Här är lite intressant läsning:

http://www.anandtech.com/show/7582/nvidia-gsync-review
http://www.anandtech.com/show/7641/amd-demonstrates-freesync-...
http://www.anandtech.com/show/2794

Skulle precis skriva samma sak när jag såg hans post.. Men nu slapp jag

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

AMD's alternativ kräver triplebuffering. Triplebuffering i sig är underbart, och har alltid löst dom flesta problemen med screen tearing / stuttering, och har funnits i många år men tyvärr i väldigt få titlar. Varför spelutvecklare inte väljer att implementera det vet jag inte, kan tänka mig att det beror på att det kostar en hel del GPU-minne att köra med det. I vilket fall som helst är det nog AMD's alternativ som kommer floppa då det knappt finns något på marknaden idag som har stöd för det, och där finns inga indikationer på att fler titlar i framtiden kommer stöda det, tvärt om avtar antal spel med triplebuffering skulle jag säga. Nvidia's G-Sync funkar dock oberoende på allt som finns på marknaden.

Triplebuffering kan du alltid tvinga på. Behövs inte göras i spelet.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Vet någon om G-sync eller Freesync kräver displayport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Triplebuffering kan du alltid tvinga på. Behövs inte göras i spelet.

Vad jag läst så funkar inte detta specielt bra på dom flesta titlar, speciellt DirectX-titlar. Har läst att det ofta är problem med lagg och FPS drops samt visuella problem också. Jag har dock inte testat det själv, har du någon erfarenhet av att använda det? Funkar det bra?

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paer86:

Vet någon om G-sync eller Freesync kräver displayport?

Ja, Freesync kommer kräva Displayort för att det är en del av Displayportstandarden och G-Sync kräver Displayport 1.2 för tillfället men har för mig att Nvidia har sagt att framtida versioner kan stödja HDMI och DVI. Jag antar att de använder AUX-kanalen i DP för att skicka data mellan skärm och grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24