Problem med start av Skyrim

Permalänk

Problem med start av Skyrim

Tjenare Swec. Har haft problem med att starta Skyrim under en lång tid, när jag trycker på "Play" stängs launchern men ingenting händer. Jag testade att validera spelfiler för att se om det kunde lösas automatiskt, tyvärr fungerade det inte och jag fick en error som sa "1 filer gick inte att validera och kommer skaffas på nytt". Ingen fil hämtades och spelet går fortfarande inte att starta.

Om någon kunnig kunde hjälpa mig med att möjligtvis trixa med filer skulle det vara mycket uppskattat!
Jag kan tillägga att jag inte har kvar några mods alls, har redan testat med att ta bort dem.
Tack!

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillelito:

Tjenare Swec. Har haft problem med att starta Skyrim under en lång tid, när jag trycker på "Play" stängs launchern men ingenting händer. Jag testade att validera spelfiler för att se om det kunde lösas automatiskt, tyvärr fungerade det inte och jag fick en error som sa "1 filer gick inte att validera och kommer skaffas på nytt". Ingen fil hämtades och spelet går fortfarande inte att starta.

Om någon kunnig kunde hjälpa mig med att möjligtvis trixa med filer skulle det vara mycket uppskattat!
Jag kan tillägga att jag inte har kvar några mods alls, har redan testat med att ta bort dem.
Tack!

Prova att ta bort alla filer i "Data"-mappen utom de nedan listade. Det har löst mina problem förut.

LOOSE FILES
Skyrim.esm
Update.bsa
Update.esm
Skyrim - Textures.bsa
Skyrim - Sounds.bsa
Skyrim - Shaders.bsa
Skyrim - Misc.bsa
Skyrim - Meshes.bsa
Skyrim - Interface.bsa
Skyrim - Animations.bsa
Skyrim - VoicesExtra.bsa
Skyrim - Voices.bsa
Skyrim - Textures.bsa
Skyrim - Textures.bsa
HighResTexturePack01.bsa
HighResTexturePack01.esp
HighResTexturePack02.bsa
HighResTexturePack02.esp
VIDEO (folder)
BGS_Logo.bik
INTERFACE (folder)
Translate_ENGLISH.txt
STRINGS (folder)
Update_English.STRINGS
Update_English.ILSTRINGS
Update_English.DLSTRINGS
Skyrim_English.STRINGS
Skyrim_English.ILSTRINGS
Skyrim_English.DLSTRINGS

Har du unsubscribat från alla mods på Steam Workshop?
När du rensat filer så ska du verifiera spel cache-integriteten igen.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Skrivet av AndreasPC:

Prova att ta bort alla filer i "Data"-mappen utom de nedan listade. Det har löst mina problem förut.

LOOSE FILES
Skyrim.esm
Update.bsa
Update.esm
Skyrim - Textures.bsa
Skyrim - Sounds.bsa
Skyrim - Shaders.bsa
Skyrim - Misc.bsa
Skyrim - Meshes.bsa
Skyrim - Interface.bsa
Skyrim - Animations.bsa
Skyrim - VoicesExtra.bsa
Skyrim - Voices.bsa
Skyrim - Textures.bsa
Skyrim - Textures.bsa
HighResTexturePack01.bsa
HighResTexturePack01.esp
HighResTexturePack02.bsa
HighResTexturePack02.esp
VIDEO (folder)
BGS_Logo.bik
INTERFACE (folder)
Translate_ENGLISH.txt
STRINGS (folder)
Update_English.STRINGS
Update_English.ILSTRINGS
Update_English.DLSTRINGS
Skyrim_English.STRINGS
Skyrim_English.ILSTRINGS
Skyrim_English.DLSTRINGS

Har du unsubscribat från alla mods på Steam Workshop?
När du rensat filer så ska du verifiera spel cache-integriteten igen.

Alla files du listat är de enda jag har.. Ja jag har unsubscribat från alla, de finns inte kvar i data files, där finns bara 3 highres packs.

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av alla program du har i bakgrunden förutom de du behöver för att spela spelet. Du kan testa att deaktivera cloud saves för spelet i steam, ändra en inställning i spelets settings fil och sen starta. Om inte det funkar, installera om spelet eller nåt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Testa att stänga av alla program du har i bakgrunden förutom de du behöver för att spela spelet. Du kan testa att deaktivera cloud saves för spelet i steam, ändra en inställning i spelets settings fil och sen starta. Om inte det funkar, installera om spelet eller nåt.

Har installerat om minst 5 gånger, både med skiva och nedladdning. Jag har för mig att jag till och med avinstallerade steam i början av problemet.

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk

har du moddat?
det kan ibland vara boven i det hela.
testa att ta bort modd filerna.
installerar du om så tänk på att modd filer ännu finns kvar i någon mapp på din windows HDD, dessa måste även tas bort.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av mangemani:

har du moddat?
det kan ibland vara boven i det hela.
testa att ta bort modd filerna.
installerar du om så tänk på att modd filer ännu finns kvar i någon mapp på din windows HDD, dessa måste även tas bort.

Jag hade mods, tror de är borta nu, är dock inte 100% säker. Det finns inga mods i Data Files längre, vet du hur jag kan försäkra mig om att de är borta?

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem

Det har inget med .ini-filen att göra? Jag har för mig att den ibland kan innehåll mod-data som inte försvinner vid ominstallation

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Skrivet av ANDI:

Det har inget med .ini-filen att göra? Jag har för mig att den ibland kan innehåll mod-data som inte försvinner vid ominstallation

Kollar data files nu och ser att det finns en del .ini filer. "high.ini" "VeryHigh.ini" osv.. Det finns även "Skyrimprefs.ini" och "Skyrim_default.ini"
Är det dessa filer du menar?

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillelito:

Kollar data files nu och ser att det finns en del .ini filer. "high.ini" "VeryHigh.ini" osv.. Det finns även "Skyrimprefs.ini" och "Skyrim_default.ini"
Är det dessa filer du menar?

Den finns i user/document/Mygames/Skyrim och jag tror att det är den som heter bara skyrim

Jag har inte tid att kolla exakt just nu, men jag vet att jag tvingats ta bort den en gång för att få allt att fungera

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Skrivet av ANDI:

Den finns i user/document/Mygames/Skyrim och jag tror att det är den som heter bara skyrim

Jag har inte tid att kolla exakt just nu, men jag vet att jag tvingats ta bort den en gång för att få allt att fungera

Tack så mycket, jag ska leta!

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Skrivet av ANDI:

Den finns i user/document/Mygames/Skyrim och jag tror att det är den som heter bara skyrim

Jag har inte tid att kolla exakt just nu, men jag vet att jag tvingats ta bort den en gång för att få allt att fungera

Filerna är preferenser för grafikinställningarna, när jag startar skyrim söker den efter komponenter och ställer in inställningarna. När det gjorts ersätts filerna jag nyss tog bort, det blir ingen skillnad tyvärr.

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Skrivet av Fillelito:

Jag hade mods, tror de är borta nu, är dock inte 100% säker. Det finns inga mods i Data Files längre, vet du hur jag kan försäkra mig om att de är borta?

hade liknande problem med mitt rome 2 som var moddat, installerade om spelet ett antal gånger, testade att validera spelfiler, flera gånger, men inget hjälpte, tryckte jag på play knappen så kom man till första loggan i spelet och sedan blev man tvungen att stänga ned.
men så fick jag tipset om att gå in i en mapp i mina dokument och ta bort moddade filer där, en mapp jag inte ens visste om fanns, trodde allt hamnade i steam mappen. det funkade helt smärtfritt efter det.
vet inte exakt vart din skyrim mapp är dock, min ligger iaf under my documents-->my games.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av mangemani:

hade liknande problem med mitt rome 2 som var moddat, installerade om spelet ett antal gånger, testade att validera spelfiler, flera gånger, men inget hjälpte, tryckte jag på play knappen så kom man till första loggan i spelet och sedan blev man tvungen att stänga ned.
men så fick jag tipset om att gå in i en mapp i mina dokument och ta bort moddade filer där, en mapp jag inte ens visste om fanns, trodde allt hamnade i steam mappen. det funkade helt smärtfritt efter det.
vet inte exakt vart din skyrim mapp är dock, min ligger iaf under my documents-->my games.

Där ligger enbart sparningar och sparade preferense för spelet. Om jag tar bort de sparade preferenserna ersätts de bara med nya när jag startar spelet. Mappen kanske finns på ett annat ställe för skyrim?

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem

du har ingen annan dator du kan testa på?

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

du har ingen annan dator du kan testa på?

Tyvärr inte :/

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem

Har du googlat och testat de lösningar som andra föreslår, som verkar lösa problemet för andra?

tex
https://www.google.se/search?q=skyrim+not+starting&oq=skyrim+...

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Har du googlat och testat de lösningar som andra föreslår, som verkar lösa problemet för andra?

tex
https://www.google.se/search?q=skyrim+not+starting&oq=skyrim+...

Kan inte kolla dina länkar just nu men jag har googlat på problemet utan lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Fillelito:

Där ligger enbart sparningar och sparade preferense för spelet. Om jag tar bort de sparade preferenserna ersätts de bara med nya när jag startar spelet. Mappen kanske finns på ett annat ställe för skyrim?

jepp och jag fick så lov att ta bor preferenserna samt spar filerna för att mitt rome 2 skulle funka.
vet dock inte om det är det som är felet och om samma åtgärd är lösningen, men du kan ju alltid pröva att göra en backup på de filerna, ta bort dem och starta spelet, funkar det, då vet du var felet låg, funkar det inte så är det bara att he tillbaka filerna.

vet inte om skyrim har en 3:e mapp, men tror det ej.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Har du prövat ändra ljudkvaliten från 192k Hz till 96k, vet att det strulade för mig när jag hade ställt in 192 men blev fixat efter att jag ändrade samplerate

Visa signatur

CPU: A8-6600K MB: Asrock FM2A88X-ITX RAM: Kingston hyperX grey series 8 gb 1600Mhz NÄTAGG: BeQuite PurePower 350W SSD: Kingston HyperX 3K 120gb HDD: seagate 1Tb LJUDKORT: Asus Essence STX CHASSI: Lian Li PC-Q08B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillelito:

Tjenare Swec. Har haft problem med att starta Skyrim under en lång tid, när jag trycker på "Play" stängs launchern men ingenting händer. Jag testade att validera spelfiler för att se om det kunde lösas automatiskt, tyvärr fungerade det inte och jag fick en error som sa "1 filer gick inte att validera och kommer skaffas på nytt". Ingen fil hämtades och spelet går fortfarande inte att starta.

Om någon kunnig kunde hjälpa mig med att möjligtvis trixa med filer skulle det vara mycket uppskattat!
Jag kan tillägga att jag inte har kvar några mods alls, har redan testat med att ta bort dem.
Tack!

Hmm, har du tagit bort mappen som Skyrim installeras i, kan vara så att det ligger skräpfiler kvar där, borde väl vara under och beroende på om du har installerat det på C:\Program and Files(x86)\Steam\Steamapps\common\ och därunder ta bort skyrim mappen helt. Sökvägen kan vara lite skrev men borde ligga där i normala fall.

Annars kan du testa att ladda ner Tes5Edit här. Följ denna video, http://www.youtube.com/watch?v=UOQO2S6HDBw#t=259, av anledningen av att han startar Tes5Edit så man får se hur programmet fungerar. Anledningen till detta program är att programmet "försöker" starta spelet, den laddar in filerna som Skyrim kräver och rapporterar om det blir något fel i laddningen av filer.

Det framkommer inte om du har DLCer till spelet, Dragonborn, Dawnguard eller den tredje som jag glömt namnet på, men om allt är installerat från början, inget tillagt så borde den bara ladda Skyrim.esm och då kanske rapportera om det blir något fel i läsningen.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

Tack för alla svar och tips! Det visade sig vara ett DirectX fel. Jag installerade om alla DirectX filer för att lösa ett annat datorproblem och det visade sig att skyrim nu fungerar.

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire