Shadow of Mordor systemkrav släppta – GTX 670 eller HD 7970 rekommenderas

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att denna hysterin med snygga spel börjar gå till överdrift?
Varför denna överdrivna fokus på hög upplösning, realistika renderingar etc, när spelen i sig tyvärr är tämligen slätstrukna?

Jag skulle vilja att de gör spelen bättre, inte snyggare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det bara jag som tycker att denna hysterin med snygga spel börjar gå till överdrift?
Varför denna överdrivna fokus på hög upplösning, realistika renderingar etc, när spelen i sig tyvärr är tämligen slätstrukna?

Jag skulle vilja att de gör spelen bättre, inte snyggare

Går till överdrift? Vi har ju för bövelen fått dras med spel långt fulare än vad våra datorer klarat av, tack vare förra generationens konsollers sunkiga hårdvara...äntligen börjar det hända nånting igen.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det bara jag som tycker att denna hysterin med snygga spel börjar gå till överdrift?
Varför denna överdrivna fokus på hög upplösning, realistika renderingar etc, när spelen i sig tyvärr är tämligen slätstrukna?

Jag skulle vilja att de gör spelen bättre, inte snyggare

Jag vill ha både och!

Håller med om att det är för mycket fokus i media på grafiken, men det är nog mycket för att det är lättare att sälja. Ungefär som att det är lättare att sälja en kass film med bra trailer.

Originella spelideér är vi inte alltför bortskämda med idag och det är nog mer risk för ett företag att chansa att göra såna spel än något gammalt beprövat.

Indiemarknaden har en hel del roligt för sig dock, men genomförande eller grafik brukar ibland vara undermåligt pga för lite resurser. Vore riktigt skoj om de kunde mötas någonstans på mitten...

Permalänk
Medlem

Undra vad det är som kräver så kraftig hårdvara. Videon gav ju ingen idé om varför. Ser ju ut som Skyrim ungefär..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det bara jag som tycker att denna hysterin med snygga spel börjar gå till överdrift?
Varför denna överdrivna fokus på hög upplösning, realistika renderingar etc, när spelen i sig tyvärr är tämligen slätstrukna?

Jag skulle vilja att de gör spelen bättre, inte snyggare

Jag vill att de ska göras snyggare.. Finns en hel del bra spel som skulle blivit betydligt bättre med snyggare grafik.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

6950 eller 560 som minimum??

Hyfsade minimumkrav där, fast det borde stå 6950 och 560 ti.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av gabinono:

Nu får ni se att i7 och mer ram är till nytta.

Skrivet av MakeCoke:

Verkar som att allt fler spel vill ha en i7:a eller 8350. Vi får väl se när benchmarksen kommer

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av fantomsmurfen:

Undrar hur länge man ännu får höra att en i5 är lika bra eller till och med bättre för gaming.

Jo, men detta spel är ju inte direkt först med att rekommendera i7, dock lär vi väl få se när testerna av spelet kommer om det är lika kasst på att använda mer än fyra kärnor som 90% av dagens spel är (även flertalet av de som rekommenderar i7).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Det är inget nytt att spelutvecklare som vill nå ut till flera marknader väljer att lägga ribban där konsolerna ligger och jag antar att detta inte är PC-exklusivt.

Vill man spela detta på PC får man se till att ha modern hårdvara som i alla fall matchar konsolerna. Men så har det alltid varit

Nu behövs det iofs inte speciellt modern hårdvara för att matcha de nya konsolerna, särskilt inte grafikkretsmässigt. Ett 560Ti är bra mycket bättre än kretsen i One eller PS4.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

i5-750 och 6950 som minimumkrav - släpps till PS3....

Permalänk
Medlem

Det här spelet ser ut som ett j-vla skämt.. Så ledsamt att dem faktiskt spinner vidare på LotR och Hobbit fortfarande, spelen blir knappast bra gjorda för att dem görs för konsoller i huvudsak sedan är spelens storylines direkt från filmerna... Tänker mest på det senare LotR: Conquest.

De bästa spelen dem gjort baserat på Tolkiens sagor är det gamla spelet som kom till första Xbox, Tredje tidsåldern och de tre som var baserade på filmerna. Har inte spelat dem på senare år men man tyckte om dem på den tiden iaf.
Sedan har vi ju strategispel-serien Battle for Middle-Earth el. Slaget om Midgård som det blir på svenska. Fyfasen man har lirat andra upplagan, Häxkungens tid. SÅ. FRUKTANSVÄRT. ROLIGT.
Kanske inte det mest välarbetade strategispel i sättet hur man spelar det. Går absolut inte att jämföras med WC3, Starcraft eller nåt sånt, det var mer likt Company of Heroes och Commander & Conquer.

Jag röstar för att dem ska jobba vidare på ett tredje strategispel i Slaget om Midgård-serien. Vad tycker ni?
Tyvärr kommer det bli lite svårt med tanke på att licensen för att få göra det gick ut -08 el. dylikt..

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man ska kunna spela detta på en PS3 med dessa hårdvarukrav

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Sötast

Såg ut som ett uppskrämt xbox360 spel, optimera gärna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Såg ut som ett uppskrämt xbox360 spel, optimera gärna istället.

Håller med dig.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Hjälpsam

Kul i alla fall att det kommer mer och mer spel i 64 bitar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av biorrith:

i5-750 och 6950 som minimumkrav - släpps till PS3....

På många sätt har en PS3a en kraftigare CPU än PS4/XBO. Flyttalkapacitet är ett dåligt mått, men det är ett mått som det finns officiella siffror på för alla CPU-modeller: I PS3 har spel har tillgång till ~180 GFLOPS, I Xbox360 har spel tillgång till ~115 GFLOPS medan PS4/XBO endast har har runt 70-75GFLOPS då 2 CPU-kärnor är reserverade för OS i båda fallen + XBO har en CPU-kärna reserverad för ljud-hantering.

Flyttal är sällan en flaskhals i spel, det som är flyttalsintensivt utförs av GPU-delen och den är ju rejält mycket bättre i PS4/XBO. Men även för heltal så har PS3/Xbox360 faktiskt bättre enkeltrådprestanda än PS4/XBO.

Ska bli intressant att se hur detta kommer påverka spelen denna generation, i alla tidigare konsolgenerationsbyten har både GPU och CPU-del varit många gånger snabbare än generationen innan, i denna generation är det ungefär samma CPU-kraft som generationen innan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

På många sätt har en PS3a en kraftigare CPU än PS4/XBO. Flyttalkapacitet är ett dåligt mått, men det är ett mått som det finns officiella siffror på för alla CPU-modeller: I PS3 har spel har tillgång till ~180 GFLOPS, I Xbox360 har spel tillgång till ~115 GFLOPS medan PS4/XBO endast har har runt 70-75GFLOPS då 2 CPU-kärnor är reserverade för OS i båda fallen + XBO har en CPU-kärna reserverad för ljud-hantering.

Flyttal är sällan en flaskhals i spel, det som är flyttalsintensivt utförs av GPU-delen och den är ju rejält mycket bättre i PS4/XBO. Men även för heltal så har PS3/Xbox360 faktiskt bättre enkeltrådprestanda än PS4/XBO.

Ska bli intressant att se hur detta kommer påverka spelen denna generation, i alla tidigare konsolgenerationsbyten har både GPU och CPU-del varit många gånger snabbare än generationen innan, i denna generation är det ungefär samma CPU-kraft som generationen innan.

Ja nu när du säger det, jag har inte haft en tanke till det tidigare. När PS3 lanserades var det ju något i hästväg med den snabbaste CPUn vid det tillfället.
Var det inte något universitet som körde ett kluster PS3or med Linux? Även gamla första generations XBox hade ju världens snabbaste GPU när den lanserades. Vad sjutsingen hände vid den här generationen egentligen? :/

Permalänk

Längtar så efter detta spelet! Sen är det så skönt att spelen börjar kräva lite:D

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke är att "jag saknar the two towers och return of the king hacknslash till xbox/ps2".
Det här ser ärligt talat mer ut som assassins creed än witcher för mig. Men visst, det är likt witcher med. Tyvärr tycker jag att alla modeller ser väldigt "cartoonish" ut och inte alls verkar motivera extrema grafikkort och processorer. Möjligtvis allt det där ram:et kan göra att laddningstider blir minskade, och världen större, alltid intressant imo. Dock undrar jag om monolith (som annars gjort ganska trevliga condemned och fear) gjort en "force unleashed" och tvingat in sin egen lore i världen, vilket suger! Jag vet inte om det här är canon på nåt sätt, men vare sig hobbit eller lotr filmerna är ju det heller. De respekterade ju dock ändå loren. Jag tycker det här spelet ser ganska löjligt ut :S

Skrivet av Willhelm:

Det roligaste är väl att det är minimum 25gb och rekommenderat 40gb, kommer man alltså kunna välja när man installerar? Tycker mig minnas att en del gamla spel hade alternativet att köra mer eller mindre från skivan men har svårt att se framför mig att de ska kunna köra 15gb från en skiva då väl blurayspelare inte direkt är standard idag, eller ens att ha en skivläsare för den delen...

Det kan ge en viss prestandaökning att ha minne fritt (HDD som inte är full fragmenterar kanske mindre, eller data hamnar längre ut på platter, eller SSD blir mindre full vilket kanske är positivt).
Jag har för mig att en duallayer dvd på 8 GB kan lagra dubbla mängden data om du komprimerar den rejält. Många spel kommer ju på dubbla dvder nuförtiden. Det värsta är väl att någon sitter och ransonerar datakapacitet från spelutvecklarna till all möjlig annan onödig skit, typ localisation/voice over för X antal länder.

Skrivet av Tobblish:

I sann EA anda så ska allt möjligt skit från 55 olika regioner installeras även fast du bara väljer "English" i menyn

Javisst, localisation tar lite onödigt mycket plats nuförtiden med alla voiceovers, men om det bara är subs och menyer som har andra språk än engelska brukar det inte vara så farligt.

Jag saknar spel som ger alternativ på vilka material man vill ha. Om man ändå aldrig tänker lira på very high eller low så varför inte välja bort dem? Och dessutom, varför inte göra som crytek och tillhandahålla paket med bättre material (Crysis 2) eller bioware (dragon age 2). Inga vidare exempel, men jag tror man kunde i gamla resident evil till pc välja vilka data man ville köra från disk och vilka som man ville installera, detsamma gäller nog Fallout 2 och fallout 1 bland andra. Jag menar inte att vi ska läsa eländet från disk under spel, bara att vi kunde välja bort texturer som är "för högupplösta" eller för lågupplösta.

Skrivet av Marticus:

i7? Stödjer spelet hyperthreading?

Om man trådar eländet ordentligt får du nog ut mer prestanda. Jag har hört att om en intel utan hyperthreading med 8 kärnor presterar 2 ggr så bra som en med 4 kärnor, så presterar en intel med 4 kärnor och hyperthreading jämförelsevis kanske 1.5 ggr så bra. Det ska finnas sätt att optimera för hyperthreading specifikt tror jag, men du vinner definitivt prestanda bara genom att tråda applikationer för 8 kärnor. Programmen märker ingen skillnad, även om du gör det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Ja nu när du säger det, jag har inte haft en tanke till det tidigare. När PS3 lanserades var det ju något i hästväg med den snabbaste CPUn vid det tillfället.
Var det inte något universitet som körde ett kluster PS3or med Linux? Även gamla första generations XBox hade ju världens snabbaste GPU när den lanserades. Vad sjutsingen hände vid den här generationen egentligen? :/

2008 hände

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Testpilot
Skrivet av hoski:

Går till överdrift? Vi har ju för bövelen fått dras med spel långt fulare än vad våra datorer klarat av, tack vare förra generationens konsollers sunkiga hårdvara...äntligen börjar det hända nånting igen.

Bara för att ett spel ser vackert ur behöver det inte vara ett bra spel.. kollar på dig Crysis 3!

När spel ska börja kräva förra generationens high-end kort som rekommenderat, då får fan spelen se minst like bra ut som Crysis även på LOW, annars finns det ingen anledning att pumpa upp spelet så pass, då är det bara outnyttjad kraft eller dålig optimering (eller rent utav en förjävla kass engine till att börja med)..

Tänker direkt på Skyrim, kör just nu Skyrim på dator 1 i sign på ultra, AA och FXAA på 0 dock, men med 2k texture och ca. 80+ mods varav minst 40 utav av dem är enhancers/enb-liknande, och jag har aldrig gått under 30fps på det (vilket för mig är gränsen för ett sådant spel). Det tycker jag både är bra optimerat och väldigt gynnande, då spelet ser fantastiskt ut trots att jag sitter på 3år gammal hårdvara.
Kan inte säga att jag är lika imponerad av nyare spel, som ser värre ut än mitt moddade Skyrim och presterar sämre.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

hmm damn fast... grafiken såg ju inte snygg ut alls var det verkligen pc versionen det där? ser ut som samma grafikmotor som i dragon age 2 typ :P... iofs var det också jäkligt tungdrivet med tanke på hur fult spelet var så...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenixdisciple:

Bara för att ett spel ser vackert ur behöver det inte vara ett bra spel.. kollar på dig Crysis 3!

Det du syftar på är ett problem som inte direkt har med grafiken att göra.
Att spel inte håller måttet rent gameplay-mässigt är inget som bör ha något som helst att göra med grafiken. Bra grafik utesluter inte bra gameplay, även om det finns snygga spel som inte har gameplay värt att nämna.

Det ena utesluter inte det andra!

Visa signatur

///M4

Permalänk
Testpilot
Skrivet av hoski:

Det du syftar på är ett problem som inte direkt har med grafiken att göra.
Att spel inte håller måttet rent gameplay-mässigt är inget som bör ha något som helst att göra med grafiken. Bra grafik utesluter inte bra gameplay, även om det finns snygga spel som inte har gameplay värt att nämna.

Det ena utesluter inte det andra!

Det är helt sant!

Jag har dock inte spelat ett enda spel sedan Skyrim släpptes, som har både "bra grafik" & gameplay på samma gång om jag ska vara ärlig, de enda spelen jag kan tänka på som ens kitlar är AC: Black Flag och Far Cry 3. Och jag tror det är så i de flesta personers ögon; grafik vs gameplay.

Ett till exempel på detta; Dust: An Elysian Tale är nog ett av de bästa spelen jag någonsin spelat, men kör 100% på tecknad grafik och kostade mig 30kr på steam rean. Medan spel som jag betalat för flera hundra för, aka. AAA-titles som plöjer pengar på höga texurer och fina kantutjämings-tekniker får mig att vilja be om pengarna tillbaka.

Jag anser att företagen lägger för mycket fokus på att få spelen så realistika som möjligt, istället för så roliga som möjligt. För i slutet av dagen är det ändå.. spel? Spel som man ska ha kul av att spela. Vill jag kolla på vackra träd och fint gräs kan jag ta på mig skorna och gå 20meter bakom huset in i vildmarken.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Angående frågan "varför så höga systemkrav för ett spel som ändå inte har så avancerad grafik"; min gissning är att vi nu börjar se de första exemplena på muggiga portar av den nya generationens konsolspel.

Skrivet av phoenixdisciple:

Jag anser att företagen lägger för mycket fokus på att få spelen så realistika som möjligt, istället för så roliga som möjligt. För i slutet av dagen är det ändå.. spel? Spel som man ska ha kul av att spela. Vill jag kolla på vackra träd och fint gräs kan jag ta på mig skorna och gå 20meter bakom huset in i vildmarken.

Instämmer. Tycker faktiskt spelen mest blir jobbiga när grafiken blir för detaljerad, det blir liksom bara en massa informationsbrus av det hela. Det har slutat med att jag mest sitter och lirar gamla godingar på retrodatorn och snesen.

Dust som du nämner är otroligt snyggt, men lider inte av den där informationsbruseffekten. Dessutom har det jäkligt skön, om än lite väl exploaterbar, mekanik. Man är ju i princip odödlig mot alla fiender genom att bara mata på, utom de där tjockisarna i grottan med klubba och sköld, som faktiskt kräver lite timing

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av kaput:

Angående frågan "varför så höga systemkrav för ett spel som ändå inte har så avancerad grafik"; min gissning är att vi nu börjar se de första exemplena på muggiga portar av den nya generationens konsolspel.

Håller med. Detta är mycket troligen bara lata portar som gör att systemkraven skjuter i höjden. Som en utvecklare uttryckte det, "vi behöver inte optimera, går det trögt på PC så köper användaren bara nytt grafikkort."

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Här gick man och köpte en i5 för två veckor sedan och var glad i hågen, men sedan dess har det listats systemkrav på några nya spel där det är i7 som gäller som rekommenderat. Nu börjar jag känna mig lite ledsen istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klumpeduns:

Här gick man och köpte en i5 för två veckor sedan och var glad i hågen, men sedan dess har det listats systemkrav på några nya spel där det är i7 som gäller som rekommenderat. Nu börjar jag känna mig lite ledsen istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar som Call of duty hade rekommenderat 8GB Ram för att sedan i verkligheten inte ens kunna använda sig av 8GB ram eftersom skiten fortfarande var skriven med 32 bitars kod?

Summan av det hela.... Lita inte på rekommendationerna. En i5 processor klarar lätt att driva runt detta spel. Skulle bli förvånad om det ens kunde utnyttja HT.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenixdisciple:

Bara för att ett spel ser vackert ur behöver det inte vara ett bra spel.. kollar på dig Crysis 3!

När spel ska börja kräva förra generationens high-end kort som rekommenderat, då får fan spelen se minst like bra ut som Crysis även på LOW, annars finns det ingen anledning att pumpa upp spelet så pass, då är det bara outnyttjad kraft eller dålig optimering (eller rent utav en förjävla kass engine till att börja med)..

Tänker direkt på Skyrim, kör just nu Skyrim på dator 1 i sign på ultra, AA och FXAA på 0 dock, men med 2k texture och ca. 80+ mods varav minst 40 utav av dem är enhancers/enb-liknande, och jag har aldrig gått under 30fps på det (vilket för mig är gränsen för ett sådant spel). Det tycker jag både är bra optimerat och väldigt gynnande, då spelet ser fantastiskt ut trots att jag sitter på 3år gammal hårdvara.
Kan inte säga att jag är lika imponerad av nyare spel, som ser värre ut än mitt moddade Skyrim och presterar sämre.

Handlingen i Crysis 3 är som i tvåan och ettan ett skämt, bara yta och den är inte så vacker som det verkar vid närmare granskning. Metro Last Light har en mycket bra berättelse och betydligt snyggare än Crysis 3. Förstående att den kräver mycket kraft från grafikkort, däremot är Shadow of Mordor inte snyggt och minst 25gb det kan dom minska betydligt om dom vill och förbättra grafiken.

Permalänk
Medlem

Nu verkar systemrekommendationerna ha sänkts. Jag äger nämligen ett Radeon HD 7950 och reagerade på att systemrekommendationen var ett Radeon HD 7970. När jag gick in på Shadow of Mordors Steamsida nyss står det faktiskt Radeon HD 7950 som systemrekommendation.