Permalänk
Medlem

Asus DSL N55U, TELIA problem

Har precis försökt att få igång min nya ADSL-router och får inte någon anslutning mot internet.
Är lite osäker på hur den ska konfigureras, när jag ska välja ISP så finns Telia med 2 varianter, Telia (MER) och Telia (Bridge) men
inget av valen ger mig någon koppling till internet.
Jag kan däremot se alla trådlösa enheter på mitt WLAN.

Vad gör jag för fel???

Tacksam för all hjälp jag kan få för att åtgärda problemet

Permalänk
Medlem

Såg att du skrev på Telias sida också, svaret finns där men jag saxade det iaf:

Citat:

VPI/VCI: 8/35 (kan skrivas 8*35)

Dynamisk ip-adress

Dynamisk DNS

Ibland behöver du ange att vi använder Enet/Encap, routing, LLC based.

Du skall inte använda PPPoE eller PPPoA.

Hur du gör inställningarna hittar du i instruktionsboken för routern. Du kan även vända dig till routertillverkaren för hjälp. Vi kan inte hjälpa dig med inställningarna utan bara ge information om vilken teknik vi använder i vårt bredbandsnät.

Så det du ska göra är att manuellt sätt inställningarna till ovan.

Visa signatur

Machina improba!

Permalänk
Medlem

Köpte en ASUS DSL-N55U igår och hade väldiga problem att få tillgång till Internet. ADSL led lös och på setupsidan (http://192.168.1.1) visade Internetstatus ansluten, men det gick inte att surfa. Efter att ha läst diverse trådar gjorde jag följande:
1. Kollade att routern är gjord för Annex A (står H/W ver: A1 på kartongen och ett serienummer som börjar på 90-IG25002M00-)
2. Kopplade ur allt under natten för att vara helt säkert att Telia inte låst till något speciellt modem
3. Laddade ner senaste firmware från ASUS (3.0.0.4.374.4422) och installerade den
4. Gjorde Factory reset genom att trycka på knappen på routern
5. Körde installationsprogrammet från datorn (ASUS DSL-N55U Annex A Utility version 4.2.9.6) och lät programmet göra automatiska inställningar
Nu funkar det!

Kan under WAN-inställninar se följande:
- WAN-anslutningstyp: MER
- VPI: 8
- VCI: 35
- Inkapsligsläge: LLC
- Tjänstekatekori: UBR without PCR
- Aktivera WAN: Ja
- Aktivera NAT: Ja
- Aktivera UPnP: Ja
- Hämta WAN-IP automatiskt: Ja
- Ansluta till DNS-servern automatiskt: Ja
Kanske kan hjälpa någon

Permalänk

Köpte också en ASUS DSL-N55U för att bli av med Thomsonskiten. Tyvärr så fungerar inte tipsen ovan, och Telias support är obefintlig. De ger absolut ingen support om man inte använder deras egna modem. Har för övrigt aldrig varit med om så okunnig support...

Permalänk
Medlem

Jag äger en dsl-n55u själv och det är bara och använda det automatiska verktyget i routern och välja telia sen när ni valt telia är det bara att vänta allt från 30-60minuter sen så ska det fungera.

Permalänk
Skrivet av Niklason:

Jag äger en dsl-n55u själv och det är bara och använda det automatiska verktyget i routern och välja telia sen när ni valt telia är det bara att vänta allt från 30-60minuter sen så ska det fungera.

Det finns Telia MER och Telia Bridge att välja på. Antar att det är MER ni valt?

Permalänk
Medlem

Även jag har problem med DSL N55U.
Mitt problem är att ADSL-lampan bara står och blinkar. Jag har testat att byta till en sladd jag vet funkar men den får ändå inte kontakt.