Netflix börjar strömma i 4K-upplösning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Njure:

Skönt att man kan köpa en hyfsat dyr 4k-tv utan att behöva oroa sig för om den har stöd för olika saker, eftersom det bara är att byta ut den lilla smart-tv-lådan i stället för hela tv:n om det inte räcker med en mjukvaruuppgradering ^^

håller med
ritkigt smart gjort av Samsung.

funderar på att skaffa en 2013 Samsung UE65F9005 istället för dom nya 4K 2014 modellerna.
bara att uppgradera one connect och köra

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Inaktiv

15,6 Mbps 4k *host* visst *harkel..*

Men i alla fall ett steg i rätt riktning och det är vi glada för!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av warh0g:

Synd bara att Netflix är smuts, varför är det inte samma utbud som i USA?

För att licensering kostar mer och fungerar annorlunda i EU och norden, det är av samma anledning spel och konsoler blir dyrare här oftast, eller att vi får väldigt ofta dvd/blue-ray filmer mycket senare här med.

Det är inte svårt att komma åt Amerikanska eller Brittiska Netflix om du vill det, finns ett extension till Chrome och en App till Android telefon; heter "Hola Unblocker", funkar klockrent och har använt det väldigt länge nu.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag håller med! Visst, det är inte blu-ray men det är väldigt hög kvalitet för att vara streamat! "SuperHD" är dock ett skitfult namn.

Det är faktiskt sant Antar att SuperHD är ett annat namn för 1080p men samtidigt kan jag inte minnas att jag sett något hos dem som bara heter HD. Skulle de då vara 720p lr vad kan man undra?

Skrivet av SanyaIV:

Kan erkänna att jag inte testat Netflix efter de introducerade SuperHD, är det tillgängligt via webbläsaren eller måste man använde Windows 8 appen? Om det senare så är det en no-go för mig då jag inte kan använda ModernUI appar pga att jag stängt av UAC (UAC gör så att vissa saker jag använder flitigt på min dator blir svårt)

Edit: Och hur är utbudet på SuperHD? Om det bara är enstaka filmer som finns i SuperHD så är det ju lite whatever.

Det är tillgängligt via webbläsaren, Win8 appen (som jag älskar) och via TVns app (suger, men det beror på LG).

Jag har inte kollat utbudet så noga men det verkar rätt bra på de filmer/serier jag kollat på. House of Cards t ex är SuperHD. Flera filmer (nyare) är SuperHD...osv. Netflix har ju en kategori som heter "HD" och jag antar att allt där skall vara SuperHD. Man ser det i beskrivningen när man klickar på filmen i appen eller "Mer information" i webläsaren (tror jag iaf).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Just detta jag misstänkte, 4K kommer säkert vara standard på nätet inom 1-2 år. Tur att man inte la 20 000+ på en 1080p TV nu!

Visst kan man diskutera fram och tillbaka om det verkligen gör någon skillnad men så var det med 720p och 1080p med. Dessutom kan 4K knappast räknas som något negativt, särskilt inte på en 70"-100" TV.

Visst finns det 1080p TV apparater som slår 4K TV apparater lätt, men vi får inte glömma att det faktiskt finns och är på väg en del 4K TV apparater som kommer leverera minst lika bra bild som de finare 1080p apparaterna idag.

Och glöm inte, detta är ett nytt format som komprimerar mycket bättre så även om bitraten låter låg så kan kvalitén vara avsevärt bättre. Frågan man ställer sig är om det nya formatet inte går att tillämpa på 1080p också?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mocka:

Det är faktiskt sant Antar att SuperHD är ett annat namn för 1080p men samtidigt kan jag inte minnas att jag sett något hos dem som bara heter HD. Skulle de då vara 720p lr vad kan man undra?

Det är tillgängligt via webbläsaren, Win8 appen (som jag älskar) och via TVns app (suger, men det beror på LG).

Jag har inte kollat utbudet så noga men det verkar rätt bra på de filmer/serier jag kollat på. House of Cards t ex är SuperHD. Flera filmer (nyare) är SuperHD...osv. Netflix har ju en kategori som heter "HD" och jag antar att allt där skall vara SuperHD. Man ser det i beskrivningen när man klickar på filmen i appen eller "Mer information" i webläsaren (tror jag iaf).

Nästan allt är ju i "SuperHD". I alla fall det jag kollar på. Det funkar över förväntan i min billiga 50" Smart TV från Samsung! Trots att det systemet har sina brister i övrigt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hum, men hur blir det med framerate? Fortfarande idag är många TV-produktioner i 25p (kanske för att ge en "filmisk känsla"), filmer i 24p. Självklart finns det undantag, "vanliga" tv-program har väl länge varit 50-60i och nu 50-60p. "HFR", eller vad man ska kalla det, är absolut viktigare än 4K för att ge bra bildkvalitet IMHO.

Visst, dyrare TV-apparater har "smooth vision" och allt vad det kan tänkas heta för att interpolera/smeta fram en bättre/mjukare bild, men det blir fortfarande rätt dåligt efter vad jag sett på SIBA och Elgiganten. Känns som att Avisynth och Interframe ger bättre resultat, kanske inbillar jag mig (och det är ju svårare att köra avisynth och interframe i realtid via dator än om man har en TV som klarar det "automatiskt").

h.265 kommer på 1080p också, kanske blir vanligare på TPB innan det blir vanligt i streamingtjänster.

Ska bli intressant att se när streamingtjänsterna faktiskt blir bättre än Bluray, den dagen det sker tappar ju Bluray mycket av sitt existensberättigande (även om Bluray såklart har andra kvaliteter också). Nåja, jag har haft stor glädje av min Blurayspelare, känner folk som styvnackat hållt kvar vid DVDer trots dyr TV, med motiveringen att "plastskivor är forntid", och så har de tvingats tanka ner filmer illlegalt då legala HD-alternativ i praktiken inte funnits.

Apple TV har ju tyvärr ganska dåligt stöd för 1080p i vettig bitrate, men det ändras säkert med Apple TV 4, när den nu kommer. Skulle vara bra med h.265 på den. Lär väl bli standard på mobiler/plattor ochså med h265, många tankar ju uppenbarligen hårt komprimerade YIFY-filmer från TPB så behov finns nog.

Angående komprimerbarhet så är det ofta man märker låg bitrate även i "stillastående" bilder, främst i mörkare fält av bilden där komprimeringsprogrammet tyckte det räckt med ännu lägre bitrate.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

H265? Är det nånting våra moderna telefoner, surfplattor och datorer kan spela upp i dagsläget? Vad krävs?

H.265 är standarden som kommer ersätta H.264. Få om några "embedded" system likt smartphones eller surfplattor har stöd för detta idag. Kommer troligen under 2014-2015 på bred front.

Som en tumregel klarar H.265 samma kvalité som H.264 vid halva bitraten, alternativt dubbla upplösningen vid samma bitrate.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Det är faktiskt sant Antar att SuperHD är ett annat namn för 1080p men samtidigt kan jag inte minnas att jag sett något hos dem som bara heter HD. Skulle de då vara 720p lr vad kan man undra?

Det är tillgängligt via webbläsaren, Win8 appen (som jag älskar) och via TVns app (suger, men det beror på LG).

Jag har inte kollat utbudet så noga men det verkar rätt bra på de filmer/serier jag kollat på. House of Cards t ex är SuperHD. Flera filmer (nyare) är SuperHD...osv. Netflix har ju en kategori som heter "HD" och jag antar att allt där skall vara SuperHD. Man ser det i beskrivningen när man klickar på filmen i appen eller "Mer information" i webläsaren (tror jag iaf).

Nej superHD är inte tillgängligt via webbläsaren.

Apple TV med 1080p
Google Chromecast
Nintendo Wii U
Roku med 1080p
Sony PlayStation 3
Sony PlayStation 4
TiVo Premiere DVR
Windows 8 Applikationen
Blu-Ray-spelare, Smart tv-apparater, hemmabiosystem och streamingspelare som stöder Netflix i 1080p-format har också super HD.

Men _inte_ webbspelaren med silverlight eller HTML5.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pirum:

Hum, men hur blir det med framerate? Fortfarande idag är många TV-produktioner i 25p (kanske för att ge en "filmisk känsla"), filmer i 24p. Självklart finns det undantag, "vanliga" tv-program har väl länge varit 50-60i och nu 50-60p. "HFR", eller vad man ska kalla det, är absolut viktigare än 4K för att ge bra bildkvalitet IMHO.

Visst, dyrare TV-apparater har "smooth vision" och allt vad det kan tänkas heta för att interpolera/smeta fram en bättre/mjukare bild, men det blir fortfarande rätt dåligt efter vad jag sett på SIBA och Elgiganten. Känns som att Avisynth och Interframe ger bättre resultat, kanske inbillar jag mig (och det är ju svårare att köra avisynth och interframe i realtid via dator än om man har en TV som klarar det "automatiskt").

h.265 kommer på 1080p också, kanske blir vanligare på TPB innan det blir vanligt i streamingtjänster.

Ska bli intressant att se när streamingtjänsterna faktiskt blir bättre än Bluray, den dagen det sker tappar ju Bluray mycket av sitt existensberättigande (även om Bluray såklart har andra kvaliteter också). Nåja, jag har haft stor glädje av min Blurayspelare, känner folk som styvnackat hållt kvar vid DVDer trots dyr TV, med motiveringen att "plastskivor är forntid", och så har de tvingats tanka ner filmer illlegalt då legala HD-alternativ i praktiken inte funnits.

Apple TV har ju tyvärr ganska dåligt stöd för 1080p i vettig bitrate, men det ändras säkert med Apple TV 4, när den nu kommer. Skulle vara bra med h.265 på den. Lär väl bli standard på mobiler/plattor ochså med h265, många tankar ju uppenbarligen hårt komprimerade YIFY-filmer från TPB så behov finns nog.

Angående komprimerbarhet så är det ofta man märker låg bitrate även i "stillastående" bilder, främst i mörkare fält av bilden där komprimeringsprogrammet tyckte det räckt med ännu lägre bitrate.

Vilka serier sänds i 50p/60p?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

håller med
ritkigt smart gjort av Samsung.

funderar på att skaffa en 2013 Samsung UE65F9005 istället för dom nya 4K 2014 modellerna.
bara att uppgradera one connect och köra

Den är bra, men vet dock inte hur den presterar jämfört med de nya 14-modellerna. Köpte den i höstas och tänkte att, ja, den här håller nog några år till "the next big thing", vad det nu kan vara (OLED 8k, VR kanske?).
Fram till dess är jag väldigt nöjd över att den går att uppgradera i princip smärtfritt allteftersom.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Nästan allt är ju i "SuperHD". I alla fall det jag kollar på. Det funkar över förväntan i min billiga 50" Smart TV från Samsung! Trots att det systemet har sina brister i övrigt.

Oj då har du bättre koll än mig iaf Jag använder Netflix hyfsat mycket men inte överdrivet mycket. Kan dock med säkerhet säga att Netflix gjort att jag inte behöver något TV abonnemang längre. Sa upp mitt häromdagen och kommer spara 200kr på det (finns inga billiga abonnemang nuförtiden).

Skrivet av anon134512:

Nej superHD är inte tillgängligt via webbläsaren.

Apple TV med 1080p
Google Chromecast
Nintendo Wii U
Roku med 1080p
Sony PlayStation 3
Sony PlayStation 4
TiVo Premiere DVR
Windows 8 Applikationen
Blu-Ray-spelare, Smart tv-apparater, hemmabiosystem och streamingspelare som stöder Netflix i 1080p-format har också super HD.

Men _inte_ webbspelaren med silverlight eller HTML5.

Aha okej, tack! Var lite osäker, tur att du rättade mig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Äntligen!

Hoppas SVT och Viasat, mfl följer och också börjar med 4K.
I Japan är dom redan och nosar på 8K.

Permalänk
Medlem

Med stabil 15mbit/s som krav så kommer de ha problem att nå ut i stugorna i USA. Medianhastigheten i förenta staterna är "comcast/warner cable" @~2mbit (enligt USCB) och kommer troligtvis vara så ett bra tag till pga duopolet och deras nästan obefintliga expansionsplaner för hemnäten men även snittet är mycket lågt i jämförelse med västeuropa eller nordöstasien.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Rent trams det här, och bara ren marknadsföring. Öka istället bitrate på befintlig 1080p som ser ut som sönderkomprimerad skit jämfört med blu-ray, istället för att gå upp i upplösning som väldigt få idag har nytta/kan använda sig av. Alternativt ta fram en bättre komprimeringsalgoritm.

Jämfört flera gånger med blu-ray i samma film och det ser verkligen ut som skit. Inget jag vill betala för när man köpt en stor TV just för att njuta av bildkvalité.

Detta är precis det dom kommer att göra, VDn sa det vid lanseringen. Alla filmer kommer att kodas om till HEVC och sändas i det formatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

15.6 Mbps? Det är vad en "mindre laglig" film i 1080p brukar kunna ligga på.

I den nya codecen H.265 ja, vilket är det samma som ca 30Mbit i H.264. Nu äntligen börjar strömmat material konkurrera med BD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nu har jag inte stenkoll på detta, men är inte bitraten vääääldigt låg?

Ja extremt låg för 4k, borde ligga runt 30 Mbs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Med stabil 15mbit/s som krav så kommer de ha problem att nå ut i stugorna i USA. Medianhastigheten i förenta staterna är "comcast/warner cable" @~2mbit (enligt USCB) och kommer troligtvis vara så ett bra tag till pga duopolet och deras nästan obefintliga expansionsplaner för hemnäten men även snittet är mycket lågt i jämförelse med västeuropa eller nordöstasien.

+ att leverantörerna stryper linan mot netflix och andra om de inte får betalt av dessa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

@Sebbepojken, @morxy49, @Gender Bender: Vad gäller bittrare är teoretiskt sätt H.265 vid 15 Mbps snarlik H.264 vid 30 Mbps. Teoretiskt. H.265 är enormt mycket mer effektiv än H.264 på komprimering av film. Jag såg ett par riktigt imponerande tester på IBC förra året. Så där har folk missa en viktig punkt. Det är ungefär som att jämföra MP3 och AAC.

Tror de här 50% gäller vid låga bitrates, säg 500-2000Kbps. Vid högre bitrate gäller de tyvärr inte, när de börjar se transparanta ut kanske det endast ligger runt 20%-30%. Dock vet jag inte riktigt om de går att jämnföra vid 4k, h264 är inte direkt optimal för den upplösningen ändå, sen är det bara level 5.1> som stödjer det, vid 4k kanske det gäller, men är osäker har typ bara hittat ordentliga tester vid 720p och 1080p.

Skrivet av Sebbepojken:

Ja, om man kör en egen encode av en Bluray är det väl 10-20 Mpbs i bitrate man brukar landa på för att få hyfsad transparens men ändå hålla filstorleken nere. En Bluray-release eller TV-inspelad 1080i-video kan ju ligga på över 40 Mbps. Å andra sidan är det väl inte de som tittar på streamat material som är kräsna med kvaliteten, det är ju fel plattform då.

Bluray har en maxbitrate för video på 40Mbps (ligger runt 30avg) och SVT:s HD kanaler sänds i 720p50 med en bitrate mellan 4 och 16Mbps, tror inte de andra hdtv kanalerna ligger så mycket högre än det heller, max 20Mbps å det gäller både de som sänder 720p50 och 1080i50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

sitter du på 28.8 modem eller?
då förstår jag att det set skit ut.

jag tippar på att det är skit bakom spakarna här.
deras super HD ser riktigt bra ut!

har testat netflix en gratismånad för ett tag sen och jag såg ingen skillnad på deras filmer jämfört med dom jag har på blu ray.
strömmade Netflix från en Sony BDP-S5100 blu ray spelare och den inbyggda appen.

hög bitrate gör mer nytta vid snabba panoreringar och sportsändningar
annars kan man köra med riktigt låg bitrate och ändå få det att se knivskarpt ut.

så att hög bitrate skulle se så jäkla mycket bättre ut är rent bull...
dock så behöver den vara högre än 7Mbit/s för att det inte ska se ut som en stor smet.
allt över 15Mbit/s för film är ren overkill.

kolla upp anslutnignen och återkom

Sitter själv på en 100mb/sec lina (Tankade ner den nya BF4 dlc'n igår med 11.36MBsek/90,88mbsek) och ett helt okej ljud/surroundsystem, och ljudet å bilden är inte i närheten av riktig Bluray (inte någon superkomprimerad Bluray-RIP)

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Sitter själv på en 100mb/sec lina (Tankade ner den nya BF4 dlc'n igår med 11.36MBsek/90,88mbsek) och ett helt okej ljud/surroundsystem, och ljudet å bilden är inte i närheten av riktig Bluray (inte någon superkomprimerad Bluray-RIP)

Nej det är inte nå bluray kvalitet på netflix, hade ju såklart vart trevligt att kunna streama filmer i 50Mbps, men är det rimligt? Större delen av världen sitter på rätt rutten uppkoppling och många betalar ju även per MB/GB/TB, speciellt i usa och sen belaster det ju netflix servarar betydligt mer också. Är nog helt enkelt inte värt för netflix att erbjuda högre bitrate, kostar väl för mycket för dom i relation till antal som vill ha det och som kan utnyttja det. Tycker ändå bilden duger på netflix, värre är det med ljudet imo.

Permalänk
Medlem

När ska man gå ifrån 8 bitars egentligen?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Inte ett enda ord om vad för ljud som erbjuds. Hade Netflix erbjudit 1080p med DTS HD-MA så hade jag varit en mycket nöjd kund. Nu får man gå till filmbutiken för detta utbud istället.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara får 1080p i 15,6mbps? Spyr galla över pixelhetsen när bitraten är så låg

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Proson:

När ska man gå ifrån 8 bitars egentligen?

När TV-apparaterna börjar använda bättre paneler än TN som standard. Så länge den stora massa sitter på teknik som bara klarar av att visa 6 bitar känns det ju lite onödigt att slänga bandbredd på större färgdjup. Speciellt när bilden lider av massa komprimeringsartifakter. Det finns alltså mycket annat de borde prioritera högre än lite större färgdjup.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Finns det något testklipp för 4k på Netflix?

Permalänk
Medlem

Tänk om all kvalite kunde va som backhaul sändningar 4:2:2 och minst 40-80 Mbit/s

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Bluray har en maxbitrate för video på 40Mbps (ligger runt 30avg) och SVT:s HD kanaler sänds i 720p50 med en bitrate mellan 4 och 16Mbps, tror inte de andra hdtv kanalerna ligger så mycket högre än det heller, max 20Mbps å det gäller både de som sänder 720p50 och 1080i50.

Ja, begränsningen för Bluray tänkte jag inte på. Vad svensk TV sänder i har jag ingen aning om och det känns smått ovidkommande eftersom streamingtjänsten är lite mer internationell På datorn hemma vet jag att jag bland annat har en amerikansk TV-inspelning i 1080i på 46000 Kbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Ja, begränsningen för Bluray tänkte jag inte på. Vad svensk TV sänder i har jag ingen aning om och det känns smått ovidkommande eftersom streamingtjänsten är lite mer internationell På datorn hemma vet jag att jag bland annat har en amerikansk TV-inspelning i 1080i på 46000 Kbps.

Troligtvis en backhaul

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

H.265 är kanske inte färdigutvecklat ännu men jag läste att en video i 4k suger skiten ur en riktigt snabb dator. Hårdvarustöd är nästan ett måste så vi behöver nog vänta på de rätta grafikkorten/mediaspelarna.

Googles VP9 motsvarar H.265, testa 15Mbps här: http://www.reduser.net/forum/showthread.php?111230-Google-VP9...

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.