Noctua släpper processorkylaren NH-D15

Permalänk

Jag kommer aldrig köpa något av noctua för jag måste säga det att även om kylförmågan är sjukt bra tycker jag inte det uppväger att den ser ut som en kantig bajshög... Men men.. Smaken är som baken

Visa signatur

I have come here to chew bubblegum and kick ass....... and i´m all out of bubblegum

Permalänk
Skrivet av Jink:

Någon som vet varför Noctua använder så extremt fula färger? Hur många har brunt/beige i sin setup?

Tja... du misstar aldrig en Noctua produkt för något annat än en Noctua produkt. Det som slår mig vid första anblick är kvalité.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Undrar hur den står sig mot favoriten NH-U14S. Test tack!

Och min NH-D14. Ser mest ut att vara något större kylflänsar och fläktar.

Skrivet av Rydisen:

Det var på tiden att de uppgraderade NH-D14 med PWM-fläktar etc.

Deras LGA2011 version kom med PWM fläktar. Har denna version själv och allt jag behövde var att köpa ett separat mounting kit.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Prra:

Så du fattar inte varför folk vill ha tysta, högpresterande kyllösningar som mer eller mindre kommer hålla hela deras livstid?? Nae det är ju extremt märkligt...

Skrivet av reaperishere:

Med vattenkylning får du ett irriterande pumpljud som hörs om du har fläktarna gående långsamt plus att om pumpen lägger av så måste du fippla med att byta kylare medans en luftkylare inte kommer att sluta fungera bara sådär någon dag. Sen så kan den också börja läcka och förstöra resten av datorn, en risk du helt undviker med en luftkylare.

Jag har haft såna lösningar!

Min h100i är knäpptyst till skillnad från min Antec men min poäng var varken ljud eller livsstid.

Jag vill ha space i min burk och inte en kloss i centrum som drar åt sig värme som i sin tur blåses ut med hjälp av 2 fläktar förbi andra komponenter, samtidigt som du har ett grafikkort som blåser ut en jädrans massa värme i samma case det blir för mycket värme i burken att pumpa ut därför tycker jag det är märkligt att man fortfarande använder dessa lösningar.

Vill man spara pengar eller inte har någon större budget så förstår jag dessa alternativ men räcker ju att man tittar i galleriet så ser man att folk med budget INTE väljer dessa typer av lösningar längre ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Jag har haft såna lösningar!

Min h100i är knäpptyst till skillnad från min Antec men min poäng var varken ljud eller livsstid.

Jag vill ha space i min burk och inte en kloss i centrum som drar åt sig värme som i sin tur blåses ut med hjälp av 2 fläktar förbi andra komponenter, samtidigt som du har ett grafikkort som blåser ut en jädrans massa värme i samma case det blir för mycket värme i burken att pumpa ut därför tycker jag det är märkligt att man fortfarande använder dessa lösningar.

Vill man spara pengar eller inte har någon större budget så förstår jag dessa alternativ men räcker ju att man tittar i galleriet så ser man att folk med budget INTE väljer dessa typer av lösningar längre ;).

Enda fördelen med sluten vattenkylning är ju att man får mer utrymme, blir oftast lite snyggare. Men bättre är det inte.

Permalänk
Medlem

Noctua har absolut toppen kvallite på sina saker men på tok för högvarvade och därefter hög ljudnivå en CPU fläkt idlande ska inte behöva snurra mer än 400-600 rpm
Ett överpris är det men man vet vad man får iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Noctua har absolut toppen kvallite på sina saker men på tok för högvarvade och därefter hög ljudnivå en CPU fläkt idlande ska inte behöva snurra mer än 400-600 rpm
Ett överpris är det men man vet vad man får iaf.

NF-A15 går ju ner till 300 RPM?

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Jag har haft såna lösningar!

Min h100i är knäpptyst till skillnad från min Antec men min poäng var varken ljud eller livsstid.

Jag vill ha space i min burk och inte en kloss i centrum som drar åt sig värme som i sin tur blåses ut med hjälp av 2 fläktar förbi andra komponenter, samtidigt som du har ett grafikkort som blåser ut en jädrans massa värme i samma case det blir för mycket värme i burken att pumpa ut därför tycker jag det är märkligt att man fortfarande använder dessa lösningar.

Vill man spara pengar eller inte har någon större budget så förstår jag dessa alternativ men räcker ju att man tittar i galleriet så ser man att folk med budget INTE väljer dessa typer av lösningar längre ;).

Varför säger du att en NH-D15 är ett budgetalternativ och är enbart för folk som vill spara pengar och smyginsinuerar därmed att du själv minsann har splashat ut rejält med deg på din h100i?

NH-D15 och h100i kostar precis lika mkt(skiljer 80 spänn på prisjakt)......

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TonyB4ngZ:

Jag har haft såna lösningar!

Min h100i är knäpptyst till skillnad från min Antec men min poäng var varken ljud eller livsstid.

Jag vill ha space i min burk och inte en kloss i centrum som drar åt sig värme som i sin tur blåses ut med hjälp av 2 fläktar förbi andra komponenter, samtidigt som du har ett grafikkort som blåser ut en jädrans massa värme i samma case det blir för mycket värme i burken att pumpa ut därför tycker jag det är märkligt att man fortfarande använder dessa lösningar.

Vill man spara pengar eller inte har någon större budget så förstår jag dessa alternativ men räcker ju att man tittar i galleriet så ser man att folk med budget INTE väljer dessa typer av lösningar längre ;).

Till att börja med stämmer det inte direkt att din H100i presterar bättre. I bästa fall jämbördigt med en kylare NH-D14/15 klass. Sedan så pumpar inte dessa CPU kylare ut värmen i chassit (var har du fått det ifrån ens?) utan de skjuter antingen ut värmen (förutsatt att du har ett ventilerat chassi) antingen genom taket eller genom baksidan. Dessutom så kan du ju slopa detta "Folk med hög budget väljer H100i" som kostar mer än det smakar. Slutna lösningar som H100i blir oftast ganska slagna av tex. NH-D14.

Skrivet av Prra:

Varför säger du att en NH-D15 är ett budgetalternativ och är enbart för folk som vill spara pengar och smyginsinuerar därmed att du själv minsann har splashat ut rejält med deg på din h100i?

NH-D15 och h100i kostar precis lika mkt(skiljer 80 spänn på prisjakt)......

Och då presterar inte H100i bättre heller. Vill minnas att när kylaren lanserades så presterade den inte i närheten av en NH-D14 trots sitt pris.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det enda som fattas nu är valmöjligheten av andra färger på fläktarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Min D14 är dock för stor för mitt mATXmoderkort (tar emot det översta PCIe-kortet), så ifall du har ett mATXkort kommer D15 verkligen inte få plats

Nu beror det ju helt på moderkorts layout dock, till exempel tar asus impact en D14, och det är mitx.

Dold text

Noctua har rätt rejäla listor på moderkort som passar med, här för D15.
http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products...

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Prra:

Varför säger du att en NH-D15 är ett budgetalternativ och är enbart för folk som vill spara pengar och smyginsinuerar därmed att du själv minsann har splashat ut rejält med deg på din h100i?

NH-D15 och h100i kostar precis lika mkt(skiljer 80 spänn på prisjakt)......

Skrivet av Tumnus:

Till att börja med stämmer det inte direkt att din H100i presterar bättre. I bästa fall jämbördigt med en kylare NH-D14/15 klass. Sedan så pumpar inte dessa CPU kylare ut värmen i chassit (var har du fått det ifrån ens?) utan de skjuter antingen ut värmen (förutsatt att du har ett ventilerat chassi) antingen genom taket eller genom baksidan. Dessutom så kan du ju slopa detta "Folk med hög budget väljer H100i" som kostar mer än det smakar. Slutna lösningar som H100i blir oftast ganska slagna av tex. NH-D14.

Och då presterar inte H100i bättre heller. Vill minnas att när kylaren lanserades så presterade den inte i närheten av en NH-D14 trots sitt pris.

Jag smyginsinuerar ingenting. Min rigg är "billig" i jämförelse med många andra entusiaster är inne och h100i är absolut inget att skryta med.

lol vart hävdar jag att min h100i presterar bättre än en Noctua NH.D14/15!?

Att flytta värmen från centrum med hjälp av vatten till en radiator som sitter i fast direkt i chassit och sen skjuta ut värmen direkt därifrån är en bättre lösning än att skjuta ut luften förbi andra komponenter.

Har du ett grafikkort med eftermarknadskylare som blåser ut värme vid sidan så följer även denna värmen med genom kylflänsarna på din Noctua förutsatt att du inte har en sidofläkt som skjuter ut luft från sidan på chassit som tar med sig värmen från GPU och kan höja din CPU temp något. Gjorde mirakel på min SLi slösning som jag hade innan. Gick ner 15 grader. Jag ser helheten här ni ser bara nuffror på prestandatest h100i vs Noctua D14 och hur dom kyler processor.

Det intressanta är när man har hög belastning på både CPU och GPU samtidigt det är då du drar nytta av en sluten lösning.

Fick ner min GPU temp med 5 grader när jag bytte till sluten lösning så jag tar inte saker ur luften här har experimenterat väldigt mycket.

Man kanske bara borde hålla sina lösningar för sig själv för det verkar som folk tror man snackar skit ändå ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Har du ett grafikkort med eftermarknadskylare som blåser ut värme vid sidan så följer även denna värmen med genom kylflänsarna på din Noctua förutsatt att du inte har en sidofläkt som skjuter ut luft från sidan på chassit som tar med sig värmen från GPU och kan höja din CPU temp något..

Samma problem gäller ju även h100 till stor del. Varmluften från GPU:n måste ut ur chassit där också, och risken är väl snarare större att den passerar genom en h100 än genom Noctuan?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Varför släpper de inte en sån här modell med 200m fläkt istället?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Samma problem gäller ju även h100 till stor del. Varmluften från GPU:n måste ut ur chassit där också, och risken är väl snarare större att den passerar genom en h100 än genom Noctuan?

Hur kan risken vara större när fläkten på Noctua sitter mycket närmre grafikkortet än vad dom 2 översta fläktarna gör?

Gillar inte å ha fläktar mitt i chassit som lätt kan snappa upp luft från annat och sen blåser den varma luften över komponenter på vägen ut.

Du kan även ha en fläkt i botten som exhaust som kan ta värmen från GPU. Absolut inte lika effektivt som en sidofläkt dock.

I min andra burk har jag Antec 620 där radiator sitter i Rear och min GT fläkt tar med sig enormt mycket luft från GPU som sedan passerar radiator. Inte så bra men höjer inte CPU temp lika mycket som på min gamla cooler master EVO som snappade upp ännu mer av den värmen.

Man behöver egentligen bara använda sitt sunda förnuft för att förstå att det är bättre å avleda värmen i slangar förbi komponenter än att skjuta förbi luften och sen ut.

Har ju även vart mycket diskussioner att man ska ta in fräsch luft från utsidan istället men det beror ju helt på hur man planerar sitt bygge.

Ganska logiskt IMO sen ser det snyggare ut men det är ju en smaksak min brorsa tycker det ser ascoolt ut med en kloss i mitten (helst så stor som möjligt) så smaken är ju som baken men nu är han ju bara 22 också och har inte hunnit bli mätt på vissa saker som jag har :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Varför släpper de inte en sån här modell med 200m fläkt istället?

För att de inte hade tjänat pengar på det? Är nog inte många som är intresserade eller ens har plats till något sådant.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Hur kan risken vara större när fläkten på Noctua sitter mycket närmre grafikkortet än vad dom 2 översta fläktarna gör?

Därför att H100 sitter i direkt anslutning till utblåset.. Om du inte har så många andra utblås i burken, så har ju inte varmluften något annat val än att passera genom H100:n på vägen ut.. (givet att h100 är utblås då)

I praktiken lär det väl inte vara någon jätteskillnad som du är lite inne på: I båda fallen lär man ha en sid- eller bakfläkt som blåser ut hyfsat mycket av varmluften.

Skrivet av TonyB4ngZ:

Man behöver egentligen bara använda sitt sunda förnuft för att förstå att det är bättre å avleda värmen i slangar förbi komponenter än att skjuta förbi luften och sen ut.

Tanken att ha kylningen direkt i anslutning till utblåsen är inte dum alls, men personligen så tar jag hellre en tornkylare än litar på vattenkylning med den extra komplikationen med en pump som väsnas och kan gå sönder, samt vatten som kan läcka.. Plus att det verkar enklare att hitta en bra ljudnivå/prestanda-kompromiss jag trivs med på en tornkylare. (kolla tex silentpcreview och hur sällan de har nått gott att säga om färdiga vattenlösningar)

Har ju även vart mycket diskussioner att man ska ta in fräsch luft från utsidan istället men det beror ju helt på hur man planerar sitt bygge.

Ganska logiskt IMO sen ser det snyggare ut men det är ju en smaksak min brorsa tycker det ser ascoolt ut med en kloss i mitten (helst så stor som möjligt) så smaken är ju som baken men nu är han ju bara 22 också och har inte hunnit bli mätt på vissa saker som jag har :).[/QUOTE]

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Fyfan!

Fattar inte att det fortfarande finns sånt intresse för såna här gigantiska kyllösningar. Kommer personligen aldrig gå tillbaka till en sån här lösning.

Mycket mer stilrent med vattenkylning sen räcker det med den varmluft som GPU genererar i låddan.

Nja stilrent blir det ju faktiskt inte, men lite mer minimalistiskt eller möjligtvis enhetligt. Sen spelar ju faktorer som färgschema och annat in med.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.