Intel ersätter Atom Z3000-serien för surfplattor med nya modeller

Permalänk
Melding Plague

Intel ersätter Atom Z3000-serien för surfplattor med nya modeller

Endast ett halvår efter introduktion ersätts de första processorerna enligt plattformen Bay Trail-T. Den stora nyheten är stöd för 64-bitars operativsystem och 4 GB primärminne.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Under antagande att dessa modeller håller sig på samma TDP-nivå som Snapdragon 600-810 så får man väl anta att det är ett svar på Qualcomms kommande modeller som även de har 64-bitarsstöd och LPDDR4.

Kan hursomhelst bli intressant, sällan fel med fler aktörer i någon marknad.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Äntligen! En hybrid likt Asus T100 med 64-bitars CPU, 4GB ram samt 1080-skärm hade varit ultimat!

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fan vad mysigt, då kanske man kan se en schysst win 8.1 platta med 4GB minne för en lagom peng då. Typ i stil med Dell Venue 11..?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Gick ju rykten om att nästa Nexus platta skulle ha en Atom. Kanske blir någon av dessa kretsar, personligen ser jag nog helst att de håller sig till ARM pga kompatibiliteten .

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av this:

Gick ju rykten om att nästa Nexus platta skulle ha en Atom. Kanske blir någon av dessa kretsar, personligen ser jag nog helst att de håller sig till ARM pga kompatibiliteten .

Vilken kompatibilitet? x86-64 klarar ju alla instruktioner som ARM har.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vilken kompatibilitet? x86-64 klarar ju alla instruktioner som ARM har.

Finns väl vissa appar som har Native kod som inte är kompilerad för x86 än(?) Var iaf så förut men det kanske inte är ett problem längre.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av this:

Finns väl vissa appar som har Native kod som inte är kompilerad för x86 än(?) Var iaf så förut men det kanske inte är ett problem längre.

Jo det kan stämma, dock borde android ha alla typer av Libs och API:er som behövs för att använda programmen, kan dock som sagt vara ett bekymmer (visste inte att det var ett problem tidigare).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Har dessa stöd för connected standby? Jag vill minnas att connected standby inte funkade med 64-bit

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

På tiden! Fläktlös X64 Windowstablet med 4gb ram är vad jag väntat på sen windows 8 kom. Hoppas detta även leder till fläktlösa atomdrivna ultrabooks på sikt, även om hybrid är det jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Har dessa stöd för connected standby? Jag vill minnas att connected standby inte funkade med 64-bit

Hittar ingen information alls konstigt nog. Det enda jag hittar är att Dell ska släppa uppdaterade versioner av venue 8 och 11 pro (atomversionen) med 64-bit windows men ingenting om de kommer ha connected standby.

Permalänk
Avstängd

Verkar som skit, 1 GB RAM och kassa upplösningar.
Fy vad snålt.
Varför gör dom så kassa grejer?
Visste inte ens att det gick att göra så dåliga grejer.

Jag som sett fram emot nya Bay-Trail. Kanske blir att kolla på ARMv8 64-bit istället.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Axelander23:

Har dessa stöd för connected standby? Jag vill minnas att connected standby inte funkade med 64-bit

Skrivet av merdique:

Hittar ingen information alls konstigt nog. Det enda jag hittar är att Dell ska släppa uppdaterade versioner av venue 8 och 11 pro (atomversionen) med 64-bit windows men ingenting om de kommer ha connected standby.

Utan några konkreta bevis för det vågar jag nästan lova att det finns stöd för Instant Go (f.d. Connected Standby) med 64-bitars Windows 8.1. Det har länge varit prat om att det ska komma med Update 1 som nu finns ute och jag finner det svårt att tro att Intel skulle förbise den kritiska detaljen inom kategorin surfplattor.

Skrivet av rektor:

Verkar som skit, 1 GB RAM och kassa upplösningar.
Fy vad snålt.
Varför gör dom så kassa grejer?
Visste inte ens att det gick att göra så dåliga grejer.

Jag som sett fram emot nya Bay-Trail. Kanske blir att kolla på ARMv8 64-bit istället.

Nu är du ju enbart löjlig och hakar upp dig på en enskild modell, sannolikt ämnad surfplattor på sju tum för dryga tusenlappen. Som vanligt handlar det om att tillhandahålla ett varierat utbud för olika behov och prisklasser. För högre upplösningar och mer RAM-minne finns sex andra kandidater (framgår tydligt i nyheten?) för tillverkare att välja på, men då går självklart priset upp för slutprodukten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Datavetare
Skrivet av this:

Gick ju rykten om att nästa Nexus platta skulle ha en Atom. Kanske blir någon av dessa kretsar, personligen ser jag nog helst att de håller sig till ARM pga kompatibiliteten .

Android designades från start till att ha applikationer som är oberoende av arkitektur och väldigt många "vanliga" appar kör endast med bytekod (Dalvik och i framtiden kommer det ersättas av Android Runtime).

Spel och prestandakritiska applikationer använder väldigt ofta NDK (Native Development Kit), det är väldigt enkelt som utvecklare att få stöd för ARM/x86/MIPS, enda som krävs är att lista alla arkitekturer på en rad i sin "makefile". För de saker som använder NDK och bara har stöd för ARM finns det översättare i x86 Android som skapar x86-maskinkod från ARM-maskinkoden. Inte lika effektivt som att ha x86 stöd från början, men Intel har jobbat rätt mycket på detta stöd och effektiviteten ligger typiskt på 85-90%.

Har själv en enhet som kör x86 versionen av Android och alla "appar" jag installerat har fungerat, har bl.a. en del av spelen som ligger på "10 mest populära".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Hoppas detta leder till att vi får 4gb ram som standard i win8plattor i övre skiktet.

Skrivet av rektor:

Verkar som skit, 1 GB RAM och kassa upplösningar.
Fy vad snålt.
Varför gör dom så kassa grejer?
Visste inte ens att det gick att göra så dåliga grejer.

Jag som sett fram emot nya Bay-Trail. Kanske blir att kolla på ARMv8 64-bit istället.

Oväntat att du skulle hitta något negativt med en ny produkt.
Detta är ett smart drag av Intel för att konkurrera ut värdelösa arm processorer. Nu kommer de kunna finnas i topp presterande och skitpresterande plattor, precis som ex qualcomm och nVidia. Alla bryr sig inte om skärmupplösning och ram.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Om jag förstod det rätt så går man från singlechannel till dualchannel?

Det låter som en trevligt uppgradering, dock verkligen inte en dag för tidigt!

Annars väldigt snålt tilltagna uppdateringar. 64 bit ger ju ingen märkbar skillnad för människor flest, särskilt när man fortfarande max kan adressera 4gb minne.