Windows 8.1 med nya startmenyn på video

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nieminen:

Är det bara jag som inte saknar startmenyn alls?

Jag kör förvisso windows 7 men jag har pinnat 18st applikationer, dolt ikoner på skrivbordet och fick jag bara en snabblänk till kontrollpanelen i utforskaren eller t ex. via högerklick på den här datorn så skulle startmenyn kunna döljas för mig. Jag använder den inte.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Om jag sitter på Win8-licens, kan jag uppgradera till 8.1 då eller kostar det en näve extra slantar?

Permalänk
Skrivet av grimman:

Om jag sitter på Win8-licens, kan jag uppgradera till 8.1 då eller kostar det en näve extra slantar?

Bara att tanka ner och uppdatera helt gratis. Så svar Ja på din fråga utan kostnad

Visa signatur

----------------------------
Don Thompson

----------------------------

Permalänk
Medlem

Härlig video! man märker att personer vill ha detta! Jag har saknat det.. Bra att Microsoft börjar fatta!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Helt klart en snygg lösning. Jag använde personligen inte startmenyn i någon utsträckning att nämnas i Windows 7, och detsamma gäller startskärmen i Windows 8.x, men det finns inget negativt för mig med detta så jag har inget att klaga på.

Om jag nu använder den så blir nog den enda skillnaden att jag finner detta mer estetiskt tilltalande. Att jag kommer kunna se en del av min arbetsyta medan startmenyn är öppen ser jag inget arbetsmässigt värde i. Öppnar jag startmenyn kommer jag också troligen ha stängt den igen inom 1-2 sekunder genom att ha funnit det jag behöver och startat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohasse:

Vad är buggigt och trasigt?

Har kört Win8 ett bra tag nu, förutom att det tog ett tag att bli av med Win7 abstinensen så tycker jag att det är ett oerhört snabbt och smidigt OS. Nu har man lärt sig att den "vanliga" startknappen inte finns där, utan vill man nått så behöver man bara högerklicka för att komma åt det viktigaste (vissa verkar ha oerhört svårt att högerklicka ist för vänsterklicka).

Ett OS ska var användarvänligt och det är det inte genom dolda funktioner. Den ansvarige som lät det gå igenom att startmenyn skulle skrotas borde verkligen fått sparken. Maken till blunder får man leta efter. Microsoft har förlorat oerhörda summor samt rykte på Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Ett OS ska var användarvänligt och det är det inte genom dolda funktioner. Den ansvarige som lät det gå igenom att startmenyn skulle skrotas borde verkligen fått sparken. Maken till blunder får man leta efter. Microsoft har förlorat oerhörda summor samt rykte på Windows 8.

...kunde inte ha sagt det bättre själv.

Blunder #2 var att vänta 1,5år på att erkänna och korrigera sitt misstag, den attityden vinner man inga användare på heller. 3:e-parts-utvecklare utvecklade i stort sett fullvärdiga startmenyer inom loppet av nån månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimman:

Om jag sitter på Win8-licens, kan jag uppgradera till 8.1 då eller kostar det en näve extra slantar?

Har för mig man var tvungen att initiera uppgraderingen till 8.1 via metro/modern-gränssnittet men jag kan minnas fel...

Permalänk

Hur går man nu tillväga när man vill ha den här startknappen /startmenyn. Bara en massa prat om vad för nyheter som kommer. Inte hur man gör för och få till det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunner357:

Hur går man nu tillväga när man vill ha den här startknappen /startmenyn. Bara en massa prat om vad för nyheter som kommer. Inte hur man gör för och få till det.

Möjligheten finns inte ännu. Det kommer i 8.1.2

Permalänk
Medlem

Verkligen inte, jag som har suttit med OSX i 6 år har vant bort startmenyn, kör med Win7 på jobbet och använder startmenyn mer än sällan.

Skrivet av Nieminen:

Är det bara jag som inte saknar startmenyn alls?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Visst hade det varit bättre om det funnits startmeny officiellt från början, men att gå miste om alla andra förbättringar i 8.x bara för den sakens skull, känns fortfarande som en principsak för mig, som är datorvan och vet hur enkelt det är med tilläggsprogram. Jag har mixtrat med utseendet på mina OS sedan Amiga-tiden

Just ClassicShell har ju funnits sedan Vista-tiden dessutom, så det är ju inget nytt skumprogram heller, utan har mängder med nöjda användare.

Som sagt, jag vet att det kan vara en stor grej för "gemene man", men för majoriteten på detta forum borde det inte vara någon anledning, tycker jag. Då är det nog mer principsak.

Om det är din definition på principsak, visst.. Jag tycker att startmenyn är som hjulen på en bil.. Om tillverkaren av bilen skulle få för sig att leverera bilen med fyrkantiga hjul så "kan" man ju byta dem mot runda själv, men ska man behöva göra det som kund?

Dessutom oroar det mig att Microsoft enkelt skulle kunna trolla bort alla hooks som startmenyersättare behöver för att fungera, via en uppdatering eller något. Och då sitter Microsoft på en killswitch till en stor del av användarupplevelsen för mig, och den makten vill jag inte ge dem.

Jag personligen tycker att användarupplevelsen i MUI och startskärmen är såpass usel att jag måste ha en startmenyersättare om jag skall kunna köra Windows 8 idag, och jag går helt enkelt inte med på det.

Men nu har ju som sagt Microsoft vikt ner sig och gett med sig. Startmenyn kommer tillbaka, och så fort den aktuella uppdateringen är på plats så blir det ett köp.

Skrivet av Oneone:

det har du iof rätt i! tänkte inte på det... Får vänta och se helt enkelt. Får hoppas på nån leak version som man kan testa snart hehe.

Hoppas kan man ju Men det verkar som de lackade ur på WZOR och läste hans hotmail och satte dit honom.. (Hur intelligent är man om man använder en mailtjänst från samma företag som man läcker ifrån?)
http://www.zdnet.com/whats-really-behind-microsofts-investiga...

Så några fler läckor blir det kanske inte, men hoppas kan man.

Skrivet av Remmer:

Ett OS ska var användarvänligt och det är det inte genom dolda funktioner. Den ansvarige som lät det gå igenom att startmenyn skulle skrotas borde verkligen fått sparken. Maken till blunder får man leta efter. Microsoft har förlorat oerhörda summor samt rykte på Windows 8.

Flera personer som varit involverade i hela den snurran har fått sparken, eller degraderats till tomglasdisken typ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Varför sitter folk och applåderar åt något så självklart som en startmeny?

Ja de kanske kan ta bort och sätta tillbaks nåt mer ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohasse:

Vad är buggigt och trasigt?

Har kört Win8 ett bra tag nu, förutom att det tog ett tag att bli av med Win7 abstinensen så tycker jag att det är ett oerhört snabbt och smidigt OS. Nu har man lärt sig att den "vanliga" startknappen inte finns där, utan vill man nått så behöver man bara högerklicka för att komma åt det viktigaste (vissa verkar ha oerhört svårt att högerklicka ist för vänsterklicka).

Kommer att kännas konstigt nu när man installerar uppdateringen, laddar hem atm, och man måste börja vänja sig vid den traditionella startknappen igen..

Inte för att vara elak, men en anledning för att man vill ha startmenyn är för att man inte vill använda musen. Man kan helt enkelt öppna program genom "windows knappen" på tangentbordet, "slå in programnamnet" sedan "enter". Ingen fucking mus-interaktion. Det är tanken. Det är fördelen. Så tacka fan för att jag har svårt för att högerklicka. Det tar ju så mycket extra tid och är en finess för individer som ännu inte upptäckt magin med ett tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RzrTrek:

Varför sitter folk och applåderar åt något så självklart som en startmeny?

Skrivet av xpanterx:

Ja de kanske kan ta bort och sätta tillbaks nåt mer ;).

Vad syftar du på? Modern UI?

Permalänk

Längtar efter denna uppdatering :=) Windows 8 blir bara bättre och bättre enligt min åsikt

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Denna uppdateringen har man allt väntat på länge, ännu en sak som skulle varit med ifrån början tycker jag. Visst finns det sedan länge program som gör att man kan få det att se ut som win7 osv, men det är inte riktigt det jag vill ha.
Det jag tycker är bland de bästa alternativet är just det som de tänker göra nu, lite av de funktioner man är van vid och gillar blandat med lite av det nya i fin harmoni... att de inte tänkte på det ifrån början (synd att de är så jävla tjuriga och försöker tvinga på folk nya saker, bara för de fått för sig något nytt dumt utan att rådfråga användarna), då hade försäljningen verkligen satt fart. Jag hoppas verkligen att uppdateringen kommer snart.

Det är ju tyvär inte första gången microsoft haft hjärnsläpp

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headman:

Inte för att vara elak, men en anledning för att man vill ha startmenyn är för att man inte vill använda musen. Man kan helt enkelt öppna program genom "windows knappen" på tangentbordet, "slå in programnamnet" sedan "enter". Ingen fucking mus-interaktion. Det är tanken. Det är fördelen. Så tacka fan för att jag har svårt för att högerklicka. Det tar ju så mycket extra tid och är en finess för individer som ännu inte upptäckt magin med ett tangentbord.

Har du använt windows 8/8.1? Det går nämligen fint trycka att start, skriva program namnet och sedan enter för att starta det. Ingen mus interaktion krävs.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det är din definition på principsak, visst.. Jag tycker att startmenyn är som hjulen på en bil.. Om tillverkaren av bilen skulle få för sig att leverera bilen med fyrkantiga hjul så "kan" man ju byta dem mot runda själv, men ska man behöva göra det som kund?

Dessutom oroar det mig att Microsoft enkelt skulle kunna trolla bort alla hooks som startmenyersättare behöver för att fungera, via en uppdatering eller något. Och då sitter Microsoft på en killswitch till en stor del av användarupplevelsen för mig, och den makten vill jag inte ge dem.

Jag personligen tycker att användarupplevelsen i MUI och startskärmen är såpass usel att jag måste ha en startmenyersättare om jag skall kunna köra Windows 8 idag, och jag går helt enkelt inte med på det.

Men nu har ju som sagt Microsoft vikt ner sig och gett med sig. Startmenyn kommer tillbaka, och så fort den aktuella uppdateringen är på plats så blir det ett köp.

Tja, om det tog 5-10 minuter en enda gång när bilen var ny att byta däcken och det inte var svårare än att ställa bilen i en automat och trycka på några knappar (så blir det mer liknande jämförelse), då är det inte särskilt mycket jobb för någon som är van. Det kan jag tycka är helt ok att göra som kund.

Jag har fortfarande inte sagt att medelsvensson ska göra detta, jag har hela tiden påpekat att det för datorvana inte borde vara en stor grej, med tanke på hur många andra program man installerar för att få nya eller ändra befintliga funktioner i systemet.

Killswitch-scenariot är ju en mer vettig förklaring i så fall, det köper jag.
Där har jag personligen gått på erfarenheten i just det här fallet då ClassicShell som sagt fungerat sedan Vista-tiden och framåt. Men visst finns risken att det skulle kunna stängas av, som gadgets t.ex.

Efter vad jag sett av den nya startmenyn så kommer jag nog personligen fortsätta köra ClassicShell med möjlighet att själv konfigurera hur menyn fungerar. Har som sagt haft det sedan jag lämnade XP en gång i tiden Bara en sån sak som att kunna välja vilken bild jag vill ha på startknappen är är värt en del för mig.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Nieminen:

Är det bara jag som inte saknar startmenyn alls?

Jag saknar den inte... Känns som den här saken med startmenyn endast har blivit ett hatobjekt för att folk ska ha något o klaga på. Jag vande mig fort och efter senaste updaten med avstängningsknapp o grejjer i mui så är det bra för mig!

Permalänk
Medlem

Jag är på tok för strulig för att hålla koll på startmenyn iaf så jag kan inte säga att jag är en av dom som måste ha en. Använder endast min för att starta program som jag startar ofta. Annars söker jag. Att gå in under fliken program brukar bara ge mig huvudverk! 50 mappar och eftersom jag är dålig på att döpa dom när jag installerar brukar det inte stå programnamnet utan utvecklarens namn. Och vem fan kommer ihåg det?

Nä, det är genvägar på startfältet, skrivbordet eller under vanligast använda program som gäller. Eller sök.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Inte för att jag behöver den, men jag har saknat den. Däremot om jag får välja på traditionell startmeny utan touch och Modern UI med touch kommer jag välja Modern UI alla dagar i veckan.

Stora knappar åt folket!

Fast ärligt talat så känner jag inte att det är så extremt nödvändigt. Iallafall inte för mig och mina vänner. Här används kortkommandon till världens ände.

Win + X
Win + E
Win + Pause
Win + R
Win + D
Alt + Tab
Ctrl + F
Shift + Tab
Alt + F4

Sedan klarar man sig

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Vad syftar du på? Modern UI?

Nej, försökte bara vara fyndig över att de tog bort starmenyn i nya windows(win 8) och sedan la tillbaka den och fick applåder för detta enligt ditt inlägg.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Antingen är det jag eller så finns inte den nya Startmenyn med i denna uppdatering? Läste i en artikeln att Startmenyn inte finns i 8.1 update och kommer senare?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Antingen är det jag eller så finns inte den nya Startmenyn med i denna uppdatering? Läste i en artikeln att Startmenyn inte finns i 8.1 update och kommer senare?

Korrekt. Startmenyn kommer i senare uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Ett OS ska var användarvänligt och det är det inte genom dolda funktioner. Den ansvarige som lät det gå igenom att startmenyn skulle skrotas borde verkligen fått sparken. Maken till blunder får man leta efter. Microsoft har förlorat oerhörda summor samt rykte på Windows 8.

Och det skulle betyda att det är buggigt och trasigt?

Meh.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte får upp menyn för att fästa appar på start längre?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Hoppas denna kommer snart då!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk