Apple lanserar Iwatch och större Iphone under 2014 uppger analytiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Vad har Apple uppfunnit?

Skickades från m.sweclockers.com

Allt, inklusive hjulet. Du är den ende som inte vet om det.

Mer seriöst, jag tror att han var ironisk i sitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

jag tror att ett antal miljoner människor skulle bli ganska förbannade om de bytte ut sin kontakt till en mini-usb vilket skulle få till följd att alla tredjeparts-tillbehör, som fanns innan mini-usb blev standard, skulle sluta att fungera tillsammans med iPhone.

Umm.. om jag inte minns helt fel så bytte Apple kontakt i iPhone efter att microUSB blivit standard, vilket fick till följd att alla gamla tredjepartstillbehör blev i det närmaste värdelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det där har en möjlighet att verkligen bli ett klassiskt uttalande. Oerhört trång- och kortsynt från någon som ofta haft fina visioner.

Det ska dock bli mer kul att följa fansen som tidigare sagt att det var helt värdelöst med telefoner större än 3.5" och se hur de först accepterar 5:an och nu kanske ännu större hopp i storlek.

Jo, skall bli intressant att se hur de som i alla år sagt att Apple gör telefoner i perfekt storlek (och implicit att alla andra gör för stora) kommer att reagera om Apple hänger med i tiden och lanserar bredare telefone. Argumentet som folk kom med att 5:an var Ok, var att den inte var bredare än 4:an och tidigare iPhones.

Skrivet av Wolixe:

Det med att Samsung gör en kontakt som som liknar Iphone stämmer ju inte heller. Dom använder mini-usb som är standard på mobiler idag. Alla utom iphone följer den?!? Det är för att minska utsläpp och förorening.

Micro USB, inte Mini USB. Det var länge sedan någon av mina smarta telefoner hade Mini USB. Var nog någon Qtek/htc i början av eller mitten av förra decenniet (ungefär samtidigt som Mini SD-kort var vanligt på telefoner istället för dagens Micro SD-kort)

Här ser ni skillnaden (Mini till vänster, Micro till höger):

Skrivet av Christoffer1989:

Ang Nokia så var det något jag läste någon gång om Lumia serien att det var lite töntigt eller barnsligt med alla färglada färger, om det var ett repotage om telefonen eller ett "test" kommer jag inte ihåg. Sen kom Iphone 5C oh då va det så himla roligt osv.

Skillnaden är att Nokias telefoner i plast är både mycket snygga (till skillnad ifrån 5C) och robusta med hög kvalitetskänsla (till skillnad ifrån Galaxy Sx).

Skrivet av Christoffer1989:

IOS, Android eller WP/W8 är alla bra på olika sätt.

Håller med helt. Har enheter med alla de tre stystemen själv.

Skrivet av car2n:

jag säger aldrig kontakten till något som inte är en kontakt. Säger du nån gång kontaktuttaget till ett vägguttag? Väldigt intressant.

Jag brukar säga dra ut laddarn hur väggen om jag pratar med typ min mamma Är det något annan så brukar jag säga strömadaptern, är väldigt få människor idag som inte vet vad det är. Vägguttaget säger jag vägguttaget oavsett vem det är

Jo, man säger väl i dagligt språk normalt "laddare" för strömadaptern. Har dock aldrig hört någon kalla den "kontakten"; som tex att "jag skall ner på stan och köpa en ny kontakt för att kunna ladda min telefon på jobbet" (låter skumt). Har aldrig heller hört någon kalla vägguttaget för kontakttuttag (man säger väl bara vägguttag, eller vardaglit bara "väggen").

Men man upphör aldrig att förvånas, eller att lära sig något nytt.

Det sagt så gillar jag min iOS-prylar, men hatar verkligen inte bara att Apple envisas med sina egna kontakter, men ännu värre när de byter sin egna standard och jag tvingas ha en mix av sladdar och konverterare för både Apple 30-pin och Lightning. Suck.

Hade varit fint om Apple i åtminstone detta fallet kunnat anpassa sig till resten av världen och bytt till Micro USB istället. Men den dagen lär vi väl tyvärr aldrig uppleva.

Hade även varit fin att se trådlös laddning och NFC på deras nya telefoner (som Nokia kört med i många år och fungerar kanon). Skulle det mot förmodan komma så kör de säkert med en egen variant av NFC och trådlös laddning som inte är kompatibelt med något annat.

Det sagt så tycker jag att både iOS och WP är snyggare, flyter på bättre, och ger en mer genomgånende enhetlig upplevelse (med allt ifrån operativ till tredjeparts appar) än vad mina telefoner med Android gjort.

Tycker även att iOS har högst kvalitet på sina appar även om Android kanske har flest till antalet (annars så gillar jag WP bättre som operativ på mina telefoner).

Har dock full förståelse för de som uppskattar Android och prioriterar det valet för att det inte är lika nerlåst och standardiserat/styrt som iOS och WP (vilket iofs kan vara en nackdel för att just utveckla vältestade appar av hög kvalitet). Tex är det ju dumt att inte ha fri tillgång till filsystemet på iOS och WP, och jobbigt att alla tredjepartsappar är som "silos" datamässigt (speciellt på iOS så ju fallet så).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Umm.. om jag inte minns helt fel så bytte Apple kontakt i iPhone efter att microUSB blivit standard, vilket fick till följd att alla gamla tredjepartstillbehör blev i det närmaste värdelösa.

Det stämmer, dock släppte de en adapter vilket gjorde att man kunde använda gamla tredjepartstillbehör, de blev alltså inte värdelösa. Hade de nu istället bytt ut deras kontakt mot en microUSB så tror jag inte det hade fungerat att göra en adapter även till den, eftersom Apples kontakt är mer avancerad än en microUSB kontakt. Då hade tredjepartstillbehören slutat att fungera. Alternativet hade varit att ha både en Apple kontakt och en microUSB kontakt, men det hade nog inte mottagits särskilt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, man säger väl i dagligt språk normalt "laddare" för strömadaptern. Har dock aldrig hört någon kalla den "kontakten"; som tex att "jag skall ner på stan och köpa en ny kontakt för att kunna ladda min telefon på jobbet" (låter skumt). Har aldrig heller hört någon kalla vägguttaget för kontakttuttag (man säger väl bara vägguttag, eller vardaglit bara "väggen").

Intressant detta att det kan skilja så. Testade med min sambo igår och även hon sa kontakt (utan att jag påverkade henne på något sätt), så där jag är ifrån så verkar ordet kontakt ett vedertaget begrepp.

Sen angående kontaktuttag och vägguttag, alla kontaktuttag sitter inte i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Intressant detta att det kan skilja så. Testade med min sambo igår och även hon sa kontakt (utan att jag påverkade henne på något sätt), så där jag är ifrån så verkar ordet kontakt ett vedertaget begrepp.

Jag kan köpa att man säger att man drar ut kontakten ur väggen (eller vad man kallar det), men då avser man ju själva kontaktändan på laddaren (eller sladden om laddaren, tex till en dator, har en sådan).

Däremot har jag aldrig hört att man tex säger min "kontakt" har gått sönder (om man avser att elektroniken i laddaren har gått sönder, och inte själva den fysiska kontakten på AC-sidan, eller USB-kontakten på DC-sidan).

Men språket utvecklas och förändras, så det som är ovanligt, eller inte riktigt korrekt idag, kan vara standard imorgon.

Skrivet av md7:

Sen angående kontaktuttag och vägguttag, alla kontaktuttag sitter inte i väggen.

I det mer generella fallet så är det väl "strömuttag", alternativt "eluttag", som är mest vedertagna begreppet på vad som vi syftar på här.

Men även detta kan säkert ha avvikande begrepp i vissa kretsar [sic].

mvh,
martin

[/QUOTE]
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Umm.. om jag inte minns helt fel så bytte Apple kontakt i iPhone efter att microUSB blivit standard, vilket fick till följd att alla gamla tredjepartstillbehör blev i det närmaste värdelösa.

Skrivet av md7:

Det stämmer, dock släppte de en adapter vilket gjorde att man kunde använda gamla tredjepartstillbehör, de blev alltså inte värdelösa. Hade de nu istället bytt ut deras kontakt mot en microUSB så tror jag inte det hade fungerat att göra en adapter även till den, eftersom Apples kontakt är mer avancerad än en microUSB kontakt. Då hade tredjepartstillbehören slutat att fungera. Alternativet hade varit att ha både en Apple kontakt och en microUSB kontakt, men det hade nog inte mottagits särskilt väl.

Precis.
Det finns säkert tillbehör som inte funkar (batteriskal ligger nära att tänka på, men de hade ju ändå inte passat) men majoriteten fungerar alldeles utmärkt med en adapter.
Hellre behöva en adapter än att det knappt finns några tillbehör som android...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag kan köpa att man säger att man drar ut kontakten ur väggen (eller vad man kallar det), men då avser man ju själva kontaktändan på laddaren (eller sladden om laddaren, tex till en dator, har en sådan).

Däremot har jag aldrig hört att man tex säger min "kontakt" har gått sönder (om man avser att elektroniken i laddaren har gått sönder, och inte själva den fysiska kontakten på AC-sidan, eller USB-kontakten på DC-sidan).

Men språket utvecklas och förändras, så det som är ovanligt, eller inte riktigt korrekt idag, kan vara standard imorgon.

Har själv inte varit med om att någon typ av kontakt gått sönder så jag vet inte själv hur jag hade sagt om till exempel en laddare hade gått sönder, troligtvis laddare, kanske kontakt om laddare och kontaktstift hade varit sammanhängande (till exempel i fallet med Apples USB-nätadapter). Jag har i alla fall levt snart i 40 år, och min sambo mer än så, och både hon och jag använder ordet kontakt när vi syftar på något som ska in i någon typ av kontaktuttag. Och vad jag kommer ihåg så är det något som jag alltid har hört både från vänner, familj och släkt. Kanske har med regionala indelningar att göra.

Skrivet av martinot:

I det mer generella fallet så är det väl "strömuttag", alternativt "eluttag", som är mest vedertagna begreppet på vad som vi syftar på här.

Men även detta kan säkert ha avvikande begrepp i vissa kretsar [sic].

mvh,
martin

Jo, söker man på Google så får man betydligt fler träffar på strömuttag och eluttag än kontaktuttag. Men även kontaktuttag får man en del träffar på, såväl från privatpersoner som från butiker, så helt ovanligt är det inte. Men som sagt, möjligt att det har med regionala indelningar att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Micro USB, inte Mini USB. Det var länge sedan någon av mina smarta telefoner hade Mini USB. Var nog någon Qtek/htc i början av eller mitten av förra decenniet (ungefär samtidigt som Mini SD-kort var vanligt på telefoner istället för dagens Micro SD-kort)

Här ser ni skillnaden (Mini till vänster, Micro till höger): http://usbtips.com/wp-content/uploads/2012/09/palm-800w-12.jp...

Ajdå my bad, har inte så stor koll på vad det är för kontak. Visste bara att den var usb version mindre. Nu vet jag!

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem

Det är alltid lika tröttsamt att läsa alla hatiska kommentarer här. Apple har inte alltid helt nya uppfinningar, men när de väl anammar en teknik så är det för att den är mogen och de vet hur man ska implementera den (med några få undantag, som Siri).

Fingerläsning är inte nytt, men har fungerat som skit jämfört med Touch-ID. Med Touch-ID trycker du på hem/uppvakningsknappen och låter fingret ligga kvar lite oavsett vinkel så är den upplåst utan att du aktivt behöver tänka på att den finns där eller vad du gör. I andra tillverkares tidigare inkarnationer har man behövt svepa fingret fram och tillbaka och avläsningen har fungerat dåligt.

De var inte nya med tablets, men alla tablets som fanns funkade som skit jämfört med iPad. Tunga, varma med fläktar, klumpiga/frustrerande gränssnitt osv.

De var inte nya med touch ens i iPhone, men tekniken de köpte några år innan iPhone (multitouch, flerfingergester osv.) och sen implementerade i produkten var inte likt något som hade kommit innan och fungerade mycket bättre. Och andra tillverkare apade efter.

Eftersom konkurrenterna visar att det finns andra målgrupper än de Apple föreställt sig (t ex stora telefoner) så är det uppenbart att även Apple får inrätta sig efter vad kunderna vill ha och att konkurrensen har varit nyttig. Men detta ständiga prepubertala hackande på Apple är både tröttsamt och ofta felaktigt/osakligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är alltid lika tröttsamt att läsa alla hatiska kommentarer här. Apple har inte alltid helt nya uppfinningar, men när de väl anammar en teknik så är det för att den är mogen och de vet hur man ska implementera den (med några få undantag, som Siri).

iOS6, Apple Maps.

Skrivet av Halldin:

Eftersom konkurrenterna visar att det finns andra målgrupper än de Apple föreställt sig (t ex stora telefoner) så är det uppenbart att även Apple får inrätta sig efter vad kunderna vill ha och att konkurrensen har varit nyttig. Men detta ständiga prepubertala hackande på Apple är både tröttsamt och ofta felaktigt/osakligt.

Det beror nog helt på hur man ser på det. Är själv absolut ingen "äpplehatare" (köpte senast i förra veckan både en ny iPhone och en ny Mini Retina, och har sedan tidigare en massa iOS-enheter och andra Appleprylar). Dock så kvarstå kvarstår faktum att det är Apple själva som satt sig i denna positionen att vara utsatt för kommentarer (och ibland löje).

Detta pga av alla ständiga överdrivna (ja, det måste nog alla förutom de allra, allra mest extrema fans inrymma) superlativ om deras egna produkters förträfflighet och fantastiska funktioner. Samtidigt är de sällan sena att både förlöjliga konkurrenter och även att störtsäkert påstå att just så som deras nuvarande "line up" av produkter är specade kommer alltid vara rätt, och allt annat fel.

Blir många klassiska grodor då. Ex; Kommer aldrig vara intressant att se video på bärbara mediaspelare (på den tiden iPods inte kunde spela video, men konkurrenters produkter kunde). En anna lika stort "apple-ism" har varit att det alltid är helt fel och galet med större skärmar än vad iPhone har. Med iPhone 5 (som jag själv har och gillar) så kom de undan med ursäkten att skärmen bara blev större på höjden, och att den kritiska (i deras hävdanade enda allenarådande) bredden behölls för att (i deras ögon) inte äventyra användarupplevelsen av telefonen.

Skulle Apple sedan 1-2 år senare själva släppa telefoner med större skärm, ja alltså även på den så kritiska (enligt dem) bredden, så kanske det inte är så konstigt om det är flera som reagear på detta. Är detta verkligen så konstigt att förstå varför de då kan få massiv kritik pga deras eget agerande?

Jag tycker inte, och tror inte heller att de flesta av mina vänner och familj (alla i min familj har minst varsin egen iPad), är så konstigt att även om man gillar en hel del med Apples produkter, faktiskt ibland kan skratta åt alla "religösa" saker som Apple (eller deras hårda supporterkärna) skanderar, för att senare själva kasta om handuken efter vinden.

Men vill man inte se eller förstå detta så antar jag att värden kanske ter sig obegripbar för vissa av de mest "trogna", som undrar varför inte hela mänskligheten alltid dyrkar absolut allt som Apple gör eller säger.

Jag är själv nöjd med Apples produkter, och kommer garanterat att köpa fler (sugen på en ny Macbook Pro Retina till hösten), men måste erkänna att jag faktiskt har väldigt svårt för vissa av dess mest lojala fans. Som tur är blir den en allt mindre andel då fler och fler normala människor köper Apples produkter. Dessvärre, även om de blir en allt mer krympande skara så fortsätter de att vara en väldigt högljudd minoritet.

Lite trist tycker jag. Är inte direkt jämförbart, men det går ändå inte att låta bli att dra en parallel till seriösa fotbollsälskare som älskar deras sport och gå på deras hemmalags matcher, men samtidigt ogillar vissa element i supporterklubbar som är mer extrema och religösa.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Det är tack vara Apple som dom hära "Smarta klockorna" kommer.

http://youtu.be/KUCu08SPt-I?t=1m7s Han förklarar det väldigt bra.

Apple skulle ha släppt en Smart klocka redan för några år sen men då batteri tiden inte var okej enligt dom, så vänta dom vilket var helt rätt enligt mig.