flytta os till ny ssd

Permalänk

flytta os till ny ssd

hej har precis köpt en ny dator och en ssd till den. os:et var redan instalerat men jag skulle vilja föra över det till ssd:en.

gör gärna en steg för steg handvisning (jag är lite trögfattad) så enkelt som möjligt.

tack i förtur.

Permalänk

1) format c:
2) Installera på ssd

Bästa sättet om man vill undvika framtida strul!

Permalänk
Medlem

Om du inte vill göra en helt ny installation så kan du kolla denna guide som beskriver hur man klonar Windows 7 till en SSD på en Laptop http://bengansblogg.wordpress.com/2012/05/14/installera-en-ss...

Och om du inte har någon USB klonings kit så kan du köpa ett externt 2.5 chassi http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s168928250

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Hej!

Om du fick med återställningsskiva till datorn installerar du säkrast en ny windowsinstallation på SSD'n med den.

Om du enbart har en återställningspartition (dold på din HDD) så rekommenderas Acronis True Image Home (enkelt UI) för en bit-för-bit kopiering av din nuvarande hårddisk till SSD'n, installera Acronis på ditt nuvarande windows och skapa boot-media.
Men datorn kommer med all sannolikhet inte starta in till windows efter en partitionskopiering till en ny hårddisk, utan då får du göra en återställning via ett tangentkommando som brukar visas i den allra första startskärmen. (Bit-för-bit (alltså ej komprimerad backup) kopiering av återställninspartition och windowspartition krävs för en säker åtkomst av datan på den nya hårddisken).

Lycka till!

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Acronis eller Active@ Disk Image
Nuförtiden gillar jag det senare mycket bättre.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]