Vilket moderkort väljer man? Och minneshastigheter..

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort väljer man? Och minneshastigheter..

Hej på er!

Det börjar bli dags att spika ihop en ny dator hem och jag har ärligt talat ingen större koll längre. Senast jag byggde en dator är 7-8 år sedan så det har väl hänt en del misstänker jag.

Det jag ska ha datorn till är främst arbete, de mest krävande den kommer utsättas för är redigering av RAW-format bilder i Photoshop och Lightroom.

Så långt jag tänkt är en i5 4670 (kanske en k modell?) , 16gb minne och någon SSD disk.

Men jag har lite frågor. Det här med att välja moderkort? Vad ska man kolla efter? Har setat och jämfört lite och jag tycker de flesta är väldigt lika i uppbyggnad, alla klarar socket 1150, 16-32gb minne, sata 6gb platser osv. Men sen då? Är de värt att gå upp på ett moderkort för säg 1500kr eller kan jag köpa något billigare som fungerar lika bra?

Och hastighet på ram minne. Har jag någon användning av högre än 1600 om jag inte spelar?

Och det kanske ni vet som jobbar med lightroom och liknande, vad använder det programet mest resurser av? Är det cpu? minne? Eller gpu? Bör jag ha något extra grafikkort eller klarar den inbyggda kretsen i processorn det tillräckligt?

Jag har lagt bud på ett Lian Li chassi med plats för m-atx kort, så det är det jag letar efter.

Slutligen hur kraftigt nätaggerigat krävs för dessa prylar?

Tacksam för svar

Permalänk

Det mest prisvärda moderkortet som jag vet om är Asus Z87-A

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av unknown12:

Det mest prisvärda moderkortet som jag vet om är Asus Z87-A

tack Kul att nån av alla 120 som kollat på tråden skriver nånting iallafall

Vad jag kan hitta är det dock ett fullstort atx kort? Jag får som max in ett m-atx i chassit tyvärr =/

Jag har förstått att Asus gör bra moderkort, men vad gör dom så mycket bättre än t.ex msi?

Permalänk
Skrivet av mr_c:

tack Kul att nån av alla 120 som kollat på tråden skriver nånting iallafall

Vad jag kan hitta är det dock ett fullstort atx kort? Jag får som max in ett m-atx i chassit tyvärr =/

Jag har förstått att Asus gör bra moderkort, men vad gör dom så mycket bättre än t.ex msi?

MSI är kända för att deras moderkort går sönder. Allt du behöver veta om dem.

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik4boss:

MSI är kända för att deras moderkort går sönder. Allt du behöver veta om dem.

Jasså är det så illa?

Skrivet av wipen96:

Vad har du för budget?

Upp till 8000kr kan vi säga? Då ska allt utom chassi in i budgeten

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_c:

Upp till 8000kr kan vi säga? Då ska allt utom chassi in i budgeten

Jag utgick från att du har tangentbord, mus, monitor och OS, annars får du hojta till!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6667350/mr_c (Grafikkortet la jag en del på om du blir sugen på att spela något).

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Jag utgick från att du har tangentbord, mus, monitor och OS, annars får du hojta till!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6667350/mr_c (Grafikkortet la jag en del på om du blir sugen på att spela något).

Oj ja det glömde jag nämna, allt sånt har jag redan ja

Oj de va mycket grejer du fick ihop för pengarna faktiskt!

Några undringar bara, grafikkort och nätaggerigat går dom hyffsat tyst eller är det något som låter mycket? Önskvärt är om datorn går rätt tyst iallafall

Och gör Kingston bra SSD diskar, dvs snabba och med låg felprocent? Man läser ju mest positivt om Samsung 840 diskarna (har en sån i laptopen nu).

Bör jag ha en annan kylare till processorn? Eller "räcker" medföljande bra?

Annars ser det grymt ut tycker jag Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_c:

Oj ja det glömde jag nämna, allt sånt har jag redan ja

Oj de va mycket grejer du fick ihop för pengarna faktiskt!

Några undringar bara, grafikkort och nätaggerigat går dom hyffsat tyst eller är det något som låter mycket? Önskvärt är om datorn går rätt tyst iallafall

Och gör Kingston bra SSD diskar, dvs snabba och med låg felprocent? Man läser ju mest positivt om Samsung 840 diskarna (har en sån i laptopen nu).

Bör jag ha en annan kylare till processorn? Eller "räcker" medföljande bra?

Annars ser det grymt ut tycker jag Tack!

Det är DCII kylaren så den är knäpptyst, slipper du coilwhine på agget o GPUn, så är det tyst också!

SSD disken är bra har flera kompisar som har den utan några problem, om du vill kan du byta till 840, kör själv med 830.

Kylaren räcker, men en Hyper EVO 212 skulle inte skada

(Glöm inte av att du får gratis frakt med vid köp över 500kr! http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Det är DCII kylaren så den är knäpptyst, slipper du coilwhine på agget o GPUn, så är det tyst också!

SSD disken är bra har flera kompisar som har den utan några problem, om du vill kan du byta till 840, kör själv med 830.

Kylaren räcker, men en Hyper EVO 212 skulle inte skada

(Glöm inte av att du får gratis frakt med vid köp över 500kr! http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Ah grymt! Tack så mycket

Kikade på kylaren du föreslog, den får tyvärr inte plats i chassit Max 110mm hög får plats. Finns det någon annan bra/stor kylare som inte är så hög?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_c:

Ah grymt! Tack så mycket

Kikade på kylaren du föreslog, den får tyvärr inte plats i chassit Max 110mm hög får plats. Finns det någon annan bra/stor kylare som inte är så hög?

Antar att något sådant skulle passa bra! https://www.komplett.se/noctua-nh-l9i-cpu-kylare/770812#!tab:...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik4boss:

MSI är kända för att deras moderkort går sönder. Allt du behöver veta om dem.

Såå illa är det inte, det är allt du behöver veta.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_c:

Oj ja det glömde jag nämna, allt sånt har jag redan ja

Oj de va mycket grejer du fick ihop för pengarna faktiskt!

Några undringar bara, grafikkort och nätaggerigat går dom hyffsat tyst eller är det något som låter mycket? Önskvärt är om datorn går rätt tyst iallafall

Och gör Kingston bra SSD diskar, dvs snabba och med låg felprocent? Man läser ju mest positivt om Samsung 840 diskarna (har en sån i laptopen nu).

Bör jag ha en annan kylare till processorn? Eller "räcker" medföljande bra?

Annars ser det grymt ut tycker jag Tack!

Skrivet av wipen96:

Det är DCII kylaren så den är knäpptyst, slipper du coilwhine på agget o GPUn, så är det tyst också!

SSD disken är bra har flera kompisar som har den utan några problem, om du vill kan du byta till 840, kör själv med 830.

Kylaren räcker, men en Hyper EVO 212 skulle inte skada

(Glöm inte av att du får gratis frakt med vid köp över 500kr! http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Skrivet av mr_c:

Ah grymt! Tack så mycket

Kikade på kylaren du föreslog, den får tyvärr inte plats i chassit Max 110mm hög får plats. Finns det någon annan bra/stor kylare som inte är så hög?

Det funkar fint med dom sakerna, men enligt mig är Msi TwinFrozer kylaren tystare
2400mhz minne gör inte så mycket nytta, 1600mhz är billigare
Jag hade valt en westen digital hårddisk istället då de senare seagate har haft problem
Samt att valt en samsung 840 ssd
Men detta är bara vad jag hade gjort om jag byggt detta.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

(Glöm inte av att du får gratis frakt med vid köp över 500kr! http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Numera har Inet faktiskt så man får gratis frakt på allt om man använder denna även om det är under 500kr

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Polaren har ett sån Corsair-agg och jämfört med mitt be quiet! så låter det riktigt mycket.

Permalänk
Medlem

Angående val av nätaggregat så är detta ett bättre val inom den budgeten.

http://www.inet.se/produkt/6900491/xfx-core-edition-550w-80-b...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det funkar fint med dom sakerna, men enligt mig är Msi TwinFrozer kylaren tystare
2400mhz minne gör inte så mycket nytta, 1600mhz är billigare
Jag hade valt en westen digital hårddisk istället då de senare seagate har haft problem
Samt att valt en samsung 840 ssd
Men detta är bara vad jag hade gjort om jag byggt detta.

2400mhz är inte så mycket dyrare och det är ganska bra och ha vid rendering av bilder.
Enligt egna erfarenheter så har DCII kylaren bättre kylning.
Kan hålla med dig att WD är bättre än Seagate, så det kan han ändra!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Det funkar fint med dom sakerna, men enligt mig är Msi TwinFrozer kylaren tystare
2400mhz minne gör inte så mycket nytta, 1600mhz är billigare
Jag hade valt en westen digital hårddisk istället då de senare seagate har haft problem
Samt att valt en samsung 840 ssd
Men detta är bara vad jag hade gjort om jag byggt detta.

Kör på billigaste 1600Mhz minnena du kan hitta, enda gången man behöver snabbare minnen än så är vid benchmarking. Ta hellre mkt minne istället för några flashiga 2400Mhz med kassa timings.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Har kikat lite på minnen som ni säger. Men för 16gb minne så blir det, åtminstone inte från Inet billigare än 1249 för 1600mhz minnen, och 1299 för de kingston 2400mhz som wipen96 föreslog Så då kanske det bara är o köra 2400mhz om prislappen är densamma?

Hur är det i övrigt, skiljer det nånting i kvalitét/stabilitet mellan olika tillverkare? Är kingston vettigt?

Räcker ett 550W nätagg till? Och även om man vill köra ett grafikkort också? Och om man vill ha ett modulärt agg, vad väljer man?

Permalänk

Absolut, kostar 2400Mhz inte mer så kör på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_c:

Räcker ett 550W nätagg till? Och även om man vill köra ett grafikkort också? Och om man vill ha ett modulärt agg, vad väljer man?

Nej, förslår att du går åtminstone 700W då. Dock så förslår jag generellt sagt att man inte kör CF/SLI med grafikkort i mellanklassen, bättre att istället köra med ett bättre grafikkort. Slipper du alla problem som kommer med CF/SLI.

Om du ändå tänker på det så kommer du behöva gå upp ganska kraftigt i prisklass, blir nog närmare 1000:- för ett bra nätaggregat.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Hehe det blev ett impulsköp på Inet igår ^^

Det blev:
ASUS Z87M-PLUS mATX
Samsung SSD EVO 840 (250gb)
Kingston 16gb CL11 2400Mhz minne
i5 4670k
XFX Pro Series 650W 80+ bronze (jag hoppas det blev bra?)
Noctua NH-L9i CPU kylare
o så Arctic Silver 5 kylpasta.

Jag hoppas resultatet blir schyst! Om det behövs ett grafikkort så blir det senare

Det jag funderade på, chassit allt ska in i är ett Lian Li V350, i det sitter 2 originalmonterade 120mm fläktar, är dessa "bra"? I form av hur mycket luft de flyttar,och är de tysta?

Jag har några 120mm Noctua fläktar (vet inte vilken modell) sitter i min HTPC som inte använts på evigheter. Funderade på om det är någon nytta med att montera de istället? Jag köpte dom för att få en tyst dator förut iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_c:

Jag har några 120mm Noctua fläktar (vet inte vilken modell) sitter i min HTPC som inte använts på evigheter. Funderade på om det är någon nytta med att montera de istället? Jag köpte dom för att få en tyst dator förut iallafall

Standardfläktar brukar överlag inte vara fantastiska, sen ser jag ingen som helst anledning att inte prova om du redan har fläktarna hemma.

EDIT: googlade runt lite snabbt, tydligen är standardfläktarna ganska högljudda. Inte förvånande med tanke på prisklassen.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Skrivet av erik4boss:

MSI är kända för att deras moderkort går sönder. Allt du behöver veta om dem.

mycket konstigt...

MSI är nog de enda kort jag aldrig haft problem med och byggt datorer å kompisar och deras familjer både till spelande och annat och hittills inte haft några probs med deras kort under de 5-6år jag endast byggt med MSI kort.

tror det är du som har antingen köpt deras budgetkort eller är väldigt ovarsam och bara slumpat att det var just MSI korten som pajjat.

kan inte uttala mig om deras kort under 1000:- brukar rekomendera deras lite halvdyra kort på mellan 1200-1700:-. just pga att dessa har stöd för SLI/CF

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Standardfläktar brukar överlag inte vara fantastiska, sen ser jag ingen som helst anledning att inte prova om du redan har fläktarna hemma.

EDIT: googlade runt lite snabbt, tydligen är standardfläktarna ganska högljudda. Inte förvånande med tanke på prisklassen.

Okej Hmm måste kolla vad de har för kontakter bara, läste på nya noctua fläktar att det fanns antingen 3-pin (som de antagligen är på mina) och PWM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik4boss:

MSI är kända för att deras moderkort går sönder. Allt du behöver veta om dem.

Så foxconn bygger sämre moderkort åt MSI än alla andra, hur det blev så kan man undra? Kom gärna med pålitlig källa annars är det svårt att ta uttalandet på allvar. Jag har byggt ett flertal datorer med MSI-moderkort de senaste åren, har inte haft mer problem än med någon annan tillverkare.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Desk Master

msi gör bra produkter end off, samma gäller asus och gigabyte. Jag har gjort rma på alla 3 det händer för eller senare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Funderade på en sak, läste lite i manualen till moderkortet o där fanns nån brytare som hette typ "GPU Boost" eller nå sånt. Vad jag förstått ska den boosta processorns interna grafikdel, hur vet jag inte riktigt? Och frågan är, bör jag röra brytaren?

Då den sitter på moderkortet är det ju inte nånting man enkelt kommer åt när datorn väl är ihopskruvad.. :/