Permalänk

Moderkort, 2 hårddiskar?

Hallå, nyligen köpt ny dator. Har ett MSI Z87-G43 moderkort, och fick en SSD med datorn (Crucial M500 SSD 2.5" 120GB), och behöver betydligt mer plats än 120GB, då bara mitt Skyrim tar upp 80GB.. Frågan lyder: Finns där tillräckligt plats för en SSHD(?) ,och vilken hårddisk kan jag sätta i där? Vill helst ha 1TB Satt och letade men kom inte underfund med hur det funkade..

Permalänk
Skrivet av IHateTeemo:

Hallå, nyligen köpt ny dator. Har ett MSI Z87-G43 moderkort, och fick en SSD med datorn (Crucial M500 SSD 2.5" 120GB), och behöver betydligt mer plats än 120GB, då bara mitt Skyrim tar upp 80GB.. Frågan lyder: Finns där tillräckligt plats för en SSHD(?) ,och vilken hårddisk kan jag sätta i där? Vill helst ha 1TB Satt och letade men kom inte underfund med hur det funkade..

ja förstår inte riktigt?? du har en stationär dator med ssd.
vill ha skyrim på datorn, då troligen på hdd och du frågar exakt vad?

hur man gör. stäng av datorn dra ur el-sladden. öppna datorn var försiktig med ESD. sätt i ny 3,5 tum HDD skruva fast med 2-4 skruvar eller snabbfäste. koppla in satakabel + ström från nätagget.

sätt tillbaka strömkabeln. starta datorn. installera spelet på hdd'n

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Vill sätta i en extra hårddisk för att få plats med mer skyrim mods/andra spel, men vet inte riktigt vilken hårddisk som passar.

Permalänk
Medlem

Om du inte har en väldigt konstig datorlåda så ska det inte vara några problem att få plats med en vanlig 3.5" hårddisk. Jag har en SSHD, den är på 3.5", dvs standardstorlek. Det finns mindre diskar men jag gissar att 2.5" ger sämre prestanda och sämre hållbarhet mot allt utom möjligen stötar. Det går att montera 2.5"-diskar i stationära datorer också, för en roterande disk som ju SSHD är kan det vara bra med en adapter för att sätta den lilla disken i en 3.5"-plats.

Det man kan tänka på är att inte alla hårddiskar kommer med SATA-kabeln du behöver, förhoppningsvis får du med skruvar dock.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Moderkortet du nämner ger dig möjlighet att koppla in upp till 6st SATA-hårddiskar (alternativt SSD, SSHD och/eller optiska enheter såsom DVD-läsare) så länge det finns fysisk plats i chassit.

Då det är ett fullstort ATX-moderkort har du med största sannolikhet ett någorlunda stort datorchassi. Personligen har jag aldrig sett ett ATX-chassi som haft plats för färre än 2st hårddiskar.

Vad du behöver är då en 2,5-tums eller 3,5-tums hårddisk (även en större SSD eller SSHD funkar) med SATA-anslutning. SATA-anslutning är standard för 2,5- och 3,5-tumsenheter, så i princip alla sådana för intern montering har det.

Med tanke på pris och lagringsutrymme bör en 3,5-tums vara att föredra. Om du köper en 2,5-tumshårddisk så kan du, beroende på chassi, eventuellt behöva en adapter för att kunna montera denna i en 3,5-tumsplats.

De kablar du behöver bör du ha fått med moderkortet. En del tillverkare snålar dock och skickar bara med 2st SATA-kablar, så har du t.ex. en DVD-läsare utöver din SSD så kan du behöva köpa till det.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Moderkortet du nämner ger dig möjlighet att koppla in upp till 6st SATA-hårddiskar (alternativt SSD, SSHD och/eller optiska enheter såsom DVD-läsare) så länge det finns fysisk plats i chassit.

Då det är ett fullstort ATX-moderkort har du med största sannolikhet ett någorlunda stort datorchassi. Personligen har jag aldrig sett ett ATX-chassi som haft plats för färre än 2st hårddiskar.

Vad du behöver är då en 2,5-tums eller 3,5-tums hårddisk (även en större SSD eller SSHD funkar) med SATA-anslutning. SATA-anslutning är standard för 2,5- och 3,5-tumsenheter, så i princip alla sådana för intern montering har det.

Med tanke på pris och lagringsutrymme bör en 3,5-tums vara att föredra. Om du köper en 2,5-tumshårddisk så kan du, beroende på chassi, eventuellt behöva en adapter för att kunna montera denna i en 3,5-tumsplats.

De kablar du behöver bör du ha fått med moderkortet. En del tillverkare snålar dock och skickar bara med 2st SATA-kablar, så har du t.ex. en DVD-läsare utöver din SSD så kan du behöva köpa till det.

Tack så sjukt mycket för hjälpen, uppskattas enormt!:)

Permalänk
Skrivet av IHateTeemo:

Hallå, nyligen köpt ny dator. Har ett MSI Z87-G43 moderkort, och fick en SSD med datorn (Crucial M500 SSD 2.5" 120GB), och behöver betydligt mer plats än 120GB, då bara mitt Skyrim tar upp 80GB.. Frågan lyder: Finns där tillräckligt plats för en SSHD(?) ,och vilken hårddisk kan jag sätta i där? Vill helst ha 1TB Satt och letade men kom inte underfund med hur det funkade..

Rent pris/pretanda vore en vanlig HDD att föredar som extra disk. Jag i alla fall tycker inte spelen laddar så många sek långsammare på SSD eller HDD (vist skillnad). Men när OS:et inte ligger i vägen och måste läsas in, så är en 7200RPM disk inte fy skam. Låter den gå ner i vila när den inte används.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Rent pris/pretanda vore en vanlig HDD att föredar som extra disk. Jag i alla fall tycker inte spelen laddar så många sek långsammare på SSD eller HDD (vist skillnad). Men när OS:et inte ligger i vägen och måste läsas in, så är en 7200RPM disk inte fy skam. Låter den gå ner i vila när den inte används.

Laddningstider mellan ssd och vanlig hdd är som dag och natt.
Klart om man bara spela super mario så känns nog inte skillnaden...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Skrivet av Maho:

Laddningstider mellan ssd och vanlig hdd är som dag och natt.
Klart om man bara spela super mario så känns nog inte skillnaden...

Jo, självklart känns det. Men jag har inte många spel med långa laddtider. Då märks det inte lika tydligt skillnaden

Annars kan TS skaffa en SSD till i stället för SSHD.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Känner inte mig så säker på att öpnna upp datorn osv, har funderat på att köpa en ''Hårddiskkabinett'' som man ansluter med USB (Har ingen 3.5 extern plats). Påverkar det hastigheten mycket?

Permalänk
Skrivet av IHateTeemo:

Känner inte mig så säker på att öpnna upp datorn osv, har funderat på att köpa en ''Hårddiskkabinett'' som man ansluter med USB (Har ingen 3.5 extern plats). Påverkar det hastigheten mycket?

Ooo ja, specielt om du tänkt ssd eller SSD hybrid. en vanlig HDD är nog det enda vettiga då. Men det är min åsikt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av IHateTeemo:

Känner inte mig så säker på att öpnna upp datorn osv, har funderat på att köpa en ''Hårddiskkabinett'' som man ansluter med USB (Har ingen 3.5 extern plats). Påverkar det hastigheten mycket?

Det finns inget farligt med att öppna datorn om du är försiktig.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Prisvärda hårddiskar visserligen inte 7200RPM, du får du lägga ut lite till om du vill ha det.

Seagate Desktop NAS 2TB 5900RPM 899:- (449,5 SEK/TB)
Seagate Desktop NAS 3TB 5900RPM 1149:- (383 SEK/TB)
Seagate Desktop NAS 4TB 5900RPM 1549:- (387,25 SEK/TB)
http://www.netonnet.se/Search/Index?query=seagate+desktop+nas

Permalänk
Medlem
Skrivet av IHateTeemo:

Känner inte mig så säker på att öpnna upp datorn osv, har funderat på att köpa en ''Hårddiskkabinett'' som man ansluter med USB (Har ingen 3.5 extern plats). Påverkar det hastigheten mycket?

Med USB 3.0 skiljer det inte jättemycket i hastighet, men själv föredrar jag interna diskar. Är du orolig över monteringen så kan du absolut få hjälp här på forumet. När du väl öppnat din dator så ta ett foto på innanmätet och posta här så kan vi ge dig väldigt detaljerade instruktioner om du känner att du behöver det.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD