Permalänk

Kastar snart burken i strömmen... :(

Hej alla!

Nu är det så att jag fick ärva min morbrors ihop plockade dator när han gick bort.
och sist jag lekte med överklockning så flyttade man två jumprar på moderkortet så hade man får 10mhz mer

vet inte riktigt vart jag ska börja, men behöver hjälp,guidning av någon eller några som vet vad dom sysslar med, för jag har då ingen aning längre...

specs:
Mainboard : Asus P5E64 WS EVOLUTION
Chipset : Intel X48
Physical Memory : 2048 MB DDR3-SDRAM (G-SKILL)
Processor : Intel Core 2 Extreme QX9650
Video Card : NVIDIA GeForce GTX 590

Det jag vet var att han sysslade mycket med överklockning och ställde in minnen och processor och sånt i bios, men hade en hel del problem med att få det att vara stabil.

själv börjar jag bli trött på dessa ständiga blåskärmar och hoppas att någon här skulle kunna hjälpa mig

Permalänk
Avstängd

har du ingen aning kanske du borde låta bli...

men ska ge dig lite hjälp på traven i allfall.

detta är en burk som du klockar med hjälp av FSB standard på den processorn är 333, jag har kört en sådan processor i 400*9=3,6ghz har du tur kan du komma upp i över 4ghz men börja sådär.

va har den datorn för kylare? jag låg i närmare 67-70 grader vid denna klock och vcore med en tornkylare minns inte namnet på den nu.

sista är väl att fråga va har du gjort? vad har du ändrat osv ?

här hittade jag en video

http://www.youtube.com/watch?v=ez4sPJ6JzsI

edit: mycket man kommer ihåg i efterhand det va så länge sedan jag klockade med fsb. men minnesmultipliern måste du ändra åxå eftersom minnet ändras vid fsb klockning

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

jag tror han vill ha hjälp att ställa in den till normalt? eller har jag fel kanske?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Clear CMOS.

Permalänk

vad jag gjort.. inte så mycket, ställde in FSB till 400*7.5 ( windows startar då iaf.) går jag över blir den ostabil och kraschar väldans ofta.
temperaturen ligger runt 30-35 grader när den inte jobbar, ( inte riktigt säker på kylaren. ) om man har tur att datorn inte kraschar och lirar lite tyngre spel ett par timmar. så kommer den upp i runt 55-60 grader, dock sticker grafik kortet iväg närmare till 94-95 grader samt att det ligger runt 60-65 grader när den inte gör något speciellt...

det jag misstänker är dock att minnena är dom som spökar mest, körde en minnesdiagnostik när datorn kraschade så att windows inte ens starta , och den sa då att det var något fel på just minnet.

ändrade lite i bios på minnena, ska kolla upp exakt vad och återkommer med det, men då fungerade dom hyffsat bra iaf. ( tror jag ) det gick att starta PC Wizard för att få fram lite specs utan att det kraschade ( gick inte innan )

Permalänk
Medlem

Man får börja med att klura ut vad det sitter för minne i den burken, vad det är specat till, använd CPU-Z och på minnesfliken bör du hitta partnummer som du kan goggla på, alternativt plocka ut en sticka och se märkningar, klassningen som CPU-Z läser av ska du inte bry dig om.

Fliken SPD i CPU-Z kan ge ledtrådar också med dess Jdec info.

Om det tex är ett 1066MHz minne får du börja med att se till att minnet går långsammare än så med övriga parametrar på stock.
Detta PGA att minnet följer med upp i frekvens när man ändrar FSB.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

vi säger såhär, vad för information behöver NI för att kunna hjälpa mig? bara säg till så fixar jag gladeligen fram allt ni önskar!
för jag är ganska lost när det kommer till klockning och inställningar i bios, och allt jag vill är att burken ska funka som det ska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Clear CMOS.

+1 på detta.

Om du inte vet vad som har blivit ändrat så är det bättre att starta om från början!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

det du har gjort är att klocka ner den från 9*333 till 7,5*400 det du istället har gjort är att du höjt minnes hastigheten därför krashar din dator så leta efter memory muliplier eller nått sånt kolla att dina minnen går i den hastighet dom skall

kollar man din länk så har du klockat minnerna från 1333 till 1600 för myket för dessa minnen max kanske du får in 1411 eller nått sånt

här har du lite installningar : http://bigbruin.com/2008/asusp5e64_5

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Clear CMOS.

Ta bort CMOS batteriet... vänta 5min, sätt tillbaka det. tuta och kör, bör klara dom flesta spel utan att behöva klocka den något.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Ogrecrush:

Hej alla!

Nu är det så att jag fick ärva min morbrors ihop plockade dator när han gick bort.
och sist jag lekte med överklockning så flyttade man två jumprar på moderkortet så hade man får 10mhz mer

vet inte riktigt vart jag ska börja, men behöver hjälp,guidning av någon eller några som vet vad dom sysslar med, för jag har då ingen aning längre...

specs:
Mainboard : Asus P5E64 WS EVOLUTION
Chipset : Intel X48
Physical Memory : 2048 MB DDR3-SDRAM (G-SKILL)
Processor : Intel Core 2 Extreme QX9650
Video Card : NVIDIA GeForce GTX 590

Det jag vet var att han sysslade mycket med överklockning och ställde in minnen och processor och sånt i bios, men hade en hel del problem med att få det att vara stabil.

själv börjar jag bli trött på dessa ständiga blåskärmar och hoppas att någon här skulle kunna hjälpa mig

Grafikkortet är ju en best. Så du kan ju alltid behålla det och sälja/slänga resten.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt 8 gb nytt minne och kanske du bör kanske se över luftflöden. Kört memtest86?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk

http://valid.x86.fr/c4kieu

hehe, det här var ju riktigt kul

Finns det något bra program att testa stabiliteten också`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ogrecrush:

http://valid.x86.fr/c4kieu

hehe, det här var ju riktigt kul

Finns det något bra program att testa stabiliteten också`?

Kör Prime95 någon timme eller så. För att testa hela systemet en snabbis kan du ju ladda ner 3DMark.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Okej, för att sammanfatta hur det gick igår då...
Tack för all hjälp och information ( har dock en bit kvar att gå )

Minnena körs nu i 851mhz och processorn rullar på i 3.62ghz temperaturerna anser jag är helt i sin ordning mellan 38-45 grader och det var efter någon timmas körning av skyrim på high inställningar.
datorn klarade av en installation av ett spel som den inte klarade av förrut, antar att minnena sammarbetar bättre med resten av gruppen nu, testade att dra upp dom i 1066mhz och datorn startade som den skulle men fick intrycket av att datorn fick problem med att köra flera saker samtidigt, te.x chrome och cpu-z och en installation.

Fick en blåskärm strax innan jag hann köra prime95 men misstänker denna gång att grafikkortet kan ha varit boven.
precis ( sekunderna innan ) så låg temperaturen på grafikkortet på 92 grader.

så det finns lite att finjustera med men det känns som om allt går åt rätt håll iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ogrecrush:

Okej, för att sammanfatta hur det gick igår då...
Tack för all hjälp och information ( har dock en bit kvar att gå )

Minnena körs nu i 851mhz och processorn rullar på i 3.62ghz temperaturerna anser jag är helt i sin ordning mellan 38-45 grader och det var efter någon timmas körning av skyrim på high inställningar.
datorn klarade av en installation av ett spel som den inte klarade av förrut, antar att minnena sammarbetar bättre med resten av gruppen nu, testade att dra upp dom i 1066mhz och datorn startade som den skulle men fick intrycket av att datorn fick problem med att köra flera saker samtidigt, te.x chrome och cpu-z och en installation.

Fick en blåskärm strax innan jag hann köra prime95 men misstänker denna gång att grafikkortet kan ha varit boven.
precis ( sekunderna innan ) så låg temperaturen på grafikkortet på 92 grader.

så det finns lite att finjustera med men det känns som om allt går åt rätt håll iaf.

Du famlar i blindo -> Clear CMOS.