Permalänk
Medlem

Trolljägarna

Vad tycker ni om TV3:s nya program "Trolljägarna" där Robert Aschberg konfronterar näthatare öga mot öga? Jag känner att det är det bästa svenska programmet som jag har sett på länge, kan bara hoppas att de ger sig in i spel som Dota och LoL så småningom.

Permalänk
Medlem

Hata hatarna som hatar, en fiffig idé från Cicero perfektionerad av pöbelns ljusdimma. Bra TV, om man tycker om att se hund äta hund.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar det också. Dock stämmer inte riktigt namnet, troll är inte samma sak som "näthatare" eller vad man nu ska kalla dessa personer, men det har förstås mindre betydelse.

Skrivet av Alakai:

Hata hatarna som hatar, en fiffig idé från Cicero perfektionerad av pöbelns ljusdimma. Bra TV, om man tycker om att se hund äta hund.

Jag tycker nog att de var mycket trevliga och behärskade, nästan mer än vad jag hade önskat. Förtal, hot, uppvigling osv. är inte ok bara för att det är online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag gillar det också. Dock stämmer inte riktigt namnet, troll är inte samma sak som "näthatare" eller vad man nu ska kalla dessa personer, men det har förstås mindre betydelse.

Exakt vad jag tänkte, troll kan självklart göra skada men det är långt från samma sak som näthatare. Men "trolljägare" låter väl mer intressant än "näthatarjägare" ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanFalk:

Exakt vad jag tänkte, troll kan självklart göra skada men det är långt från samma sak som näthatare. Men "trolljägare" låter väl mer intressant än "näthatarjägare" ?

Jo, självklart. Men de hade ju kunnat få till ett hyfsat namn pm de tänkt till lite, kanske näthatarpatrullen eller nåt. Ja ja, namnet är inte så viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, självklart. Men de hade ju kunnat få till ett hyfsat namn pm de tänkt till lite, kanske näthatarpatrullen eller nåt. Ja ja, namnet är inte så viktigt.

"Hathatarna"

Permalänk
Medlem

Bra ide´men det känns lite som en droppe i havet. De som blir utpekade som näthatare lär ju passa sig innan de gör om det men samtidigt föds en massa nya troll. Många av dom kommer även in på mitt jobb. Inte bra. Sen kan man ju undra hur det står till med uppfostran egentligen när folk tycker att det är ok att skriva att folk ska dö och att de är horor, slynor och liknande hur som helst. Själv skriver jag mycket på nätet men skulle ALDRIG skriva några såna saker till nån.
Kanske behövs det ett nytt ämne i skolan, Etik och moral i skolan, på nätet och i livet för att lära alla nya potentiala näthatarna vilka förhållningsregler som faktiskt gäller.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Bra ide´men det känns lite som en droppe i havet. De som blir utpekade som näthatare lär ju passa sig innan de gör om det men samtidigt föds en massa nya troll. Många av dom kommer även in på mitt jobb. Inte bra. Sen kan man ju undra hur det står till med uppfostran egentligen när folk tycker att det är ok att skriva att folk ska dö och att de är horor, slynor och liknande hur som helst. Själv skriver jag mycket på nätet men skulle ALDRIG skriva några såna saker till nån.
Kanske behövs det ett nytt ämne i skolan, Etik och moral i skolan, på nätet och i livet för att lära alla nya potentiala näthatarna vilka förhållningsregler som faktiskt gäller.

Jo absolut. Förhoppningen är väl att folk kanske ska tänka till en extra gång innan de kommer med sådana dumheter om de riskerar att bli utpekade i TV, även om chansen förstås är liten.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Hata hatarna som hatar, en fiffig idé från Cicero perfektionerad av pöbelns ljusdimma. Bra TV, om man tycker om att se hund äta hund.

Hata dem som hatar hatarna!

Iden med trolljägarna är bra bara det att det kvalitetsmässigt kändes dåligt. Jämför emot stalkars där man fick en vettig bakgrund m.m. Jag har svårt att se att detta avsnitt blir bättre såvida de inte gör djupare reportage.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

är det bara jag som tycker att det är lite för filmiskt? Typ Aschberg står å väntar på herr troll, massa klippta vinklar å olika vinklar på samtalet med herr troll att hela grwjjen ser lute fejk ut.

Vissa goa killar kommer i alla fall med i programmet. Hult Hatar var ju ett guldkorn! XD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nog fan det löjligaste program jag någonsin skådat.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Bra ide´men det känns lite som en droppe i havet. De som blir utpekade som näthatare lär ju passa sig innan de gör om det men samtidigt föds en massa nya troll

Att faktiskt bryta ner och göra det hela mer "på riktigt" har hjälpt en hel del för att tag i det mer riktigt obehagliga näthatet faktiskt.
Att gå ifrån att skriva "person X är totalt dum i huvudet" till att gå till hot, prata om vilken adress personen bor på osv är en extremt stor grej som förvånansvärt många faktiskt tagit.
Det verkar ha blivit allt färre som faktiskt tar det steget iom uppmärksamheten som bland annat Trolljägarna gett till fenomenet och handlingarna.
Detta även innan programmet började sändas, många saker är inspelade för flera månader sedan osv.

Sen är programmet problematiskt på många sätt och jag tycker det fokuserar så mycket på individer mer än kultur, samhälle och dom grupperingar som leder fram till det här. Bland annat.

Sen tycke jag det är fascinerande hur många som fått sina konton och datorer kapade eller har kompisar som har tillgång till deras konton osv. Väldigt fascinerande. Det borde polisen verkligen undersöka närmre, om det är så vanligt med kapning av datorer borde vi verkligen göra något åt det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Att faktiskt bryta ner och göra det hela mer "på riktigt" har hjälpt en hel del för att tag i det mer riktigt obehagliga näthatet faktiskt.
Att gå ifrån att skriva "person X är totalt dum i huvudet" till att gå till hot, prata om vilken adress personen bor på osv är en extremt stor grej som förvånansvärt många faktiskt tagit.
Det verkar ha blivit allt färre som faktiskt tar det steget iom uppmärksamheten som bland annat Trolljägarna gett till fenomenet och handlingarna.
Detta även innan programmet började sändas, många saker är inspelade för flera månader sedan osv.

Sen är programmet problematiskt på många sätt och jag tycker det fokuserar så mycket på individer mer än kultur, samhälle och dom grupperingar som leder fram till det här. Bland annat.

Sen tycke jag det är fascinerande hur många som fått sina konton och datorer kapade eller har kompisar som har tillgång till deras konton osv. Väldigt fascinerande. Det borde polisen verkligen undersöka närmre, om det är så vanligt med kapning av datorer borde vi verkligen göra något åt det!

Jag undrar bara hur fan han får tag på ”trollen” menar hur får han IP adress sen om det bor flera personer på samma adress hur vet han då vem det är?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zeepax: Nu är det iof sex år sedan så mitt minne är kanske lite grumligt men jag vill minnas att dom svarade trollen via sina offer och några valde att ställa upp.

Går Trolljägarna fortfarande på TV? Orkar inte med Aschelberg, största hycklaren i svensk media och rätt så värdelös på journalistik rent genrellt. Karln kan inte formulera intellektuella meningar utan sjunker ner till gällande sandlådenivå så fort han stöter på hinder.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Vad tycker ni om TV3:s nya program "Trolljägarna" där Robert Aschberg konfronterar näthatare öga mot öga? Jag känner att det är det bästa svenska programmet som jag har sett på länge, kan bara hoppas att de ger sig in i spel som Dota och LoL så småningom.

Skitprogram som allt annat på svensk tv.

Skrivet av Zeepax:

Jag undrar bara hur fan han får tag på ”trollen” menar hur får han IP adress sen om det bor flera personer på samma adress hur vet han då vem det är?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte om det är sant, men har hört att redaktionen kontaktar folk i sociala medier och ger dem pengar för att ställa upp. Fake precis som alla andra "reality"-program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeepax:

Jag undrar bara hur fan han får tag på ”trollen” menar hur får han IP adress sen om det bor flera personer på samma adress hur vet han då vem det är?

Oj, det här var en gammal tråd.

Det är inte särskilt svårt att spåra folk på nätet, och om det bor folk på samma address är det oftast inte särskilt svårt att utesluta dom flesta.
Har du ens tittat på programmet? Jag såg bara lite grann, men jag tror ingen har påstått att det inte var deras konto som gjorde något utan dom påstod att deras kompis använt deras konto eller att deras konto blivit hackat eller nått annat osannolikt.
Vad fick dig att börja prata om det här nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

... Jag vet inte om det är sant, men har hört att redaktionen kontaktar folk i sociala medier och ger dem pengar för att ställa upp. Fake precis som alla andra "reality"-program.

Hahaha vilken tragikomisk mening!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag vet inte om det är sant, men har hört att redaktionen kontaktar folk i sociala medier och ger dem pengar för att ställa upp. Fake precis som alla andra "reality"-program.

Så dig ska vi tro på alltså men inte TV?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Så dig ska vi tro på alltså men inte TV?

Alltså, att dom kontaktar folk via sociala medier är ju en stor del av vad programmet går ut på, så det är ju sant.

Att folk får ersättning för att vara med i TV är också sant.

Men att det är något konstigt, fuffens eller fake bara för det är liksom bara dumt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Oj, det här var en gammal tråd.

Det är inte särskilt svårt att spåra folk på nätet, och om det bor folk på samma address är det oftast inte särskilt svårt att utesluta dom flesta.
Har du ens tittat på programmet? Jag såg bara lite grann, men jag tror ingen har påstått att det inte var deras konto som gjorde något utan dom påstod att deras kompis använt deras konto eller att deras konto blivit hackat eller nått annat osannolikt.
Vad fick dig att börja prata om det här nu?

Lol 😆 kom att tänka på serien och om den går på tv fortfarande. Men orsaken var att jag undrade hur fan han får tag i dom. Menar ISP bolagen kan ju Inte bara ställa upp pga Aschberg vill göra en serie ”Trolljägarna” och han lyckas ju alltid hitta dom han är ute efter. Har aldrig hänt att 1 av de ca 2-3 troll han letar efter slutar med att han säger. Ex tyvärr kunde vi inte få tag i trollet för han/hon använde VPN eller TOR.

Och fick mig att tänka 🤔 på om allt är fejk som någon redan antytt i tråden. Jag skulle känna mig jävligt blåst om allt bara är show. Det var största orsaken viset har ett tittarvärde ändå men fejk vs äkta är skillnaden för mig enorm. Och att oftast erkänner trollen kom jag oxå att tänka på. Istället för att säga tex -Har ingen aning 🤷‍♀️ om vem som använt min IP adress mm mm.

Iaf undrade om det kan va så att allt är fejk jag menar hela showen från offer till troll. F.. That isåfall. Hjälper ev att nån slutar med trollandet även om jag tycker troll och näthatare är skillnad på Tack för alla svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeepax:

Lol 😆 kom att tänka på serien och om den går på tv fortfarande. Men orsaken var att jag undrade hur fan han får tag i dom. Menar ISP bolagen kan ju Inte bara ställa upp pga Aschberg vill göra en serie ”Trolljägarna” och han lyckas ju alltid hitta dom han är ute efter. Har aldrig hänt att 1 av de ca 2-3 troll han letar efter slutar med att han säger. Ex tyvärr kunde vi inte få tag i trollet för han/hon använde VPN eller TOR.

Och fick mig att tänka 🤔 på om allt är fejk som någon redan antytt i tråden. Jag skulle känna mig jävligt blåst om allt bara är show. Det var största orsaken viset har ett tittarvärde ändå men fejk vs äkta är skillnaden för mig enorm. Och att oftast erkänner trollen kom jag oxå att tänka på. Istället för att säga tex -Har ingen aning 🤷‍♀️ om vem som använt min IP adress mm mm.

Iaf undrade om det kan va så att allt är fejk jag menar hela showen från offer till troll. F.. That isåfall. Hjälper ev att nån slutar med trollandet även om jag tycker troll och näthatare är skillnad på Tack för alla svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart som fan det mesta är scriptat/uppgjort.
Precis som majoriteten av allt annat som bajsas ut i godhetsknarkandets namn i diverse medier.

Permalänk
Medlem

@Zeepax: Kan det vara att de försöker få tag på 30-40 stycken kanske och sedan så blir det program om de 5-6 stycken de får tag på? Resterande som de inte fått tag på är ju inte direkt så intressant att sända ett program om direkt.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@Zeepax: Kan det vara att de försöker få tag på 30-40 stycken kanske och sedan så blir det program om de 5-6 stycken de får tag på? Resterande som de inte fått tag på är ju inte direkt så intressant att sända ett program om direkt.

Jag minns ett avsnitt. Där en person hade fått mängder av påhopp. De diskuterade detta och sedan så sökte de upp personer som med sitt riktiga namn och allt hade skrivit negativa kommentar på personens facebook sida.
Och det kändes väldigt tafatt och det märktes att det hade börjat gått utför med programmet Trolljägarna. Alltså det fanns personer som hade skrivit saker som är olagliga, men dessa personer krävdes det att man fick anstränga sig för att spåra upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeepax:

Lol 😆 kom att tänka på serien och om den går på tv fortfarande. Men orsaken var att jag undrade hur fan han får tag i dom. Menar ISP bolagen kan ju Inte bara ställa upp pga Aschberg vill göra en serie ”Trolljägarna” och han lyckas ju alltid hitta dom han är ute efter. Har aldrig hänt att 1 av de ca 2-3 troll han letar efter slutar med att han säger. Ex tyvärr kunde vi inte få tag i trollet för han/hon använde VPN eller TOR.

Dom han inte hittar kommer ju inte med i avsnitten, det jobbet görs ju av redaktionen utan att det visas.

Och som sagt, en behöver inte ens IP-nummer, utan om att helt enkelt följa upp ett konto och det brukar inte vara så svårt att hitta folk på nätet.