Knasig bootningsfråga

Permalänk
Medlem

Knasig bootningsfråga

Hej alla!

Jag har en liten fråga som jag inte lyckas klura ut ett svar på.
Jag ska bygga en ny dator med blad annat de här komponenterna:

Asus Z87 Pro
i7 4770K
Corsair Vengeance DDR3 pc12800/1600MHZ 2x8GB

SSD Samsung 840
Win 8.1 Pro

Jag vill helst inte använda mig av flera datorer så min fråga är om jag med dessa komponenter från tid till annan kan koppla ur SSD:n och ansluta och boota systemet med en klassisk sata disk som kör med XP?

Jag vet att det låter knasigt men jag har en massa saker på den som inte kommer att gå att lyfta över men som jag kommer att behöva köra ibland då och då.

Kommer jag att kunna boota med den disken om jag installerar Asus-bordets drivrutiner på den?

Permalänk
Avstängd

Let me get this straight...
Du vill alltså använda din gamla hårdskiva (från din gamla dator) i din nya setup utan att formatera den ?
Har du bra tur KANSKE du slipper till windows,med den gamla disken i.. inte använt xp på 10+ år så kommer inte ihåg exakt hur jävlig den var.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Let me get this straight...
Du vill alltså använda din gamla hårdskiva (från din gamla dator) i din nya setup utan att formatera den ?
Har du bra tur KANSKE du slipper till windows,med den gamla disken i.. inte använt xp på 10+ år så kommer inte ihåg exakt hur jävlig den var.

Njaee..
Om du uppfattar det på det viset kanske jag uttryckte mig lite otydligt.

Jag bygger alltså ett helt nytt system som kör med win8.1 och kommer att köra med detta.
XP hårddisken som jag nämde ska inte vara involverad i detta system på något sätt utan kommer att ligga helt för sig själv i en byrålåda.

Vad jag vill kunna göra (och det är det frågan handlar om), är att några gånger per år gå in i datorlådan, koppla ifrån bootdisken, och istället ansluta och boota systemet med det gamla XP systemet/disken, (förutsatt att det nya moderkortets drivrutiner ligger på denna)?

Man kanske kan omformulera frågan lite och istället fråga:
Kan ett befintligt XP-system boota på ovannämda hårdvara under förutsättning att det nya moderkortes drivrutiner ligger på XP-boot-hårddisken?

Hoppas att jag uttryckt mig klarare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Njaee..
Om du uppfattar det på det viset kanske jag uttryckte mig lite otydligt.

Jag bygger alltså ett helt nytt system som kör med win8.1 och kommer att köra med detta.
XP hårddisken som jag nämde ska inte vara involverad i detta system på något sätt utan kommer att ligga helt för sig själv i en byrålåda.

Vad jag vill kunna göra (och det är det frågan handlar om), är att några gånger per år gå in i datorlådan, koppla ifrån bootdisken, och istället ansluta och boota systemet med det gamla XP systemet/disken, (förutsatt att det nya moderkortets drivrutiner ligger på denna)?

Man kanske kan omformulera frågan lite och istället fråga:
Kan ett befintligt XP-system boota på ovannämda hårdvara under förutsättning att det nya moderkortes drivrutiner ligger på XP-boot-hårddisken?

Hoppas att jag uttryckt mig klarare nu.

Du kommer med stor sannolikhet inte få igång den på dina nya grejer, gör så att du kör med din ssd som vanligt och kopplar din gamla disk som sekundär disk så kommer du åt alla grejerna på den gamla disken i utforskaren utan att behöva köra xp och krångla med att saker inte fungerar.

Vill du inte ha disken i permanent så kan du skaffa en adapter så du kan koppla disken genom usb och på så vis få den som en extern disk som du bara kopplar i när du vill komma åt något på den.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Går inte att svara på den frågan. Antingen funkar det eller så funkar det inte.
Hur som helst så verkar det inte finnas några drivrutiner till Win XP.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Installera om xp på disken i byrålådan med nya hårdvaran så kommer det fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Installera om xp på disken i byrålådan med nya hårdvaran så kommer det fungera.

THIS!

det kommer troligtvis inte fungera alls med din gamla XP-installation. om du däremot kopplar ur din nya fina SSD och sedan installerar om XP på den gamla hårddisken, installerar drivrutiner osv. så kommer det fungera.

Ett tips till dig, TS är att kolla på virtuella maskiner istället. Jag antar att det är några program du vill köra som inte funkar i Windows 8.1? Det borde fungera galant i en virtuell maskin istället. mycket smidigare.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips.

Det är så som morxy49 säger att det är gamla redan installerade program som jag vill kunna köra, det handlar alltså inte om att komma åt gammal data vilket ju annars skulle vara enkelt.

Att installera om XP på en ny disk på det nya systemet är inte att tänka på då det förmodligen skulle krävas måånga timmars jobb att installera om de gamla programmen igen och få det hela att rulla på ett bra sätt.

Det här med virtuella maskiner verkar intressant, (har ingen koll på detta), hur kommer det att fungera i det här fallet? Måste jag även då installera om de gamla programmen i denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Tack för alla tips.

Det här med virtuella maskiner verkar intressant, (har ingen koll på detta), hur kommer det att fungera i det här fallet? Måste jag även då installera om de gamla programmen i denna?

Det här är nog det bästa tipset, så klart du skall köra VMs!

Du kan göra en konvertering med vmwares convert vertyg p2v (physical machine to virtual machine).
Laddas ner här: http://www.vmware.com/se/products/converter
Guide: http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?languag...

Jag kör själv vmware workstation och det är superbra och har gjort konverteringar utan problem, även gamla servrar som jag lyft in i en vm värld.

Du kommer alltså att konvertera din maskin som den är idag och den kommer också sedan se ut så i vmware. Du kommer inte behöva installera programmen, den gör som sagt en kopia av din maskin om den ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Det här är nog det bästa tipset, så klart du skall köra VMs!

Du kan göra en konvertering med vmwares convert vertyg p2v (physical machine to virtual machine).
Laddas ner här: http://www.vmware.com/se/products/converter
Guide: http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?languag...

Jag kör själv vmware workstation och det är superbra och har gjort konverteringar utan problem, även gamla servrar som jag lyft in i en vm värld.

Du kommer alltså att konvertera din maskin som den är idag och den kommer också sedan se ut så i vmware. Du kommer inte behöva installera programmen, den gör som sagt en kopia av din maskin om den ser ut.

Tack, så mycket, detta verkar vara väldigt användbart.

En kort fråga bara innan jag grottar ned mig i detta.

Rent praktiskt har jag fattat detta rätt??
1) Man skaffar en ny hårdisk som man kopplar in i den gamla maskinen. På denna skapar man sedan en virtuell kopia av hela den gamla maskinen.
2) Man tar kopian/hårddisken och installerar den i det nya bygget och vips kan man komma åt och köra allt som fanns i den gamla maskinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Tack, så mycket, detta verkar vara väldigt användbart.

En kort fråga bara innan jag grottar ned mig i detta.

Rent praktiskt har jag fattat detta rätt??
1) Man skaffar en ny hårdisk som man kopplar in i den gamla maskinen. På denna skapar man sedan en virtuell kopia av hela den gamla maskinen.
2) Man tar kopian/hårddisken och installerar den i det nya bygget och vips kan man komma åt och köra allt som fanns i den gamla maskinen?

Nej.

1. Du mappar upp en nätverksshare, enklast (eller installerar en ny disk, eller en USB disk).
2. Startar convertern och följer guiden. Den kommer att göra en vmware image av din dator den kommer i sin tur att sparas på nätverksdisken (eller hur du valde i steg 1).
3. I den nya datorn har du installerat programmet vmware workstation eller vmware player.
4. Importera vmware img filen från nätverksdisken (eller enligt steg 1.), den kommer sparas in på den nya datorn med imgfilen så bered plats!

Gamla XP kommer bara vara denna img fil nu framöver, samt några andra konfigfiler. Så bered plats på nya datorn att detta får plats när du importerar den från nätverksdisken.

Permalänk
Medlem

Härligt, dabman tack för guiden då klarnar allt.

Det är två saker kvar som jag inte fattar.
1) Vad är haken? Jag kan inte se någonstans att detta kostar något? Eller har jag haft ögonbindeln på när jag tittat?
2) Hur stor blir bilden? Blir den lika stor som jag har data på ursprungsdisken?

Permalänk
Medlem

Hittade nu att workstation kostar 120 euro, men när man klickar på wmplayer hamnar man på en sida för "Fusion 6" för 53 euro, är det den som är den nya wmplayer? Den verkar vara gjord för Mac.

Hittar fortfarande ingen info om hur stora bilderna blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Härligt, dabman tack för guiden då klarnar allt.

Det är två saker kvar som jag inte fattar.
1) Vad är haken? Jag kan inte se någonstans att detta kostar något? Eller har jag haft ögonbindeln på när jag tittat?
2) Hur stor blir bilden? Blir den lika stor som jag har data på ursprungsdisken?

1. vmware workstation kostar, vmware player kostar inte - laddas ner här: http://www.vmware.com/products/player/
Vmware converter kostar inte heller.
2. Den anpassar sig efter din upplösning på hostmaskinen (Windows 8.1) eller så kör du den i fönster och väljer själv hur stor den skall vara.

Skrivet av Wickman:

Hittade nu att workstation kostar 120 euro, men när man klickar på wmplayer hamnar man på en sida för "Fusion 6" för 53 euro, är det den som är den nya wmplayer?

Hittar emelletid fortfarande ingen info om hur stora bilderna blir.

Fusion är workstation versionen för MAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

1. vmware workstation kostar, vmware player kostar inte - laddas ner här: http://www.vmware.com/products/player/
Vmware converter kostar inte heller.
2. Den anpassar sig efter din upplösning på hostmaskinen (Windows 8.1) eller så kör du den i fönster och väljer själv hur stor den skall vara.
Fusion är workstation versionen för MAC.

Tackar tackar.

När det gäller 2) menade jag hur stor plats "bilden" tar upp på hostmaskinens hårddisk/SSD
Om det nu finns något sätt att beräkna det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Tackar tackar.

När det gäller 2) menade jag hur stor plats "bilden" tar upp på hostmaskinens hårddisk/SSD
Om det nu finns något sätt att beräkna det.

Jag tror img filen kommer ha samma storlek som disken du skapar den av.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Tackar tackar.

När det gäller 2) menade jag hur stor plats "bilden" tar upp på hostmaskinens hårddisk/SSD
Om det nu finns något sätt att beräkna det.

Ahh, nu såg jag. Det stämmer som du skrev. Den tar det data som är installerat på disken.

Skrivet av LudvigLindell:

Jag tror img filen kommer ha samma storlek som disken du skapar den av.

Inte hela fysiska disken utan vad installationen i fråga tar på disken kommer vara imagens storlek.

Permalänk
Medlem

Super duper.

Tack för alla svaren, och ett speciellt tack till dabman.
Nu blir det till att mecka lite.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Tror du får bättre svar här i "Microsoft Windows" även om du redan har fått en del svar.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...