Lillebrors nya dator stänger av sig själv

Permalänk
Medlem

Lillebrors nya dator stänger av sig själv

För några veckor sedan skruvade jag lite dator med min bror som köpt en helt ny dator. Den fungerade som den skulle tills efter någon vecka då den stängde av sig själv när han spelade Titanfall. Misstänkte att processorn kanske blivit för varm, efter att ha kört intel burn test i typ 1½min så var den uppe på 89 grader så då tänkte jag att det nog var den eventuellt. Ingen överklockning dock.

Men igår så stängde den av sig när han kollade på YouTube bara och hade då realtemp igång som visade 36 grader så det är kanske inte överhettning ändå. När vi monterade datorn så kunde vi inte fästa moderkortet i två distanser ordentligt, det blev ingen riktig kontakt (skräpchassi som inte gick att skruva i hålen ordentligt). Enda jag kunde komma på så här på rak arm, men om moderkortet inte har kontakt med dom utan "svävar" på dessa ställen medans de sitter i som de ska i de andra, spelar det någon roll?

När datorn stängt av sig och han försöker sätta på den direkt tar det några sekunder sedan startar den upp och stänger av sig själv igen, han säger att han får vänta några minuter innan det går att få liv i datorn igen.

Ska dit imorgon eller ikväll efter jobbet och kika på den och tänkte montera om den från grunden igen. Några andra tips på hur och vad jag kan felsöka? Alla delar är nya och disken var helt ren innan Windows installerades så det enda jag kunde tänka på var om han fått en måndagsexemplar av PSUn, men hur kan man kolla sådant egentligen?

EDIT: Delar ifall någon är intresserad.

ASRock Z87 Pro3 ATX
A-DATA SSD SX900-Series 128GB
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION
MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series
Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Pröva med ett annat nätagg, och pröva utan usb portar i, kan vara nån kortslutning i nån usb. Pröva bytt portar.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Pröva med ett annat nätagg, och pröva utan usb portar i, kan vara nån kortslutning i nån usb. Pröva bytt portar.

Har tyvärr inget annat agg att testa med just nu. USB ja, han hade en dongle för internet och den blåskärmade direkt när man stoppade i den på framsidan men sedan dess har han bara kört med mus, tbord och ett externt ljudkort inkopplat på baksidan. Han testade nu med ljudkortet urkopplat, men datorn dog igen ganska snabbt efter en stunds spelade i Titanfall. Han testade även att byta usb-portar på baksidan utan framgång.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Kom precis på att jag har ett annat 550W-agg att testa med. Men innan jag beger mig dit vore jag väldigt tacksam på andra saker jag bör kika på eller tänka på för felsökning!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Kom precis på att jag har ett annat 550W-agg att testa med. Men innan jag beger mig dit vore jag väldigt tacksam på andra saker jag bör kika på eller tänka på för felsökning!

med tanke på att han fick blåskärm när han kopplade in något i front USB så kan det vara det första ni kopplar ur... (Datorn kan spontant stänga av sig om T ex power led är kortsluten) efter en viss tid.

(kusinen min när han tröttnade på sin powerled lysande ut i rummet när strömmen var inkopplad i datorn så ryckte han loss den innan han startade datorn och undrade sen varför datorn stänger av sig när han lämnat två kablar kopplade till moderkortet inkopplade som kortslöt sig mot chassiet )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

med tanke på att han fick blåskärm när han kopplade in något i front USB så kan det vara det första ni kopplar ur... (Datorn kan spontant stänga av sig om T ex power led är kortsluten) efter en viss tid.

(kusinen min när han tröttnade på sin powerled lysande ut i rummet när strömmen var inkopplad i datorn så ryckte han loss den innan han startade datorn och undrade sen varför datorn stänger av sig när han lämnat två kablar kopplade till moderkortet inkopplade som kortslöt sig mot chassiet )

Det har inte suttit något i frontportarna sedan det blåskärmade när han stoppade in donglen där. Angående det övriga du skrev med kortslutning så fattade jag noll.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2