Permalänk

Skyhöga temperaturer med h80i

Hej! Efter att jag började överklocka min 4670k med min h80i har det bara blivit problem, Allt började med att jag prövade 1.25volt och 4.4Ghz OC, i prime gick temperaturen upp till 90+ på någon sekund. Har sedan haft 4.2 med 1.1volt och temperaturen låg på 80-90. Nu när jag sänkte allt till 4gbz och 1.05 volt ligger temperaturen för tillfället i 65-70grader i idle när jag satte på datorn! Det började på 35 och går bara uppåt! Vad händer?!

EDIT: Gick ner till ca 55grader men stannar där. Vill lägga till att innan överklock låg temperaturen på ca 30 grader idle och allt fungerade fint

Permalänk
Medlem

Monterat fel låter det som. Eller dåligt applicerad kylpasta.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Monterat fel låter det som. Eller dåligt applicerad kylpasta.

Skulle gissa på detta också Har själv en H80i och den kyler inte så dåligt för mig^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Men allt fungerade bra efter att jag monterat den, temperaturen låg på ca 30grader i idle, Har inte monterat om den eller något, det enda jag har gjort är att överklocka.

Permalänk

Som Imaculent säger så kan det vara monteringsfel (snett, dåligt tryck) eller att du lagt på antingen för mycket eller för lite kylpasta.

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem när jag monterade min h80i. Hyfsad temp vid idle men tokhög temp vid överklock.tog bort blocket från cpu och såg att den bara hade täckt ca 30% av cpu.monterade om och det blev bra.

Permalänk

Placerade om kylaren och använde ny kylpasta. Allt verkade bra igen men när jag kör ett spel och sedan slutar stannar temperaturen på 45-50 grader, det har gått 2 timmar och temperaturerna är samm och går ej ner

Permalänk
Skrivet av Lukas0120:

Placerade om kylaren och använde ny kylpasta. Allt verkade bra igen men när jag kör ett spel och sedan slutar stannar temperaturen på 45-50 grader, det har gått 2 timmar och temperaturerna är samm och går ej ner

Vilket program använder du för att mäta temp's och hur ser fläkt/luftflöder ut i chassit förövrigt?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Vilket program använder du för att mäta temp's och hur ser fläkt/luftflöder ut i chassit förövrigt?

Använder HWMonitor och Corsair link. Det har alltid varit bra temps och de har återgått normalt innan jag började överklocka och bytte ut några delar, Rörde inte kylaren. Luftflödet är väll bra, Har stock fläktarna för chassit och bytte h80i fläktarna till 2 st NF F12

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunnat få en CPU med dåligt monterad IHS, så var fallet med min 4770k, blev stor skillnad efter en delid. (Kör nu helt utan IHS)
Min 4770k klarade stock volt och stock speed bra, men temp sköt i höjden vid överclockning.

Permalänk
Skrivet av Xelnah:

Du skulle ju kunnat få en CPU med dåligt monterad IHS, så var fallet med min 4770k, blev stor skillnad efter en delid. (Kör nu helt utan IHS)
Min 4770k klarade stock volt och stock speed bra, men temp sköt i höjden vid överclockning.

Ursäkta min okunighet men vad är IHS och delid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Hej! Efter att jag började överklocka min 4670k med min h80i har det bara blivit problem, Allt började med att jag prövade 1.25volt och 4.4Ghz OC, i prime gick temperaturen upp till 90+ på någon sekund. Har sedan haft 4.2 med 1.1volt och temperaturen låg på 80-90. Nu när jag sänkte allt till 4gbz och 1.05 volt ligger temperaturen för tillfället i 65-70grader i idle när jag satte på datorn! Det började på 35 och går bara uppåt! Vad händer?!

EDIT: Gick ner till ca 55grader men stannar där. Vill lägga till att innan överklock låg temperaturen på ca 30 grader idle och allt fungerade fint

Var har du kopplat in pumpen?

Permalänk
Medlem

Håller med samtliga föregående inlägg om att du bör se över din installation och jag skulle vilja säga original fläktar tillbaka också, har själv exakt samma setup och kör på 4,5GHz ledigt på 1.26v med idle på 28-32 och max load på 60-73 grader.

Mvh!

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Var har du kopplat in pumpen?

det är ett slutet system

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

det är ett slutet system

Han menar nog hur det slutna systemet får ström. Via moderkortet eller något annat?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

det är ett slutet system

Även ett slutet system har en pump. Som sitter i blocket.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Var har du kopplat in pumpen?

H80i kopplas till sata ström och USB på moderkortet för styrningen

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Ursäkta min okunighet men vad är IHS och delid?

Internal Heat Spreader, det s.k "locket" på processorn. Det överför värmen från processorn till kylblocket.

Delid är när man tar bort IHS'en eller byter ut kylpastan mellan själva processorn och IHS'en.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk

öppnade Chassit precis efter att jag använt datorn och jäklar vad varmt det var, luktade även lite bränt plast, men ytterst lite. Kände även på slangarna till h80i:n och dem var riktigt varma, Ska det vara så här? Fattar inte vad som händer, har monterat om kylaren ett antal gånger men samma problem.... Temperaturerna vägrar gå ner. Kan ha datorn på i timmar utan att göra någonting alls och tempsen ligger fortfarande på 45-50 grader. Ska jag försöka kontakta corsair?

Permalänk

Pumpen kanske är sönder? Reklamera

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Skrivet av SatellitPer:

Pumpen kanske är sönder? Reklamera

Tror jag ska begära en RMA Från corsairs hemsida. Eller ska jag kontaka affären jag köpte den från? Det var i julas jag köpte den från netonnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Tror jag ska begära en RMA Från corsairs hemsida. Eller ska jag kontaka affären jag köpte den från? Det var i julas jag köpte den från netonnet

Så du har inte kopplat pumpen till något som har fläkstyrning? (typ CPU_FAN)

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Så du har inte kopplat pumpen till något som har fläkstyrning? (typ CPU_FAN)

Jo det har jag. Sitter bra och jag kan kontrollera fläkar. Corsair link fungerar perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelnah:

Du skulle ju kunnat få en CPU med dåligt monterad IHS, så var fallet med min 4770k, blev stor skillnad efter en delid. (Kör nu helt utan IHS)
Min 4770k klarade stock volt och stock speed bra, men temp sköt i höjden vid överclockning.

Hur gör man det?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Jo det har jag. Sitter bra och jag kan kontrollera fläkar. Corsair link fungerar perfekt

Pumpen är ingen fläkt. Pumpen ska ha konstant spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Pumpen är ingen fläkt. Pumpen ska ha konstant spänning.

Pumpen på h80i kopplas på sata ström så alltså ingen 3pin för ström bara rpm avläsning

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Pumpen på h80i kopplas på sata ström så alltså ingen 3pin för ström bara rpm avläsning

OK, då får vi hoppas att TS kopplat så då.

edit: Jag tror att jag förstår hur du menar. Då borde det inte gå att skapa det annars ganska vanliga felet som jag försökte utesluta.

Permalänk

Oj läste frågan fel. Givetvis har jag pumpen kopplat till sata ström och inte en 3 pin. Har kopplat allt rätt och det är jag 100% säker på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Oj läste frågan fel. Givetvis har jag pumpen kopplat till sata ström och inte en 3 pin. Har kopplat allt rätt och det är jag 100% säker på

OK. Det är händer annars då och då att folk kopplar in pumpen till CPU_FAN så att pumpen inte går som den ska.

Kanske är dags för RMA. Rapporteras någon RPM för pumpen?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

OK. Det är händer annars då och då att folk kopplar in pumpen till CPU_FAN så att pumpen inte går som den ska.

Kanske är dags för RMA. Rapporteras någon RPM för pumpen?

Enligt corsair link ligger pumpen på ca 2200rpm