Permalänk
Medlem

i7 överklockings problem

Hej Sweclockers!

Har ställt in min i7 860 @ 2.80ghz på "turbo läge" i min BIOS där den ska ligga på 3.2 ghz men när jag tittar när jag går in på "Visa standardinformation om datorn" ser jag att den fortfarande är på 2.80 ghz. Har använt det här tidigare för väldigt länge sedan och då har det ändrats men inte nu. Har vart så här länge har bara inte tagit tag i det.
Här är mina specifikationer om det skulle komma på tal.

MB: Maximus Formula III
CPU: Intel i7 860k 2.8Ghz

http://imgur.com/pKUhAas,UzEFlu2

http://imgur.com/pKUhAas,UzEFlu2#1

Tack på förhand.

Visa signatur

MB: Maximus Formula III | GPU: XFX Radeon 7970 | CPU: Intel i7 860k 2.8Ghz | RAM: XMS3 2x4G 1600Mhz PSU: XFX Core Edition 850W 80+ | Case: Fractal Design Arc Svart | SSD: Corsair SSD Force GT 120GB | HDD: 1TB Western Digital

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av niblah:

Hej Sweclockers!

Har ställt in min i7 860 @ 2.80ghz på "turbo läge" i min BIOS där den ska ligga på 3.2 ghz men när jag tittar när jag går in på "Visa standardinformation om datorn" ser jag att den fortfarande är på 2.80 ghz. Har använt det här tidigare för väldigt länge sedan och då har det ändrats men inte nu. Har vart så här länge har bara inte tagit tag i det.
Här är mina specifikationer om det skulle komma på tal.

Case: Fractal Design Arc Black
MB: Maximus Formula III
CPU: Intel i7 860k 2.8Ghz
CPU cooling: Corsair H80
RAM: XMS3 2x4G 1600Mhz
CPU: 2x XFX Radeon 7970 in crossfire
PSU: XFX Core Edition 850W 80+
SSD: Corsair SSD Force GT 120GB
HDD: 1TB Western Digital

Tack på förhand.

"Visa datorinfo" visar bara stock läst från CPU ID. Kolla med ett riktigt program när datorn belastas, t ex CPU-Z.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är det inte så att den ska gå upp i den hastigheten i tyngre användning bara då?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Är det inte så att den ska gå upp i den hastigheten i tyngre användning bara då?

Har tidigare använt mig av detta då har den ändrats bara när jag har startat upp datorn. Ska lägga upp bilder så ni får en liten bättre insyn.

Visa signatur

MB: Maximus Formula III | GPU: XFX Radeon 7970 | CPU: Intel i7 860k 2.8Ghz | RAM: XMS3 2x4G 1600Mhz PSU: XFX Core Edition 850W 80+ | Case: Fractal Design Arc Svart | SSD: Corsair SSD Force GT 120GB | HDD: 1TB Western Digital

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB: Maximus Formula III | GPU: XFX Radeon 7970 | CPU: Intel i7 860k 2.8Ghz | RAM: XMS3 2x4G 1600Mhz PSU: XFX Core Edition 850W 80+ | Case: Fractal Design Arc Svart | SSD: Corsair SSD Force GT 120GB | HDD: 1TB Western Digital

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg exakt hur det är men ibland på Windows 7 så kunde den byta när man körde WEI, det finns också chans att det ändras ifall överklockningen ligger på när man installerar operativsystemet.

Har funderat över det själv, men å andra sidan så skulle jag inte rekommendera att du kör med moderkortets auto-överklockning och jag hade aldrig kollat på windows för frekvenser, ladda hem CPU-z eller ännu bättre, HWiNFO64(/32).

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

"Visa datorinfo" visar bara stock läst från CPU ID. Kolla med ett riktigt program när datorn belastas, t ex CPU-Z.

Länge sedan jag hade det på datorn men tack för påminnelse. Den går upp till 3.3ghz nu. Tror ni jag skulle kunna pusha min i7 lite mer med en corsair H80? Körde den förut i 4,2ghz men ville inte pusha den för mycket!

Visa signatur

MB: Maximus Formula III | GPU: XFX Radeon 7970 | CPU: Intel i7 860k 2.8Ghz | RAM: XMS3 2x4G 1600Mhz PSU: XFX Core Edition 850W 80+ | Case: Fractal Design Arc Svart | SSD: Corsair SSD Force GT 120GB | HDD: 1TB Western Digital

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt så är det bara stock som visas i standardinformationen, och för övrigt så går datorn inte på fullvarv hela tiden. om du inte ha inaktiverat intel C-state så ska clocken ändras hela tiden beroende på belastning, och din överklockning agerar endast som en övre gräns.

Visa signatur

Corsair Carbide 500r Black - Xfx Proseries 750w - Msi z77a-g43 - Intel 3570k @4.4ghz, Stock voltage -CM Seidon 120m - MSI GTX 680 2gb OC edition - 2x4gb Corsair Vengeance - WD Caviar black 500gb

Permalänk
Medlem

Minns att jag sett windows faktiskt skriva ut den överklockade hastigheten någon gång så där ibland. Inte tillförlitligt.

Däremot så kan aktivitetshanteraren i windows 8 visa rätt (under belastning) om man har lite flax:

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

En till snabb fråga till er gott folk; Förra gången jag överklockade så gjorde jag det med en program minns jag(oc tuner). Blev sugen på att göra det igen nu men hur säkert är det att använda sig av ett program i jämförelse med att göra det manuellt? Jag är ingen expert på överklocking så det är därför jag skulle föredra att använda ett program.

Visa signatur

MB: Maximus Formula III | GPU: XFX Radeon 7970 | CPU: Intel i7 860k 2.8Ghz | RAM: XMS3 2x4G 1600Mhz PSU: XFX Core Edition 850W 80+ | Case: Fractal Design Arc Svart | SSD: Corsair SSD Force GT 120GB | HDD: 1TB Western Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Kommer inte ihåg exakt hur det är men ibland på Windows 7 så kunde den byta när man körde WEI, det finns också chans att det ändras ifall överklockningen ligger på när man installerar operativsystemet.

Har funderat över det själv, men å andra sidan så skulle jag inte rekommendera att du kör med moderkortets auto-överklockning och jag hade aldrig kollat på windows för frekvenser, ladda hem CPU-z eller ännu bättre, HWiNFO64(/32).

Jag har irriterat mig på detta fenomenet själv, ibland kan den säga 800mhz och ibland 3,5ghz när man kollar i windows, och det var t.o.m så jag inte kunde köra rapid start på min samsung ssd bara för att man var tvungen att ha en cpu på minst 1ghz för att köra det och i windows sa den 800mhz bara för att den klockar ner sig så lågt, det mest irriterande är väl att ett program skulle mäta den avläsningen och inte det faktiska värdet på cpun.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av niblah:

En till snabb fråga till er gott folk; Förra gången jag överklockade så gjorde jag det med en program minns jag(oc tuner). Blev sugen på att göra det igen nu men hur säkert är det att använda sig av ett program i jämförelse med att göra det manuellt? Jag är ingen expert på överklocking så det är därför jag skulle föredra att använda ett program.

Gör det själv vi BIOS. Ofantligt mycket säkrare.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."