Quantenna med 10 gigabit per sekund trådlöst nätverk under 2015

Permalänk

Själv tycker jag att tillverkarna borde koncentrera sig på att utveckla en router som har mindre antenner eller inga alls. Har två routrar av N-standarden hemma, den ena har två antenner, den andra tre. Att man nu skall ha 4 till 8 antenner tycker jag är att gå till överdrift. Lyckades telefontillverkarna att bygga in antennerna, så borde hårdvaru-tillverkarna som gör routrar också fundera på detta.

Vem vill ha en router med 8 spretande antenner?

Ju mer "skit" som sticker ut, desto mer "skit" som kan gå sönder enligt mig.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Amatörgrejer. Kolla upp Intel MXC. Där snackar vi uppkoppling.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Själv tycker jag att tillverkarna borde koncentrera sig på att utveckla en router som har mindre antenner eller inga alls. Har två routrar av N-standarden hemma, den ena har två antenner, den andra tre. Att man nu skall ha 4 till 8 antenner tycker jag är att gå till överdrift. Lyckades telefontillverkarna att bygga in antennerna, så borde hårdvaru-tillverkarna som gör routrar också fundera på detta.

Vem vill ha en router med 8 spretande antenner?

Ju mer "skit" som sticker ut, desto mer "skit" som kan gå sönder enligt mig.

Vem har sagt att de måste sticka ut? Jag kan ha missat något..
Min routers antenner är inbyggda och även polarens router har det, så även om denna kommer ha 8st betyder det inte att de kommer synas

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Tycker de borde satsa på bättre och billigare teknologi för dagens snabbhet.. istället för att bara göra allt snabbare och snabbare..
Finns ju fortfarande människor med 0.25mb/s

Var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Själv tycker jag att tillverkarna borde koncentrera sig på att utveckla en router som har mindre antenner eller inga alls. Har två routrar av N-standarden hemma, den ena har två antenner, den andra tre. Att man nu skall ha 4 till 8 antenner tycker jag är att gå till överdrift. Lyckades telefontillverkarna att bygga in antennerna, så borde hårdvaru-tillverkarna som gör routrar också fundera på detta.

Vem vill ha en router med 8 spretande antenner?

Ju mer "skit" som sticker ut, desto mer "skit" som kan gå sönder enligt mig.

Först och främst så finns det massor routrar på marknaden idag med inbyggda antenner, sedan är det så att i den trådlösa världen finns det mottagare och sändare. Antennen i din telefon är typisk mottagare, den kan vara relativt liten och dra lite ström men det kräver istället att sändaren vilket då är den stora 3G/4G masten har en stor antenn och en jävla massa ström att trycka ut radiovågorna med. Ju mindre du gör en antenn desto större måste den andra vara och mer ström kommer krävas. Ett hemnätverk är oftast ganska litet och kan därför har routrar med inbyggda antenner för det mesta men externa är helt klart att föredra. Smartast är att ställa flera av dem i olika vinklar så att de får maximal spridning genom hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremeZero:

villor? Som inte har råd eller inte vill investera 25k+ för fiber.. sitter med ADSL och 0.25 - 8 mb/s.. känner 2 st som sitter med 0.5..

Permalänk
Skrivet av JORDGUBB3:

Bara kräma på när jag sitter här med mina 8mbit/s ner vilket är maximum där jag bor!

Samma här fast får knappt ut 7

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

frågan är hur kännsligt detta är för väggar och längd till AP, om det är samma 5ghz standard som 802.11n fast bundlad lär ju känsligheten vara ännu högre

upp till 10gbit, skulle nog vara nöjd om man får ut 500mbit under normala förhållanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Först och främst så finns det massor routrar på marknaden idag med inbyggda antenner, sedan är det så att i den trådlösa världen finns det mottagare och sändare. Antennen i din telefon är typisk mottagare, den kan vara relativt liten och dra lite ström men det kräver istället att sändaren vilket då är den stora 3G/4G masten har en stor antenn och en jävla massa ström att trycka ut radiovågorna med. Ju mindre du gör en antenn desto större måste den andra vara och mer ström kommer krävas. Ett hemnätverk är oftast ganska litet och kan därför har routrar med inbyggda antenner för det mesta men externa är helt klart att föredra. Smartast är att ställa flera av dem i olika vinklar så att de får maximal spridning genom hemmet.

Detta är inte riktigt rätt. En antenns storlek är kopplad till vilken frekvens den är dimensionerad för. En basstation för mobilnät drar mycket ström för att den kan sända med en mycket högre effekt än vad som är möjligt med en batteridriven mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Så bandbredden är hög.
Hur är det med latenserna och tillförlitligheten då?

TP forever!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Curik:

Nu var det länge sedan jag mätte med tråd, men kollade precis med trådlöst och jag har mellan 0.9ms och 2.3ms till min NUC i vardagsrummet. Och då står stationära datorn två rum bort (10 meter bort) med stängd trädörr och betongväggar, ej fri sikt ens om dörrarna vore öppna.

Det är ju säkert närmare 0.3ms ping med tråd i sådana här förhållanden och det är ju 300-900% bättre, men fortfarande väldigt små skillnader rent praktiskt.

Kollade precis hemma här (802.11n både 2.4GHz och 5GHz). Wifi oavsett om det är 2.4GHz eller 5GHz pendlar mellan 0.5ms till 3.5ms (på Linux, Windows verkar ha samma då den säger mellan 3ms till <1ms). Via tråd mellan två Linux-maskiner får man mellan 0.05ms till 0.07ms, en tiopotens mindre och klart mindre varians.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Ollebro:

Först och främst så finns det massor routrar på marknaden idag med inbyggda antenner, sedan är det så att i den trådlösa världen finns det mottagare och sändare. Antennen i din telefon är typisk mottagare, den kan vara relativt liten och dra lite ström men det kräver istället att sändaren vilket då är den stora 3G/4G masten har en stor antenn och en jävla massa ström att trycka ut radiovågorna med. Ju mindre du gör en antenn desto större måste den andra vara och mer ström kommer krävas. Ett hemnätverk är oftast ganska litet och kan därför har routrar med inbyggda antenner för det mesta men externa är helt klart att föredra. Smartast är att ställa flera av dem i olika vinklar så att de får maximal spridning genom hemmet.

Finns faktiskt mer trådlösa routrar av AC-standarden än jag visste om, och mycket riktigt har många av dem inbyggda antenner. Konstigt dock att de två populäraste på prisjakt är två Asus, med spretande antenner

Nu när jag nämnde mobil-telefoner så kanske det var lite missvisande, då telefonerna innan endast använde antennerna för just uppkoppling till mobilnätet. Nu har ju dock mobilerna även inbyggda nätverkskort, och dessa har ju "inga" antenner, och fungerar både som mottagare och sändare, eller? Så därför ställer jag mig lite frågande varför ha antenner, då routrar kan byggas utan och bibehålla samma dataöverföringshastigheter. Det verkar ju inte inte finnas något att vinna på att göra routrar med antenner.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GambitSWE:

Finns faktiskt mer trådlösa routrar av AC-standarden än jag visste om, och mycket riktigt har många av dem inbyggda antenner. Konstigt dock att de två populäraste på prisjakt är två Asus, med spretande antenner

Nu när jag nämnde mobil-telefoner så kanske det var lite missvisande, då telefonerna innan endast använde antennerna för just uppkoppling till mobilnätet. Nu har ju dock mobilerna även inbyggda nätverkskort, och dessa har ju "inga" antenner, och fungerar både som mottagare och sändare, eller? Så därför ställer jag mig lite frågande varför ha antenner, då routrar kan byggas utan och bibehålla samma dataöverföringshastigheter. Det verkar ju inte inte finnas något att vinna på att göra routrar med antenner.

Det finns allt att vinna på riktiga antenner och alla enheter som presterar bra har fullstora antenner, att ha dem externt innebär oftast att de är utbytbara vilket är en ännu större fördel, därför var det trevligt att se den här nyheten.

http://www.sweclockers.com/nyhet/18628-linksys-open-source-ro...
Verkar vara en relativt billig prestandaenhet för hemmabruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Kollade precis hemma här (802.11n både 2.4GHz och 5GHz). Wifi oavsett om det är 2.4GHz eller 5GHz pendlar mellan 0.5ms till 3.5ms (på Linux, Windows verkar ha samma då den säger mellan 3ms till <1ms). Via tråd mellan två Linux-maskiner får man mellan 0.05ms till 0.07ms, en tiopotens mindre och klart mindre varians.

Har antagligen delvis med kollisionerna och hanteringen av dessa att göra (omsändningar), ethernet togs iofs fram för trådlös överföring från början, men det slipper man ju i en kabel som har full duplex och switchar som köar upp trafik.
Även i den gamla koaxialkabeln kunde krockar vara ett problem, trots dess ganska snälla miljö, jämfört med trådlös överföring .

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Detta blir något för dom med 56K modem.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/