Permalänk
Avstängd

Min i5 2500k vill inte klocka?

Hej! Efter att nyligen köpt ny cpu kylare för att klocka processorn så har jag märkt att den inte klockar upp sig i de hastigheter jag ställt in den till att göra. En bild här http://tinypic.com/view.php?pic=23mjyqb&s=8 jag satte multipliern på 45 med den går endast upp till 37, varför?

Permalänk
Medlem

Tryckte du på F10? ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiqt:

Tryckte du på F10? ^^

Ja, i bios så allting är sparat. Det står att den körs i 4,5 ghz i Bios men icke i Windows

Permalänk
Medlem

Speedstep, kör benchmark.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Satte du den direkt på 45 utan att göra något annat? Akta så du inte har någon autofunktion som smaskar på överdrivet mycket vcore. (är noob men vad jag förstått kan hända)

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Står ju 16-45 i cpu-z. Du behöver nog belasta cpu för att den ska hoppa upp till x45.

Permalänk

japp precis som de tidigare sagt så är troligen speedstep aktiverat i bios.

dvs den sänker och höjer multipliern efter behov och belastning

så i idle kommer den klocka ner sig för att hålla sig svalare och sänka strömförbrukningen men gå upp på max vid högre belastning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

På en del moderkort måste man även höja power limit eller något dylikt när man överklockar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

när prollen inte är belastad så går den lågt, ladda hem cpuz lr nåt och dra igång ett spel och kolla i windows sen i proget. är nog turbo boost ni höjt så den kan gå upp så högt om cpun blir belastat hårt.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Om du följer denna guiden till punkt å pricka så kommer du förmodligen att få en mycket stabil OC.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Jag kör min i5 2500k i 4.2GHz med Vcore på 1.187V stabilt, innan då jag bara ändrade som du multipliern så behövdes en bra bit över 1.2V å ändå var det inte 12h prime95-stabilt.

Visa signatur