Permalänk
Medlem

Luftflöde hjälp

Kommer montera ihop min första dator imorgon och skulle behöva lite hjälp angående luftflödet. Bygger i ett NZXT h440, tre 120mm fläktat i fronten, en 140mm i toppen (satt från början där bak men flyttade upo dem för att få plats med vattenkylningen).

Så till frågan, har en corsair h60 som jag tänkt montera där bak, bör jag montera fläkten så att den får färsk luft som sugs utifrån och så att all varm luft åker ur uppåt, eller borde jag montera den så att luften dras inifrån och trycks ut så att all luft går framifrån och ut därbak.

Får ursäkta för krångligt och dåligt formulerad fråga men hoppas någon förstår!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så att kall luft dras utifrån. Det är vad corsair rekommenderar iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser snyggare ut om man tar det inifrån och har man bra kylning bör det inte påverka så mycket.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewwey:

Kommer montera ihop min första dator imorgon och skulle behöva lite hjälp angående luftflödet. Bygger i ett NZXT h440, tre 120mm fläktat i fronten, en 140mm i toppen (satt från början där bak men flyttade upo dem för att få plats med vattenkylningen).

Så till frågan, har en corsair h60 som jag tänkt montera där bak, bör jag montera fläkten så att den får färsk luft som sugs utifrån och så att all varm luft åker ur uppåt, eller borde jag montera den så att luften dras inifrån och trycks ut så att all luft går framifrån och ut därbak.

Får ursäkta för krångligt och dåligt formulerad fråga men hoppas någon förstår!

Skickades från m.sweclockers.com

Så dom fram blåser in och bägge bak blåser ut, sätter du kylaren bak och den med blåser in så skapar det turbulens och kommer bara kyla sämre.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Så jag borde alltså montera den så fläkten blåser bakåt/utåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewwey:

Så jag borde alltså montera den så fläkten blåser bakåt/utåt?

Precis

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Rewwey:

Så jag borde alltså montera den så fläkten blåser bakåt/utåt?

Ja. Om den suger luft utifrån blir det som sagt turbulens samt att den ändå får ljummen luft iom den andra fläkten.

Permalänk
Medlem

Ok tack för alla svar!