Permalänk
Medlem

i5-3470 eller i5-4430?

Håller på att väljer mellan två "uppgraderings kit".

Intel Core i5-4430
Gigabyte GA-H81M-DS2
Ballistix Sport 8GB 1600MHz

eller

Intel Core i5-3470
Gigabyte GA-B75M-D3H
HyperX Blue 8GB

Båda kostar exakt lika mycket.

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4430-vs-Intel-Core-i5-3...

Enligt det testet så är 3470 snabbare och har högre turbo frekvens.

Vad jag förstår så är ingen utav dom överklockningsbara.

Läste att haswell är "faster per clock" ?

Vilken utav dom är det bättre köpet. Lägre strömförbrukning osv bryr jag mig inte om, är medveten om att Haswell är bättre för eventuella framtida uppgraderingar. Men, om vi åsidosätter det och ska välja den med "best bang for the bucks" just nu, vilken blir det?

Permalänk

Satsa på en 4670k processor, Den kostar inte många kronor extra och går att överklocka rejält mkt mer. Även om du inte tänker överklocka så är andrahands värdet på en 4670k otroligt mkt bättre än en låst processor.

Detta skulle jag rekommendera:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6673815/2014-04-13

Men om det absolut står mellan processorerna du nämner så borde du välja i5-4430

Vill du komma lite billigare undan och struntar i överklockning så kan du köpa dessa delar på NetonNet:

MSI B85-G43 GAMING
Kingston HyperX Beast 8GB 2133MHz
Intel Core i5-4670K

Det blir totalt: 3097:-

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Mitt budget tak är nått, från början utgick jag från en amd athlon ii x4 760k, jag spräcker redan budgeten med ovannämda processorer.

Av vilka anledningar ska jag välja i5-4430 ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fulbygge:

Mitt budget tak är nått, från början utgick jag från en amd athlon ii x4 760k, jag spräcker redan budgeten med ovannämda processorer.

Av vilka anledningar ska jag välja i5-4430 ?

Kör haswell, mycket roligare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kör haswell, mycket roligare.

Prestanda är roligt, alltså har haswell cpu:n bättre prestanda enligt dig?

Permalänk
Skrivet av fulbygge:

Mitt budget tak är nått, från början utgick jag från en amd athlon ii x4 760k, jag spräcker redan budgeten med ovannämda processorer.

Av vilka anledningar ska jag välja i5-4430 ?

Haswell är något snabbare vid samma klockfrekvens (3-7%-ish) och även något strömsnålare. Som du själv dock nämner körs 3470 i högre klockfrekvenser och skillnaden i prestanda mellan de två är i princip helt försumbar.

i5-4430 körs på en nyare plattform men det är inte så mycket nytt med den jämfört med föregående. Skall du använda den integrerade grafiken så är den bättre på 4430 men med separat grafikkort i datorn används den ju inte alls.

Valet är i princip hugget som stucket, välj efter vilket moderkort du gillar bäst eller dylikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Irrationell:

Haswell är något snabbare vid samma klockfrekvens (3-6%-ish) och även något strömsnålare. Som du själv dock nämner körs 3470 i högre klockfrekvenser och skillnaden i prestanda mellan de två är i princip helt försumbar.

i5-4430 körs på en nyare plattform men det är inte så mycket nytt med den jämfört med föregående. Skall du använda den integrerade grafiken så är den bättre på 4430 men med separat grafikkort i datorn används den ju inte alls.

Valet är i princip hugget som stucket, välj efter vilket moderkort du gillar bäst eller dylikt.

Detta.
Skulle för övrigt råda TS att ta SMS-lån eller liknande för en i5 4670K för det är ärligt talat värt det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Haswell är något snabbare vid samma klockfrekvens (3-7%-ish) och även något strömsnålare. Som du själv dock nämner körs 3470 i högre klockfrekvenser och skillnaden i prestanda mellan de två är i princip helt försumbar.

i5-4430 körs på en nyare plattform men det är inte så mycket nytt med den jämfört med föregående. Skall du använda den integrerade grafiken så är den bättre på 4430 men med separat grafikkort i datorn används den ju inte alls.

Valet är i princip hugget som stucket, välj efter vilket moderkort du gillar bäst eller dylikt.

Tack för ett vettigt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Detta.
Skulle för övrigt råda TS att ta SMS-lån eller liknande för en i5 4670K för det är ärligt talat värt det.

Du rekommenderar alltså en person att ta en sms lån, med en ränta högre än olympus berg. Det är alltså värt att kanske hamna i ekonomiska bekymmer, på grund av att det är värt det? 4670K är bra, ja men inte värt det besväret.

Däremot, TS, om du inte har absolut nu-direkt-måsteha behov av dator så försök spara ihop till det, för då är det värt det.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Carlj:

Du rekommenderar alltså en person att ta en sms lån, med en ränta högre än olympus berg. Det är alltså värt att kanske hamna i ekonomiska bekymmer, på grund av att det är värt det? 4670K är bra, ja men inte värt det besväret.

Däremot, TS, om du inte har absolut nu-direkt-måsteha behov av dator så försök spara ihop till det, för då är det värt det.

Nu var jag väl inte riktigt fullt seriös men beroende på TS ekonomiska sits så skulle jag ärligt tala göra det, så mycket värde för några få hundringar för framtiden.
Det smartaste vore ju dock såklart att spara ihop några hundringar till nästa månad men vill TS ha processorn NU så är det lån som gäller tycker jag

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Nu var jag väl inte riktigt fullt seriös men beroende på TS ekonomiska sits så skulle jag ärligt tala göra det, så mycket värde för några få hundringar för framtiden.
Det smartaste vore ju dock såklart att spara ihop några hundringar till nästa månad men vill TS ha processorn NU så är det lån som gäller tycker jag

Ska se fram emot att se dig i lyxfällan ;).

Ts, kan du vänta, så gör det. Ta för guds skull inte något lån.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fulbygge:

Mitt budget tak är nått, från början utgick jag från en amd athlon ii x4 760k, jag spräcker redan budgeten med ovannämda processorer.

Av vilka anledningar ska jag välja i5-4430 ?

Spara lite till istället för att vara dumsnål och förlora både prestanda och andrahandsvärde. i5-4430 är väl knappt ens billigare

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Carlj:

Ska se fram emot att se dig i lyxfällan ;).

Ts, kan du vänta, så gör det. Ta för guds skull inte något lån.

Som sagt, jag använde mera SMS-lån lite som ett uttryck för hur värt det det är att köpa en 4670K och kanske inte som ett direkt tips för personligen skulle jag sparat ihop pengar men det jag i grund och botten vill få fram är: Köp inte 3470/4430!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fulbygge:

Prestanda är roligt, alltså har haswell cpu:n bättre prestanda enligt dig?

De har mer eller mindre identisk prestanda men Haswell är en nyare och trevligare plattform.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
99:e percentilen

Jag tycker att du ska spara ihop till en 4670K. Den är snabbare nu, kommer vara tillräckligt snabb mycket längre (pga överklockning) och har mycket högre andrahandsvärde. Du bör helst ha ett Z87-moderkort till den, annars kan du inte överklocka.

Tror att du kommer ångra dig om du köper en 4430.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers