[Q] Rekommendationer för att göra dator tystare

Permalänk
Medlem

[Q] Rekommendationer för att göra dator tystare

Tjenare.

Jag har en dator som jag börjar bli grymt less på, den är väldigt högljud i proposition till prestanda och därför förtjänar den inte det oväsen den för.

Jag undrar då, då jag spekulerat över det om kanske vattenkylning är bättre?
Jag har själv aldrig ägt ett vattenkylt system och vet därför inget om det.

Vad jag vill göra i slutändan är att få ett tystare system, därför vill jag byta
min Noctua NH-D14 mot en ny och även spekulerat på kylning till mitt 560 Ti.

Min fråga till er som är ninjor på detta är, vilken och vad ska jag välja för att
få det bästa, jag föredrar tystnad.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Tjenare.

Jag har en dator som jag börjar bli grymt less på, den är väldigt högljud i proposition till prestanda och därför förtjänar den inte det oväsen den för.

Jag undrar då, då jag spekulerat över det om kanske vattenkylning är bättre?
Jag har själv aldrig ägt ett vattenkylt system och vet därför inget om det.

Vad jag vill göra i slutändan är att få ett tystare system, därför vill jag byta
min Noctua NH-D14 mot en ny och även spekulerat på kylning till mitt 560 Ti.

Min fråga till er som är ninjor på detta är, vilken och vad ska jag välja för att
få det bästa, jag föredrar tystnad.

Allting handlar om hur mycket pengar man vill lägga ut, vad har du för budget?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Allting handlar om hur mycket pengar man vill lägga ut, vad har du för budget?

Budget ligger omkring 1500kr.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad du har i datorn känns det bättre att skaffa en rejäl tornkylare och kanske rentav även grafikkortskylaren mot något i stil med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2443793, du kommer nog ändå hamna på samma budget om du ska ha custom loop(till skillnad från sluten CPU-vattenkylare).
Du kan eventuellt även byta ut chassifläktarna mot tystare modeller (och kanske fläktkontroller).

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Budget ligger omkring 1500kr.

Med den budgeten så får du nog titta på sluten vatten isf och möjligtvis http://www.coolerkit.se/shop/arctic-cooling-accelero-3058p.ht... till grafikkortet.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Har du satt på motstånden till noctuan?

Citat:

Use the black adaptor for the NF-P14 140mm fan and the blue adaptor for the NF-P12 120mm fan.

Annars är det en ide att ta reda på vad som faktiskt låter för mycket och ändra där först.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Med tanke på vad du har i datorn känns det bättre att skaffa en rejäl tornkylare och kanske rentav även grafikkortskylaren mot något i stil med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2443793, du kommer nog ändå hamna på samma budget om du ska ha custom loop(till skillnad från sluten CPU-vattenkylare).
Du kan eventuellt även byta ut chassifläktarna mot tystare modeller (och kanske fläktkontroller).

Skrivet av wipen96:

Med den budgeten så får du nog titta på sluten vatten isf och möjligtvis http://www.coolerkit.se/shop/arctic-cooling-accelero-3058p.ht... till grafikkortet.

Skrivet av frankof:

Har du satt på motstånden till noctuan?

Annars är det en ide att ta reda på vad som faktiskt låter för mycket och ändra där först.

Har en Fractal Design R3, kanske bör vara relevant då det annars blir platsbrist.
Så länge det erbjuder en tystare dator är jag helt okej med priset.

Jag har inga motstånd på min Noctua, om jag inte minns fel så följde inga med.
Någon som vet en lösning för både CPU och GPU, att byta kylare på båda är inget problem sålänge utrustningen passar.

Jag gillar idén om vatten men som sagt har jag inga erfarenheter så vattenkylning är inte uteslutet.

Min CPU-socket är AM3+.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av frankof:

Har du satt på motstånden till noctuan?

Annars är det en ide att ta reda på vad som faktiskt låter för mycket och ändra där först.

+1

Ta reda på var problemet ligger först, är det endast under belastning är det troligast grafikkortet men kan även vara nätagget eller processorkylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Har en Fractal Design R3, kanske bör vara relevant då det annars blir platsbrist.
Så länge det erbjuder en tystare dator är jag helt okej med priset.

Jag har inga motstånd på min Noctua, om jag inte minns fel så följde inga med.
Någon som vet en lösning för både CPU och GPU, att byta kylare på båda är inget problem sålänge utrustningen passar.

Jag gillar idén om vatten men som sagt har jag inga erfarenheter så vattenkylning är inte uteslutet.

Min CPU-socket är AM3+.

Vattenkylning för CPU är ganska lätt, grejen är bara att du får betydligt mer för pengarna (kylning och ljudvolym) med luftkylning. Nackdelen är förstås att du har en stor metallklump som tar upp plats i datorn och kan göra det svårt att få i de närmsta RAM-stickorna.
Vill du ha det bästa skulle jag rekommendera Noctua NH-U14S och Arctic Cooling Accelero Xtreme IV. En fördel med NH-u14S är att den inte är i vägen för RAM.
EDIT: Byt inte ut Noctua-kylaren du redan har, den är redan väldigt bra. Det du kan prova är att koppla en resistor till CPU-fläkten för att minska hastigheten.
Vill du även byta chassikylning är Be Quiet! Silentwings helt fantastiska, även AeroCool DS ska vara riktigt bra, dock har jag ingen egen erfarhet av dem.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14 är så tyst som man själv vill ha den.

Vilken version är det av Noctua NH-D14, äldre har 3 pinsfläktar vilka nyare moderkort ofta inte klarar att styra via CPU headern.
Nyare har PWM fläktar vilka är 4 pins, så dessa kan enkelt styras via moderkortets bios, så dom blir i stort sett ljudlösa, speciellt när datorn är lågt belastad.

Så behåll din kylare, någon tystare eller bättre lär du inte finna för måttliga pengar, men kanske kolla vad du har för fläktar på den och byta till moderna PWM.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

+1

Ta reda på var problemet ligger först, är det endast under belastning är det troligast grafikkortet men kan även vara nätagget eller processorkylaren

Vid belastning låter det betydligt mer så troligen grafikkortet men bytt nätagg och det blev inte värre, snarare bättre.
Därför jag letar fler faktorer.

Skrivet av occe94:

Vattenkylning för CPU är ganska lätt, grejen är bara att du får betydligt mer för pengarna (kylning och ljudvolym) med luftkylning. Nackdelen är förstås att du har en stor metallklump som tar upp plats i datorn och kan göra det svårt att få i de närmsta RAM-stickorna.
Vill du ha det bästa skulle jag rekommendera http://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2443793
Vill du även byta chassikylning är http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=silentwings helt fantastiska, även http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=aerocool%20ds ska vara riktigt bra, dock har jag ingen egen erfarhet av dem.

U14s är definitivt en bättre lösning i mitt fall då jag inte överklockar längre och har inget egentligt behov av D14, när det kommer till dem interna fläktarna kör jag Fractal Designs fläktar, säker på att dem är mer högljudd än dem bör vara.

Med resistans menar du att helt enkelt skala, löda på och sen köra på som vanligt?

Grafikkortskylaren ser ut att vara högljudd, någon erfarenhet eller är de fläktarna tyst?

Skrivet av ggustavsson:

Noctua NH-D14 är så tyst som man själv vill ha den.

Vilken version är det av Noctua NH-D14, äldre har 3 pinsfläktar vilka nyare moderkort ofta inte klarar att styra via CPU headern.
Nyare har PWM fläktar vilka är 4 pins, så dessa kan enkelt styras via moderkortets bios, så dom blir i stort sett ljudlösa, speciellt när datorn är lågt belastad.

Så behåll din kylare, någon tystare eller bättre lär du inte finna för måttliga pengar, men kanske kolla vad du har för fläktar på den och byta till moderna PWM.

Jag har den äldre, uppenbarligen äldst då inget mer än kylare + 2 fläktar följde, kör på standard 3-pin x2.
Väldigt stor och klumpig, blockar inte ramminnena men 3mm från känns för lite.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Vid belastning låter det betydligt mer så troligen grafikkortet men bytt nätagg och det blev inte värre, snarare bättre.
Därför jag letar fler faktorer.

U14s är definitivt en bättre lösning i mitt fall då jag inte överklockar längre och har inget egentligt behov av D14, när det kommer till dem interna fläktarna kör jag Fractal Designs fläktar, säker på att dem är mer högljudd än dem bör vara.

Grafikkortskylaren ser ut att vara högljudd, någon erfarenhet eller är de fläktarna tyst?

Jag har den äldre, uppenbarligen äldst då inget mer än kylare + 2 fläktar följde, kör på standard 3-pin x2.
Väldigt stor och klumpig, blockar inte ramminnena men 3mm från känns för lite.

Jag har tidigare generations lillebrorskylare, Twin Turbo 2, den är tyst i Idle och avsevärt tystare är min gamla (EVGA ACX) på 100%. Dock har de en bugg som gör att de snurrar upp till 100% till och från utan anledning, den jag länkade ska inte ha det enligt Arctics hemsida.
Största nackdelen med de kylarna är att de är skitfula

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem

Här har du en jämförelse av förra generationen med ASUS erkänt formidabla DC2-kylare på ett GTX 680
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/arctic...

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Här har du en jämförelse av förra generationen med ASUS erkänt formidabla DC2-kylare på ett GTX 680
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/arctic...

Gillar verkligen guiden, förklarade väldigt väl och visar också delarna.
Bör jag då köpa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2443793 eller en annan? Priset gör absolut ingenting. Isåfall har jag hittat lösningen till min GPU.

Bör jag behålla D14 och montera resistor bara/fläktkontroll?

I listan över kompatibla modeller finns:

GeForce GTX 560

Räknas DirectCU II Ti versionen in i den?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Gillar verkligen guiden, förklarade väldigt väl och visar också delarna.
Bör jag då köpa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2443793 eller en annan? Priset gör absolut ingenting. Isåfall har jag hittat lösningen till min GPU.

Bör jag behålla D14 och montera resistor bara/fläktkontroll?

I listan över kompatibla modeller finns:

GeForce GTX 560

Räknas DirectCU II Ti versionen in i den?

Jag tycker du borde testa resistor och/eller fläktkontroll om du tycker CPU-kylaren är högljudd.

Angående GPU-kylaren: "..., 560 (Ti,SE)... , den ska alltså passa. Testet är ju gjort på just ett DC2-kort, men du kan kolla med t.ex iNet eller ASUS om du är osäker.

källa: http://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/vga/accelero-xtre...

Tycker du verkligen DC2 är högljudd? Jag har haft den tidigare, tyckte den var i princip ljudlös.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Jag tycker du borde testa resistor och/eller fläktkontroll om du tycker CPU-kylaren är högljudd.

Angående GPU-kylaren: "..., 560 (Ti,SE)... , den ska alltså passa. Testet är ju gjort på just ett DC2-kort, men du kan kolla med t.ex iNet eller ASUS om du är osäker.

källa: http://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/vga/accelero-xtre...

Tycker du verkligen DC2 är högljudd? Jag har haft den tidigare, tyckte den var i princip ljudlös.

Jag kan bifoga en ljudfil imorgon som visar hur högt den låter, det är väldigt högt tycker jag :/

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Jag antar att du har ställt in kurvor till grafikkort och processor. Annars är det ett bra gratis sätt att få ner ljudvolymen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag antar att du har ställt in kurvor till grafikkort och processor. Annars är det ett bra gratis sätt att få ner ljudvolymen.

Kurvor, du menar som t.ex. att manuellt styra hur snabbt fläktarna går med MSI Afterburner?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Kurvor, du menar som t.ex. att manuellt styra hur snabbt fläktarna går med MSI Afterburner?

Precis

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova att installera en tyst 140mm-fläkt i sidpanelen, riktad rakt på grafikkortet så det avbelastar kylaren en hel del (min BQ! SilentWings 2 sänker temperaturen med nästan 10 grader på 40% användning, uppemot 15 på max). Du kan ju prova att koppla in en av dina nuvarande fläktar för att se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Kurvor, du menar som t.ex. att manuellt styra hur snabbt fläktarna går med MSI Afterburner?

Precis det menar jag. Jag kunde vi MSI afterburner få ner mitt grafikkort från 20% till 18% hastighet, och eftersom det är komponenten som väsnas mest så gjorde det stor skillnad. Utan belastning såklart.

Permalänk
Medlem

Viktig detalj: är det Idle eller Load som är för högljutt enligt dig? Om det är Idle och du känner att du klarar det kan du ju flasha nytt BIOS. Men gör det INTE föränn du känner dig helt säker på vad du gör!

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Gillar verkligen guiden, förklarade väldigt väl och visar också delarna.
Bör jag då köpa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2443793 eller en annan? Priset gör absolut ingenting. Isåfall har jag hittat lösningen till min GPU.

Bör jag behålla D14 och montera resistor bara/fläktkontroll?

I listan över kompatibla modeller finns:

GeForce GTX 560

Räknas DirectCU II Ti versionen in i den?

Behåll D14 men byt till PWM fläktar på den så moderkortet enkelt kan styra dessa efter CPU temperatur.

Du får ingen tystare lösning på något annat sätt.
En resistor kan fungera förstås också på befintliga.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Kurvor, du menar som t.ex. att manuellt styra hur snabbt fläktarna går med MSI Afterburner?

Här har du till nh-d14: http://www.coolerkit.se/shop/3-pin-kabel-2032p.html

Du kan använda samma till chassifläktarna. Prova det först, blir du inte nöjd byter du chassifläktarna. Jag tror inte problemet är ditt grafikkort.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk

Om det nu skulle vara grafikkortet och du inte lyckas lösa det med fläktkurvor eller någon chassifläkt så kan du nästan lika gärna kolla på ett nytt grafikkort. Ska du köpa en kylare tycker jag inte du borde spendera mer än 500kr när grafikkortet är så pass gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Skrivet av occe94:

Jag skulle prova att installera en tyst 140mm-fläkt i sidpanelen, riktad rakt på grafikkortet så det avbelastar kylaren en hel del (min BQ! SilentWings 2 sänker temperaturen med nästan 10 grader på 40% användning, uppemot 15 på max). Du kan ju prova att koppla in en av dina nuvarande fläktar för att se om det blir någon skillnad.

Det kan va en idé, är dock osäker men jag tror anledningen till att jag inte gjorde det i min R3 är för att N14 nästan snuddar i isoleringen i sidan, såpass stor är den ju. Men det är definitivt en idé att hålla i.

[Test]
Kopplat om och dammat rent i datorn, ska se om man får bättre värden nu, även gjort som förslaget säger (förre och efter bild i spoiler).

Vid idle

Vid load

Efter

Före

Dold text
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Precis det menar jag. Jag kunde vi MSI afterburner få ner mitt grafikkort från 20% till 18% hastighet, och eftersom det är komponenten som väsnas mest så gjorde det stor skillnad. Utan belastning såklart.

Jag har gjort en kurva i MSI, men ska experimentera mer med det snart.

Skrivet av occe94:

Viktig detalj: är det Idle eller Load som är för högljutt enligt dig? Om det är Idle och du känner att du klarar det kan du ju flasha nytt BIOS. Men gör det INTE föränn du känner dig helt säker på vad du gör!

Definitivt vid load är ju datorn alldeles för högljudd, vid idle så hörs den ju fortfarande (mer än vanligt).

Skrivet av ggustavsson:

Behåll D14 men byt till PWM fläktar på den så moderkortet enkelt kan styra dessa efter CPU temperatur.

Du får ingen tystare lösning på något annat sätt.
En resistor kan fungera förstås också på befintliga.

Vilken PWM-fläkt rekommenderar du?
På mitt moderkort finns plats för 2st (GA-970A-UD3), för visst måste PWM-fläktar köra på moderkortets 4-pin-kontakt va?

Skrivet av Robobin:

Här har du till nh-d14: http://www.coolerkit.se/shop/3-pin-kabel-2032p.html

Du kan använda samma till chassifläktarna. Prova det först, blir du inte nöjd byter du chassifläktarna. Jag tror inte problemet är ditt grafikkort.

Hmm ja, det sparar ju tid på att beställa resistorerna och löda dem själv, sparar länken

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Om det nu skulle vara grafikkortet och du inte lyckas lösa det med fläktkurvor eller någon chassifläkt så kan du nästan lika gärna kolla på ett nytt grafikkort. Ska du köpa en kylare tycker jag inte du borde spendera mer än 500kr när grafikkortet är så pass gammalt.

Exakt, tänker inte göra större ändringar på mitt system om jag inte tänker förnya komponenterna. Därför ska lösningarna egentligen vara relativt billiga men reserverat budget för 1500kr ungefär.

Ändringar
Har dock rensat fläktarna, flyttat dem, sett till att alla är rättvända, ändrat plats på D14:s fläktar, satt in sidofläkten till grafikkortet, ändrat i kurvan för MSI,
kopplade även in en 4-pin-kontakt som hörde till grafikkortet (vet inte om det spelar någon roll, särskilt tsm med kurvorna i msi), dammade av grafikkortet.

Fläkten jag flyttade på satt längst ner i chassit och sköt uppåt, den satte jag på sidan istället.

Den är sådär nu. Vid idle är jag nöjd.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Det kan va en idé, är dock osäker men jag tror anledningen till att jag inte gjorde det i min R3 är för att N14 nästan snuddar i isoleringen i sidan, såpass stor är den ju. Men det är definitivt en idé att hålla i.

[Test]
Kopplat om och dammat rent i datorn, ska se om man får bättre värden nu, även gjort som förslaget säger (förre och efter bild i spoiler).

Jag har gjort en kurva i MSI, men ska experimentera mer med det snart.

Definitivt vid load är ju datorn alldeles för högljudd, vid idle så hörs den ju fortfarande (mer än vanligt).

Vilken PWM-fläkt rekommenderar du?
På mitt moderkort finns plats för 2st (GA-970A-UD3), för visst måste PWM-fläktar köra på moderkortets 4-pin-kontakt va?

Hmm ja, det sparar ju tid på att beställa resistorerna och löda dem själv, sparar länken

Inte med den budgeten jag har, 1500kr är 500+kr mindre än vad jag gav för mitt kort nu och jag är inte så sugen när det kommer till begagnat.

Ändringar
Har dock rensat fläktarna, flyttat dem, sett till att alla är rättvända, ändrat plats på D14:s fläktar, satt in sidofläkten till grafikkortet, ändrat i kurvan för MSI,
kopplade även in en 4-pin-kontakt som hörde till grafikkortet (vet inte om det spelar någon roll, särskilt tsm med kurvorna i msi), dammade av grafikkortet.

Fläkten jag flyttade på satt längst ner i chassit och sköt uppåt, den satte jag på sidan istället.

Den är sådär nu. Vid idle är jag nöjd.

Dold text

Kanske har missat någon post, men har du fortfarande inte tagit reda på vad det är som för oväsen? Helt meningslöst att sitta och gissa ju.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:
Dold text

Kanske har missat någon post, men har du fortfarande inte tagit reda på vad det är som för oväsen? Helt meningslöst att sitta och gissa ju.

Problemet kvarstår i load, den är för högljudd.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Problemet kvarstår i load, den är för högljudd.

Men VARIFRÅN kommer ljudet?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Fixa en fläktkontroller och koppla alla fläktar till så kan du själv ratta in önskat varvtal. Tror iof att det är grafikkortet som väsnas mest. Rensat burken på damm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo