Måste formatera vid byte av MoBo + CPU?

Permalänk
Medlem

Måste formatera vid byte av MoBo + CPU?

När man bytt ut moderkort + CPU, kan man komma in i Windows utan att behöva formatera?
Kanske Windows installerar alla drivrutiner för det nya moderkortet?
Eller ska man helst formatera hårddiskarna innan man byter MoBo + CPU?

Ska givetvis formatera oavsett men ville bara kolla om det är möjligt att komma in i Windows. Kör Win 7.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har funkat för mig utan att formatera. Gör en diskklon, sen prova

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TTOI:

När man bytt ut moderkort + CPU, kan man komma in i Windows utan att behöva formatera?
Kanske Windows installerar alla drivrutiner för det nya moderkortet?
Eller ska man helst formatera hårddiskarna innan man byter MoBo + CPU?

Ska givetvis formatera oavsett men ville bara kolla om det är möjligt att komma in i Windows. Kör Win 7.

Tack på förhand.

funkade för mig

Permalänk
Medlem

Ja det ska funka. Dock så är OEM-licenser bundna till moderkortet. Ring till Microsoft om du har en OEM-licens så byter de den till ditt nya.

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver nästan aldrig formatera om man inte vill men det är däremot väldigt bra att installera om operativsystemet för att allt ska fungera optimalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Har funkat för mig utan att formatera. Gör en diskklon, sen prova

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar.
Diskklon? Vad är det och vad är det bra till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver nästan aldrig formatera om man inte vill men det är däremot väldigt bra att installera om operativsystemet för att allt ska fungera optimalt.

Tack för svar.

Ok, va bra. Jo, det är bäst att ominstallera Windows o få bort gamla drivisar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Ja det ska funka. Dock så är OEM-licenser bundna till moderkortet. Ring till Microsoft om du har en OEM-licens så byter de den till ditt nya.

Vad menar du med byter till ditt nya? Nya moderkortet? Jag behöver alltså inte slå in OEM-nyckeln igen utan Microsoft ändrar det själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTOI:

Vad menar du med byter till ditt nya? Nya moderkortet? Jag behöver alltså inte slå in OEM-nyckeln igen utan Microsoft ändrar det själva?

De byter licensen till det nya moderkortet ja. Jag har inte gjort det själv men jag antar att OEM-nykeln kan vara bra att ha när du ringer dit.